×
اقتصادی
شناسه خبر : 240517
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1404/05/29 ساعت 10:43
بنزین یا خودرو؟

هادی حق‌شناس:

بنزین یا خودرو؟

موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند و اصلا

موضوع یارانه‌ها در آذرماه سال 1389 برمبنای همین تفکر بوده که می‌توان با واقعی کردن قیمت بنزین هم به کاهش مصرف بنزین و هم به کاهش قاچاق و هم به بهبود معیشت دهک‌های کم درآمد اقدام کرد. اما عملا آنچه که اتفاق افتاد این بود که مسئله ریشه‌ای حل نشد.

نه تنها مسئله ریشه‌ای حل نشد، بلکه هر چندسال یکبار خود را نشان داده و می‌توان گفت به یکی از مشکلات بین دولت و مردم تبدیل شده است. به طور قطع و یقین اگر مجددا بنزین افزایش قیمت پیدا کند حالا یا قیمت بنزین سوپر یا تغییرات در میزان سهمیه بنزین اتفاق بیفتد، باز

چند سال دیگر مجددا الزام به تغییر قیمت بنزین ایجاد خواهد شد. به نظر می‌رسد وقتی یک مسئله، چندین بار با یک راه حل به نتیجه نرسیده است باید کمی تردید در راه حل کرد. مسئله بنزین را جدای از خودرو دیدن، تبدیل به همین مسئله‌ای می‌شود که در سنوات گذشته کشور با آن

مواجه بوده است. آنچه که مورد دغدغه مردم است این است که مگر مردم حق انتخاب خودرو دارند که قیمت تمام شده بنزین را بپردازند؟ وقتی مردم حق انتخاب خودرو ندارند، یعنی سیاست‌های‌ دولت حق انتخاب خودرو را برای مردم محدود کرده و غالب مردم مجبورند خودرویی را

بخرند که نسبت به خودروهای روز دنیا بنزین بیشتری مصرف می‌کند و حتی برخی خودروها شاید تا سه برابر هم برسد. اگر دولت می‌خواهد یکبار برای همیشه مسئله بنزین را حل کند، مسئله آلودگی هوای کلانشهرها را حل کند، مسئله رضایتمندی بلندمدت برای خانوارهای ایرانی فراهم

کند و همچنین دغدغه‌ای به نام قیمت بنزین نداشته باشد و از طرف دیگر دغدغه‌ای برای تامین ارز مورد نیاز بنزین نداشته باشد که در این چند سال گذشته و سال جاری حداقل پنج میلیارد دلار صرف این کار شده، بهتر است که حق انتخاب خودرو را به مصرف کننده ایرانی واگذار کند و به

ازای این حق انتخاب خودرو که به خانوارهای ایرانی می‌دهد، قیمت بنزین را هم بدون سهمیه یا اصطلاحا آزاد به آنها بفروشد. نمی‌شود که هم من مجبور به استفاده از خودروی پرمصرف ایرانی باشم و هم قیمت افزایشی بنزین بر من تحمیل بشود و هم مهم‌تر از این دو، آلودگی زیست

محیطی کلانشهرهایی مثل تهران را تحمل کنم. بنابراین اگر دولت می‌خواهد بنزین سوپر یا سهمیه‌های مختلف یا قیمت‌های مختلف ارائه کند، بهتر است که به‌جای این، به مصرف‌کننده حق انتخاب خودروی خارجی را بدهد و هرکس هم که خودروی خارجی آورد، به او کارت سهمیه بنزین

دهد و او سهمیه آزاد استفاده کند. مثل اتفاقی که قرار است در استان‌هایی بیفتد که مناطق آزاد دارند و آنها عموما میزان سهمیه آزاد سهم عمده مصرف بنزین‌شان است. این روش کمک می‌کند به اینکه هم مصرف بنزین در کشور کم بشود، هم بنزین به قیمت واقعی به فروش برسد،

هم آلودگی شهرها به‌خصوص کلانشهرها که 80 درصد ناشی از خودرو است کاهش پیدا کند و فراتر از همه اینها، خانوارهای ایرانی یک ماشین مطلوب و دلخواه داشته باشند و درنهایت هم رضایت شهروندان ایرانی فراهم شود.

اقتصاددان


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
ادعای نتانیاهو: جنگ غزه رو به پایان است
سیاست‌نامه | مجمع تشخیص مصلحت را‌ در الحاق مشروطه به «سی اف تی »دید
بحران بی‌پایان آبی‌ها
سه مصدوم در حادثه واژگونی اتوبوس شوش – اهواز
مادورو: طرح حمله به سفارت آمریکا در کاراکاس را خنثی کردیم
وضعیت آب و هوا امروز سه‌شنبه 15 مهر 1404 + وضعیت استان‌ها
چه مواد غذایی را سالمندان نباید بخورند؟
افزایش 1.5 برابری مرگ ناشی از سرطان طی 15 سال آینده
چرا باید در یک سن خاص به مغز خود بیشتر استراحت دهیم؟
چه مهارت‌هایی را باید هر کلاس‌اولی بداند؟
دستیار صوتی اپل خبرساز شد
گفت‌وگوی تجاری ترامپ و لولا
قسد: این رویداد بازتاب اراده مردم نیست
فرستاده آمریکا: دیدار مهمی با فرمانده قسد داشتم
اسپانیا به دنبال شکایت از«رفتارهای تهاجمی» اسرائیل علیه ناوگان صمود
اولمرت: ترامپ بر نتانیاهو اعمال فشار کرد
تصویب 7 درخواست سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش 666 میلیون دلار
با مصرف این خوراکی‌ها مفاصل سالم و قوی دارید
مدودف: فرانسه رئیس‌جمهور ندارد!
اتهام زنی وزیر خارجه آلمان به ایران و یمن
206 میلیون مترمکعب میانگین مصرف گاز بخش خانگی تا اول پاییز
گوترش: زنان و دختران در فلسطین و سودان با خطرات جدی مواجهند
نورنما | برگزاری آیین جشن مهرگان در کرمان
کاخ سفید: مذاکرات فنی درباره غزه بسیار حساس است
فرانسه از پیشرفت در توافق تبادل زندانیان با ایران خبر داد
تماس تلفنی پوتین و نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران
حماس: شهادت‌های فعالان صمود سند جدیدی از وحشیگری اشغالگران است
اولین اظهارنظر گرتا تونبرگ پس از بازگشت از اسرائیل
حمله خمپاره‌ای القسام به محل تجمع نظامیان اسرائیلی در شهر غزه
آمریکا میزبان گران‎‌ترین جام‌جهانی تاریخ
عکس های منتخب ایران، دوشنبه 14 مهر 1404
لوپن خواستار انحلال پارلمان فرانسه شد
3 حمله هوایی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان
بیرانوند رکورد ایران را شکست
بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا درباره ایران
قالیباف: نبرد جهان اسلام با رژیم صهیونی ایدئولوژیکی است
پزشکیان: از کمک بخش خصوصی برای اصلاحات اقتصادی حمایت می‌کنیم
فرزین: عرضه ارز با نرخ توافقی افزایش می یابد
گفت‌وگوهای غیرمستقیم حماس و رژیم اسرائیل در مصر آغاز شد
دیدار سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی با عراقچی
نبی : تیم ملی با خیال راحت در جام جهانی شرکت می‌کند
کالاس: اروپا می‌خواهد بخشی از دولت انتقالی در غزه باشد
کشت خشخاش طبق قانون مطلقاً ممنوع است
عراقچی: پیگیر صدور روادید نمایندگان ایران برای قرعه‌کشی جام جهانی هستیم
وقوع زلزله 5 ریشتری در قرقیزستان و روسیه
لغو پروازهای هواپیمایی ایتالیا به تل‌آویو تا ابتدای 2026
پزشکیان: اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار گیرد
ایران به رأی دادگاه انگلیس در پرونده کرسنت اعتراض کرد
واکنش عراقچی به پول پاشی رژیم صهیونیستی در فضای مجازی
محل بازی سپاهان و آخال مشخص شد
X
آگهی تبلیغاتی