×
اقتصادی
شناسه خبر : 240517
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1404/05/29 ساعت 10:43
بنزین یا خودرو؟

هادی حق‌شناس:

بنزین یا خودرو؟

موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند و اصلا

موضوع یارانه‌ها در آذرماه سال 1389 برمبنای همین تفکر بوده که می‌توان با واقعی کردن قیمت بنزین هم به کاهش مصرف بنزین و هم به کاهش قاچاق و هم به بهبود معیشت دهک‌های کم درآمد اقدام کرد. اما عملا آنچه که اتفاق افتاد این بود که مسئله ریشه‌ای حل نشد.

نه تنها مسئله ریشه‌ای حل نشد، بلکه هر چندسال یکبار خود را نشان داده و می‌توان گفت به یکی از مشکلات بین دولت و مردم تبدیل شده است. به طور قطع و یقین اگر مجددا بنزین افزایش قیمت پیدا کند حالا یا قیمت بنزین سوپر یا تغییرات در میزان سهمیه بنزین اتفاق بیفتد، باز

چند سال دیگر مجددا الزام به تغییر قیمت بنزین ایجاد خواهد شد. به نظر می‌رسد وقتی یک مسئله، چندین بار با یک راه حل به نتیجه نرسیده است باید کمی تردید در راه حل کرد. مسئله بنزین را جدای از خودرو دیدن، تبدیل به همین مسئله‌ای می‌شود که در سنوات گذشته کشور با آن

مواجه بوده است. آنچه که مورد دغدغه مردم است این است که مگر مردم حق انتخاب خودرو دارند که قیمت تمام شده بنزین را بپردازند؟ وقتی مردم حق انتخاب خودرو ندارند، یعنی سیاست‌های‌ دولت حق انتخاب خودرو را برای مردم محدود کرده و غالب مردم مجبورند خودرویی را

بخرند که نسبت به خودروهای روز دنیا بنزین بیشتری مصرف می‌کند و حتی برخی خودروها شاید تا سه برابر هم برسد. اگر دولت می‌خواهد یکبار برای همیشه مسئله بنزین را حل کند، مسئله آلودگی هوای کلانشهرها را حل کند، مسئله رضایتمندی بلندمدت برای خانوارهای ایرانی فراهم

کند و همچنین دغدغه‌ای به نام قیمت بنزین نداشته باشد و از طرف دیگر دغدغه‌ای برای تامین ارز مورد نیاز بنزین نداشته باشد که در این چند سال گذشته و سال جاری حداقل پنج میلیارد دلار صرف این کار شده، بهتر است که حق انتخاب خودرو را به مصرف کننده ایرانی واگذار کند و به

ازای این حق انتخاب خودرو که به خانوارهای ایرانی می‌دهد، قیمت بنزین را هم بدون سهمیه یا اصطلاحا آزاد به آنها بفروشد. نمی‌شود که هم من مجبور به استفاده از خودروی پرمصرف ایرانی باشم و هم قیمت افزایشی بنزین بر من تحمیل بشود و هم مهم‌تر از این دو، آلودگی زیست

محیطی کلانشهرهایی مثل تهران را تحمل کنم. بنابراین اگر دولت می‌خواهد بنزین سوپر یا سهمیه‌های مختلف یا قیمت‌های مختلف ارائه کند، بهتر است که به‌جای این، به مصرف‌کننده حق انتخاب خودروی خارجی را بدهد و هرکس هم که خودروی خارجی آورد، به او کارت سهمیه بنزین

دهد و او سهمیه آزاد استفاده کند. مثل اتفاقی که قرار است در استان‌هایی بیفتد که مناطق آزاد دارند و آنها عموما میزان سهمیه آزاد سهم عمده مصرف بنزین‌شان است. این روش کمک می‌کند به اینکه هم مصرف بنزین در کشور کم بشود، هم بنزین به قیمت واقعی به فروش برسد،

هم آلودگی شهرها به‌خصوص کلانشهرها که 80 درصد ناشی از خودرو است کاهش پیدا کند و فراتر از همه اینها، خانوارهای ایرانی یک ماشین مطلوب و دلخواه داشته باشند و درنهایت هم رضایت شهروندان ایرانی فراهم شود.

اقتصاددان


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
سفر وزیر امور خارجه به پاریس
انهدام دو کارگاه گسترده جعل گذرنامه و بازداشت 10 کلاهبردار
نیروی دریایی ارتش دریا را از صحنه تهدید به میدان اقتدار بدل ساخته است
هشدار کمبود دارو و شیرخشک در ماه های آینده
قتل هولناک یک وکیل مقابل دادگستری شهریار
تهران آلوده‌ترین شهر جهان شد
افت شاخص‌های بورس | کاهش 21 هزار واحدی شاخص کل تهران
غزه شاهد خلق بزرگترین فاجعه بشری
قیمت دلار و سایر ارزها امروز چهار شنبه5 آذر 1404
تکذیب یک صفحه جعلی در اینستاگرام به نام «علی لاریجانی»
وزیر نفت مخالف مصوبه جدید بنزینی دولت است
زلنسکی: اوکراین هنوز به حمایت دفاعی برای مقاومت نیاز دارد
لاریجانی: مذاکرات واقعی را می‌پذیریم!
سیلِ پهپادهای چین، آمریکا را غافلگیر کرد
توضیح نهاجا درباره عبور جنگنده از آسمان تهران
زمان وجزییات اجرای طرح کالابرگ برای سه دهک اول اعلام شد
سبزیجاتی که سلامت مغز شما را تضمین می‌کنند
پکن: اجازه احیای نظامی‌گری ژاپن را نخواهیم داد
دیوان عالی برزیل 27 سال زندان برای بولسونارو را تأیید کرد
صندوق ملی هوش مصنوعی تأسیس می‌شود
انتقاد اژه‌ای از رواج واژگان «تندرو» و «کندرو» در ادبیات سیاسی
توقیف ساعتی 40 هزار دستگاه خودرو متخلف
لاریجانی : توطئه آمریکایی-صهیونیستی پشت جنگ اخیر بود
بسته شدن 3 پنجره نقل‌وانتقالاتی مس رفسنجان با اعلام رسمی فیفا
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آستانه برکناری
رقابت 14 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر
بازتاب عملکرد درخشان کشتی ایران در سایت اتحادیه جهانی
مجلس با یک فوریت لایحه «جنایات بین‌المللی» موافقت کرد
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز 5 آذر 1404+ جدول
هوای تهران همچنان در وضعیت قرمز
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (133) « تاکستان»
ترامپ: طرح صلح اوکراین به 22 بند کاهش یافت
پاکستان ادعای افغانستان مبنی بر حمله به این کشور را رد کرد
ترامپ: چین با تسریع خرید کالاهای آمریکایی موافقت کرد
سقف تازه بلیت هواپیما 6.9 میلیون
حماس: ساکنان غزه بر اثر بارش باران در چادرها گرفتار شده‌اند
ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به محورهای شمالی کشور
ویتکاف در مسیر دیدار با پوتین؛ جزئیات تازه از طرح صلح 28 ماده‌ای
شرایط لبنان و سیاست حزب‌الله
گفتگوی تلفنی عراقچی و وزیر امور‌خارجه ونزوئلا
ایران تهدید هسته‌ای نیست؛ اقدامات آمریکا سیاسی است
انتخابی اخلاقی در برابر اقتصاد رانتی
نقشه جدید رژیم صهیونیستی برای کرانه باختری
بسیج؛ کنشگری مردمی در عصر شبکه‌ای
ترامپ: به پیشرفت‌هایی درباره اوکراین دست یافتیم
اوکراین در مسیر پذیرش اجتناب‌ناپذیر طرح صلح ترامپ
راز ریزش ده‌میلیونی یارانه‌بگیران ایران
اقتصادنگار | اوضاع شیر تو شیر محصولات لبنی!
نشست سه جانبه در قاهره برای اجرای مرحله دوم آتش بس غزه
جزئیات قرعه‌کشی جام جهانی 2026‌؛ شانس خوب به تیم ملی ایران چشمک زد
X
آگهی تبلیغاتی