×
اقتصادی
شناسه خبر : 240517
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1404/05/29 ساعت 10:43

هادی حق‌شناس:

بنزین یا خودرو؟

موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند و اصلا

موضوع یارانه‌ها در آذرماه سال 1389 برمبنای همین تفکر بوده که می‌توان با واقعی کردن قیمت بنزین هم به کاهش مصرف بنزین و هم به کاهش قاچاق و هم به بهبود معیشت دهک‌های کم درآمد اقدام کرد. اما عملا آنچه که اتفاق افتاد این بود که مسئله ریشه‌ای حل نشد.

نه تنها مسئله ریشه‌ای حل نشد، بلکه هر چندسال یکبار خود را نشان داده و می‌توان گفت به یکی از مشکلات بین دولت و مردم تبدیل شده است. به طور قطع و یقین اگر مجددا بنزین افزایش قیمت پیدا کند حالا یا قیمت بنزین سوپر یا تغییرات در میزان سهمیه بنزین اتفاق بیفتد، باز

چند سال دیگر مجددا الزام به تغییر قیمت بنزین ایجاد خواهد شد. به نظر می‌رسد وقتی یک مسئله، چندین بار با یک راه حل به نتیجه نرسیده است باید کمی تردید در راه حل کرد. مسئله بنزین را جدای از خودرو دیدن، تبدیل به همین مسئله‌ای می‌شود که در سنوات گذشته کشور با آن

مواجه بوده است. آنچه که مورد دغدغه مردم است این است که مگر مردم حق انتخاب خودرو دارند که قیمت تمام شده بنزین را بپردازند؟ وقتی مردم حق انتخاب خودرو ندارند، یعنی سیاست‌های‌ دولت حق انتخاب خودرو را برای مردم محدود کرده و غالب مردم مجبورند خودرویی را

بخرند که نسبت به خودروهای روز دنیا بنزین بیشتری مصرف می‌کند و حتی برخی خودروها شاید تا سه برابر هم برسد. اگر دولت می‌خواهد یکبار برای همیشه مسئله بنزین را حل کند، مسئله آلودگی هوای کلانشهرها را حل کند، مسئله رضایتمندی بلندمدت برای خانوارهای ایرانی فراهم

کند و همچنین دغدغه‌ای به نام قیمت بنزین نداشته باشد و از طرف دیگر دغدغه‌ای برای تامین ارز مورد نیاز بنزین نداشته باشد که در این چند سال گذشته و سال جاری حداقل پنج میلیارد دلار صرف این کار شده، بهتر است که حق انتخاب خودرو را به مصرف کننده ایرانی واگذار کند و به

ازای این حق انتخاب خودرو که به خانوارهای ایرانی می‌دهد، قیمت بنزین را هم بدون سهمیه یا اصطلاحا آزاد به آنها بفروشد. نمی‌شود که هم من مجبور به استفاده از خودروی پرمصرف ایرانی باشم و هم قیمت افزایشی بنزین بر من تحمیل بشود و هم مهم‌تر از این دو، آلودگی زیست

محیطی کلانشهرهایی مثل تهران را تحمل کنم. بنابراین اگر دولت می‌خواهد بنزین سوپر یا سهمیه‌های مختلف یا قیمت‌های مختلف ارائه کند، بهتر است که به‌جای این، به مصرف‌کننده حق انتخاب خودروی خارجی را بدهد و هرکس هم که خودروی خارجی آورد، به او کارت سهمیه بنزین

دهد و او سهمیه آزاد استفاده کند. مثل اتفاقی که قرار است در استان‌هایی بیفتد که مناطق آزاد دارند و آنها عموما میزان سهمیه آزاد سهم عمده مصرف بنزین‌شان است. این روش کمک می‌کند به اینکه هم مصرف بنزین در کشور کم بشود، هم بنزین به قیمت واقعی به فروش برسد،

هم آلودگی شهرها به‌خصوص کلانشهرها که 80 درصد ناشی از خودرو است کاهش پیدا کند و فراتر از همه اینها، خانوارهای ایرانی یک ماشین مطلوب و دلخواه داشته باشند و درنهایت هم رضایت شهروندان ایرانی فراهم شود.

اقتصاددان


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
مرحله چهارم اعتبار کالابرگ الکترونیکی برای سرپرستان خانوار‌ واریز شد
پزشکیان: کیفیت آموزشی باید ارتقا یابد/ مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها آینده کشور را می‌سازد
بزرگ‌ترین ظرفیت ذخیره‌سازی خون بندناف را در اختیار داریم
عفو شامل حال مجرمان کلان اقتصادی نخواهد شد
روسیه در سال 2026 میزبان هفته فرهنگ ایران می‌شود
آیا دریاچه ارومیه از دست رفته است؟
استارمر در گفتگو با رئیس‌جمهور اسرائیل: بحران انسانی در غزه نگران کننده است
ورود زبان‌های خارجی به دبستان‌ها نیازمند بررسی‌های کارشناسی است
وزیر خارجه روسیه حمله اسرائیل به قطر را شدیداً محکوم کرد
جزئیات افزایش 45 درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام شد
تصادف در «گردنه چری» 19 کشته برجای گذاشت
آخرین وضعیت ترافیکی محورهای شمالی/ جاده چالوس دو طرفه شد
فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون | پنجشنبه 20 شهریور ماه
آغاز بزرگترین رزمایش مشترک نظامی آمریکا و ژاپن
برنامه مسابقات ورزشی امروز پنج‌شنبه 20 شهریور 1404
حمله موشکی یمن به سرزمین های اشغالی
وضعیت آب و هوا امروز پنجشنبه 20 شهریور 1404 + وضعیت استان‌ها
امیر تتلو مشمول عفو رهبری نشد
واکنش ترامپ به تیراندازی در دانشگاه یوتا/جزییات ترور +فیلم
افزایش اعتبار کارت حکمت؛ عیدی ویژه برای بازنشستگان نیروهای مسلح
تهرانی‌ها فردا منتظر خنک شدن هوا باشند
گرامیداشت روز سینما همراه با مردم در باغ فردوس
نورینفو | چطور از آنفولانزا دور بمانیم؟
100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در 8 استان به بهره برداری رسید + فیلم
آلمان در صدر لیست حامیان مالی اوکراین قرار گرفت
نورنما | ساحل مکسر بندر مقام در غرب استان هرمزگان
فرافکنی سفیر اتحادیه اروپا در شورای حکام: ایران فوراً همکاری با آژانس را از سر بگیرد
کانادا در روابط با رژیم صهیونیستی تجدیدنظر می‌کند
کدام استانها با کاهش چشمگیر بارش‌ها مواجه شدند
نتانیاهو در تله ترور؛ از شکست دوحه تا تهدید ترکیه
نتایج و جدول لیگ آزادگان پس از پایان روز اول از هفته سوم
پوستر باشگاه فولاد خوزستان برای بازی با پرسپولیس
شبکه 5 تهران HD شد
نتانیاهو، تروریست بی‌پروا؛ تهدید قطر و ترکیه پس از شکست در دوحه
پیاتزا: هیچ مسابقه‌ای پیش از آغاز آسان نیست
پوستر باشگاه سپاهان برای تقابل همزمان آقایان و بانوان سپاهان و گل‌گهر در روز جمعه
گفت‌وگوی پزشکیان و رئیس جمهور مصر
حماس حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یمن را محکوم کرد
کوشکی اعلام کرد: مصدوم نیستم!
9 شهید و 118 مجروح در حمله امروز رژیم صهیونیستی به یمن
فاریاب کرمان لرزید
تماس تلفنی وزیر خارجه ایران با همتای قطری
پروژه «اسرائیل بزرگ» و پیام‌های سخنرانی دبیرکل حزب‌الله
هشدار پلیس راه درباره اوج‌گیری ترافیک در روزهای پایانی تابستان
توزیع یک میلیون دوز واکسن آنفلوانزا
دیدار وزیر امور خارجه با رئیس‌جمهور تونس
واکنش ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی به قطر
فعالیت‌های دریایی در مازندران ممنوع شد
ارتش یمن: بخش بزرگی از حمله دشمن را خنثی کردیم
قرارداد منیر الحدادی استقلال امضا شد
X
آگهی تبلیغاتی