×
اقتصادی
شناسه خبر : 240517
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1404/05/29 ساعت 10:43
بنزین یا خودرو؟

هادی حق‌شناس:

بنزین یا خودرو؟

موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند و اصلا

موضوع یارانه‌ها در آذرماه سال 1389 برمبنای همین تفکر بوده که می‌توان با واقعی کردن قیمت بنزین هم به کاهش مصرف بنزین و هم به کاهش قاچاق و هم به بهبود معیشت دهک‌های کم درآمد اقدام کرد. اما عملا آنچه که اتفاق افتاد این بود که مسئله ریشه‌ای حل نشد.

نه تنها مسئله ریشه‌ای حل نشد، بلکه هر چندسال یکبار خود را نشان داده و می‌توان گفت به یکی از مشکلات بین دولت و مردم تبدیل شده است. به طور قطع و یقین اگر مجددا بنزین افزایش قیمت پیدا کند حالا یا قیمت بنزین سوپر یا تغییرات در میزان سهمیه بنزین اتفاق بیفتد، باز

چند سال دیگر مجددا الزام به تغییر قیمت بنزین ایجاد خواهد شد. به نظر می‌رسد وقتی یک مسئله، چندین بار با یک راه حل به نتیجه نرسیده است باید کمی تردید در راه حل کرد. مسئله بنزین را جدای از خودرو دیدن، تبدیل به همین مسئله‌ای می‌شود که در سنوات گذشته کشور با آن

مواجه بوده است. آنچه که مورد دغدغه مردم است این است که مگر مردم حق انتخاب خودرو دارند که قیمت تمام شده بنزین را بپردازند؟ وقتی مردم حق انتخاب خودرو ندارند، یعنی سیاست‌های‌ دولت حق انتخاب خودرو را برای مردم محدود کرده و غالب مردم مجبورند خودرویی را

بخرند که نسبت به خودروهای روز دنیا بنزین بیشتری مصرف می‌کند و حتی برخی خودروها شاید تا سه برابر هم برسد. اگر دولت می‌خواهد یکبار برای همیشه مسئله بنزین را حل کند، مسئله آلودگی هوای کلانشهرها را حل کند، مسئله رضایتمندی بلندمدت برای خانوارهای ایرانی فراهم

کند و همچنین دغدغه‌ای به نام قیمت بنزین نداشته باشد و از طرف دیگر دغدغه‌ای برای تامین ارز مورد نیاز بنزین نداشته باشد که در این چند سال گذشته و سال جاری حداقل پنج میلیارد دلار صرف این کار شده، بهتر است که حق انتخاب خودرو را به مصرف کننده ایرانی واگذار کند و به

ازای این حق انتخاب خودرو که به خانوارهای ایرانی می‌دهد، قیمت بنزین را هم بدون سهمیه یا اصطلاحا آزاد به آنها بفروشد. نمی‌شود که هم من مجبور به استفاده از خودروی پرمصرف ایرانی باشم و هم قیمت افزایشی بنزین بر من تحمیل بشود و هم مهم‌تر از این دو، آلودگی زیست

محیطی کلانشهرهایی مثل تهران را تحمل کنم. بنابراین اگر دولت می‌خواهد بنزین سوپر یا سهمیه‌های مختلف یا قیمت‌های مختلف ارائه کند، بهتر است که به‌جای این، به مصرف‌کننده حق انتخاب خودروی خارجی را بدهد و هرکس هم که خودروی خارجی آورد، به او کارت سهمیه بنزین

دهد و او سهمیه آزاد استفاده کند. مثل اتفاقی که قرار است در استان‌هایی بیفتد که مناطق آزاد دارند و آنها عموما میزان سهمیه آزاد سهم عمده مصرف بنزین‌شان است. این روش کمک می‌کند به اینکه هم مصرف بنزین در کشور کم بشود، هم بنزین به قیمت واقعی به فروش برسد،

هم آلودگی شهرها به‌خصوص کلانشهرها که 80 درصد ناشی از خودرو است کاهش پیدا کند و فراتر از همه اینها، خانوارهای ایرانی یک ماشین مطلوب و دلخواه داشته باشند و درنهایت هم رضایت شهروندان ایرانی فراهم شود.

اقتصاددان


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
پایان باتری و آغاز ایمپلنت‌های بی‌سیم در جراحی پزشکی
نقش امگا3 از کنترل قند خون تا سلامت چشم و مفاصل
سلامت قلب از چه سنی به خطر می‌افتد؟
هوش مصنوعی هرچه باهوش‌تر، خودخواه‌تر
کشف شبه‌ذره‌ ضد الکتریسیته
آمریکا: توطئه بزرگ تروریستی مرتبط با داعش در میشیگان خنثی شد
با وجود ناراحتی، روانخواه استعفا نداده است؛ ملاقات سرنوشت‌ساز سرمربی تیم امید با تاج
درخواست انگلیس برای گشایش همه گذرگاه‌های غزه
ساعت مدارس و ادارات 6 شهرستان خوزستان به‌دلیل آلودگی هوا تغییر کرد
بیرانوند بازیکن برتر دیدار تراکتور-الشرطه شد
تعطیلی مدارس برخی شهرهای هرمزگان فردا سه‌شنبه
انجام دو مرحله از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران
تاکید گوترش در دیدار با نخست وزیر قطر، بر تشکیل کشور فلسطین
زاخارووا: ایتالیا به‌طور کامل فرو می‌پاشد
مسکو و پکن؛ از تقویت همکاری راهبردی تا کاهش سهم دلار در مبادلات دوجانبه
غفوری: برای حضور در استقلال هزاران بار شکرگزارم
جزئیات تمهیدات ترافیکی پلیس همزمان با راهپیمایی 13 آبان+فیلم
«داریوش ارجمند» خادم افتخاری مسجد جمکران شد
حمله پهپادی نیروهای پشتیبانی سریع به شمال دارفور کشته و زخمی برجای گذاشت
السودانی: گروه‌های مسلح فقط با خروج آمریکا خلع سلاح می‌شوند
ترامپ: ارسال موشک‌های تاماهاک به اوکراین فعلا منتفی است
سوئیس: شرایط لازم برای به ‌رسمیت شناختن کشور فلسطین هنوز فراهم نشده است
ائتلاف احزاب لبنان: قانون اعدام اسرای فلسطینی هرگز مقاومت را متوقف نخواهد کرد
رئیس ستاد راهبری اصلاح نظام بنگاه‌داری صندوق‌های بازنشستگی منصوب شد
رونالدو: مسی بهتر از من نیست
فیدان: فلسطینی‌ها باید به دست خودشان اداره شوند
مواد مخدر؛ بهانه آمریکا برای «ماموریت نظامی جدید» در مکزیک
تراکتور 1-0 الشرطه ؛گام بلند تراکتور برای صعود به مرحله حذفی+ جدول لیگ نخبگان
ایران، امپراتوری بی‌رقیب طلای سرخ
پیشروی تانک‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه
عون: لبنان ناگزیر به انتخاب گفتگو با دشمن است
ارتش پاکستان: به آمریکا برای حمله به افغانستان مجوز نداده ایم
زمان اولین آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا مشخص شد
ثبت رکورد جدید در تولید گاز از پارس جنوبی
چرا پرسپولیس از باشگاه شمس آذر شکایت کرد
ترامپ برای آتش‌بس در سودان هم طرح ارائه داد
برای رویارویی با الوحدات؛ استقلال راهی اردن شد
کیفیت هوا در کرج خطرناک شد
تمامی مدارس منطقه سیستان غیر حضوری شد
نورنما | 13آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز گرامی‌باد
عارف: اقدامات ضربتی برای کاهش مصرف را از همین امروز شروع کنیم
فیک‌نیوزها والقای جنگ قریب‌الوقوع برای ایران/ماجرای هشدارامریکا و سخن وزیر دفاع عراق چیست؟
بلومبرگ: انگلیس موشک‌های بیشتری را برای اوکراین ارسال کرد
گسل البرز–مارمول و زلزله مزار شریف به روایت استاد زلزله‌شناسی
بازی جدید واشنگتن - تل‌آویو در بزنگاه انتخابات عراق
ارتش رژیم صهیونیستی محور «فیلادلفیا» را بست
یک مربی به کادر فنی استقلال اضافه شد
شهادت یک نفر در حمله پهپادی جدید اسرائیلی به جنوب لبنان
ساخت «پایتخت 8» قطعی است
بیانیه دادستان دیوان بین‌المللی کیفری درباره جنایات شبه نظامیان سودان
X
آگهی تبلیغاتی