نورنیوز-گروه اقتصادی: آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور، ضمن انتقاد از وضعیت قیمتگذاری خودرو در کشور از تبدیل شدن این شرایط به منبعی برای رانت و یارانه سیاه برای واسطهها خبر داد.
در یک برنامه تلویزیونی، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو کشور به تفاوت چشمگیر قیمتهای کارخانهای و بازار آزاد خودرو اشاره کرد و بیان داشت که قیمتهای کارخانهای خودرو طبق مقررات قیمتگذاری دستوری تعیین میشوند، اما این قیمتها با ارزش واقعی مواد اولیه همخوانی ندارند.
او توضیح داد که صنایع تامینکننده مانند فولاد، مس و پتروشیمی طبق قانون عرضه در بورس، قیمتهای خود را نهایتاً تا ۲۰ درصد بالاتر از نرخ جهانی تنظیم میکنند، در حالی که خودروسازان قطعات را بر اساس قیمتهای کارخانه خریداری میکنند که این موضوع منجر به ضرر قطعهسازان میشود. وی افزود: «این وضعیت باعث زیان انباشته ۲۸۰ همتی در زنجیره تامین شده است.»
همچنین محبینژاد شکاف بزرگی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو را حدود ۶۰۰ همت تخمین زد و گفت: «این اختلاف قیمت باعث شده خودرو به دست مصرفکننده واقعی که در قرعهکشی شرکت کرده نمیرسد، بلکه دلالان آن را به بازار آزاد میبرند و با حداقل ۶۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه میفروشند.»
دبیر انجمن قطعهسازان، این شرایط را نوعی «یارانه سیاه» دانست که به نام حمایت از مصرفکننده به نفع دلالان و واسطهها تمام میشود و تصریح کرد: «این سیاستها هیچ منطق اقتصادی یا اخلاقی ندارند و در نهایت واسطهها تقویت میشوند، نه مردم.» او افزود که این رانت قیمتی، سودهای هنگفتی را به جیب واسطهها میریزد و هم تولیدکنندگان و هم مصرفکنندگان واقعی متضرر میشوند و در نتیجه اعتماد عمومی به صنعت خودرو و بازار سرمایه کاهش یافته است.
محبینژاد در پایان هشدار داد که تا زمانی که قیمتگذاری دستوری برطرف نشده و شرایط نقدینگی بهبود نیابد، زنجیره تامین قطعهسازی در معرض خطر جدی قرار دارد و تولید خودرو با تهدید جدی مواجه خواهد بود.