×
اجتماعی
شناسه خبر : 237506
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1404/05/09 ساعت 04:04
نقش نوشابه‌های رژیمی در ایجاد دیابت نوع 2

رمز گشایی از یک اشتباه رایج؛

نقش نوشابه‌های رژیمی در ایجاد دیابت نوع 2

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک قوطی نوشابه رژیمی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 38 درصد افزایش می‌دهد و این موضوع نگرانی‌هایی درباره سلامت مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.

نورنیوز - گروه اجتماعی: مطالعات جدید نشان می‌دهد که نوشابه‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند. در این تحقیق جامع، تاثیر مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر (SSB) و نوشیدنی‌های دارای شیرین‌کننده مصنوعی (ASB) مورد بررسی قرار گرفته است.

طبق گزارشی از نیواطلس، پژوهشگران دانشگاه موناش و دانشگاه RMIT با بررسی داده‌های سلامت 36,608 نفر از افراد 40 تا 69 سال به مدت میانگین 13.9 سال، دریافتند که مصرف روزانه نوشابه رژیمی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 38 درصد بالا می‌برد.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه براساس میزان مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده به چند دسته تقسیم شدند: هرگز یا کمتر از یک بار در ماه، یک تا سه بار در ماه، یک تا شش بار در هفته و بیش از یک بار در روز. سپس ارتباط بین این الگوهای مصرف و ابتلا به دیابت نوع 2 بررسی شد.

نتایج به‌وضوح نشان داد که نوشابه رژیمی به اندازه یک قوطی در روز، بیشتر از نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر که خطر ابتلا را 23 درصد افزایش می‌دهند، ریسک دیابت را بالا می‌برد. پروفسور «باربارا دِ کورتن»، نویسنده ارشد این تحقیق، می‌گوید:«شیرین‌کننده‌های مصنوعی معمولاً به‌عنوان جایگزینی سالم برای افراد در معرض دیابت توصیه می‌شوند، اما یافته‌های ما نشان می‌دهد خود این مواد ممکن است خطراتی برای سلامتی داشته باشند.»

تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که وقتی شاخص توده بدنی (BMI) و نسبت دور کمر به باسن در نظر گرفته می‌شود، رابطه بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و دیابت از بین می‌رود که نشان‌دهنده نقش چاقی به عنوان عامل واسطه‌ای است. اما در مورد نوشابه رژیمی این موضوع صادق نیست و حتی پس از تعدیل داده‌ها بر اساس شاخص‌های چاقی، خطر 38 درصدی همچنان باقی می‌ماند. این نکته به احتمال وجود تأثیرات متابولیکی مستقل از چاقی مانند تغییرات میکروبیوم روده یا اختلال در تنظیم قند خون اشاره دارد.

اگرچه این تحقیق به شیرین‌کننده‌های خاصی اشاره نکرده، اما احتمال می‌رود ترکیباتی مانند آسپارتام، ساخارین، سوکرالوز و آسه‌سولفام پتاسیم در این روند نقش داشته باشند. تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که برخی از این شیرین‌کننده‌ها می‌توانند پاسخ انسولینی پس از غذا را تحریک کنند و ترکیب باکتری‌های روده را تغییر دهند.

یکی از فرضیات مطرح شده این است که طعم شیرین غیرطبیعی این مواد، بدن را به دریافت کالری شیرین عادت می‌دهد که می‌تواند به اختلال در تنظیم اشتها، حساسیت انسولینی و فرآیندهای متابولیکی منجر شود.

نویسندگان مقاله تأکید می‌کنند که نتایج این مطالعه نشان می‌دهد شیرین‌کننده‌های مصنوعی الزاماً گزینه‌ای سالم‌تر از شکر نیستند و باید در سیاست‌های بهداشتی و توصیه‌های تغذیه‌ای، با دقت بیشتری بررسی شوند.

این تحقیق در ژورنال Diabetes & Metabolism منتشر شده است.


اخبار مرتبط
نوشابه‌های گازدار  ریفلاکس را تشدید می‌کنند
پنج‌شنبه 1404/07/24 ساعت 11:53
نوشابه‌های گازدار ریفلاکس را تشدید می‌کنند
دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با رد باور عمومی درباره تأثیر مثبت نوشابه‌های گازدار بر هضم غذا، اعلام کرد که این نوشیدنی‌ها به‌ویژه انواع کافئین‌دار، موجب افزایش ترشح اسید معده، نفخ و تشدید علائم ریفلاکس می‌شوند و نه‌تنها کمکی به گوارش نمی‌کنند، بلکه عملکرد آن را مختل می‌سازند.
چگونه با رژیم غذایی از دیابت پیشگیری کنیم؟
چهارشنبه 1404/06/19 ساعت 07:00
چگونه با رژیم غذایی از دیابت پیشگیری کنیم؟
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند نقش مؤثری در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد دارای اضافه وزن داشته باشد.
کاهش 31 درصدی دیابت با سه تغییر ساده
دوشنبه 1404/06/10 ساعت 03:00
کاهش 31 درصدی دیابت با سه تغییر ساده
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کاهش کالری، ورزش متوسط و رژیم مدیترانه‌ای ترکیبی موثر برای پیشگیری از دیابت نوع 2 هستند.
فرمول نوشابه کوکاکولا در آمریکا تحت فشار دولت ترامپ تغییر کرد
پنج‌شنبه 1404/05/02 ساعت 03:04
فرمول نوشابه کوکاکولا در آمریکا تحت فشار دولت ترامپ تغییر کرد
کوکاکولا تصمیم گرفته است فرمول نوشابه‌های خود در بازار آمریکا را با استفاده از شیرین‌کننده نیشکر به جای شربت ذرت تغییر دهد. این اقدام پس از فشارهای دولت دونالد ترامپ و حمایت‌های سیاسی وی صورت گرفته است تا گزینه‌ای طبیعی‌تر و نزدیک‌تر به ذائقه مصرف‌کنندگان آمریکایی ارائه شود.
از عوارض زیانبار نوشابه بر کودکان چه می‌دانید؟
سه‌شنبه 1403/08/01 ساعت 15:04
از عوارض زیانبار نوشابه بر کودکان چه می‌دانید؟
مصرف زیاد نوشابه می‌تواند عوارض زیان‌باری را برای کودکان به دنبال داشته و تاثیرات مخربی برای رشد آن‌ها به همراه آورد که از جمله آن می‌تون به خطر پوسیدگی دندان، سردرد، تهوع و واکنش‌های آلرژیک، چاقی، بلوغ زودرس و ... اشاره کرد.
مصرف این نوشابه‌ها چه عوارضی دارد؟
جمعه 1402/12/18 ساعت 14:09
مصرف این نوشابه‌ها چه عوارضی دارد؟
دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشتاعلام کرد: مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند بالا می‌تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری‌ های قلبی عروقی و نقرس شود.
نظرات

آخرین اخبار
درخواست روسیه برای خروج سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از اروپا
غریب‌آبادی: شورای حکام نباید محل سفیدشویی تجاوز نظامی باشد
مراسم تشییع دو شهید نیروی پدافند هوایی ارتش برگزار شد
بازگشت بیش از 20 هزار حاجی به کشور تاکنون
سیتی‌بانک: احتمال افت 20 درصدی قیمت طلا در تابستان
قیمت بنزین سوپر وارداتی در بورس انرژی مشخص شد
آغاز ویژه‌برنامه «جام 26» با دکوری الهام‌گرفته از ورزشگاه آزادی
گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه عربستان و مصر درباره کاهش تنش‌ها
نورویدیو | یکشنبه شب ؛ لحظه ای که معادلات بازدارندگی عوض شد
وزیر ورزش: اگر پرچم دیگری باشد بازی را متوقف می‌کنیم+فیلم
دانیال شه‌بخش: بوکس ایران می‌تواند جزو بهترین‌های جهان شود
تأکید بر اصلاح سازوکار عوارض آلایندگی در کشور
برنامه حضور تیم ملی فوتبال ایران در آمریکا مشخص شد
تکذیب رسمی احضار چند سینماگر به مرجع قضایی
ارتش اسرائیل: 30 نظامی در جنگ علیه لبنان کشته شدند
جهاد اسلامی: حملات اسرائیل ما را از مواضعمان منصرف نمی‌کند
بلغارستان: ارسال سلاح بیشتر به اوکراین را متوقف می‌کنیم
کرملین: میانجیگری آمریکا در بحران اوکراین متوقف شد
جوجه یک‌روزه ارزان در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود
ونس:جنگ ایران به باتلاقی مثل عراق و افغانستان تبدیل نمی‌شود
نبض جام | ویژه برنامه روزانه نورنیوز برای جام جهانی 2026
نورنما | آتش سوزی گسترده در یکی از بنادر اکوادور
انسداد شبانه تونل‌های توحید و امیرکبیر در تهران
شکایت علیه ستاد فضای مجازی دولت رد شد
ایران‌چک 100 هزار تومانی جدید با طرح مدرسه میناب
پیش ‌بینی قیمت دلار چهارشنبه 20 خرداد 1405 / سرگردانی دلار در سایه سناریو توافق
پیش بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه 20 خرداد 1405+جدول
تکلیف تاثیر معدل پایه یازدهم در کنکور یکسره شد
قالیباف در حمایت از نقش مردم: کشور را از دهان گرگ‌های درنده بیرون کشیدید
مصوبات ستاد فضای مجازی دیگر الزام‌آور نیست
هزینه طرح ترافیک در سال جاری چقدر است؟
چند کشور اروپایی ورود مقامات اسرائیلی را ممنوع کردند
درآمد ماهانه 8 میلیونی مددجویان از فرش دستباف
حجم آب دریاچه ارومیه 18 برابر شد
خبر خوش دولت برای معلولان؛ افزایش 90 درصدی کمک‌هزینه‌ها تصویب شد
هشدار نخست‌وزیر سابق ایتالیا: اروپا در خطر مستعمره شدن است
«دست‌ها بر ماشه»؛ هشدار جدی فرمانده نیروی زمینی ارتش به تهدیدات احتمالی
تقدیر وزارت دفاع از حماسه 100 روزه ملت ایران
بنزین گران، محبوبیت ترامپ را سوزاند
سفیران جدید عراق و ترکیه در ایران معرفی شدند
سرنوشت مبالغ کسر شده بابت اینترنت پرو چه می‌شود؟ پاسخ صریح رئیس رگولاتوری
تصمیم انصارالله برای منع دائمی تردد دریایی اسرائیل
حرف‌های پوچ ترامپ از توافق با ایران
بازیگر جدید «پوآرو» کیست؟
آغاز کارگردانی بهرام افشاری با سریال «ویران»
آمار ترسناک تلفات جانی سیل های اخیر در افغانستان
پایش ماهواره ای کپلر؛ کاهش تردد در شاهرگ انرژی جهان
انتخابات بدنسازی تهران باطل شد
شلیک مرگبار در آبدانان؛ پایان تلخ یک نزاع خانوادگی
نورویدئو | از موشک تا مذاکره؛ پشت پرده تنش های اخیر چیست؟