نورنیوز - گروه اجتماعی: عدم ثبتنام از دانشآموزانی که معدل پایینی دارند یا اخراج آنان از مدارس بهدلیل نمرات ضعیف، رویهای نگرانکننده است که در تابستان سال گذشته شدت بیشتری گرفت و همچنان ادامه دارد. در همین راستا معاون وزارت آموزشوپرورش اعلام کرد: هیچکدام از مدارس مجاز نیستند دانشآموزانی که پیشتر در همان مدرسه تحصیل کردهاند یا در پایههای ورودی هستند را به دلیل نمرات ضعیف از ثبتنام محروم کنند.
اخبار مربوط به عدم ثبتنام از دانشآموزانی که معدل پایینی دارند یا اخراج آنها از مدارس به دلیل نمرات ضعیف، نگرانیهای زیادی را در پی داشته است. این مشکل بهویژه در تابستان سال گذشته شدت گرفت و همچنان ادامه دارد.
این اقدام برخلاف اصول اولیه تعلیم و تربیت و مقررات موجود در آییننامههای وزارت آموزش و پرورش است. این نوع برخورد باعث ایجاد سردرگمی و دلزدگی برای دانشآموزان و نگرانیهای شدید در خانوادهها میشود. بسیاری از خانوادهها در مواجهه با این مشکل در میان مدارس و ادارههای آموزشوپرورش منطقه سرگردان میمانند و مجبور میشوند فرزندان خود را به مدارس غیردولتی بسپارند، تنها به دلیل نمرات ضعیف درسی.
برخی مدارس حتی در مناطق جغرافیایی خاص به دلیل نمرات پایین از ثبتنام دانشآموزان در پایههای ورودی هفتم و دهم خودداری میکنند. در حالیکه طبق قوانین، مدارس دولتی باید تمامی دانشآموزان را پذیرش کنند، فارغ از سطح تحصیلی و نمرات انضباطی آنها.
در این خصوص، یکی از والدین از استان فارس گفت: دخترم را به خاطر معدل 16.5 از مدرسه اخراج کردند. هیچ مدرسهای حاضر به ثبتنامش نیست. هر روز بهانه میآورند. نمیدانم باید چه کاری انجام دهیم؟
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، در واکنش به این روند گفت: مدارس نمیتوانند دانشآموزانی را که قبلاً در همان مدرسه تحصیل کردهاند، به دلیل نمرات ضعیف از ثبتنام محروم کنند. مسئولیت مدرسه است که نقاط ضعف دانشآموز را جبران کند و نباید فقط به انتخاب دانشآموزان قوی بسنده کنند.
وی همچنین افزود: در دستورالعمل رسمی ثبتنام مدارس بهوضوح ذکر شده است که مدارس اجازه عدم ثبتنام به دلیل نمرات پایین را ندارند. متأسفانه برخی مدارس حتی اصول تربیتی ابتدایی را رعایت نمیکنند و بهجای حل مسئله، دانشآموز را کنار میگذارند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش تأکید کرد: برخی مدارس فکر میکنند که انتخاب دانشآموزان با معدل بالا موفقیت است. اما مدرسهای موفق است که همه دانشآموزان را با هر سطحی پذیرش کرده و در پایان سال تحصیلی شاهد پیشرفت آنان باشد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: آیا مسئولان مدارس به این فکر کردهاند که اخراج یک دانشآموز به دلیل نمره پایین چه فشار روانی و آسیبهای تربیتی جدی به دانشآموز و خانواده وارد میکند؟
گزارشهای مشابه از دیگر استانها نیز نشان میدهد که این مشکل در حال تکرار است. وزیر آموزشوپرورش بارها بر لزوم رعایت حقوق دانشآموزان و ممنوعیت عدم ثبتنام تأکید کرده است. با این حال، بهنظر میرسد که تنها صدور بخشنامه برای مهار این تخلف کافی نبوده و نیاز به نظارت میدانی و برخورد قاطع با متخلفان ضروری است.
متأسفانه روابط دوستانه و رفاقتی برخی مناطق با مدیران مدارس، یکی از موانع جدی در دفاع از حقوق دانشآموزان و خانوادهها شده است؛ روندی که در نهایت به آسیب دیدن اعتماد عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی منجر خواهد شد.