نورنیوز - گروه اقتصادی: علیاصغر عباسی معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به عملکرد جهادی جایگاهداران در روزهای بحرانی گفت: «در روزهای بحرانی، بیش از ۶۰۰ جایگاه عرضه سیانجی در سراسر کشور بدون دستور رسمی و بهصورت داوطلبانه اقدام به عرضه رایگان گاز طبیعی کردند که این حرکت انسانی نمونهای بارز از همدلی صنفی و روحیه مسئولیتپذیری فعالان صنعت جایگاهداری بود.»
او افزود: «این پویش صنفی شکلگرفته سبب افزایش قابلتوجه عرضه روزانه گاز طبیعی تا سقف ۲ میلیون مترمکعب شد.»
عباسی اعلام کرد: متوسط عرضه CNG در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۹ میلیون مترمکعب بود که در اردیبهشت به ۱۷ میلیون مترمکعب کاهش یافته بود؛ اما با اجرای این طرح، آمار تیرماه بهوضوح نشاندهنده رشد دوباره است.
وی همچنین به ثبت رکورد تاریخی در حجم توزیع فرآوردههای نفتی در دوران جنگ ۱۲ روزه اشاره کرد و گفت: «در روز نخست بحران، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران موفق شد بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی به جایگاهها ارسال کند که حدود ۱۹۵ میلیون لیتر از این مقدار از طریق نازلها عرضه شد که از نظر حجم، رکوردی تاریخی بهشمار میرود.»
عباسی با اشاره به تابآوری سیستم سوخترسانی کشور در حملات دشمن اظهار داشت: «با وجود حمله به انبارهای نفت ری و شهران و بروز حادثه، عملیات بارگیری فرآوردهها در سوی دیگر انبارها بدون وقفه ادامه یافت و این سطح از آمادگی نتیجه سالها تجربه، آموزشهای ایمنی و برنامهریزی دقیق نیروهای عملیاتی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی است.»
وی همچنین به نقش کلیدی جایگاههای سیار سوخت در مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: «در تهران و کلانشهرهای پرتردد، حدود ۴۲ دستگاه جایگاهدار سیار مستقر و موفق شدند بخشی از تقاضای فوری سوخت را پاسخ دهند، همچنین در محورهای پرترافیک شمال کشور نیز این جایگاهها در خدمت مردم قرار گرفتند و عملکرد موفق این ساختار سبب شد در قانون بودجه، امکان صدور مجوز توسعه جایگاههای سیار از سوی بخش خصوصی پیشبینی شود.»
این گزارش، گوشهای از تلاشهای شبانهروزی صنعت نفت برای حفظ جریان پایدار سوخترسانی در سختترین شرایط را نمایان میسازد.