×
سیاسی
شناسه خبر : 234460
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1404/05/01 ساعت 15:19
کلید توسعه و مهار بحران‌ها به استانداران واگذار می‌شود؟

نورنیوز از تلاش دولت برای تمرکززدایی از قدرت مرکزی گزارش می‌دهد؛

کلید توسعه و مهار بحران‌ها به استانداران واگذار می‌شود؟

سازوکار حکمرانی در ایران، سال‌هاست از بیماری «دستور از بالا» رنج می‌برد؛ گویی استاندار، صرفاً کارگزار دولت است و نه مسئول اصلی پیشبرد توسعه در استان. این تصور نه‌تنها نادرست، بلکه در دوران بحران، خطرناک است. تصور کنید زلزله‌ای مهیب در شرق کشور رخ دهد؛ آیا باید منتظر بمانیم تا از مرکز، دستور خرید آب معدنی صادر شود؟

نورنیوز- گروه سیاسی:‌ در روزهای پرآشوب «جنگ ۱۲ روزه» که بخش‌هایی از ایران درگیر تهدیدهای بی‌سابقه شد، آزمونی بزرگ پیش روی ساختار سیاسی کشور قرار گرفت: آیا همه چیز را باید تهران مدیریت کند؟ یا باید اجازه داد استان‌ها در برخی حوزه‌ها خود دست به کار شوند؟ پاسخ عملی این آزمون، برخلاف آنچه در ادبیات رسمی غالب بود، از دل واقعیت میدانی بیرون آمد. استانداران، در قامت «فرماندهان میدانی استان‌ها»، از دل میدان برخاستند، تصمیم گرفتند، اجرا کردند و توانستند بحران‌ها را کمابیش مهار یا مدیریت کنند؛ تجربه‌ای که نه‌تنها نباید نادیده گرفته شود، بلکه باید مبنای بازنگری ساختاری در شیوه اداره کشور قرار گیرد.

مرزبندی با فدرالیسم

دولت مسعود پزشکیان به‌درستی پیام این تجربه را دریافت کرده است. در نشست‌های اخیر در وزارت کشور، او از تفویض اختیار به استانداران به‌عنوان «اصل انکارناپذیر حکمرانی کارآمد» یاد کرد و تصریح نمود که این مسیر را ادامه خواهد داد. برخی مخالفان، بلافاصله پرچم هشدار را بلند کردند و گفتند  این کار، گامی به سوی فدرالیسم است. اما آیا چنین است؟

واقعیت آن است که تفویض اختیار در چارچوب قانون اساسی، نه تنها منافاتی با وحدت ملی ندارد، بلکه شرط بقا و کارآمدی حاکمیت در دوران پیچیده و متلاطم امروز است. بر اساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی، رئیس‌جمهور می‌تواند در مسائل خاص، با تصویب هیئت وزیران، اختیارات خود را به نماینده یا مقام دیگری تفویض کند. دولت جدید دقیقاً در همین مسیر گام برداشته است؛ به نحوی که استانداران را در محدوده اختیارات دولت، مجاز به تصمیم‌گیری‌های اجرایی و استانی کرده، بدون آنکه اصول وحدت ساختاری نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرد.

آنچه منتقدان باید درک کنند، تمایز بنیادین میان «فدرالیسم» به‌معنای واقعی و «تفویض اختیار اداری» در چارچوب ساختار متمرکز حقوقی است. فدرالیسم یعنی دوپارچگی در نظام تصمیم‌گیری، دو سطح حاکمیت مستقل و حتی قانون‌گذاری مجزا؛ اما در ساختاری که اکنون پیشنهاد می‌شود، تمام تصمیم‌ها همچنان در چارچوب قوانین ملی، با پاسخگویی کامل به دولت مرکزی و تحت نظارت مجلس، دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه صورت می‌گیرد.

نمونه روشن کارآمدی این رویکرد، در جریان بحران‌های ناشی از حملات دشمن در جنگ اخیر دیده شد. در استان‌هایی مانند خوزستان، کردستان و کرمانشاه، مدیریت میدان اجتماعی بحران، تاحدود زیادی، نه با فرمان‌های صادرشده از مرکز، بلکه با واکنش‌های سریع استانداران، بسیج محلی، شبکه مساجد و نیروهای داوطلب مردمی پیش رفت. همین واکنش‌ها بود که موجب کاهش خسارات، افزایش تاب‌آوری و جلوگیری از وحشت عمومی شد. حال سؤال این است: چرا باید بعد از بحران، این ساختار کارآمد را به نفع بوروکراسی تمرکزگرا پس زد؟

نمونه روشن دیگر، نوع مواجهه با بحران آب در مناطق مختلف کشور است. مطالعه موردی تهران، وضعیت بحرانی پایتخت و ناترازی‌های انباشته آن، شاهدی دیگر بر همین ضرورت است. رئیس‌جمهور در یکی از تازه‌ترین سخنرانی‌های خود به صراحت اعلام کرد که «دولت وارث ناترازی‌های بزرگی در حوزه آب، برق، محیط‌زیست و مدیریت شهری است» و تعطیلی‌های مکرر، نه نشانه‌ی سوءمدیریت مقطعی، بلکه نتیجه‌ی ساختاری دهه‌ها تمرکزگرایی، توسعه نامتوازن و تصمیم‌گیری‌های نادقیق در سطح ملی است. او هشدار داد که «امکان ادامه بقای تهران به عنوان پایتخت وجود ندارد» و فرونشست زمین در برخی مناطق تهران به «۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر در سال» رسیده؛ بحرانی که اگر با مدل حکمرانی چابک و استانی مواجه نشود، به فاجعه‌ای ملی خواهد انجامید.

یک بیماری مزمن: دستور از بالا

واقعیت این است که سازوکار حکمرانی در ایران، سال‌هاست از بیماری «دستور از بالا» رنج می‌برد؛ گویی استاندار، صرفاً کارگزار دولت است و نه مسئول اصلی پیشبرد توسعه در استان. این تصور نه‌تنها نادرست، بلکه در دوران بحران، خطرناک است. تصور کنید زلزله‌ای مهیب در شرق کشور رخ دهد؛ آیا باید منتظر بمانیم تا از مرکز، دستور خرید آب معدنی صادر شود؟ یا اینکه باید به استاندار اختیار فوری بدهیم تا انبارهای استراتژیک را باز کند، بودجه‌های فوری تخصیص دهد و فرماندهی واحد ایجاد کند؟

پزشکیان در اظهارات صریح خود گفته است: «استانداران باید در میدان، نقش رئیس‌جمهور استان را ایفا کنند.» این سخن، نه از سر شعار، که برآمده از تجربه‌ای عملی و هزینه‌دار است. اگر بخواهیم تاب‌آوری ایران را در برابر تهدیدهای آینده افزایش دهیم، چاره‌ای جز ساختن یک سازوکار حکمرانی منعطف، واکنش‌پذیر و قدرت‌مند نداریم؛ سازوکاری که نقطه کانونی آن، فرماندهی استاندار در میدان بحران و توسعه است.

البته این مسیر بدون مخاطره هم نیست. اگر نظارت تقویت نشود، اگر شفافیت حاکم نباشد، اگر پاسخگویی مستمر وجود نداشته باشد، همین تفویض اختیارات می‌تواند به فساد ساختاری و ناکارآمدی بینجامد. از همین‌رو، پیشنهاد می‌شود که مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی، به موازات حمایت از این تمرکززدایی مفید، سازوکارهای سنجش عملکرد، پایش میدانی و گزارش‌دهی عمومی استانداران را طراحی کنند. همچنین، نهادهای رسانه‌ای باید نقشی فعال در ارزیابی اجرای این سیاست‌ها ایفا کنند.

تجربه جهانی نیز نشان می‌دهد کشورهایی که به استان‌ها، ایالت‌ها یا مناطق خود در حوزه‌های اجرایی و توسعه‌ای اختیار داده‌اند، از کارآمدی بالاتری برخوردار بوده‌اند. حتی در دولت‌های متمرکز اروپایی، قدرت میدانی فرمانداران یا رؤسای مناطق، بسیار فراتر از چیزی است که امروز در ایران مشاهده می‌کنیم.

در نهایت، واگذاری اختیارات به استانداران، بازگشت به فدرالیسم نیست؛ بازگشت به عقلانیت اجرایی است. این مسیر، اگر درست طراحی و مدیریت شود، می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را از تنگنای بوروکراسی ناکارآمد، به سوی نظامی پاسخگو، چابک، مردمی و مقاوم در برابر تهدیدها و بحران‌ها سوق دهد. از همین‌رو، باید گفت: امروز نه زمان عقب‌نشینی، بلکه زمان پیشروی در مسیر حکمرانی استانی است؛ مسیری که نه‌تنها شجاعت، بلکه درک عمیق از شرایط خطیر ایران می‌طلبد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
خطر آلودگی پلاستیکی برای قلب و عروق
انقلابی جدید در درمان پیرچشمی
جمع‌آوری 115 هزار خودروی چینی از بازار
درخواست 20 کشور اروپایی برای استرداد مهاجران غیرقانونی افغان
مرشایمر: تاماهاوک چاره مشکلات اوکراین نیست
اعتراضات در وین علیه جنگ اوکراین
مخالفت قطر با اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، قدس و جولان اشغالی
افت شدید ورودی آب به سدها
183 هزار میلیارد تومان خسارت خاموشی در سال گذشته
وزیر کشور: خسارت خودروهای آسیب‌دیده در جنگ 12 روزه پرداخت می‌شود
مخالفت دولت لبنان با خواسته کاخ‌سفید درباره آینده حزب الله
مدودف: زلنسکی تحت هیچ شرایطی پیروز نخواهد شد
هشدار حزب‌الله: هر گونه کانال مذاکراتی با رژیم صهیونیستی مسدود خواهد شد!
وزیر آموزش و پرورش نیز به پویش «بساز مدرسه» پیوست
نامه به سران قوا‌؛ 95 میلیارد دلار ارز صادراتی بازنگشته است
احتمال سقوط قیمت نفت به 55 دلار
عکس های منتخب ایران، شنبه 26 مهر 1404
هاشمیان: نتیجه دیدار با خیبر عادلانه نبود
نتانیاهو با بازگشایی گذرگاه رفح مخالفت کرد
درویش استعفا کرد
احتمال دیدار ترامپ با رئیس کره شمالی قوت گرفت
ایران اقدام رژیم صهیونیستی در نقض آتش‌بس در غزه و کشتار زنان و کودکان را محکوم کرد
​​​​​​​نامه روسیه، ایران و چین درباره خاتمه قطعنامه 2231 به سازمان ملل
هاشمیان در آستانه برکناری !
هوای ناسالم تهران در روزهای آینده
پیام غریب آبادی درمورد دیپلماسی ایران و همگرایی کشورهای مستقل در دفاع از حاکمیت قانون
اعتراض به ترامپ هم‌زمان با هجدهمین روز از تعطیلی دولت
معاون رئیس‌جمهور: تعطیلی پنجشنبه‌ها فعلاً ممکن نیست
جدول لیگ برتر در هفته هفتم پس از بازی پرسپولیس
پایان 10 سالگی برجام در آینه رسانه‌های اروپا
اوربان: دیدار پوتین-ترامپ، شانس توافق درباره اوکراین را افزایش می‌دهد
آغاز بازگشایی گذرگاه رفح از دوشنبه
پزشکیان: در کنار رسیدگی به تخلفات افراد، اجازه ندهیم حقوق او تضییع شود
2-0 | سیتی بدون رودری هم درخشان است
بزرگداشت استاد محمود فرشچیان در وین؛ شاعر رنگ و عشق در خاطره‌ها ماندگار خواهد ماند
رایزنی تلفنی وزیر خارجه مصر با عراقچی، گروسی و ویتکاف
خیبر (2)- پرسپولیس (1) | پرسپولیس در دقیقه 97 تسلیم خیبر شد + خلاصه بازی
1-0 | پیکان هم در برابر آلومینیوم شکست خورد+ خلاصه بازی
کشته و زخمی شدن 210 تن در حملات پاکستان به اسپین‌بولدک افغانستان
واگذاری سایپا رسما کلید خورد
47 بار نقض آتش بس در غزه از سوی رژیم صهیونیستی
عارف: المپیک 2028 فرصت حیثیتی برای کشورمان است
چرا برای پرونده نیشکر هفت‌تپه کیفرخواست جدید صادر شده است؟
برقراری پرواز رشت- آستراخان از فردا
پیروزی پرگل تیم فوتبال نوجوانان مقابل قرقیزستان در بیشکک
زلزله‌ای به بزرگی 6.2 ریشتر جنوب فیلیپین را لرزاند
حمله پهپادی رژیم اسرائیل به جنوب لبنان
مطالبات گندمکاران تسویه شد
واکنش حماس به تشدید حملات صهیونیست ها به کرانه باختری
اخراج ژنرال ارشد چین و 8 مقام نظامی دیگر به‌اتهام فساد
X
آگهی تبلیغاتی