×
فرهنگی
شناسه خبر : 231738
تاریخ انتشار : یکشنبه 1404/04/15 ساعت 08:18

نورنیوز از اهمیت و عظمت ترکیب‌بند عاشورایی محتشم کاشانی گزارش می‌دهد؛

محتشم، صدای نجیب سوگواری شیعه

ترکیب‌بند محتشم کاشانی، فقط شعر نیست، حافظه‌ فرهنگی و آیینی ماست. در طول قرن‌ها، این شعر نه‌تنها زبان سوگواری اصیل و نجیب شیعه بوده، بلکه منبعی برای ادبیات، تعزیه، موسیقی آیینی، و حتی منش فکری و اخلاقی مردم در آزادگی و مواجهه با ظلم بوده است.

نورنیوز - گروه فرهنگی: در گستره‌ سترگ ادبیات فارسی، کمتر شعری را می‌توان یافت که تا این اندازه هم در حافظه‌ تاریخی یک ملت حک شده باشد، هم در سنت‌های آیینی جای گرفته باشد، و هم در اوج بلاغت و احساس ایستاده باشد. ترکیب‌بند عاشورایی محتشم کاشانی، با بیت آغازینش «باز این چه شورش است...» تنها یک مرثیه نیست؛ بلکه متنی است آیینی، هنری، اخلاقی و عرفانی که در چهار قرن گذشته، صدای سوگواری ملت شیعه بوده و همچنان پژواک آن در دهه‌ محرم از زبان پیر و جوان شنیده می‌شود.

زندگی و زمانه‌ی محتشم کاشانی

کمال‌الدین علی محتشم کاشانی (۹۰۵–۹۹۶ هجری قمری) شاعر نامدار عصر صفوی است که بیشتر شهرتش به سبب مراثی‌ او، به‌ویژه در رثای امام حسین (ع) و یارانش، حاصل شده است. وی در کاشان متولد شد و بیشتر عمرش را در همان‌جا گذراند. محتشم در خانواده‌ای اهل شعر و ادب رشد یافت. عمویش احمد محتشم نیز شاعر بود. سبک شعری او در حوزه‌ی مدیحه، مرثیه، غزل و قصیده رواج داشت، اما آنچه از نام او باقی مانده، مرثیه‌ای است که در قالب ترکیب‌بند سروده و از آن روزگار تا امروز در تمامی مجالس عزاداری شیعیان، جایگاه ویژه دارد.

در دوره‌ صفوی، با رسمی‌شدن مذهب تشیع، مرثیه‌سرایی به‌عنوان یکی از ابزارهای فرهنگی و دینی رشد یافت و محتشم در این بستر توانست با زبان شعر، عاشورا را از یک رویداد تاریخی به یک رخداد زنده و جاری در ضمیر ایرانیان تبدیل کند. ترکیب‌بند یک قالب شعری در ادبیات فارسی است که از چند بند (بخش) تشکیل شده است. هر بند از تعدادی بیت هم قافیه تشکیل شده و در پایان هر بند، یک بیت با قافیه متفاوت (بیتِ ترکیب یا بندِ ترکیب) قرار می‌گیرد که آن بند را به بند بعدی متصل می‌کند. به عبارت دیگر، هر بند در ترکیب‌بند شبیه یک غزل یا قصیده است که با یک بیت پیوند دهنده به بند دیگر وصل می‌شود. ترکیب‌بند محتشم در ۱۲ بند سروده شده است. 

ویژگی‌های بارز این قالب در شعر محتشم به اوج رسیده است: تکرار مصرع پایانی، حالتی آیینی، نوحه‌وار و موسیقایی ایجاد می‌کند؛ ساختار بندبند آن به شاعر امکان می‌دهد از صحنه‌ای به صحنه‌ دیگر از واقعه کربلا برود؛ وحدت موضوعی و انسجام احساسی در سراسر شعر حفظ می‌شود. در شعر محتشم، استفاده از قافیه‌ی دشوار (الم است، حرم است، رقم است، علم است...) نشانی از تسلط زبانی شاعر است و به‌شکلی موزون، شعر را از یکنواختی نجات می‌دهد.

پیش از محتشم، شاعرانی چون سیف فرغانی، کمال خجندی و ابن یمین فریومدی اشاراتی به عاشورا داشته‌اند، اما مرثیه‌ای به این صورت منظوم و ساختاریافته نداشتیم. پس از محتشم، بسیاری از شاعران کوشیدند راه او را ادامه دهند: وصال شیرازی ترکیب‌بندهایی بلند با پیروی از سبک محتشم سرود. پیشوایان نثر فارسی مثل میرزا حسین نوری و شیخ عباس قمی در نثر مرثیه‌ای خود تحت تأثیر محتشم بودند. حتی تعزیه‌نویسان دوره‌ قاجار مضامین و عبارات محتشم را در نمایشنامه‌های مذهبی خود اقتباس کردند. اما هیچ شعری به‌اندازه‌ی ترکیب‌بند محتشم، چنین حضور زنده و ماندگاری در سنت آیینی محرم نیافته است. در ذهن جمعی ایرانیان، عاشورا از رهگذر همین شعرها زنده مانده است.

محتشم و مرثیه: از تاریخ تا حقیقت

محتشم، مورخ نیست؛ اما شعر او بهترین و گویاترین روایت منظوم از حادثه‌ عاشوراست. این روایت، صرفاً گزارش نیست بلکه بازآفرینی حادثه‌ عاشورا در سطحی عاطفی، اخلاقی، نمادین و متعالی است. برخی از مضامین اصلی ترکیب‌بند عاشورایی محتشم عبارت‌اند از:

الف) بی‌وفایی کوفیان و غربت امام: در بسیاری از ابیات، محتشم کوفیان را نماد نفاق، دنیاپرستی و بی‌وفایی می‌داند:
از آب هم مضایقه کردند کوفیان / خوش داشتند حرمت مهمان کربلا

ب) کرامت و شکوه حسین (ع): امام حسین در این مرثیه شاهی است که تاج بر خاک می‌نهد تا آزادگی را معنا کند.

ج) رنج اهل حرم، عطش، وداع‌ها، شهادت‌ها: شاعر صحنه‌هایی چون وداع امام با اهل بیت، عطش کودکان، شهادت علی‌اکبر و قاسم و حتی پرتاب‌شدن سر مقدس امام را با چنان تصویری بیان می‌کند که شنونده را میان اشک و تأمل معلق می‌سازد.

در ژرفای شعر محتشم، مرگ به‌عنوان پایان مطرح نیست، بلکه آغاز دیدار است. مرگ حسین، نه شکست، که فوز عظیم است. این نگرش عرفانی در سراسر مرثیه تنیده شده: امام و یارانش «به قرب الهی» می‌رسند. مرگ آنان فنا فی‌الله و حیات‌شان بقا بالله است.

در لایه‌ای دیگر، پیام محتشم این است که انسان، با ایثار، آزادگی و پایمردی، به حقیقت وجودی‌اش می‌رسد. از نظر اخلاقی، شعر محتشم دعوت به تفکر و بیداری است. در جای‌جای شعر، ضمن نمایش ظلم و ستم، ستایش عزت، مقاومت، وفا و پاکی دیده می‌شود. این مرثیه در واقع مانند یک منشور تربیتی عمل می‌کند.

ترکیب‌بند محتشم فقط شعر نیست، حافظه‌ فرهنگی و آیینی ماست. در طول قرن‌ها، این شعر نه‌تنها زبان سوگواری شیعه بوده، بلکه منبعی برای ادبیات، تعزیه، موسیقی آیینی، و حتی منش فکری و اخلاقی مردم در آزادگی و مواجهه با ظلم بوده است. در جهانی که تصویرهای پرسرعت رسانه‌ای ذهن انسان را اشباع کرده‌اند، شعر محتشم همچنان با زبان عاطفه، معنا، و آهنگ، ما را متوقف می‌کند تا بیندیشیم: به رنج حسین، به مسئولیت تاریخی، به اخلاق عاشورایی، به حماسه و حقیقت. این است راز جاودانگی‌اش؛ که در هر عصر، با ما از نو سخن می‌گوید:«باز این چه شورش است که در خلق عالم است...»


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
نشست مجمع عمومی سازمان ملل از نیویورک به ژنو منتقل شد
ناوگان جهانی مقاومت
اروپا باید برای موفقیت دیپلماسی زمان و فضای لازم را ایجاد کند
عراقچی: اقدامات یکجانبه و قلدرمآبانه آمریکا محکوم است
خونریزی در سویداء سوریه ادامه دارد/شمار قربانیان به 2 هزار نفر رسید
فینال تاشکند ؛ آزمون بزرگ قلعه نویی
جنگندۀ آذربایجان در دست اوکراین؛ باکو به جبهه ضدروسی ورود کرده است؟
زمان واریز اعتبار «کالابرگ» به حساب دهک‌های4 تا 7 اعلام شد
اسرائیل به دنبال راه اندازی سازمان جدیدی برای جنگ رسانه‌ای جهانی
جزییات جدید از دستگیری راننده 206 چالوس+فیلم
توافق با ایران؟ دورنما تیره و تار است
خروج رسمی ماشاریپوف از فهرست استقلال
سرمایه‌داری ملی و بابک زنجانی
علت اختلال اینترنت در آسیا و اروپا چیست؟
تداوم نقض آتش بس؛ حملات توپخانه‌ای عربستان علیه غیرنظامیان یمن
دهک‌بندی اشتباه وزارت کار؛ کارگران قربانی تراکنش‌های کارفرمایان
انفجار گاز در سرآسیاب ملارد 14 مصدوم داشت
آهنگ دوستی دو ملت ایران و ارمنستان در تخت جمشید طنین انداز شد
واریز بیش از 744 میلیارد تومان سود به حساب یک میلیون و 294 هزار سهام‌دار
خواهران منصوریان و دریایی طلایی شدند
تغییرات ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی در دفترچه کنکور 1404 منتشر شد+ جزئیات
شکست تحریم‌های آمریکایی
مداردیپلماسی | شانگهای نماد دیپلماسی متوازن ایران در دوران پساجنگ
رسانه عبری خبر داد؛ امارات تهدید به خروج از توافقنامه ابراهیم کرد
برگزاری دادگاه 4 متهم شبکه جاسوسی موساد و منافقین در کرج
قالیباف: شیوه فعلی اجرای کالابرگ کارایی خود را از دست داده است
دیپلماسی به شرط حفظ حق حاکمیت ملی
رزمایش بریکس؛ مهندسی قدرت و صلح دریایی
آب و هوای امروز یکشنبه 16 شهریور +هواشناسی استان‌ها
آژانس فضایی ناسا تصویری از غروب ساردینیا را به مناسبت ماه‌گرفتگی پیش رو منتشر کرد
سفیر برزیل در روسیه: اقدامات نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی ونزوئلا غیرقابل توجیه است
جزییات کشف مجموعه‌ای ارزشمند از اشیای تاریخی در «کمرزرین» اصفهان
وزیر کشور: امروز راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم
بدرقه ملی پوشان کشتی به مسابقات زاگرب
هشدارمقام حزب‌الله نسبت به سونامی انسانی در لبنان
رفیع‌زاده: سامانه های سازمانی باید به پایگاههای اطلاعاتی متصل شود
اسلواکی نیروی نظامی به اوکراین اعزام نمی کند
دور سوم مذاکرات فنی ایران و آژانس در وین برگزار شد
عکس های منتخب ایران ؛ شنبه 16 شهریور 1404
ریزش پل در کربلا/تعداد مصدومان
برگزیدگان هشتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز معرفی شدند
شهربانو منصوریان برای ششمین‌بار قهرمان جهان شد
زمان پرداخت سود سهام عدالت اعلام شد+فیلم
نورنما | لحظه تشکیل یک جزیره در میان آب‌های بی‌انتهای اقیانوس
ترکیه ادعای رسانه‌ رژیم صهیونیستی درباره تلاش آنکارا برای ترور وزیر امنیت داخلی را رد کرد
مدیرکل آموزش‌وپرورش تهران: خانواده‌ها زمان ثبت‌نام وجه پرداخت نکنند+فیلم
مودی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نمی‌کند
سبد غذایی؛ قافله عقب مانده درآمد
مدافع سابق تیم ملی ایتالیا در راه تهران؟
استقرار 10 «اف-35» آمریکا در کارائیب برای حمله محتمل به ونزوئلا
X
آگهی تبلیغاتی