نورنیوز-گروه فرهنگی: روز عرفه، روز دعاست، اما نه دعایی صرفاً برای خواستن حاجات روزمره؛ بلکه روزی است که انسان به خویشتن بازمیگردد و پرده از فقر ذاتی، نیاز پیوسته و عطش معرفت خود برمیدارد. در عرفه، دعا زبانِ دل است، دل با خدا سخن میگوید و انسان، در سکوت کوه عرفات، خویش را میشنود. عرفه، روزی است که معنای بندگی نهتنها در کلمات، که در آگاهی و شعور مؤمنان جاری میشود.
عرفه، مدرسه توحید است. در این روز، بندگی نه تحقیر، که تعالی است. انسانی که در برابر خدا سر خم میکند، در برابر هیچ قدرتی تسلیم نخواهد شد. عرفه ما را به یاد این حقیقت میاندازد که عبد بودن، مقدمه آزادی است؛ آزادی از نفس، از دیگران، و از جهل. این روز، آئینهای است برای دیدن چهره بینقاب خویش در محضر پروردگار؛ فرصتی برای اعتراف، تصفیه، و تجدید عهد.
دعای عرفه، روایت بلندبالای این سیر روحانی است. متنی است از سوز و شعور، آمیختهای از معرفت، عشق، و تضرع. کسی که این دعا را با قلب بخواند، هم خدا را خواهد شناخت و هم خویشتن را. در این دعا، خلقت انسان، راز وجود، حکمت نعمتها، و لحظههای غفلت با بیانی دلنشین به تصویر کشیده شده است. هر فراز آن، ضربهای بر خواب غفلت است و هر جملهاش، پلی است به سوی بیداری.
در عرفه، انسان درمییابد که نیاز، عیب نیست؛ بلکه نشانه پیوند دائمی او با ربّ خویش است. دعا، در اینجا تنها ابزار خواستن نیست، بلکه لحظه دیدن است؛ دیدن آنچه هست، آنچه باید باشد و آنچه فراموش شده. عرفه، روز بازخوانی گذشته، نگریستن به اکنون و ساختن افقی تازه برای آینده است.
حج بیعرفه، جسمی بیجان است. عرفه، روح حج است؛ زیرا در آن، دل طواف میکند، نه فقط بدن. عرفه، سعیِ دل است میان خوف و رجا، میان امید و اشک، میان اعتراف و آمرزش. در عرفه، حج به معنا درمیآید و انسان درمییابد که همه آن گامهای بیرونی، زمینهساز سفری درونی بودهاند.
عرفه، فرصت شجاعت است؛ شجاعت برای اعتراف، برای توبه، برای نگاه کردن به زخمهایی که پنهانشان کردهایم. عرفه دعوتی است به بازسازی، نه با مصالح تکرار، بلکه با مصالح صداقت، ایمان، و نور. دعای عرفه، زبانی است برای این بازسازی؛ زبانی که نهتنها با لفظ، بلکه با اشک و حضور بیان میشود.
در این روز، سکوت معنا دارد، اشک معنا دارد، حتی تردید هم معنا دارد. هرکس به اندازه وسعت دلش از عرفه بهره میبرد. برای برخی، عرفه نقطه پایان است؛ اما برای اهل معنا، نقطه آغاز است. آغاز رستگاری، آغاز حرکت از ظاهر به باطن، از شریعت به حقیقت، از خود به خدا.
عرفه، روزی است که دل باید بزرگ شود، ذهن باید بیدار شود، و زبان باید صادق شود. دعای عرفه، تنها متن دعا نیست؛ حدیث نفس روحِ بیدارشدهای است که در مقابل خالق خود ایستاده و حقیقت را میطلبد. عرفه یعنی بازگشت؛ بازگشت به فطرت، به ایمان، به عهد نخستین.
منابع مورد استفاده: آشنایی با علوم اسلامی (شهید مرتضی مطهری) انسان و ایمان (شهید مرتضی مطهری) سیری در نهجالبلاغه (شهید مرتضی مطهری) حماسه حسینی (شهید مرتضی مطهری)