×
اجتماعی
شناسه خبر : 226461
تاریخ انتشار : یکشنبه 1404/03/11 ساعت 09:07
مسئله حمل‌ونقل، اعتصاب و معماری نظام سیاست‌گذاری

کیومرث اشتریان

مسئله حمل‌ونقل، اعتصاب و معماری نظام سیاست‌گذاری

مسئله حمل‌ونقل و اعتصاب در ایران چیست؟ آیا پایین‌بودن نرخ کرایه‌ها است؟ آیا گرانی لوازم یدکی و لاستیک یا افزایش هزینه‌های بیمه و سوخت است یا ساختار «راننده-مالکیتی»؟ آیا مشکل از شرکت‌های حمل‌ونقل و دلالان است یا نبود توازن حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی؟

نورنیوز _ گروه اجتماعی: مسئله حمل‌ونقل و اعتصاب در ایران چیست؟ آیا پایین‌بودن نرخ کرایه‌ها است؟ آیا گرانی لوازم یدکی و لاستیک یا افزایش هزینه‌های بیمه و سوخت است یا ساختار «راننده-مالکیتی»؟ آیا مشکل از شرکت‌های حمل‌ونقل و دلالان است یا نبود توازن حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی؟ تا نتوانیم مسئله اصلی را شناسایی کنیم، گرفتاری حل نمی‌شود. آنچه در این مقاله تأکید می‌شود، «ساختار اداره توده‌ای» حوزه حمل‌ونقل است. گاهی مشکل به «نحوه مواجهه با مشکل» بازمی‌گردد و نه آنچه در اعتصاب نمودار می‌شود.

در شماری از کشورها امور حمل‌ونقل به شرکت‌های بزرگ (حداکثر تا 10 شرکت) سپرده می‌شود. رابطه مالکیتی راننده با کامیون قطع شده و بارِ پیدا‌‌کردن بار از دوش او برداشته می‌شود و به‌این‌صورت دست واسطه‌ها کوتاه می‌شود.‌ اما در ایران، بار منفعت به جیب واسطه می‌رود و بار گرانِ غم بر دل راننده‌ای که «بار‌کشیده» جفاست، تحمیل می‌شود. از‌این‌رو همواره در انتظار است تا با فریاد اعتصاب، بگسلد این رشته ز هم. ناقه‌اش به زیر محمل نمی‌رود و جنگ اعصاب و اعتصاب بر‌می‌آورد.

در سال ۱۴۰۴، تعداد کامیون‌های فعال در ایران حدود 400 هزار تا 600 هزار دستگاه، شمار رانندگان کامیون حدود 900 هزار نفر و ظرفیت حمل بار سالانه در ایران چند برابر بیشتر از بار موجود برآورد شده است. حدود ۸۰ درصد کامیون‌ها در مالکیت شخصی است؛ برخلاف ترکیه، برزیل و کره جنوبی که این نسبت‌ها تقریبا برعکس است و در آنها شرکت‌های بزرگ درگیر انتظام بار، مالیات، بیمه، هزینه‌های سوخت و... هستند؛ راننده یا صاحب کامیون درگیر نیست. همین آمار نشان‌دهنده بی‌نظمی ساختاری این حوزه است که مشکلات دیگر را سبب می‌شود. به بیان دیگر، «اداره توده‌ای» در حکمرانی حمل‌ونقل یکی از معضلات اساسی است؛ یعنی فقدان تشکیلات اقتصادی بزرگ و ضعف در معماری کلان سیاست‌گذاری. اداره توده‌ای حمل‌ونقل عمومی سبب شده است تا انبوهی از رانندگان که رابطه مالکیتی با کامیون دارند، گرفتار پیداکردن بار در پایانه‌ها شوند و عملا بخش مهمی از سود و دسترنج آنان نصیب شبکه دلالی و واسطه‌گری شود. آنان در‌عین‌حال درگیر تبانی نانوشته و سودجویی افسارگسیخته تولیدکنندگان خودرو‌های سنگین و بانک‌ها هستند.

همین مسئله اساسی، یعنی «اداره توده‌ای»، در حوزه‌های دیگری مانند سیاست، مسکن، آموزش عمومی، بهداشت و... نیز در ایران وجود دارد. از‌این‌رو می‌توان گفت که اداره توده‌ای سیستم سیاسی یعنی فقدان تشکل‌های بزرگ سیاسی در قالب احزاب جدی سیاسی، اداره توده‌ای سیستم آموزشی یعنی فقدان نهادهای مدنی بزرگ آموزشی برای اجرای سیاست‌های آموزشی، اداره توده‌ای ساخت‌وساز مسکن یعنی ورود انبوهی از توده مردم به ساخت‌وساز و ناتوانی در اعمال کنترل و نظارت حاکمیتی بر استانداردهای ساخت‌وساز و در نتیجه رشد افسارگسیخته بهای مسکن و افزایش ناکارآمدی‌ها.

اداره توده‌ای و تشکل‌زدایی از جامعه، چه تشکل‌زدایی سیاسی-مدنی باشد، چه تشکل‌زدایی سرمایه‌ای و چه تشکل‌زدایی اداری، یک راهکار ضد امنیتی است. درک ما از جامعه و اداره امور عمومی و اینکه آیا جامعه، توده‌ای از انبوه انفرادی مردمان است یا اینکه مجموعه‌ای از تشکل‌های گوناگون، اهمیت بسیاری در نحوه اداره جامعه و حل تنش‌های آن دارد. زندگی اجتماعی به تشکیلات اجتماعی است، زندگی سیاسی به تشکیلات سیاسی است‌ و اداره امور عمومی به تشکیلات عمومی. نمی‌توان جامعه و حکمرانی آن را بدون چنین تشکیلاتی به‌خوبی اداره کرد. نادیده‌انگاشتن ضرورت وجود تشکل‌های گوناگون برای اداره کشور مصائب بسیار پدید آورده است.

آن‌گاه که در سطح ساختار اجرائی، سازمان‌ نیافته باشید، در سطح کارگزاری دچار آشوب می‌شوید. آن‌گاه که در سطح ساختار سیاسی سازمان نیافته باشید، مردمان به آشوب سیاسی و جنبش مدنی می‌گرایند. آن‌گاه که در ساختار حمل‌ونقل سازمان نیافته باشید، راننده و کامیون‌دار را اسیر بی‌عدالتی می‌کنید. آن‌گاه که با تحلیل‌های غلطِ سیاسی همه تلاش خود را به کار بگیرید که از جامعه تشکل‌زدایی کنید، یعنی جامعه را از روح اجتماعی آن تخلیه می‌کنید. به‌این‌صورت ضرباتی از درون تاریکی آشفتگی اجتماعی به شما می‌خورد که نمی‌فهمید از کجا خورده‌اید. راه‌حل این است که به نظم تشکیلاتی اجتماعی بازگردیم که برای ثبات نظام سیاسی و انتظام اجتماعی ضروری است. 

در هر حوزه‌ای (چه حوزه سیاسی یا سیاستی) با چند تشکل بزرگ و اصلی طرف باشید و بار تنظیم‌گری را بر دوش آنها بگذارید و نظام سیاسی را از زیر بار این‌همه فشار تخلیه کنید. تشکل‌های بزرگ نمادی از سرمایه‌داری ملی است. آن‌گاه که تحت نظارت حاکمیت عمومی باشند، یک راه‌حل مهم برای معماری سیاست‌گذاری عمومی است. بازنگری در نحوه تفکر ما از معماری سیاست‌گذاری و گذار از اداره توده‌ای کشور به اداره براساس تشکیلات عمومی ضروری است. معمار حرم سیاست نباید خرقه سیاست‌گذاری را در رهن خرابات «آنومی اجتماعی» بگذارد.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
پرونده اپستین دوباره خبرساز شد: چامسکی و گیتس در کانون توجه
اتهام شدید ماهاتیر محمد به آمریکا: «نسل‌کشی در حال وقوع است»
بارش‌های گسترده و کاهش دما؛ دو سامانه بارشی معادل 6 برابر باران پاییز کشور
واکنش تند نوه عزالدین قسام به تهدید وزیر افراطی رژیم صهیونیستی
ادامه ممنوعیت فعالیت الجزیره در رام الله
محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های شمالی
دستور صریح رئیس جمهور برای حل مشکل میدان نفتی آزادگان
هشدار سرعت لحظه‌ای در جاده‌ها؛ رانندگان مراقب باشید!
تنها 29 درصد صهیونیست‌ها احساس امنیت می‌کنند
هوای تهران دوباره آلوده شد
غرب برای مداخله و تاثیرگذاری بر انتخابات دومای دولتی روسیه تلاش می کند
اظهارات بحث‌برانگیز درباره آرزوی مرگ ترامپ توسط زلنسکی
آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 1405 تا پایان امشب
هشدار صریح روسیه به استقرار نیروی نظامی غرب در اوکراین
موافقت اروپا با ارائه کمک 90 میلیارد یورویی به اوکراین
حمله مرگبار آمریکا در آب‌های آزاد شرق اقیانوس آرام
آزمایش پهپادی که آمریکا از ایران الهام گرفت
دستور ترامپ به اوکراین برای نهایی‌کردن توافق صلح با روسیه
جدول فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون |جمعه 28 آذر
شکایت پرسپولیس از سکوهای ورزشگاه تبریز بعد از حذف در جام حذفی
برنامه مسابقات ورزشی امروز 28 آذر 1404+ جدول پخش
وضعیت آب و هوا امروز جمعه 28 آذر + وضعیت استان ها
چاقی کودکان؛ خطری که در کمین نسل آینده ایرانیان است
کشفی باورنکردنی درباره بیماری‌های خودایمنی
جارد ایزاکمن کیست و چرا رئیس ناسا شد؟
نوراینفو | نکات کلیدی برای بهبود مدیریت مالی
هوش مصنوعی جدید گوگل، بهتر از ChatGPT
ویتامین‌های مهمی که هنگام بارداری مانع پوسیدگی دندان‌های کودکان می‌شود
قرارداد اسرائیل و آلمان برای سیستم دفاعی «آرو 3»
تیم ملی فوتبال مراکش قهرمان جام کشورهای عربی شد
توقف پروازها در بندرعباس به دلیل طوفان شدید
واکنش ایران به اشغالگری اسرائیل در سوریه
تحلیل دقیق الجزیره از جنگ 12 روزه
سازمان ملل : اسرائیل از نقض حاکمیت سوریه خودداری کند
سخنگوی داعش خراسان بازداشت شد+ جزئیات دستگیری
هشدار درباره افزایش مصرف گاز با برودت هوا
تلاش سران اروپا برای توافق بر سر بلوکه کردن دارایی‌های روسیه
ترخیص 4 میلیون تن نهاده دامی/ شرایط برای استمرار تولید فراهم است
هفته نوزدهم لیگ برتر فوتسال؛ گیتی‌پسند صدرنشینی را حفظ کرد
کری‌خوانی اسکوچیچ برای پرسپولیس؛ خدا پاسخ شادی‌های تحریک‌آمیزتان را داد
اشغال سوریه توسط اسرائیل صدای فرانسه و انگلیس را در آورد
هشدار احتمال وقوع طوفان و سیلاب در بوشهر
نورنما | گرفتار شدن گوسفندها زیر برف
واکنش دیوان کیفری بین‌المللی به تحریم آمریکا علیه دو قاضی
سقوط هواپیما در ایالت کارولینای شمالی آمریکا
پزشکیان: آن‌چه را که می‌نویسیم، عمل می‌کنیم
24 کشته و زخمی در واژگونی مرگبار اتوبوس در محور اصفهان–نطنز + شناسایی هویت 9 جان‌باخته
میامی؛ میزبان مرحله دوم مذاکرات آتش‌بس غزه
نورنما | دلی به وسعت دریا،زیر باران رحمت الهی!
یورش شهرک نشینان به مسجدالاقصی
X
آگهی تبلیغاتی