×
فرهنگی
شناسه خبر : 223318
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1404/02/18 ساعت 20:27

نورنیوز سیره سیاسی حضرت امام رضا را بررسی می کند؛

اموزگار رأفت و رضایت، پیشوای ظلم‌ستیزی و ستمگری

امام رضا(ع) در عین برخورداری از روحیه رضایتمندی، هیچ‌گاه در برابر ظلم سکوت نکرد. چهره‌ی اهل رضا، چهره‌ای منفعل نیست؛ بلکه انسانی است که از آرامش درونی برای ایستادگی خردمندانه در برابر تحمیل نارضایتی بیرونی استفاده می‌کند. فردی که درونش آرام است، بهتر می‌تواند با ظلم مقابله کند، چرا که هیجانات مزاحم را کنار زده و از موضعی عاقلانه‌تر عمل می‌کند.

نورنیوز- گروه فرهنگی: در فرهنگ اسلامی، یکی از چهره‌هایی که مفهوم «رضا» را نه تنها در نام بلکه در سلوک فردی و اجتماعی-سیاسی خود تبلور بخشیده، امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام) است. بازخوانی زندگی امام هشتم می‌تواند چراغی باشد برای یافتن پاسخ این پرسش بنیادین که چگونه می‌توان بدون دست شستن از وظایف و مسئولیت‌های عینی سیاسی و اجتماعی، اهل رضایتمندی بود؟  

مرز رضایتمندی و عدم رضایت سیاسی

رضایتمندی در منطق رضوی، به معنای گشودگی در برابر دیگران، پذیرش تفاوت‌ها، و برقراری ارتباطی همدلانه و محترمانه با اطرافیان است. در جامعه‌ای که خشونت کلامی، قضاوت‌های عجولانه و رقابت‌های فرساینده فراگیر شده، بازگشت به منطق رضوی، ما را به فضایی آرام‌تر، انسانی‌تر و عادلانه‌تر رهنمون می‌سازد.‌ رضایتمندی، به معنای پذیرش بی‌قید و شرط واقعیت‌های تلخ نیست. امام رضا(ع) در عین برخورداری از روحیه رضای الهی، هیچ‌گاه در برابر ظلم سکوت نکرد. در برابر حاکمان غاصب، با حفظ کرامت، جایگاه امامت را حفظ کرد و حتی در مناظره‌های علمی و سیاسی، جرأت دفاع از حق و حقیقت را از دست نداد. چهره‌ی اهل رضا، چهره‌ای منفعل نیست؛ بلکه انسانی است که از آرامش درونی برای ایستادگی خردمندانه در برابر تحمیل نارضایتی بیرونی استفاده می‌کند. این نکته مهم است: رضایتمندی با سرسپردگی یا بی‌عدالتی‌پذیری تفاوت دارد. در واقع، فردی که درونش آرام است، بهتر می‌تواند با ظلم مقابله کند، چرا که هیجانات مزاحم را کنار زده و از موضعی عاقلانه‌تر عمل می‌کند.

نخستین و اساسی‌ترین مفهوم در رضایتمندی، رضایت از مشیت الهی است. امام رضا(ع) با پذیرش ولایتعهدی مأمون عباسی ـ که برای برخی از شیعیان شبهاتی داشت ـ نشان داد رضای الهی بالاتر از راحتی شخصی یا نگاه‌های سیاسی روزمره است. در اینجاست که درس نخست رضایتمندی آشکار می‌شود: رضایت از زندگی به معنای تسلیم در برابر ظلم یا انفعال در برابر آن نیست، بلکه به معنای دیدن افق بلندتر و قرار گرفتن در مسیر حکمت الهی است. فرد اهل رضا کسی است که هر حادثه‌ای را نه پایان راه، بلکه مرحله‌ای از امتحان الهی می‌داند و با نگاهی توحیدی، آرامش درون را حفظ می‌کند.

  سیاست به مثابه مسئولیت الهی

سیره سیاسی حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) یکی از پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین تجلیات سیاست اسلامی در بستر یک نظام استبدادی است. پذیرش مشروط ولایتعهدی مأمون عباسی، مواجهه فعال با جریانات فکری و نحوه دفاع از حقانیت اهل بیت، جلوه‌هایی از عقلانیت سیاسی، حفظ استقلال فکری و تلاش برای اصلاح در درون قدرت است. این نکته در حیات سیاسی رضوی بسیار مهم است: رضایتمندی با سرسپردگی یا بی‌عدالتی‌پذیری تفاوت دارد. در واقع، فردی که درونش آرام است، بهتر می‌تواند با ظلم مقابله کند، چرا که هیجانات مزاحم را کنار زده و از موضعی عاقلانه‌تر عمل می‌کند.

در اندیشه تشیع، سیاست امری قدسی و مبتنی بر هدف اقامه قسط است، نه بازی قدرت به هر قیمت. پیشوایان شیعه(ع)، علی‌رغم محدودیت‌های تاریخی، هیچ‌گاه از کنشگری در عرصه عمومی و سیاست‌ورزی بالمعنی الاعم دست نکشیدند؛ بلکه همواره با روش‌های مختلف، حقیقت را آشکار و مسیر آینده را ترسیم کردند. امام رضا(ع) نیز در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ اسلامی، با سیاست‌ورزی خردمندانه خود الگویی پایدار برای تعامل مؤثر با قدرت در عین حفظ استقلال ارائه کرد.

مأمون عباسی پس از قتل برادرش امین در سال ۱۹۸ هجری قمری، با بحران شدید مشروعیت و نارضایتی گسترده از سوی علویان، شیعیان، و حتی برخی بنی‌عباس مواجه شد. او برای تقویت پایه‌های خلافت خود و آرام‌سازی فضای اجتماعی، به سیاست نزدیکی با اهل بیت روی آورد و امام رضا(ع) را ـ برخلاف میل ایشان ـ از مدینه به مرو فراخواند و پیشنهاد ولایتعهدی داد. این اقدام مأمون، نه از روی ارادت به اهل بیت، بلکه از سر محاسبه سیاسی برای کنترل جریان شیعی و بهره‌برداری از محبوبیت امام بود. امام رضا(ع) با درک کامل از این نیت، ضمن امتناع اولیه، نهایتاً با شروطی سخت‌گیرانه و بدون پذیرش مسئولیت حکومتی، ولایتعهدی را پذیرفت.

یکی از مهم‌ترین کنش‌های سیاسی امام رضا(ع) پذیرش «مشروط» ولایتعهدی است. حضرت در بیانی صریح می‌فرماید: «من این مقام را به اکراه و اجبار پذیرفته‌ام و در هیچ یک از امور حکومت دخالت نخواهم کرد.» (عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق) با این موضع‌گیری، امام ضمن دفع خطر جانی و سوءاستفاده مأمون، توانست به صورت رسمی وارد فضای حاکمیت شود اما استقلال فکری خود را حفظ کند. این مدل از سیاست‌ورزی، نمونه‌ای از اصلاح‌گری درون‌ساختاری است: نفوذ در قدرت برای تعدیل آن، بدون اضمحلال در آن.

  احیای گفتمان اهل بیت در بستر رسمی

امام رضا(ع) با بهره‌گیری از موقعیت سیاسی جدید، گفتمان امامت، توحید و عدالت اهل بیت را در معرض افکار عمومی و نخبگان قرار داد. مناظره‌های گسترده‌ای با متکلمان زرتشتی، مسیحی، یهودی و اهل تسنن برگزار کرد که در آن‌ها از عقلانیت دینی، فلسفه توحیدی و ولایت اهل بیت دفاع نمود. این مناظرات که در دربار مأمون انجام شد، گفتمان اهل بیت را از انزوا خارج کرد و به شکلی رسمی، در قالبی علمی و استدلالی مطرح ساخت. چنین رویکردی درس بزرگی برای فضای فکری امروز ما دارد: برای تأثیرگذاری باید هم وارد فضای عمومی شد، هم زبان منطق و برهان را تقویت کرد.

امام رضا(ع) علی‌رغم حضور در ساختار خلافت عباسی، هیچ‌گاه به مهره تبلیغاتی مأمون تبدیل نشد. حتی در نماز عید فطر، وقتی مأمون خواست با حضور امام برای خود مشروعیت‌سازی کند، امام خطبه‌ای کوبنده آغاز کرد که بلافاصله با دستور مأمون متوقف شد. سیاست‌ورزی رضوی، سیاست مصالحه نیست، بلکه سیاست مقاومت نرم و حفظ مرزهای هویتی در دل قدرت است. امام نشان داد که می‌توان در ساختار بود ولی در ساختار بلعیده نشد؛ می‌توان اهل رضا و تعامل بود ولی ابزار دست نشد.

از مجموع رفتار سیاسی امام رضا(ع)، می‌توان آموزه‌هایی اساسی برای فضای سیاست‌ورزی امروز جامعه ایران و جهان اسلام استخراج کرد:

۱. تفکیک قدرت و حقانیت: حضور در ساختار قدرت باید با حفظ اصول و مرزهای اعتقادی و اخلاقی باشد. سیاست رضوی، سیاست مبتنی بر ارزش‌هاست، نه صرفاً منافع.

۲. تعامل فعال و هدفمند با قدرت: امام رضا(ع) نشان داد که حتی در درون نظامی ناعادلانه نیز می‌توان با هوشمندی، گفتمان دینی و حق‌طلبی را زنده نگه داشت.

 ۳. اولویت اصلاح از درون بر تقابل بیرونی: گاهی برای تغییرات پایدار، باید از درون ساختار وارد شد؛ اما بدون آن‌که استقلال و هویت دینی فدای مصلحت‌گرایی شود.

۴. گفت‌وگو به جای انزوا: امام با گفت‌وگوی علمی و بین‌دینی، مرزهای فکری را شکست و آموزه‌های اهل بیت را به زبان روز برای همگان تبیین کرد. این الگو در برابر فضای قطبی‌شده و پرتنش امروز، بسیار راهگشاست.

 ۵. پرهیز از ابزارشدن در دست قدرت‌ها: اگر چه تعامل با حکومت لازم است، اما تبدیل شدن به ابزار مشروعیت‌بخشی یا تبلیغاتی برای قدرت‌های غیردینی، خط قرمز سیره رضوی است.

سیره سیاسی امام رضا(ع) الگویی ممتاز از عقلانیت، تدبیر و مقاومت مؤمنانه در بسترهای دشوار سیاسی است. آن حضرت با بهره‌گیری از فرصت‌ها، بدون عدول از اصول، توانست هم استقلال شیعه را حفظ کند و هم گفتمان امامت را در قلب خلافت عباسی احیا کند. در دنیای امروز که دین‌داری و سیاست‌ورزی در معرض سوءتفاهم‌های جدی است، بازخوانی سیره سیاسی امام رضا(ع) می‌تواند نقشه راهی باشد برای سیاست‌ورزی اخلاقی، مستقل و مؤثر؛ سیاستی که هم به عدالت می‌اندیشد، هم به اصلاح، هم به هویت.

زندگی امام رضا(ع) الگویی کامل برای زیست رضایتمندانه در بستر چالش‌های فردی و اجتماعی هم هست. رضایتمندی او نه در بی‌خبری از رنج‌ها، که در نوع مواجهه با آن‌هاست. او نه تنها تسلیم اراده الهی بود، بلکه این تسلیم را به بستر تحول فردی و اصلاح اجتماعی تبدیل کرد. امروز که بسیاری از انسان‌ها در گرداب نارضایتی، اضطراب و فرسودگی عاطفی گرفتارند، نیاز به بازخوانی چنین الگویی بیش از هر زمان احساس می‌شود. اگر بخواهیم جامعه‌ای سالم، امیدوار و پویا داشته باشیم، باید از فرهنگ رضوی، فرهنگ رضایتمندی آگاهانه، توأم با عقل، اخلاق و معنویت بهره‌ بگیریم؛ فرهنگی که در آن، انسان نه با فرار از مشکلات، بلکه با شناخت هدف زندگی، به آرامشی عمیق و پایدار دست می‌یابد.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
رئیس‌جمهور از تلاش‌های برگزارکنندگان مراسم اربعین تقدیر کرد
انفجار تروریستی در قلب شهر حلب سوریه
قلعه‌نویی: لژیونرهای تیم در تورنمنت کافا حضور ندارند
برکناری سه مقام ارشد سعودی به دستور ملک سلمان
عارف: دولت چهاردهم به دنبال تمرکززدایی و انتقال اختیارات است
کیفیت هوا در تهران به وضعیت ناسالم درآمد
مدیر ChatGPT: کاربران باید همواره دقت پاسخ‌های هوش مصنوعی را تایید کنند
نخست‌وزیر یمن خواستار پایان یافتن بی‌تفاوتی کشورهای عربی شد
توقف ناامیدکننده چلسی در گام اول لیگ برتر
جولانی به تکفیری‌ها تابعیت سوری هدیه کرد
پوتین و ترامپ؛ بازی با روان در میدان سیاست
پزشکیان در اوراسیا؛ نقطه عطف دیپلماسی و همکاری ایران
نیویورک‌تایمز: نفوذ اطلاعاتی ایران در ساختار داخلی اسرائیل فاش شد
زنگ خطر در نظام سلامت؛ 80 درصد داروخانه‌ها در معرض ورشکستگی
روبیو هشدار داد: این جنگِ ما نیست؛ باید به‌دنبال آتش‌بس باشیم
سفر هماهنگ زلنسکی و رهبران اروپایی به آمریکا برای حمایت از اوکراین
بیانیه وزارت امور خارجه در مورد محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و کوچاندن اجباری ساکنان غزه
ایجاد «اتاق امن» در مدارس؛ گامی برای افزایش امنیت دانش‌آموزان
تهدید وزیر جنگ اسرائیل پس از حمله موشکی یمن به سرزمین‌های اشغالی
ویتکاف: پوتین آماده پذیرش تضمین‌های امنیتی برای اوکراین است
فلج شدن زندگی شهرک‌نشینان صهیونیست در پی اعتصاب گسترده
آیین وداع با پیکر شهید اسماعیل پاشایی در بهارستان برگزار شد
متهم 27 هزار میلیاردی بازداشت و به کشور بازگردانده شد
کمبود 100 هزار پرستار در کشور؛ فرمول پرداخت اضافه‌کاری‌ها تغییر کرد؟
مرگ یک آتش نشان در آتش سوزی کنگان
هشدار اقتصاددانان برنده نوبل به نخست‌وزیر اسرائیل: اقتصاد اسرائیل در مرز نابودی
توقف مذاکرات تجاری واشنگتن و دهلی‌نو؛ آمریکا گفت‌وگوها را لغو کرد
تیم ملی بسکتبال ایران عنوان سوم کاپ آسیا را کسب کرد
نتانیاهو: جنگ تا شکست کامل حماس ادامه دارد
حادثه گروگان‌گیری در تهران؛ انگیزه مالی 2500 دلار
رئیس‌جمهور راهی نیویورک می شود
قیمت دلار و سایر ارزها امروز ‎یکشنبه 26 مرداد 1404+جدول
قیمت خودرو امروز یکشنبه 26 مرداد 1404 +جدول
قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه 26 مرداد 1404 +جدول
نایب قهرمانی علی یزدانی در تورنمنت تنیس صربستان
بورس سبز شد؛ شاخص 45 هزار واحد رشد کرد
کوچ اجباری غزه؛ تکرار نکبت تاریخی
بازنگری ضروری است؛ به شرط تدبیر
مداردیپلماسی | سفر لاریجانی به عراق و لبنان برای حفظ موازنه قدرت در منطقه
انتقاد شدید شومر: فروختن اوکراین جایزه صلح نوبل می خواهد؟
هلاکت 6 تروریست در عملیات سپاه در سیستان و بلوچستان
ملیکا برون عنوان خانم‌گل رقابت‌های جهانی کانوپولو را کسب کرد
سرقت 3 کیلویی طلا در تاریکی قطعی برق گرگان
ترامپ در انتظار برگزاری نشست پوتین - زلنسکی
پزشکیان: از سوزاندن 700 میلیون دلار ثروت ملی در سال جلوگیری شد
لاریجانی: دشمن 10 سال برای حمله برنامه‌ریزی کرد اما در برابر مقاومت ایران ناکام ماند
امنیت غذایی در گرو سوءمدیریت وزارت جهاد
یک رسوایی اخلاقی دیگر در ارتش اسرائیل
وزر و وبال «مسیر ترامپ»
چه معاملاتی از مالیات بر سوداگری و سفته بازی معاف است؟
X
آگهی تبلیغاتی