×
اقتصادی
شناسه خبر : 221126
تاریخ انتشار : دوشنبه 1404/02/01 ساعت 11:16
30 سال وعده، 30 سال ترافیک؛ تکمیل آزادراه تهران-شمال بازهم متوقف شد!

نورنیوز بررسی می کند؛

30 سال وعده، 30 سال ترافیک؛ تکمیل آزادراه تهران-شمال بازهم متوقف شد!

آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است.

نورنیوز-گروه اقتصادی: آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است. وقتی در میانه دهه ۷۰ شمسی نخستین نقشه‌های آزادراه تهران-شمال طراحی شد، کمتر کسی گمان می‌کرد که این پروژه تا دهه ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند. آرزوی رسیدن به شمال کشور از دل کوه‌های البرز، در قالب یک مسیر ۱۲۱ کیلومتری، قرار بود نماد توسعه و اقتدار ملی باشد؛ اما امروز، پس از گذشت بیش از ۳۰ سال، این مسیر هنوز نیمه‌کاره است. وزیر راه و شهرسازی اخیراً در اظهار نظری صریح، اعتراف کرده که پروژه با مشکل جدی تأمین منابع مالی مواجه است.

او همچنین به دشواری‌های توپوگرافی و ملاحظات زیست‌محیطی اشاره کرده؛ دلایلی که بارها تکرار شده‌اند اما برای افکار عمومی، بیشتر بهانه‌هایی آشنا می‌مانند تا دلایلی قانع‌کننده. در این میان، بنیاد مستضعفان و معاون اول رئیس‌جمهور نیز به‌عنوان بازیگران مالی پروژه معرفی شده‌اند، هرچند «جلسات اثربخش» تاکنون به نتیجه ملموسی نینجامیده است. اما آزادراه تهران-شمال فقط یک پروژه عمرانی نیست. این مسیر، سازنده‌ی تصوری جمعی درباره توانمندی مدیریتی در ایران است. برای خانواده‌ای که هر نوروز ساعت‌ها در جاده چالوس گرفتار ترافیک می‌شود، این آزادراه یک وعده تاریخی است. برای مردمی که در بحران‌های معیشتی، به دنبال نشانه‌هایی از کارآمدی هستند، پروژه‌هایی مانند این آزادراه، آزمونی است که نتایج آن به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم پیدا می‌کند. چه شد که پروژه‌ای با این سطح از اهمیت، به چنین سرنوشتی دچار شد؟ پاسخ را باید در ضعف برنامه‌ریزی، بی‌ثباتی در تأمین مالی، ناهماهنگی نهادی، و تغییرات مدیریتی مداوم جست‌وجو کرد. هر دولتی که آمده، قول داده «به‌زودی» پروژه را تکمیل کند؛ هر وزیری که رفته، آن را به گردن دولت قبل انداخته؛ و مردم، تنها نظاره‌گر این چرخه فرساینده مانده‌اند.

هزینه‌های سرسام‌آور ساخت در دل کوه، پیچیدگی‌های مهندسی تونل‌ها، و ضرورت رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، واقعیت‌هایی انکارناپذیرند؛ اما در کنار این واقعیات، سوءمدیریت و ناپایداری تأمین منابع هم به‌وضوح در عملکرد پروژه نقش داشته‌اند. نتیجه آن است که بخشی از مسیر افتتاح شده، بخش دیگر همچنان در بن‌بست مناقصه مانده، و هیچ چشم‌انداز روشنی از اتمام کامل پروژه وجود ندارد. فراتر از بُعد فنی و مالی، آزادراه تهران-شمال اکنون به نمادی از اعتماد آسیب‌دیده تبدیل شده است. مردم وقتی می‌بینند یک پروژه با این سطح از اهمیت ملی دهه‌ها به درازا کشیده، در ارزیابی‌شان از کارآمدی کل سیستم تجدیدنظر می‌کنند. همین امر، سرمایه اجتماعی را فرسایش می‌دهد و به کاهش مشارکت و امید عمومی منجر می‌شود. اکنون بیش از هر زمان، نیاز به بازنگری در راهبردهای اجرایی پروژه احساس می‌شود. تأمین منابع مالی نباید تنها به «امیدواری» وزیر راه گره بخورد، بلکه نیازمند برنامه‌ای عملی، شفاف و پاسخ‌گوست. اگر این پروژه هم با وعده‌های تکراری و نهادگرایی فرسوده دفن شود، باید منتظر آن باشیم که نه تنها جاده، بلکه اعتماد عمومی نیز در پیچ‌وخم‌های البرز گم شود.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
42 تجاوز زمینی اسرائیل به خاک سوریه طی 21 روز اخیر
نبرد اطلاعاتی برای ایجاد نفاق میان روسیه و کره جنوبی
وزیرخارجه صربستان: روابط با ایران در سطح خوبی است
فعالیت بازار ارز فردا از ساعت 10 صبح
باشگاه میلیارد دلاری سینما شلوغ‌تر شد؛ «زوتوپیا 2» رکوردشکن جدید
انتقادسازمان ملل از اسرائیل ؛ آتش‌بسی در غزه در کار نیست
پلیس فلسطین مسئول امنیت در مرحله دوم آتش‌بس غزه می شود
صفارهرندی: پیوند مردم با نظام در بزنگاه‌ها مستحکم‌تر می‌شود
تخلیه 13 میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره)
سپردن 10 میلیون نسخه خطی فارسی به موسسه استنادی جهان اسلام
تحرکات تازه بالگردهای اسرائیل در جنوب سوریه
هشدار درباره افزایش خودسرانه کرایه‌های تاکسی
اسلامی: صنعت هسته‌ای بر ریل پیشرفت قرار دارد
مدارس کدام شهرهای استان مرکزی اول دی‌ماه تعطیل شد؟
بارسلونا روی نوار پیروزی؛ ویارئال 10 نفره در خانه تسلیم شد
باز شدن پای آذربایجان به غزه
هشدار آخر به گرانفروشان شیر و لبنیات
کشف دستگاه جاسوسی اسرائیل در مرز یارون
حمله به ایران تصمیم اشتباهی بود که امنیت آمریکا را تضعیف کرد
پرداخت عادلانه اولویت دولت در اصلاح نظام اداری است
چرا ایران تیتر انحرافی برای سفر نتانیاهو به آمریکا است؟
نورنما | بعضی یلداها هیچ‌وقت تموم نمی‌شن...
حسن مصطفی بار دیگر رئیس فدراسیون جهانی هندبال شد
کمترین پایه حقوق به 33 میلیون تومان می‌رسد؟
قطع گاز، بزرگ‌ترین نگرانی صنعت پتروشیمی
کره شمالی خواستار توقف برنامه هسته‌ای ژاپن شد
هشدار درباره سالمندی شتابان ایران
توقیف و بازرسی کشتی روسی در آب‌های سوئد
دریادار ایرانی: ناوگروه‌های 103 و 104 نیروی دریایی ارتش در مسیر آفریقای جنوبی هستند
ایران عضو ناظر کمیته فنی فناوری‌های کوانتومی شد
تنش در شورای شهر تهران
تگزاس و کالیفرنیا را پس بده تا درباره نفت مذاکره کنیم!
انتقاد عضو حزب‌الله از تأخیر در پذیرش استوارنامه سفیر ایران
احداث 19 شهرک در کرانه باختری در ادامه سیاست الحاق اراضی است
سلاح جدیدی که آمریکا به ارتش اسرائیل داد
سازمان ملل: داعش در افغانستان 2000 نیرو دارد
موج شدید آنفلوآنزا در کشور هفته جاری مهار می شود
هیچ راه‌حلی برای اداره کشور جز استقرار نظام حزبی وجود ندارد
12 مجروح در انحراف مینی‌بوس دانش‌آموزان در محور ایوانکی
شکسته شدن رکورد مصرف روزانه گاز
سریال «دزد و همسرش» با الهام از یک داستان واقعی پخش می‌شود
خبر خوش برای بازنشستگان کشوری درباره مرحله پایانی پرداخت معوقات
وداع سپاهان از جام‌حذفی؛ کولاک خیبر در نقش جهان
نورنما | یلداتان مبارک و زندگی‌تان پر از بهانه‌های شاد باد
نگرانی مقامات واشنگتن و تل‌آویو از تجدید قوای حماس و حزب‌الله
گزارش وزیر نفت از کاهش مصرف روزانه بنزین
قیمت‌گذاری شرکت ایران‌مال آغاز شد
احتمال اعلام وصول بودجه 1405 در روز سه‌شنبه/ حضور پزشکیان در مجلس
مدارس 4 شهرستان خراسان رضوی فردا غیرحضوری شد
آمریکا سومین نفتکش ونزوئلا را توقیف کرد
X
آگهی تبلیغاتی