×
اقتصادی
شناسه خبر : 220609
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1404/01/28 ساعت 11:58

نورنیوز بررسی می‌کند؛

آیا سایپا به سرنوشت ایران‌خودرو دچار می‌شود؟

با انتشار اطلاعیه رسمی درباره واگذاری بلوک مدیریتی سایپا، دوباره بحث خصوصی‌سازی و چالش‌های آن به صدر اخبار اقتصادی بازگشته است؛ تجربه‌های پیشین و حضور متقاضیانی با سابقه فعالیت در بازارهای شبه‌انحصاری، این واگذاری را در هاله‌ای از تردید قرار داده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: انتشار اطلاعیه رسمی درباره واگذاری بلوک مدیریتی شرکت سایپا، بار دیگر بحث حساس و همیشگی خصوصی‌سازی را به صدر تحولات اقتصادی کشور بازگرداند. اگرچه در نگاه نخست، واگذاری یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشور می‌تواند نوید اصلاح ساختاری در صنعت خودرو باشد، اما تجربه‌های نه‌چندان موفق گذشته، به‌ویژه آنچه در واگذاری ایران‌خودرو رخ داد، باعث شده این فرآیند با دیده تردید نگریسته شود. در فهرست متقاضیان، حضور یک شرکت فعال در صنعت لوازم خانگی ـ که بازار آن به واسطه ممنوعیت واردات، عملاً در وضعیت شبه‌انحصاری قرار دارد ـ نگرانی‌های تازه‌ای را درباره آینده این واگذاری رقم زده است.

ایران‌خودرو؛ واگذاری‌ای که اعتماد عمومی را آزمایش کرد

نمونه پیشین خصوصی‌سازی در صنعت خودرو، یعنی واگذاری ایران‌خودرو، نه‌تنها انتظارات را برآورده نکرد، بلکه چالش‌های جدیدی نیز پدید آورد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به ابهام در سازوکار قیمت‌گذاری، عدم شفافیت در فرآیند انتخاب خریدار، ادامه نفوذ دولت در تصمیم‌گیری‌ها و البته نبود تغییر محسوس در کیفیت محصولات و فرآیندهای تولید و فروش یا افزایش رقابت‌پذیری اشاره کرد.حال با قرار گرفتن سایپا در مسیر مشابه، این پرسش مطرح است: آیا سرنوشت آن نیز مشابه خواهد بود؟

ورود غیربخش‌خصوصی واقعی؛ تهدید برای رقابت‌پذیری

در لیست متقاضیان سایپا، حضور یک شرکت عمدتاً فعال در حوزه لوازم خانگی، زنگ خطری جدی برای آینده رقابت‌پذیری صنعت خودرو است. تجربه گذشته نشان داده شرکت‌هایی که دارای سابقه تخصصی و مدیریتی لازم برای ورود به عرصه های جدید را ندارند با ورود به صنایع دیگر، به دنبال تثبیت موقعیت خود در بازارهای انحصاری تازه هستند و نوآوری و بهره وری در فعالیتهایشان به حاشیه می رود. در چنین ساختاری، مصرف‌کننده بازنده اصلی است؛ نه تنوعی خواهد دید، نه کیفیتی، و نه قیمتی متعادل.

مسئله اهلیت؛ کلید گمشده در خصوصی‌سازی‌ها

چنانچه قرار باشد واگذاری صرفاً به صاحبان سرمایه بدون بررسی دقیق سوابق صنعتی، برنامه‌های توسعه‌ای و توان مدیریتی انجام شود، هیچ تحول واقعی در ساختار شرکت رخ نخواهد داد. تجربه خصوصی‌سازی در صنایع فولاد، پتروشیمی، کشاورزی و حتی خودروسازی این واقعیت را بارها به ما گوشزد کرده است. انتخاب خریدار باید بر اساس توان واقعی در توسعه صنعت، نه صرفاً قدرت مالی یا سیاسی باشد. در غیر این صورت، واگذاری‌ها تنها به تغییر تابلو و لوگو محدود خواهد شد، بدون آنکه تغییری در نتیجه حاصل شود.

خصوصی‌سازی در خدمت اقتصاد یا در خدمت گروه‌های خاص؟

یکی از آسیب‌های جدی خصوصی‌سازی در ایران، تبدیل آن به ابزاری برای انتقال مالکیت از دولت به گروه‌های محدود و ذی‌نفوذ بوده است. واگذاری سایپا فرصتی است برای بازتعریف این روند. اگر دولت بتواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید و واگذاری را بر مبنای شفافیت، رقابت واقعی و سنجش دقیق اهلیت انجام دهد، می‌توان امیدوار بود که بخشی از صنعت خودروسازی کشور به سوی کارآمدی و ارتقاء کیفیت حرکت کند. در غیر این صورت، تجربه‌ای مشابه ایران‌خودرو در انتظار سایپا خواهد بود؛ تجربه‌ای که جز ناامیدی برای مردم و تعمیق انحصار برای بازار، نتیجه‌ای به همراه ندارد.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
شهربانو منصوریان برای ششمین‌بار قهرمان جهان شد
زمان پرداخت سود سهام عدالت اعلام شد+فیلم
نورنما | لحظه تشکیل یک جزیره در میان آب‌های بی‌انتهای اقیانوس
ترکیه ادعای رسانه‌ رژیم صهیونیستی درباره تلاش آنکارا برای ترور وزیر امنیت داخلی را رد کرد
مدیرکل آموزش‌وپرورش تهران: خانواده‌ها زمان ثبت‌نام وجه پرداخت نکنند+فیلم
مودی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نمی‌کند
سبد غذایی؛ قافله عقب مانده درآمد
مدافع سابق تیم ملی ایتالیا در راه تهران؟
استقرار 10 «اف-35» آمریکا در کارائیب برای حمله محتمل به ونزوئلا
عراقچی: هر وقت آمریکا آمادگی مذاکره عادلانه و با احترام داشته باشد مذاکره را آغاز می‌کنیم
نحوه پرداخت خسارت وسایل منازل آسیب‌دیده در دفاع مقدس 12 روزه اعلام شد+فیلم
پرتغال(5) - ارمنستان (0) |پرتغال همچنان با ستاره 40 ساله خود می‌درخشد + خلاصه بازی
انگلیس(2) - آندورا(0) | شروعی آهسته و بی‌روح در رقابت‌های انتخابی جام جهانی + خلاصه بازی
استوری منیر الحدادی که با قرارداد 2 ساله به استقلال پیوست
دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه، فعالیت‌های نظامی » در برج‌های مسکونی را تکذیب کرد
مادورو: ونزوئلا آماده مبارزه مسلحانه در صورت حمله است
هتل‌های سبز ایران به‌زودی نشان ملی دریافت می‌کنند
پلیس راهور: حضور معلم در سرویس مدارس ممنوع شد+فیلم
زهرا کیانی نخستین طلای تالوی ایران در جهان را کسب کرد
خطوط 2 و 5 مترو تهران به هم متصل شد
تیم امید ایران(6) - گوام(0) پیروزی بی‌دردسر تیم ملی امید ایران برابر گوام + خلاصه بازی
اسلواکی اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد
حماس:هدف نابودی کامل شهر غزه، جنایتی بی‌سابقه در تاریخ معاصر به‌شمار می‌رود
فرمان ترامپ، نقاب حمایت از جاسوسان
سازمان ملل قطعنامه همکاری با اکو را تصویب کرد
آخرین خبر از افتتاح مسیر رفت فاز 2 آزادراه تهران - شمال
متوسط عمر زنان و مردان در ایران چقدر است؟
واکنش فدراسیون فوتبال به تمسخر تیم‌ملی
سامانه اعلام قیمت خودرو مشخص شد
انتقاد تند وزارت صمت به وزارت نیرو
بادبان‌های انسانیت روی عرشه قایق‌های امید
دولت فرانسه، ادعای واشنگتن درخصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین را رد کرد
پرتکرارترین نام‌های زن در ایران چه نامهایی هستند؟
روند عادی‌سازی با کشورهای عربی را خدشه دار می کند
نیم کیلو طلا در انتظار کاربران؛ کمپین مشترک روبیکا و ملی‌گلد آغاز شد
تمدید فرصت ثبت‌نام کتب درسی تا 30 شهریور
ابلاغ دستورالعمل جدید تنظیم بازار خودرو + جزئیات
محرومیت سنگین جام اتحادیه برای لوئیس سوارز
انتقاد از طرح مسکن 15 متری/رکود بی سابقه بازار مسکن در 50 سال اخیر
سقف وام خرید خودرو جانبازان تعیین شد
ثبت‌نام نکردن در سامانه املاک مساوی است با قبض برق نجومی
نظام نوین جهانی در حال ظهور است
باشگاه استقلال همچنان درگیر مطالبات سنگین بازیکنان و مربیان پیشین
طرح صلح احتمالی واشنگتن برای پایان جنگ روسیه و اوکراین
حملات اسرائیل به غزه/ شهادت 21 نفر دیگر/تخریب کامل برج مسکونی «السوسی»
کنسرت قربانی باز هم تمدید شد
شمار قربانیان زلزله افغانستان به 3 هزار نفر افزایش یافت
سن سکته قلبی در ایران 10 سال پایین‌تر از اروپا
کاراته‌کاها 6 مدال در چین درو کردند
پزشکیان: با منابع موجود، چه، کجا و چگونه بکاریم، اولویت اول جهاد کشاورزی است
X
آگهی تبلیغاتی