×
اقتصادی
شناسه خبر : 220609
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1404/01/28 ساعت 11:58

نورنیوز بررسی می‌کند؛

آیا سایپا به سرنوشت ایران‌خودرو دچار می‌شود؟

با انتشار اطلاعیه رسمی درباره واگذاری بلوک مدیریتی سایپا، دوباره بحث خصوصی‌سازی و چالش‌های آن به صدر اخبار اقتصادی بازگشته است؛ تجربه‌های پیشین و حضور متقاضیانی با سابقه فعالیت در بازارهای شبه‌انحصاری، این واگذاری را در هاله‌ای از تردید قرار داده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: انتشار اطلاعیه رسمی درباره واگذاری بلوک مدیریتی شرکت سایپا، بار دیگر بحث حساس و همیشگی خصوصی‌سازی را به صدر تحولات اقتصادی کشور بازگرداند. اگرچه در نگاه نخست، واگذاری یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشور می‌تواند نوید اصلاح ساختاری در صنعت خودرو باشد، اما تجربه‌های نه‌چندان موفق گذشته، به‌ویژه آنچه در واگذاری ایران‌خودرو رخ داد، باعث شده این فرآیند با دیده تردید نگریسته شود. در فهرست متقاضیان، حضور یک شرکت فعال در صنعت لوازم خانگی ـ که بازار آن به واسطه ممنوعیت واردات، عملاً در وضعیت شبه‌انحصاری قرار دارد ـ نگرانی‌های تازه‌ای را درباره آینده این واگذاری رقم زده است.

ایران‌خودرو؛ واگذاری‌ای که اعتماد عمومی را آزمایش کرد

نمونه پیشین خصوصی‌سازی در صنعت خودرو، یعنی واگذاری ایران‌خودرو، نه‌تنها انتظارات را برآورده نکرد، بلکه چالش‌های جدیدی نیز پدید آورد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به ابهام در سازوکار قیمت‌گذاری، عدم شفافیت در فرآیند انتخاب خریدار، ادامه نفوذ دولت در تصمیم‌گیری‌ها و البته نبود تغییر محسوس در کیفیت محصولات و فرآیندهای تولید و فروش یا افزایش رقابت‌پذیری اشاره کرد.حال با قرار گرفتن سایپا در مسیر مشابه، این پرسش مطرح است: آیا سرنوشت آن نیز مشابه خواهد بود؟

ورود غیربخش‌خصوصی واقعی؛ تهدید برای رقابت‌پذیری

در لیست متقاضیان سایپا، حضور یک شرکت عمدتاً فعال در حوزه لوازم خانگی، زنگ خطری جدی برای آینده رقابت‌پذیری صنعت خودرو است. تجربه گذشته نشان داده شرکت‌هایی که دارای سابقه تخصصی و مدیریتی لازم برای ورود به عرصه های جدید را ندارند با ورود به صنایع دیگر، به دنبال تثبیت موقعیت خود در بازارهای انحصاری تازه هستند و نوآوری و بهره وری در فعالیتهایشان به حاشیه می رود. در چنین ساختاری، مصرف‌کننده بازنده اصلی است؛ نه تنوعی خواهد دید، نه کیفیتی، و نه قیمتی متعادل.

مسئله اهلیت؛ کلید گمشده در خصوصی‌سازی‌ها

چنانچه قرار باشد واگذاری صرفاً به صاحبان سرمایه بدون بررسی دقیق سوابق صنعتی، برنامه‌های توسعه‌ای و توان مدیریتی انجام شود، هیچ تحول واقعی در ساختار شرکت رخ نخواهد داد. تجربه خصوصی‌سازی در صنایع فولاد، پتروشیمی، کشاورزی و حتی خودروسازی این واقعیت را بارها به ما گوشزد کرده است. انتخاب خریدار باید بر اساس توان واقعی در توسعه صنعت، نه صرفاً قدرت مالی یا سیاسی باشد. در غیر این صورت، واگذاری‌ها تنها به تغییر تابلو و لوگو محدود خواهد شد، بدون آنکه تغییری در نتیجه حاصل شود.

خصوصی‌سازی در خدمت اقتصاد یا در خدمت گروه‌های خاص؟

یکی از آسیب‌های جدی خصوصی‌سازی در ایران، تبدیل آن به ابزاری برای انتقال مالکیت از دولت به گروه‌های محدود و ذی‌نفوذ بوده است. واگذاری سایپا فرصتی است برای بازتعریف این روند. اگر دولت بتواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید و واگذاری را بر مبنای شفافیت، رقابت واقعی و سنجش دقیق اهلیت انجام دهد، می‌توان امیدوار بود که بخشی از صنعت خودروسازی کشور به سوی کارآمدی و ارتقاء کیفیت حرکت کند. در غیر این صورت، تجربه‌ای مشابه ایران‌خودرو در انتظار سایپا خواهد بود؛ تجربه‌ای که جز ناامیدی برای مردم و تعمیق انحصار برای بازار، نتیجه‌ای به همراه ندارد.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
ترامپ در انتظار برگزاری نشست پوتین - زلنسکی
پزشکیان: از سوزاندن 700 میلیون دلار ثروت ملی در سال جلوگیری شد
لاریجانی: دشمن 10 سال برای حمله برنامه‌ریزی کرد اما در برابر مقاومت ایران ناکام ماند
امنیت غذایی در گرو سوءمدیریت وزارت جهاد
تنیسور ایرانی با پیروزی مقابل روسیه فینالیست شد
یک رسوایی اخلاقی دیگر در ارتش اسرائیل
وزر و وبال «مسیر ترامپ»
چه معاملاتی از مالیات بر سوداگری و سفته بازی معاف است؟
ثبت‌نام آزمون استخدامی بانک مرکزی آغاز شد+ لینک سایت
خرازی: امیدواریم دولت ارمنستان نگرانی‌های ایران را برطرف کند
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاسیاد پسر خاک» منتشر می‌شود
هوش مصنوعی انتخاب رشته کنکور را هموار کرد
چرا انتشار تصویر سفیر اسرائیل در امارات جنجالی شد؟
آلمان از هماهنگی اروپا و نقش آمریکا در حمایت از اوکراین استقبال کرد
زمان افتتاح مسیر رفت فاز دوم آزادراه تهران-شمال اعلام شد
مذاکره پس از جنگ دوم؟
کاخ سفید تکذیب کرد!
درس‎های استراتژیک هفت‎گانه در جنگ 12 روزه
اقتصاد، سلامت و زندگی؛ قربانیان پنهان آلودگی هوا
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران(70) «بشاگرد»
میراث ایستادگی؛ از اردوگاه‌های بعث تا میدان جنگ 12 روزه
واریز سود سهام عدالت 1403 چه زمانی آغاز می شود؟
سخنگوی وزارت خارجه ایران: با چشمانی باز تحولات قفقاز را رصد می‌کنیم
دعوت ترامپ از رهبران اروپایی برای نشست مشترک با زلنسکی در کاخ سفید
دلیل هجمه کاتس علیه شیخ نعیم قاسم چیست؟
هری کین و دیاز، فرشته‌های نجات بایرن در شب تاریخی سوپرجام + خلاصه بازی
جزییات شهادت مأمور انتظامی در درگیری مسلحانه ایرانشهر+ فیلم لحظه به شهادت رسیدن استوار
واگذاری مسکن به نخبگان قطعی شد/ بیشترین تقاضا در کدام استان است؟
نورنما | 26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی گرامی باد
برنامه مسابقات ورزشی امروز یکشنبه 26 مرداد + پخش زنده
امروز، آخرین مهلت انتخاب گروه آزمایشی کنکوری‌ها
اختلال موقت در حرکت قطارهای خط 5 متروی تهران/ شرکت مترو توضیح داد
وضعیت آب و هوا امروز یک‌شنبه 26 مرداد 1404 + وضعیت استان‌ها
تصویرسازی از ایران فرهنگی با دیپلماسی اسکار
علیه رهبری به نام رهبری
منچسترسیتی با گل‌های فراوان ولورهمپتون را در هم کوبید
از سرگیری پروازهای «قطر ایرویز» به ایران پس از دو ماه وقفه
«شال سیاه» به اسکار نزدیک‌تر شد
حمایت تلویحی ترامپ از تجزیه خاک اوکراین
آغاز کوچ اجباری در غزه؛ ارتش اسرائیل دستور تخلیه شهر را صادر کرد
سه فوتبالیست ایرانی در فهرست بهترین‌های آسیا/نام چه کسانی در این لیست قرار دارد؟
چین راهی فینال بسکتبال کاپ آسیا شد/ تلاش شاگردان مانولوپولوس برای مقام سومی
وقوع انفجار شدید در مرکز دمشق
قیمت بنزین سوپر وارداتی از مرز 50 هزار تومان عبور می‌کند؟
زلنسکی با واگذاری دونباس به روسیه مخالفت کرد
قطع سهمیه آرد 138 نانوایی در تهران؛ رئیس اتحادیه برکنار شد
تضمین حضور معلم در تمام کلاس‌ها؛ هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود
تصمیم‌های نسنجیده ترامپ و ریسک پیامدهای آن
آمریکا صدور ویزای سفر برای ساکنان غزه را تعلیق کرد
مقام صهیونیستی: به ازای هر کشته اسرائیلی در 7 اکتبر باید 50 فلسطینی کشته شود!
X
آگهی تبلیغاتی