×
فرهنگی
شناسه خبر : 219149
تاریخ انتشار : جمعه 1404/01/15 ساعت 14:18
«موسی کلیم‌الله» در برابر کمدی‌های نوروزی؛ رقابت نابرابر اما درخشان!

نورنیوز گزارش می دهد؛

«موسی کلیم‌الله» در برابر کمدی‌های نوروزی؛ رقابت نابرابر اما درخشان!

اکران نوروزی سینماها رقابتی جذاب میان فیلم‌های کمدی و آثار جدی بود. در این میان، «موسی کلیم‌الله» با 35 میلیارد فروش، موفق‌ترین فیلم غیرکمدی شد. تبلیغات گسترده برخی فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز نتوانست جای کیفیت را بگیرد و سینماگران را با درس‌های تازه‌ای روبه‌رو کرد.

نورنیوز-گروه فرهنگی-نوروز همیشه برای سینمای ایران، فرصتی طلایی بوده است؛ جشنی از رنگ و نور بر پرده‌های نقره‌ای که ذائقه مخاطبان را محک می‌زند. امسال نیز، میدان رقابت میان کمدی‌های گیشه‌پسند و آثاری با رویکردی متفاوت داغ‌تر از همیشه بود. در این میان، فیلم تاریخی-مذهبی «موسی کلیم‌الله» در برابر موج خروشان تبلیغات و ژانرهای عامه‌پسند، ایستادگی کرد و شگفتی آفرید.

رقابت نابرابر، اما نتیجه غیرمنتظره

در شرایطی که سینمای ایران سال‌هاست به قدرت آثار کمدی در جذب مخاطب خو گرفته، کمتر کسی انتظار داشت فیلمی تاریخی و مذهبی بتواند بدون تبلیغات شهری، در جایگاه دوم جدول فروش بنشیند. «موسی کلیم‌الله» که پیش‌تر در جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت سیمرغ و محبوب‌ترین فیلم جشنواره لقب گرفته بود، با ۳۵ میلیارد تومان فروش، گواهی بر این واقعیت شد که تماشاگر ایرانی، فراتر از لبخندهای سطحی، به دنبال روایت‌های عمیق و تأثیرگذار نیز هست. این فیلم که با نگاهی متفاوت به داستان زندگی حضرت موسی (ع) پرداخته، نشان داد که سینمای فاخر همچنان می‌تواند در گیشه بدرخشد.

وقتی سیمرغ‌ها، گیشه را جا می‌گذارند

در سوی دیگر این رقابت، فیلم «پیشمرگ» که در جشنواره فجر به‌عنوان انتخاب مردمی معرفی شده بود، در اکران نوروزی نتوانست توجه کافی را جلب کند و در زمره کم‌فروش‌ترین فیلم‌ها قرار گرفت. این اتفاق، بار دیگر این پرسش را پیش کشید که آیا انتخاب‌های جشنواره‌ای، لزوماً بازتاب ذائقه عمومی هستند؟ یا اینکه فاصله‌ای قابل‌توجه میان رأی جشنواره و سلیقه واقعی مخاطب وجود دارد؟

تبلیغات، سراب یا حقیقت؟

نوروز ۱۴۰۴ برای برخی فیلم‌ها، آزمونی مهم در برابر هیاهوی تبلیغاتی بود. درحالی‌که برخی آثار با تبلیغات گسترده در شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش داشتند مخاطب را به سینما بکشانند، اما در نهایت، آنچه به فروش و استقبال ختم شد، نه میزان تبلیغات، بلکه کیفیت محتوا بود. این واقعیت، پیام روشنی برای سینماگران داشت: مخاطب امروز، هوشمندتر از آن است که صرفاً با بمباران تبلیغاتی جذب شود. او به دنبال قصه‌ای است که ارزش بلیت خریدن داشته باشد.

۲ میلیون نگاه، ۷۷ هزار سانس، و یک حقیقت روشن

نوروز امسال، بیش از ۲ میلیون مخاطب در بیش از ۷۷ هزار سانس در سراسر کشور، سینما را به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی تفریح خود انتخاب کردند. این آمار، فارغ از هرگونه تحلیل درباره محتوای فیلم‌ها، نشان‌دهنده یک نکته مهم است: سینما همچنان زنده است. مردم هنوز به قدرت جادویی پرده نقره‌ای ایمان دارند و برای ساعتی، حاضرند خود را به دنیای داستان‌ها بسپارند.

این رقابت، فراتر از گیشه و اعداد، نبردی بود میان سلیقه و سیاست‌های تبلیغاتی، میان هیاهوی رسانه‌ای و حقیقت محتوا. و در نهایت، آنچه در این میدان پیروز شد، چیزی نبود جز همان حس ناب تماشای یک فیلم خوب، در تاریکی سالن سینما.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
پزشکیان: آن‌چه را که می‌نویسیم، عمل می‌کنیم
24 کشته و زخمی در واژگونی مرگبار اتوبوس در محور اصفهان–نطنز + شناسایی هویت 9 جان‌باخته
میامی؛ میزبان مرحله دوم مذاکرات آتش‌بس غزه
نورنما | دلی به وسعت دریا،زیر باران رحمت الهی!
یورش شهرک نشینان به مسجدالاقصی
فعال شدن دو سامانه به اندازه 6 برابر همه باران کشور
اخطار قرمز هواپیمایی / آماده‌باش فرودگاه‌ها با تشدید بارش‌ها
حریق واحد مسکونی در عظیمیه دو مصدوم بر جای گذاشت
تحریم دو قاضی دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل صدور حکم علیه اسرائیل
شارژ اعتبار مرحله دوم طرح یسنا ویژه شب یلدا
کره شمالی تلاش‌های ژاپن برای بازنگری اصول غیرهسته‌ای خود را محکوم کرد
تجمع 20 هزار نیروهای مورد حمایت عربستان در مرز یمن
تحریم های جدید آمریکا علیه کشتی‌ها و شرکت‌های مرتبط با ایران
فعالیت «سامانه موشکی اورشنیک» روسیه در بلاروس آغاز شد
تقویت همکاری بین عمان و هند با امضای پیمان شراکت اقتصادی جامع
معاون وزیر بهداشت: داروی آنفلوانزا بیش از میزان نیاز در کشور موجود است
تراکتور 1 (8) - پرسپولیس 1 (7) | صعود تراکتور در ماراتن پنالتی‌ها + فیلم خلاصه بازی
خبر معاون وزیر نفت از بازطراحی ساختار شرکت ملی پالایش و پخش
سردار رادان: دشمن در پی ایجاد اغتشاش از طریق فضای مجازی در کشور است
واکنش ایران به دلسوزی مزدورانه واشنگتن برای ایرانیان
مصر از طرح ترامپ برای برقراری صلح در سودان حمایت کرد
وزیر کار: قزوین پدر تجارت ایران است
باکو صادرات سوخت را به ارمنستان کلید زد
فرانسه میزبان کنفرانس بین‌المللی برای تقویت ارتش لبنان شد
هشدار مسکو به توکیو درباره رزمایش‌هایش با آمریکا
بانک‌مرکزی: 15 نفر 6 میلیارد دلار را ناپدید کردند
روسیه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تحولات غیرقابل پیش‌بینی پیرامون ونزوئلا شد
سرمای گزنده به جان آوارگان غزه افتاده است
فحاشی در ورزشگاه‌ها کار دست تیم‌ها می‌دهد
فرصتی که نباید عادی یا تشریفاتی شود
هشدار بانک مرکزی به وزارت صمت درباره اختلال در واردات در مقابل صادرات
جنجال سیاسی در رژیم صهیونیستی؛ نتانیاهو رئیس «کمیته سرپوش بر شکست هفتم اکتبر»
ظهور دوباره داعش در جنوب ادلب/ ایست‌های بازرسی مسلحانه با شعارهای داعشی‌ها
درخواست آذر منصوری برای استرداد لایحه تأمین امنیت زنان از مجلس
قیمت طلا در بازار تهران افزایش یافت
آزمون تصادف شرط تولید و واردات خودرو شد/ 30 درصد کاهش تصادف با ارتقای ایمنی
مخالفت63 درصدی مردم آمریکا با اقدام نظامی ترامپ در ونزوئلا
عراقچی: همکاری نزدیک‌تر مسکو - تهران اقدام مؤثرتر در برابر تحریم‌ها را امکان‌پذیر می‌کند
حمایت روسیه از تلاش برای عادی‌سازی گفت‌وگو میان آمریکا و ونزوئلا
مصرف گاز در بخش خانگی به 72 درصد رسید؛ افزایش 100 میلیون مترمکعبی در چهار روز
درخواست کمک مادورو از ارتش کلمبیا
ستاره پرسپولیس از بلیط دیدار با تراکتور حذف شد
مرگ دردناک دو جوان در پی حادثه سقوط خودرو در سد دز
اقدام جنجالی کاخ سفید: ممنوعیت ورود هواداران ایران و سه کشور دیگر به آمریکا
معیشت در محاصره قیمت‌ها
تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد نصب شد
پاکستان: به نیروی بین‌المللی غزه نمی‌پیوندیم؛ مسائل کارائیب باید مسالمت‌آمیز حل شود
قالیباف: نحوه اجرای کالابرگ هفته آینده بررسی می‌شود
احزاب مخالف، نخست‌وزیر ژاپن را در مورد تایوان تحت فشار گذاشتند
دیدار مقامات واشنگتن و مسکو در خاک آمریکا در جهت پایان یافتن جنگ اوکراین
X
آگهی تبلیغاتی