×
فرهنگی
شناسه خبر : 219149
تاریخ انتشار : جمعه 1404/01/15 ساعت 14:18

نورنیوز گزارش می دهد؛

«موسی کلیم‌الله» در برابر کمدی‌های نوروزی؛ رقابت نابرابر اما درخشان!

اکران نوروزی سینماها رقابتی جذاب میان فیلم‌های کمدی و آثار جدی بود. در این میان، «موسی کلیم‌الله» با 35 میلیارد فروش، موفق‌ترین فیلم غیرکمدی شد. تبلیغات گسترده برخی فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز نتوانست جای کیفیت را بگیرد و سینماگران را با درس‌های تازه‌ای روبه‌رو کرد.

نورنیوز-گروه فرهنگی-نوروز همیشه برای سینمای ایران، فرصتی طلایی بوده است؛ جشنی از رنگ و نور بر پرده‌های نقره‌ای که ذائقه مخاطبان را محک می‌زند. امسال نیز، میدان رقابت میان کمدی‌های گیشه‌پسند و آثاری با رویکردی متفاوت داغ‌تر از همیشه بود. در این میان، فیلم تاریخی-مذهبی «موسی کلیم‌الله» در برابر موج خروشان تبلیغات و ژانرهای عامه‌پسند، ایستادگی کرد و شگفتی آفرید.

رقابت نابرابر، اما نتیجه غیرمنتظره

در شرایطی که سینمای ایران سال‌هاست به قدرت آثار کمدی در جذب مخاطب خو گرفته، کمتر کسی انتظار داشت فیلمی تاریخی و مذهبی بتواند بدون تبلیغات شهری، در جایگاه دوم جدول فروش بنشیند. «موسی کلیم‌الله» که پیش‌تر در جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت سیمرغ و محبوب‌ترین فیلم جشنواره لقب گرفته بود، با ۳۵ میلیارد تومان فروش، گواهی بر این واقعیت شد که تماشاگر ایرانی، فراتر از لبخندهای سطحی، به دنبال روایت‌های عمیق و تأثیرگذار نیز هست. این فیلم که با نگاهی متفاوت به داستان زندگی حضرت موسی (ع) پرداخته، نشان داد که سینمای فاخر همچنان می‌تواند در گیشه بدرخشد.

وقتی سیمرغ‌ها، گیشه را جا می‌گذارند

در سوی دیگر این رقابت، فیلم «پیشمرگ» که در جشنواره فجر به‌عنوان انتخاب مردمی معرفی شده بود، در اکران نوروزی نتوانست توجه کافی را جلب کند و در زمره کم‌فروش‌ترین فیلم‌ها قرار گرفت. این اتفاق، بار دیگر این پرسش را پیش کشید که آیا انتخاب‌های جشنواره‌ای، لزوماً بازتاب ذائقه عمومی هستند؟ یا اینکه فاصله‌ای قابل‌توجه میان رأی جشنواره و سلیقه واقعی مخاطب وجود دارد؟

تبلیغات، سراب یا حقیقت؟

نوروز ۱۴۰۴ برای برخی فیلم‌ها، آزمونی مهم در برابر هیاهوی تبلیغاتی بود. درحالی‌که برخی آثار با تبلیغات گسترده در شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش داشتند مخاطب را به سینما بکشانند، اما در نهایت، آنچه به فروش و استقبال ختم شد، نه میزان تبلیغات، بلکه کیفیت محتوا بود. این واقعیت، پیام روشنی برای سینماگران داشت: مخاطب امروز، هوشمندتر از آن است که صرفاً با بمباران تبلیغاتی جذب شود. او به دنبال قصه‌ای است که ارزش بلیت خریدن داشته باشد.

۲ میلیون نگاه، ۷۷ هزار سانس، و یک حقیقت روشن

نوروز امسال، بیش از ۲ میلیون مخاطب در بیش از ۷۷ هزار سانس در سراسر کشور، سینما را به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی تفریح خود انتخاب کردند. این آمار، فارغ از هرگونه تحلیل درباره محتوای فیلم‌ها، نشان‌دهنده یک نکته مهم است: سینما همچنان زنده است. مردم هنوز به قدرت جادویی پرده نقره‌ای ایمان دارند و برای ساعتی، حاضرند خود را به دنیای داستان‌ها بسپارند.

این رقابت، فراتر از گیشه و اعداد، نبردی بود میان سلیقه و سیاست‌های تبلیغاتی، میان هیاهوی رسانه‌ای و حقیقت محتوا. و در نهایت، آنچه در این میدان پیروز شد، چیزی نبود جز همان حس ناب تماشای یک فیلم خوب، در تاریکی سالن سینما.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
اعتراف کاخ سفید: ترور رهبران حماس، هدفی باارزش برای واشنگتن است
روایت رسانه‌های عبری از حمله تروریستی به نشست رهبران حماس در دوحه
مادورو: جنگ جهانی سوم از هم‌اکنون آغاز شده است
اعتراف تلویحی نتانیاهو: ترامپ در عملیات دوحه مشارکت داشت
جنایات اسرائیل در بیانیه شورای مجالس آسیایی–آفریقایی در بیروت محکوم شد
حزب‌الله لبنان: تجاوز به هیأت حماس جنایتی بی‌پرده و غیرقابل توجیه است
عفو رهبری شامل حال تتلو شده است؟/ وکیل تتلو پاسخ داد
نخست‌وزیر جدید فرانسه منصوب شد
قطر: حمله اسرائیل به دوحه مذاکرات آتش‌بس را به شکست کشاند
محکومیت حمله به دوحه توسط نخست‌وزیر انگلیس
عضو حماس: ما برای مقابله قاطعانه با اشغالگران آمادگی کامل داریم
جدول گروه I مقدماتی جام ملت‌های زیر 23 آسیا با صعود و صدرنشینی ایران
گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور با امیر قطر
وزارت خارجه قطر: از حمله اسرائیل به دوحه اطلاعی نداشتیم/شکایت قطر از اسرائیل
آغاز به‌کار حساب رسمی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به زبان چینی در شبکه ایکس
زیاده گویی نتانیاهو بعد از حمله به دوحه
انصارالله: آمریکا تنها به اسرائیل وفادار است، نه هیچ کشور دیگری
پزشکیان: جامعه امروز تشنه اخلاق، عدالت و کرامت انسانی است
انگلیس(5) - صربستان (0) |طوفان پنج‌گله انگلیس در بلگراد؛ شاگردان توخل در یک قدمی صعود
پرتغال 3-2 مجارستان؛ شب انفجار رونالدو و کانسلو در بوداپست + خلاصه بازی
عراقچی: ایران همکاری پادمانی با آژانس را با چارچوب جدید ادامه می‌دهد
گروسی خبر داد؛ توافق جدید بین ایران و آژانس اتمی امضا شد
عکس های منتخب ایران ؛ سه شنبه 18 شهریور 1404
وال‌استریت‌ژورنال: ایران و آژانس به توافق دست یافتند
ایران حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به دوحه را شدیدا محکوم کرد
سخنگوی وزارت خارجه از نهایی شدن تفاهم ایران و آژانس خبر داد
دیدار عراقچی با رئیس‌ جمهور مصر
قدومی: طرح ترور سران حماس در دوحه ناکام ماند
حمله موشکی جدید یمن به عمق سرزمین‌های اشغالی؛ افزایش تنش در منطقه
مکرون: حمله اسرائیل به قطر اقدام تروریستی است
پزشکیان: رژیم صهیونی هیچ مرزی برای جنایت قائل نیست و هر تلاش دیپلماسی را نابود می‌کند
حماس: اسرائیل با حمله به دوحه، تیم مذاکره‌کننده ما را هدف گرفت
رئیس جمهور مولداوی: اتحاد با اروپا راه ایستادگی مقابل روسیه است
تصاویر 5 شهید امروز حماس که از اعضای اداری این جنبش در قطر بودند
یک مامور پلیس در خوزستان به شهادت رسید
دعوت مردم پاکستان به تظاهرات گسترده ضد اسرائیلی
لحظه اعلام خبر عفو رهبری به زندانی ها + فیلم
میدان هفتم تیر میزبان جشن میلاد پیامبر رحمت
تیم امید با این ترکیب به دنبال صعود مستقیم به جام ملت‌ها می رود
هیچ بمبارانی، صنعت هسته ای ایران را تعطیل نمی کند
ایران 3-2 امارات | صعود ایران به عنوان صدرنشین به جام ملت‌های آسیا + خلاصه بازی
قیمت نفت در پی تجاوز اسرائیل به قطر بالا رفت
پیامبر رحمت؛ میراثی فراتر از زمان
ترافیک فوق سنگین جاده‌های شمال
ستاره تیم ملی فوتبال آمریکا علیه جنایات رژیم صهیونیستی موضع گرفت
علت شکایت محیط زیست تهران از باغ وحش ارم چه بود؟
واکنش رسمی عراق به حمله اسرائیل به دوحه
فرصت عالی برای بخشودگی جرایم مالیاتی اصناف و صاحبان مشاغل
درباره حمله به قطر!
جزییات آتش سوزی فروشگاه چسب در اصفهان + فیلم
X
آگهی تبلیغاتی