×
فرهنگی
شناسه خبر : 219149
تاریخ انتشار : جمعه 1404/01/15 ساعت 14:18
«موسی کلیم‌الله» در برابر کمدی‌های نوروزی؛ رقابت نابرابر اما درخشان!

نورنیوز گزارش می دهد؛

«موسی کلیم‌الله» در برابر کمدی‌های نوروزی؛ رقابت نابرابر اما درخشان!

اکران نوروزی سینماها رقابتی جذاب میان فیلم‌های کمدی و آثار جدی بود. در این میان، «موسی کلیم‌الله» با 35 میلیارد فروش، موفق‌ترین فیلم غیرکمدی شد. تبلیغات گسترده برخی فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز نتوانست جای کیفیت را بگیرد و سینماگران را با درس‌های تازه‌ای روبه‌رو کرد.

نورنیوز-گروه فرهنگی-نوروز همیشه برای سینمای ایران، فرصتی طلایی بوده است؛ جشنی از رنگ و نور بر پرده‌های نقره‌ای که ذائقه مخاطبان را محک می‌زند. امسال نیز، میدان رقابت میان کمدی‌های گیشه‌پسند و آثاری با رویکردی متفاوت داغ‌تر از همیشه بود. در این میان، فیلم تاریخی-مذهبی «موسی کلیم‌الله» در برابر موج خروشان تبلیغات و ژانرهای عامه‌پسند، ایستادگی کرد و شگفتی آفرید.

رقابت نابرابر، اما نتیجه غیرمنتظره

در شرایطی که سینمای ایران سال‌هاست به قدرت آثار کمدی در جذب مخاطب خو گرفته، کمتر کسی انتظار داشت فیلمی تاریخی و مذهبی بتواند بدون تبلیغات شهری، در جایگاه دوم جدول فروش بنشیند. «موسی کلیم‌الله» که پیش‌تر در جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت سیمرغ و محبوب‌ترین فیلم جشنواره لقب گرفته بود، با ۳۵ میلیارد تومان فروش، گواهی بر این واقعیت شد که تماشاگر ایرانی، فراتر از لبخندهای سطحی، به دنبال روایت‌های عمیق و تأثیرگذار نیز هست. این فیلم که با نگاهی متفاوت به داستان زندگی حضرت موسی (ع) پرداخته، نشان داد که سینمای فاخر همچنان می‌تواند در گیشه بدرخشد.

وقتی سیمرغ‌ها، گیشه را جا می‌گذارند

در سوی دیگر این رقابت، فیلم «پیشمرگ» که در جشنواره فجر به‌عنوان انتخاب مردمی معرفی شده بود، در اکران نوروزی نتوانست توجه کافی را جلب کند و در زمره کم‌فروش‌ترین فیلم‌ها قرار گرفت. این اتفاق، بار دیگر این پرسش را پیش کشید که آیا انتخاب‌های جشنواره‌ای، لزوماً بازتاب ذائقه عمومی هستند؟ یا اینکه فاصله‌ای قابل‌توجه میان رأی جشنواره و سلیقه واقعی مخاطب وجود دارد؟

تبلیغات، سراب یا حقیقت؟

نوروز ۱۴۰۴ برای برخی فیلم‌ها، آزمونی مهم در برابر هیاهوی تبلیغاتی بود. درحالی‌که برخی آثار با تبلیغات گسترده در شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش داشتند مخاطب را به سینما بکشانند، اما در نهایت، آنچه به فروش و استقبال ختم شد، نه میزان تبلیغات، بلکه کیفیت محتوا بود. این واقعیت، پیام روشنی برای سینماگران داشت: مخاطب امروز، هوشمندتر از آن است که صرفاً با بمباران تبلیغاتی جذب شود. او به دنبال قصه‌ای است که ارزش بلیت خریدن داشته باشد.

۲ میلیون نگاه، ۷۷ هزار سانس، و یک حقیقت روشن

نوروز امسال، بیش از ۲ میلیون مخاطب در بیش از ۷۷ هزار سانس در سراسر کشور، سینما را به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی تفریح خود انتخاب کردند. این آمار، فارغ از هرگونه تحلیل درباره محتوای فیلم‌ها، نشان‌دهنده یک نکته مهم است: سینما همچنان زنده است. مردم هنوز به قدرت جادویی پرده نقره‌ای ایمان دارند و برای ساعتی، حاضرند خود را به دنیای داستان‌ها بسپارند.

این رقابت، فراتر از گیشه و اعداد، نبردی بود میان سلیقه و سیاست‌های تبلیغاتی، میان هیاهوی رسانه‌ای و حقیقت محتوا. و در نهایت، آنچه در این میدان پیروز شد، چیزی نبود جز همان حس ناب تماشای یک فیلم خوب، در تاریکی سالن سینما.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
مهلت 24 ساعته سازمان بازرسی به تأمین اجتماعی برای بیمه تکمیلی بازنشستگان
پیروزی پُرگل ایران مقابل پاناما در جام جهانی فوتسال بانوان
عراقچی: کشورهای غربی باید به علت تامین سلاح‌های شیمیایی پاسخگو باشند
انتخابی جام ملت‌های زیر 17 سال آسیا؛ ایران صدرنشین ماند
تاکید پزشکیان بر تسریع در اجرای طرح‌های مهار گازهای مشعل
آغاز تولید انبوه موشک هایپرسونیک YKJ-1000 در چین
قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها افزایش یافت+ جدول قیمتها
عارف: هدف دولت رسیدن به کسری بودجه صفر است
شیوع آنفلوانزا مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان را غیرحضوری کرد
2 کشته و 3 مصدوم در واژگونی مرگبار سمند
افزایش 4 برابری عرضه کالابرگ در دولت چهاردهم
رفع هرگونه محدودیت‌ و موانع اقتصادی بین ایران و پاکستان
برگزاری مراسم روز بسیج در حسینیه امام خمینی(ره)
«قتل وکیل» در مقابل دادگستری شهریار تکذیب شد
اوکراین تا پایان سال جاری 5 میلیارد دلار کمک مالی دریافت می‌کند
ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی ایران از مرز سه هزار مگاوات گذشت
وقوع انفجاری مهیب در ادلب سوریه
انتظار از علم ، استمداد از دانشگاه
نتانیاهو شایسته نخست‌وزیری نیست
وزیر اقتصاد: کسری بودجه را امسال کاهش می‌دهیم
قیمت طلا و سکه چهار شنبه 5 آذر ماه + جدول
تداوم آلودگی هوای پایتخت؛ 25 ایستگاه در وضعیت «قرمز»
آزمایش‌ تسلیحات هسته‌ای را از سر نگیرید
سفر وزیر امور خارجه به پاریس
انهدام دو کارگاه گسترده جعل گذرنامه و بازداشت 10 کلاهبردار
نیروی دریایی ارتش دریا را از صحنه تهدید به میدان اقتدار بدل ساخته است
هشدار کمبود دارو و شیرخشک در ماه های آینده
قتل هولناک یک وکیل مقابل دادگستری شهریار
تهران آلوده‌ترین شهر جهان شد
افت شاخص‌های بورس | کاهش 21 هزار واحدی شاخص کل تهران
غزه شاهد خلق بزرگترین فاجعه بشری
قیمت دلار و سایر ارزها امروز چهار شنبه5 آذر 1404
تکذیب یک صفحه جعلی در اینستاگرام به نام «علی لاریجانی»
وزیر نفت مخالف مصوبه جدید بنزینی دولت است
زلنسکی: اوکراین هنوز به حمایت دفاعی برای مقاومت نیاز دارد
لاریجانی: مذاکرات واقعی را می‌پذیریم!
سیلِ پهپادهای چین، آمریکا را غافلگیر کرد
توضیح نهاجا درباره عبور جنگنده از آسمان تهران
زمان وجزییات اجرای طرح کالابرگ برای سه دهک اول اعلام شد
سبزیجاتی که سلامت مغز شما را تضمین می‌کنند
پکن: اجازه احیای نظامی‌گری ژاپن را نخواهیم داد
دیوان عالی برزیل 27 سال زندان برای بولسونارو را تأیید کرد
صندوق ملی هوش مصنوعی تأسیس می‌شود
انتقاد اژه‌ای از رواج واژگان «تندرو» و «کندرو» در ادبیات سیاسی
توقیف ساعتی 40 هزار دستگاه خودرو متخلف
لاریجانی : توطئه آمریکایی-صهیونیستی پشت جنگ اخیر بود
بسته شدن 3 پنجره نقل‌وانتقالاتی مس رفسنجان با اعلام رسمی فیفا
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آستانه برکناری
رقابت 14 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر
بازتاب عملکرد درخشان کشتی ایران در سایت اتحادیه جهانی
X
آگهی تبلیغاتی