×
اجتماعی
شناسه خبر : 216113
تاریخ انتشار :

سال زیر ذره‌بین/ قسمت اول: نظام آموزشی ایران

آموزش و پرورش در حسرت جهش

سال 1403، برای نظام آموزشی ایران با مسائل و چالش‌هایی همراه بود که همزادان همیشگی آن هستند. با وجود همه تلاش‌‎ها انگار هنوز باید منتظر ماند تا مدیری پیدا شود که باور داشته باشد نظام آموزشی ایران، به یک برنامه‌ی اقدام ویژه و البته جامع و فراگیر و منسجم نیاز دارد تا «جهش» کند و در ریل جدیدی قرار بگیرد.

نورنیوز- گرو اجتماعی: مناسب‌ترین تیتر و تعبیری که می‌تواند وضعیت حوزه‌ی آموزش در سال 1403 را توضیح دهد،‌ عبارت مشهور «همان همیشگی» است. وزارت آ‌موزش و پرورش و وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری به عنوان دو رکن اصلی تعلیم و تربیت در ایران، سالیان درازی است که روی ریل نسبتا ثابتی حرکت می‌کنند. هرچند در این عرصه، سرعت یا کیفیت حرکت، دستخوش تحولاتی می‌شود اما جهت‌گیری عمومی تقریبا همیشه همان است که هست. به تناسب ذائقه و گرایش سیاسی دولت‌ها، تغییراتی در سطوح مدیریت‌های کلان این وزارتخانه‌ها صورت می‌گیرد اما چارچوب عمومی و بنیان اصلی این نهاد کمتر تغییر می‌کند. سال 1403 نیز از این قاعده مستثنی نیست. شروع و پایان این سال، هرچند با دو دولت متفاوت همراه بود اما وضعیت و چشم‌انداز کلی حوزه آموزش تفاوت چندان معناداری نداشت. این وضعیت را در دو حوزه آموزش عمومی و آموزش عالی می توان شاهد بود.

کلنجار نظام آموزشی با مسائل همیشگی‌اش

 وزارت آموزش و پرورش با لشکر تقریبا 20 میلیون نفری دانش‌آموزان و کادر آموزشی و اداری‌اش،‌ سال 1403 را با مسائل و مشکلاتی تقریبا مشابه شروع کرد و به پایان برد. عام‌ترین تعبیر برای این مشکلات، «عدالت آموزشی» بود که چالشی مزمن و دیرسال در نظام آموزشی ایران است. فقدان یا ضعف عدالت آموزشی در ایران، آنقدر پررنگ است که در مناظرات انتخاباتی خرداد، بارها بر زبان نامزدهای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری جاری شد. وفور انواع گوناگون مدارس، جولان مدارس غیردولتی، ضعف امکانات آموزشی در شهرستان‌ها و روستاها و مناطق عشایری،‌ زمینه‌های شکل‌گیری نابرابری آموزشی است. هرچند تمام رؤسای جمهور ایران، و البته نامزدان انتخابات سال 1403، رفع این نابرابری را جزو دستور کارهای همیشگی خود معرفی کرده‌اند اما همچنان اصلی‌ترین کمبود یا نقیصه‌ی نظام آموزشی بوده است.

در کنار این ام‌ّالمسائل، مشکلاتی مثل کمبود معلم، کمبود سرانه فضای آموزشی، افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان، نرخ بالای بازماندگان از تحصیل، نابسامانی در محتوای کتاب‌های درسی، بحران بودجه در ساختار ستادی آموزش و پرورش، از مشکلاتی بود که در سال 1403 ، همچنان بر سر نظام آموزش عمومی کشور سایه انداخته بود. علاوه بر این بحران‌های مزمن، ظهور فناوری‎های ارتباطی جدید و شبکه های اجتماعی فراگیر، به بروز وضعیتی در ذهن دانش‌آموزان منجر شده که نوعی شبه‌بحران هویتی درباره‌ی ضرورت تحصیل و آینده‌ی آن را ایجاد کرده است. روزآمد نشدن نظام آموزشی و بی‌توجهی به مهارت‌آفرینی در طول دوره تحصیل،‌ این دل‌زدگی و بحران انگیزه را در دانش آموزان تقویت می‌کند.

 چنین وضعیتی،‌خود را در شاخص های نگران کننده ای نشان داد:

افت معدل دانش‌آموزان:  اواسط شهریورماه بود که دوتن از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش، در نشستی با عنوان تحلیل نتایج امتحانات نهایی و کنکور، از میانگین نمره دانش آموزان در امتحانات خرداد 1403 رونمایی کردند. برحسب این نتایج،‌هرچند میانگین معدل دانش آموزان پایه دوازدهم در خرداد،‌ افزایش اندکی نسبت به سال گذشته داشت اما همچنان نشان دهنده افت کیفیت تحصیلی دانش آموزان بود. معدل دانش آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی :12، رشته ریاضی :11.28، رشته علوم انسانی: 9.13.

ناترازی در بودجه: ارقام بودجه سال ۱۴۰۳ در حوزه آموزش و پرورش نشان می‌داد که کل بودجه وزارت آموزش و پرورش، مجموعاً ۲۷۸ هزار میلیارد تومان است که این به معنای سهم 83/9 درصدی آموزش و پرورش از منابع بودجه عمومی کشور است. به عبارت دیگر، سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور هنوز هم نزدیک 10 درصد کمتر از نسبت آن در سال 92 است؛ امری که نشانگر تداوم کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور است.

کمبود سرانه فضای آموزشی: استاندارد سرانه فضای آموزشی بر اساس سند تحول بنیادین، برای هر دانش آموز، ۸.۳۹ متر مربع است اما متوسط سرانه موجود کل کشور ۵.۲۸ متر مربع و هدف گذاری آن متناسب با قانون برنامه هفتم ۶.۱ متر مربع است. به این ترتیب، با کمبود 3 متری مواجهیم و احداث نزدیک به ۱۴ میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید، نیاز فوری کشور است.

تعداد بازماندگان از تحصیل: یکی از مهم ترین چالش‌های نظام آموزشی،‌ و در عین حال یکی از اصلی ترین جلوه های ناعدالتی آموزشی در ایران،‌نرخ بازماندگی از تحصیل است. وزیر آموزش و پرورش در دولت چهاردهم درباره تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت:« آخرین آمار در این باره حدود ۷۵۰ هزار نفر در سه دوره تحصیلی است. در دوره اول ابتدایی حدود ۱۵۰ هزار نفر و بقیه مربوط به متوسطه اول و دوم است.» هرچند آمار رسمی بازماندگان از تحصیل، با همه فراز و نشیب هایش روبه کاهش دارد اما آنچه در این میان نگران کننده تر است سهم روبه رشد دختران در مقطع متوسطه اول، در ترک تحصیل است.

فرونشست‌ها و فرسودگی مدارس ناایمن: مدارس فرسوده و قدیمی یکی از مشکلات و معضلات آموزش و پرورش است که بارها به دلیل فرسودگی و ریزش بنای مدرسه باعث بروز لطمات و صدماتی به دانش آموزان شده است. در اولین روز از سال تحصیلی جدید 1403 – 1404 ریزش سقف یک کلاس در هنرستانی در ارومیه  باعث مصدومیت دو دانش آموز شد. چنین حوادثی صرفا مربوط به مناطق دورافتاده یا محروم نیست و حتی در تهران هم مواردی از این دست رخدادها اتفاق افتاده است. چند روز قبل از بازگشایی مدارس مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران از ناایمن بودن تعداد قابل توجهی از مدارس تهران خبر داد. به گفته او 1400 مدرسه از 2800 مدرسه تهران از ایمنی برخوردار نیستند. علاوه بر ساختمان‌های فرسوده، بروز فرونشست‌ها هم برخی مدارس را از چرخه‌ی استفاده خارج کرد.  

در کنار این موضوعات، اتفاقات تلخ دیگری هم در سال 1403 رخ داد که عواطف عمومی مردم را به شدت جریجه دار کرد. لحظاتی قبل از غروب پنجشنبه، 18 بهمن، اتوبوسی که در محور قدیم جاده ماهان به کرمان (محدوده دوراهی سیرچ) تردد می‌کرد دچار سانحه شد تا جمعی از دختران نخبه دانش‌آموز، قربانی سهل‌انگاری مسئولانی شوند که با عدم نظارت یا نظارت‌های ناکافی، حلقه‌ای دیگر به زنجیره‌ی حوادث تلخ اردوهای دانش‌آموزی بیفزایند. در این سانحه، چهار دختر دانش‌آموز، یک مادر و پسربچه‌ی خردسالش جان باختند و تعدادی زیادی از سایر دختران سرنشین اتوبوس مصدوم و مجروح شدند. طبق اعلام مسئولان محلی پلیس راه، نقص اتوبوس در سیستم ترمز اتوبوس علت اصلی واژگونی آن بوده است.  

چالش تردد معلمان نیز در سال 1403، قربانیانی داشت؛ از جمله اینکه صبح 13 آذر،‌ یک خودرو پراید حامل سه معلم که از شهرستان خوی به سمت قطور در حرکت بود، طی حادثه‌ای از پل و جاده خارج و نهایتا واژگون، و هر سه سرنشین در اثر واژگونی کامل و تو رفتگی سقف خودرو، جان خود را از دست می‌دهند. به این ترتیب، حلقه‌ای دیگر از زنجیره‌ی حوادث رانندگی منجر به مرگ معلمان شکل می‌گیرد تا شاید مسئولان برای جابجایی و تردد امن آموزگاران، راه حل عاجلی پیدا کنند.  

سال 1403، با مسائل و چالش‌هایی همراه بود که همزادان همیشگی نظام آموزشی هستند. مدیران و مقامات این نهاد در این سال هم همچنان به وظایف خود عمل می‌کردند اما انگار هنوز باید منتظر ماند تا مدیری پیدا شود که از عمق وجود باور داشته باشد که نظام آموزشی ایران، به یک برنامه‌ی اقدام ویژه و البته جامع و فراگیر و منسجم نیاز دارد تا «جهش» کند و در ریل جدیدی قرار بگیرد. هنوز تا آن روز باید همنچنان منتظر و چشم به راه بود.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
برنامه مسابقات امروز 25 خرداد + پخش زنده
پاسخ بقائى به مکرون: این حجم از ریاکارى حیزت‌آور است
رئیس شاباک استعفا داد
‌تصاویری از آتش‌سوزی انبار نفت شهران تهران درپی حمله رژیم صهیونیستی/مردم فاصله بگیرند
اطلاعیۀ روابط‌عمومی سپاه دربارۀ موج جدید عملیات وعده صادق 3
مرحله جدید موشک باران سرزمین های اشغالی+فیلم
رسانه عبری زبان: شب سختی را پیش رو داریم
شهادت سردار خسرو حسنی جانشین اطلاعات نیروی هوافضای سپاه در جریان حمله تروریستی اسراییل
ترامپ: جنگ بین ایران و اسرائیل باید تمام شود
ناوشکن جاسوسی انگلیسی در دریای عمان متوقف شد
جزییات دورکاری کارمندان دولتی در استان تهران اعلام شد
انهدام 10 هواگرد اسرائیلی در یک ساعت گذشته
عراق به شورای امنیت شکایت می‌کند
آژانس انرژی اتمی: 4 ساختمان در سایت هسته‌ای اصفهان آسیب دیدند
تمام ادارات و ارائه خدمات طبق روال معمول دایر است
امتحانات 2 روز آیندۀ دانشگاه آزاد در تهران لغو شد
انتقال خانواده‌های ورزای اسرائیلی از ترس حملات ایران به پناهگاه
فردا مدارس در اسرائیل تعطیل شد
آخرین وضعیت ترافیکی در محور های شمالی
بورس تعطیل شد
جزئیات تعطیلی موزه ها اعلام شد
رژیم صهیونیستی فاز 14 پارس جنوبی را هدف گرفت+ فیلم
شکار پهپاد اسرائیلی با سامانه سوم خرداد در نطنز
تصویر لباسی که شهید حاجی‌زاده هنگام شهادت به تن داشت
رئیس‌کل بانک مرکزی: تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی
قهرمان بوکس لرستانی در حمله اسرائیل به شهادت رسید
اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها درخصوص زمان دقیق واریز یارانه نقدی+جزییات واریز
اعلام تعداد شهدا و مجروحین آذربایجان‌شرقی در حملات رژیم صهیونیستی
تصاویر حضور باشکوه مردم در راهپیمایی غدیر با وجود تهدیدات رژیم صهیونیستی
عراقچی: نام شهیدان سلامی، باقری و رشید در تاریخ جاودانه شد
انهدام ریزپرنده اسرائیلی در شیراز توسط پدافند هوایی
اطلاعیه شماره 2 آموزش‌وپرورش درباره برگزاری امتحانات خرداد
تصاویری از کارخانه خودروسازى در بروجرد پس از حمله رژیم صهیونیستى
پیام فدراسیون سوارکاری درپی شهادت پولادوند و خانواده‌اش
استاد و نخبه برجستۀ هوش مصنوعی کشور به شهادت رسید
جدایی بی‌سر و صدای محمدرضا خالدآبادی از استقلال؛ پایان یک تجربه ناکام
نحوه برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشگاه آزاد اعلام شد
شهادت 3 دانشمند هسته‌ای دیگر در حملات رژیم صهیونیستی
پادشاه اردن حمله اسرائیل به ایران را محکوم کرد
اطلاعیه مهم وزارت اطلاعات: تردد مشکوک کامیونت و وانت‌ها را گزارش دهید
اقدام زیبای فوتسالیست‌های ناشنوای ایران پیش از دیدار با مراکش
آخرین زیارت شهید حاجی‌زاده در حرم حضرت معصومه(س) ساعاتی قبل از شهادت+ فیلم
استوری سردار دورسون؛ نشان همبستگی بازیکن ترک با مردم ایران + عکس
پاسخ باکو به شایعات در مورد همکاری با رژیم صهیونیستی در حمله به ایران
افسانه اف-35ها دیگر شنیدنی نیست!
اگر مدعی صلح و امنیت بین المللی هستید با صراحت تجاوز اسراییل را محکوم کنید!
وزارت کار، برای مدیریت در شرایط خاص،خدمات را غیر حضوری می کند
بقایی: مذاکرات یکشنبه ایران و آمریکا لغو شد
وزیر علوم: مجازی شدن امتحانات در اختیار دانشگاه است
نهادهای بین‌المللی در باتلاق انفعال و همدستی با صهیونیسم
X
آگهی تبلیغاتی