×
فرهنگی
شناسه خبر : 211720
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

تاکسیدرمی؛ وقتی برادر ناتنی شاه، سوژه‌ یک کمدی هجوآمیز می‌شود!

آیا سینمای ایران آماده پذیرش کمدی‌های فانتزی با رگه‌های تاریخی است؟ «تاکسیدرمی» ساخته‌ی محمد پایدار، روایتی هجوآمیز از برادر ناتنی محمدرضا پهلوی و علاقه‌ی او به شکار را در دل تحولات انقلاب 57 روایت می‌کند. اما آیا این فیلم توانسته میان فرم، محتوا و لحن خود تعادل برقرار کند؟

نورنیوز-گروه فرهنگی: «تاکسیدرمی» نخستین ساخته‌ی محمد پایدار، یک کمدی فانتزی است که در دل تاریخ معاصر ایران سرک می‌کشد. فیلم، با محوریت شخصیت برادر ناتنی محمدرضا پهلوی، روایتی از شیفتگی‌اش به شکار و در عین حال، تزلزل موقعیت او در آستانه‌ی انقلاب ۵۷ ارائه می‌دهد. این درون‌مایه‌ی تاریخی، با فضایی هجوآمیز و سوررئال ترکیب شده و اثری خلق کرده که نه کاملاً سیاسی است و نه کاملاً کمدی؛ بلکه در مرزهای میان این دو سرگردان است. پایدار، که پیش از این در فیلم‌های کوتاهش نگاهی خلاقانه به روایت داشت، در «تاکسیدرمی» نیز رویکردی فرمی و محتوایی متفاوت را تجربه کرده است. اما آیا این جسارت فرمی، به انسجام روایی منجر شده یا فیلم در دام پراکندگی افتاده است؟

بازی‌ها و ترکیب ژانری

مجید صالحی و هادی کاظمی، دو بازیگری که بیشتر با نقش‌های کمدی شناخته می‌شوند، در این فیلم در قالب شخصیت‌هایی ظاهر شده‌اند که لایه‌هایی از طنز تلخ را با جدیت درآمیخته‌اند. حسن معجونی، که پیش‌تر در آثار تجربی‌تر حضور داشته، وزنه‌ی تعادل این ترکیب است و در کنار بیژن بنفشه‌خواه و فرزین محدث، گروه بازیگری متنوع و هماهنگی را شکل داده است. بااین‌حال، یکی از نقدهای وارده به فیلم، همین ترکیب ژانری است؛ فیلم گاه در مرز بین فانتزی و واقع‌گرایی در نوسان است و لحن آن، در برخی سکانس‌ها به شکل محسوسی تغییر می‌کند. این تغییرات لحن، در حالی که به جذابیت فیلم می‌افزاید، اما در برخی لحظات به ایجاد ناپیوستگی در روایت منجر شده است.

تصویر، زمان و فضا

از نظر بصری، «تاکسیدرمی» تلاش دارد فضای نوستالژیک و در عین حال، وهم‌آلودی را بازسازی کند. انتخاب لوکیشن‌های جنگلی، با نورپردازی خاص و طراحی صحنه‌ای که تاریخ را با تخیل درمی‌آمیزد، به خلق فضایی منحصر‌به‌فرد کمک کرده است. اما فیلم در روایت، درگیر پرگویی بصری و گاه، افراط در جزئیات نمادین می‌شود؛ گویی کارگردان بیش از حد به نشانه‌ها دل بسته و از ریتم‌پردازی غافل شده است. برخی نمادها، هرچند جذاب و تأمل‌برانگیز به نظر می‌رسند، اما در نهایت، به جای تقویت مضمون فیلم، موجب کند شدن روایت می‌شوند. درواقع، می‌توان گفت که فیلم در بخش‌های مختلف، میان تأکید بر زیبایی‌شناسی تصویری و پیشبرد داستان، دچار چالش شده است.  

باز خوانی تاریخ از زاویه‌ای غیرمعمول

«تاکسیدرمی» اثری است که نمی‌توان آن را صرفاً در دسته‌ی کمدی یا فانتزی طبقه‌بندی کرد. فیلم، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که با زبانی تمثیلی، تاریخ را از زاویه‌ای غیرمعمول بازخوانی می‌کند. بااین‌حال، گاه در تلاش برای تلفیق فرم و محتوا، در دام ناپایداری افتاده و نمی‌تواند به یک زبان سینمایی واحد برسد. فیلم از نظر محتوا، ایده‌ای جذاب دارد اما در اجرا، گاهی از ریتم می‌افتد. البته، نمی‌توان انکار کرد که این فیلم در کنار آثار جشنواره امسال، از جمله فیلم‌های متفاوت و شجاعانه محسوب می‌شود که استانداردهای سینمای جریان اصلی را به چالش می‌کشد. محمد پایدار، به عنوان یک فیلم‌ساز نوظهور، جسارت ورود به این مسیر را داشته، اما برای دستیابی به انسجام بیشتر، نیازمند پالایش روایی و تعادل در بیان سینمایی است. او اگر بتواند در فیلم‌های آینده، از این ناپایداری فاصله بگیرد، می‌تواند به یکی از فیلم‌سازان مؤثر در ژانرهای فانتزی و هجوآمیز تبدیل شود.


نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی امنیت ملی بعد از تجاوز دشمن
واکنش سخنگوی دولت به حمله صهیونیست‌ها به صداوسیما
هدف قرار دادن خبرنگاران نتیجه دشمنی رژیم صهیونیستی با حقیقت است
آلمان: از ایران می‌خواهیم از NPT خارج نشود
مهمترین عکس های خبری دوشنبه 26 خرداد 1404
ابراز همبستگی شبکه المیادین با کارکنان صدا و سیمای ایران
تاکید نخست وزیر عراق بر توقف حملات رژیم صهیونیستی
نتانیاهو: ایران 20 هزار موشک دارد
بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نورنما | زندگی زیباست، اما شهادت از آن زیباتر است
تجاوز هسته‌ای اسرائیل، آزمون جدید برای آژانس
جزییات واریز مستمری خردادماه مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر
پیام سخنگوی وزارت امورخارجه بعد از حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ساختمان صدا و سیما
واکنش کاربران فضای مجازی به شجاعت و صلابت سحر امامی؛ مجری صداوسیما
پیام رئیس صدا و سیما در پی حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان این سازمان
بیانیه دبیرخانهٔ شورای‌عالی امنیت ملی
حمایت تاریخی اقلیت‌های دینی از ایران
حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان صدا و سیما +عکس و فیلم
صهیونیست‌ها غرق در خانه‌خرابی و سردرگمی +فیلم
هلاکت 2 صهیونیست به دلیل دسترسی نداشتن به پناهگاه
دل نوشته‌ای برای برادرم سپهبد شهید غلامعلی رشید، رشید شهر و کشور من
فعال شدن پدافند هوایی در غرب تهران
رونمایی از پهپاد انتحاری جدید ایرانی
آتش‌سوزی در فرودگاه یزد تکذیب شد
چند سناریوی احتمالی برای پایان جنگ
شناسایی 28 نفر از شبکه جاسوسی موساد در قلب تهران
سردار وحیدی: کاهش ذخایر موشکی برای ما شوخی محسوب می‌شود
هجوم صهیونیست‌ها به زندانیانی که از حملات ایران خوشحال بودند + فیلم
لیست جدید شهدای حملات ظالمانه رژیم صهیونیستی +اسامی شهیدان
اسکیت‌باز 16 ساله در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسید
تماس تلفنی وزیر امور خارجه ژاپن با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
صدای انفجار در تبریز عملیات موفق پدافند علیه رژیم صهیونیستی بود
تغییر در روند فعالیت واحدهای قضایی تا پایان خرداد
تا رسیدن به وضعیت ثبات بورس تعطیل است
پاکستان: در صورت تشدید اوضاع حتماً پاسخ خواهیم داد
تبدیل مدارس به پناهگاه با تصمیم استاندار
هنوز برای بازگشت وطن فروشان فرصت هست +فیلم
شناسایی 60 متهم مرتبط با اقدام تروریستی اسرائیل در اصفهان
انهدام ریزپرنده‌های رژیم صهیونیستی در مشهد
هاآرتص: مهمات ایرانی توان تخریب گسترده‌ای دارند
تغییر لحن بی‌بی‌سی؛ فرصت یا دام پنهان؟
تعلیق تمام پروازهای کشور تا 2 بامداد سه‌شنبه
عرضه سوخت بدون وقفه ادامه دارد؛ کاهش صف‌ها در تهران پس از شلوغی روزهای اخیر
همصدایی 11 کشور در نشست شورای حکام؛ تجاوز اسرائیل به ایران محکوم شد
تحلیل‌گر اسرائیلی: حریف ایران نمی‌شویم؛ اغتشاش خیابانی لازم است
عارف: بزرگی و صبوری ملت ایران مسئولیت دولتمردان را مضاعف کرده است
حمله اسرائیل به کنار بیمارستان فارابی کرمانشاه
ترافیک سنگین در محورهای خروجی تهران/ نقص فنی برخی خودروها عامل تراکم ترافیکی
نورنما | اشک‌های ناخدا صمدی، برای ایران
مجلس هیچ تصمیمی درخصوص خروج از NPT اتخاذ نکرده است
X
آگهی تبلیغاتی