×
فرهنگی
شناسه خبر : 211720
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1403/11/17 ساعت 18:34
تاکسیدرمی؛ وقتی برادر ناتنی شاه، سوژه‌ یک کمدی هجوآمیز می‌شود!

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

تاکسیدرمی؛ وقتی برادر ناتنی شاه، سوژه‌ یک کمدی هجوآمیز می‌شود!

آیا سینمای ایران آماده پذیرش کمدی‌های فانتزی با رگه‌های تاریخی است؟ «تاکسیدرمی» ساخته‌ی محمد پایدار، روایتی هجوآمیز از برادر ناتنی محمدرضا پهلوی و علاقه‌ی او به شکار را در دل تحولات انقلاب 57 روایت می‌کند. اما آیا این فیلم توانسته میان فرم، محتوا و لحن خود تعادل برقرار کند؟

نورنیوز-گروه فرهنگی: «تاکسیدرمی» نخستین ساخته‌ی محمد پایدار، یک کمدی فانتزی است که در دل تاریخ معاصر ایران سرک می‌کشد. فیلم، با محوریت شخصیت برادر ناتنی محمدرضا پهلوی، روایتی از شیفتگی‌اش به شکار و در عین حال، تزلزل موقعیت او در آستانه‌ی انقلاب ۵۷ ارائه می‌دهد. این درون‌مایه‌ی تاریخی، با فضایی هجوآمیز و سوررئال ترکیب شده و اثری خلق کرده که نه کاملاً سیاسی است و نه کاملاً کمدی؛ بلکه در مرزهای میان این دو سرگردان است. پایدار، که پیش از این در فیلم‌های کوتاهش نگاهی خلاقانه به روایت داشت، در «تاکسیدرمی» نیز رویکردی فرمی و محتوایی متفاوت را تجربه کرده است. اما آیا این جسارت فرمی، به انسجام روایی منجر شده یا فیلم در دام پراکندگی افتاده است؟

بازی‌ها و ترکیب ژانری

مجید صالحی و هادی کاظمی، دو بازیگری که بیشتر با نقش‌های کمدی شناخته می‌شوند، در این فیلم در قالب شخصیت‌هایی ظاهر شده‌اند که لایه‌هایی از طنز تلخ را با جدیت درآمیخته‌اند. حسن معجونی، که پیش‌تر در آثار تجربی‌تر حضور داشته، وزنه‌ی تعادل این ترکیب است و در کنار بیژن بنفشه‌خواه و فرزین محدث، گروه بازیگری متنوع و هماهنگی را شکل داده است. بااین‌حال، یکی از نقدهای وارده به فیلم، همین ترکیب ژانری است؛ فیلم گاه در مرز بین فانتزی و واقع‌گرایی در نوسان است و لحن آن، در برخی سکانس‌ها به شکل محسوسی تغییر می‌کند. این تغییرات لحن، در حالی که به جذابیت فیلم می‌افزاید، اما در برخی لحظات به ایجاد ناپیوستگی در روایت منجر شده است.

تصویر، زمان و فضا

از نظر بصری، «تاکسیدرمی» تلاش دارد فضای نوستالژیک و در عین حال، وهم‌آلودی را بازسازی کند. انتخاب لوکیشن‌های جنگلی، با نورپردازی خاص و طراحی صحنه‌ای که تاریخ را با تخیل درمی‌آمیزد، به خلق فضایی منحصر‌به‌فرد کمک کرده است. اما فیلم در روایت، درگیر پرگویی بصری و گاه، افراط در جزئیات نمادین می‌شود؛ گویی کارگردان بیش از حد به نشانه‌ها دل بسته و از ریتم‌پردازی غافل شده است. برخی نمادها، هرچند جذاب و تأمل‌برانگیز به نظر می‌رسند، اما در نهایت، به جای تقویت مضمون فیلم، موجب کند شدن روایت می‌شوند. درواقع، می‌توان گفت که فیلم در بخش‌های مختلف، میان تأکید بر زیبایی‌شناسی تصویری و پیشبرد داستان، دچار چالش شده است.  

باز خوانی تاریخ از زاویه‌ای غیرمعمول

«تاکسیدرمی» اثری است که نمی‌توان آن را صرفاً در دسته‌ی کمدی یا فانتزی طبقه‌بندی کرد. فیلم، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که با زبانی تمثیلی، تاریخ را از زاویه‌ای غیرمعمول بازخوانی می‌کند. بااین‌حال، گاه در تلاش برای تلفیق فرم و محتوا، در دام ناپایداری افتاده و نمی‌تواند به یک زبان سینمایی واحد برسد. فیلم از نظر محتوا، ایده‌ای جذاب دارد اما در اجرا، گاهی از ریتم می‌افتد. البته، نمی‌توان انکار کرد که این فیلم در کنار آثار جشنواره امسال، از جمله فیلم‌های متفاوت و شجاعانه محسوب می‌شود که استانداردهای سینمای جریان اصلی را به چالش می‌کشد. محمد پایدار، به عنوان یک فیلم‌ساز نوظهور، جسارت ورود به این مسیر را داشته، اما برای دستیابی به انسجام بیشتر، نیازمند پالایش روایی و تعادل در بیان سینمایی است. او اگر بتواند در فیلم‌های آینده، از این ناپایداری فاصله بگیرد، می‌تواند به یکی از فیلم‌سازان مؤثر در ژانرهای فانتزی و هجوآمیز تبدیل شود.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
تامین برق یک شهر با راکتور هسته‌ای در حیاط پشتی خانه
زمستان بدون مازوت؟ ترس مجدد از خاموشی‌ها و آلودگی هوا
زنگ خطر پایان سیاست دوحزبی در انگلیس/ فاراژ در آستانه نخست‌وزیری؟
سخنان سید عباس عراقچی وزیر خارجه ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل
مستند ایرانی جایزه جشنواره بوسان را گرفت
فرزند شهید نصرالله: آمریکا از طرح‌های شیطانی علیه کشورهای اسلامی استفاده می‌کند
مورایس: استقلال در حال رشد است
واکنش ایران به سخنرانی «نتانیاهو» در مجمع عمومی سازمان ملل در مقابل صندلی‌های خالی
ظریف: فعالسازی اسنپ‌بک، سودی برای اروپا نخواهد داشت
پزشکیان: اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا منطقه را به سمت آتش سوق می‌دهد
آلمان: تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اعمال خواهند شد
کشورهای اسلامی برای مردم خود و ملت‌های مسلمان با توسعه همکاری‌ها امنیت و رفاه ایجاد کنند
تکذیب بازرسی آژانس در فردو و نطنز +فیلم
ترافیک سنگین در تمامی محور‌های ورودی تهران
چین: فعال کردن مکانیسم اسنپ‌بک به حل اختلافات کمکی نخواهد کرد.
تعقیب و گریز قاچاقچیان سوخت توسط پلیس هرمزگان
بن بست مذاکرات امنیتی بین اسرائیل و سوریه در آخرین لحظه
ایران جهان را به ایستادگی در برابر استانداردهای دوگانه و مزورانه فرامی‌خواند
شهادت 93 دانش‌آموز و 30 استاد دانشگاه در جنگ 12 روزه
اعلام زمان رای گیری شورای امنیت درباره ایران
وزیر خارجه عراق حمله به هر شهرونده عراقی را حمله به عراق دانست
جدول به روز لیگ برتر پس از بازی استقلال
تحقیر نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل
جنایت رژیم صهیونیستی توهین به کرامت انسانی است
استقلال(1) -شمس آذر (1) /توقف آبی پوشان در خانه+ فیلم
عرضه 11 محصول ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی
گروسی: نشانه‌ای درباره افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران وجود ندارد
تاکید نخست‌وزیر چین به افزایش اقدامات یک‌جانبه توسط برخی کشورها
ایران از مواضع تاجیکستان در جنگ 12 روزه تقدیر کرد
سایپا فردا پیش‌فروش جدید خود را کلید می‌زند
هاشمیان در نشست هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس
اعتراف گروسی به غیر منصفانه بودن عدم بازرسی آژانس اتمی از اسرائیل
انتخاب قطر به عنوان میزبان والیبال قهرمانی جهان در سال 2029
مصرف بنزین در تابستان امسال رکورد زد
خلاصه بازی گل‌گهر 0-0 فولاد؛ دوئل لک و گروسیان! +فیلم
ادعای ترامپ: به پایان جنگ غزه نزدیک شده‌ایم
عکس های منتخب حیات وحش هفته
سخنرانی عراقچی در نشست گروه دوستان مدافع منشور سازمان ملل
حذف تیم ملی چوگان ایران از جام‌جهانی
طی 6 ماهه گذشته بیش از 7 میلیون لیتر قاچاق سوخت در هرمزگان کشف شد
دیدار پزشکیان و ولیعهد کویت در نیویورک
شهباز شریف: نیروهای پاکستان «پاسخ قاطعی» به هند دادند
بیانیه گروه دوستان منشور ملل متحد در محکومیت تجاوزات امریکا و اسرائیل علیه ایران
درخواست فلسطین برای عضویت در بریکس
اسلامی: ایران اهل تعامل است، اما غرب تقابل را برگزیده
دخالت غیرمنتظره ترامپ در جام جهانی؛ تغییر محل بازی‌ها در صورت ناامنی
درخواست عراقچی از شورای امنیت سازمان ملل متحد
دلیل لغو کنسرت‌های سیروان خسروی و ایهام
طمع سازندگان بازار مسکن را متلاطم کرد
گروسی: قطع همکاری ایران با آژانس باعث افزایش تنش بین‌المللی می‌شود
X
آگهی تبلیغاتی