×
اقتصادی
شناسه خبر : 210232
تاریخ انتشار : یکشنبه 1403/11/07 ساعت 09:10

نورنیوز از رقابت پرچالش در بازار فروش لوازم خانگی گزارش می دهد؛

نبرد گلادیاتورها در بازار لوازم خانگی

رقابت در بازار لوازم خانگی ایران وارد مرحله‌ای تازه شده است. آیا فروشگاه‌های مدرن و دیجیتال می‌توانند بازارهای سنتی را کنار بزنند یا این دو رویکرد، آینده‌ای همزیستانه خواهند داشت؟

نورنیوز-گروه اجتماعی: بازار لوازم خانگی ایران به‌عنوان یکی از پرچالش‌ترین و رقابتی‌ترین بخش‌های اقتصادی طی سال‌های اخیر، شاهد تغییرات چشمگیری بوده است. براساس یک نظرسنجی با مشارکت ۸,۸۶۳ نفر، شهر فرش و شهر لوازم خانگی با جذب سهم ۲۲ درصدی از فروش لوازم خانگی توانسته‌اند جایگاه قابل‌توجهی در میان خریداران به دست آورند و به جدی‌ترین رقیب راسته‌های سنتی بازار تبدیل شوند.

موفقیت با استراتژی خلاقانه

شهر فرش و شهر لوازم خانگی، به‌عنوان بزرگ‌ترین مراکز فروش متمرکز در این حوزه، با تمرکز بر ارائه برندهای مختلف، قیمت‌های رقابتی، خدمات پس از فروش قوی و ارائه خریدهای اقساطی، توانسته‌اند نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان را جلب کنند. تبلیغات گسترده و هدفمند این مراکز، یکی از عوامل کلیدی موفقیت آن‌ها بوده است. مشتریانی که پیش‌تر به بازارهای سنتی وابسته بودند، حالا به دلیل شفافیت قیمت و کیفیت خدمات، به این مراکز روی آورده‌اند.

قدرت سنتی‌ها در تقابل با مدرن‌ها

با این وجود، راسته‌های سنتی بازار هنوز سهم غالب را در اختیار دارند و ۵۰.۳ درصد از خریداران همچنان ترجیح می‌دهند از این مراکز خرید کنند. تعامل مستقیم با فروشنده، امکان چانه‌زنی و حس اطمینانی که به این بازارها وجود دارد، از جمله دلایل محبوبیت آن‌هاست. اما ورود رقبای مدرن به‌تدریج این سهم را تحت‌تأثیر قرار داده است.

رشد خریدهای دیجیتال

همزمان با رقابت میان بازارهای سنتی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خرید دیجیتال نیز رشدی چشمگیر داشته است. فروشگاه‌های آنلاین و مدل‌های ترکیبی توانسته‌اند ۱۶.۲ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهند. امکاناتی مانند بررسی قیمت‌ها به‌صورت آنلاین، مقایسه محصولات، و تحویل سریع، این روش خرید را در میان مشتریان جوان و آگاه به فناوری محبوب کرده است.

بازیگران در حال رشد

سرای ایرانی با سهم ۱۰.۵ درصدی، جایگاه ویژه‌ای در بازار یافته است. این فروشگاه با دارا بودن چند شعبه در شهرهای تهران، قم و اصفهان، و تمرکز بر تبلیغات هدفمند، تنوع محصولات و خدمات پس از فروش، به رقیبی جدی برای بازارهای سنتی و حتی شهر لوازم خانگی تبدیل شده است.

دیگر بازیگران بازار

مراکزی مانند "ایوان فرش" با تنها ۱ درصد سهم، هنوز در مسیر رقابت با رقبای بزرگ، راه درازی در پیش دارند. اما موفقیت فروشگاه‌های مدرن و دیجیتال نشان می‌دهد که رفتار مصرف‌کنندگان به‌سرعت در حال تغییر است.

چالش سنتی‌ها در برابر موج مدرن

بازارهای سنتی با کاهش تدریجی مشتریان خود مواجه شده‌اند و اعتراضات آن‌ها به مدل‌های فروش مدرن بیشتر شده است. فروشندگان سنتی معتقدند که تخفیف‌ها، تبلیغات و فروش اقساطی فروشگاه‌های مدرن، رقابتی نابرابر ایجاد کرده است. در مقابل، خریداران شفافیت، کیفیت و خدمات بهتر فروشگاه‌های جدید را به‌عنوان مزیت‌های اصلی مطرح می‌کنند.

آینده بازار؛ همزیستی یا تقابل؟

به نظر می‌رسد آینده بازار لوازم خانگی ایران در گرو همزیستی میان سنت و مدرنیته است. اگر راسته‌های سنتی بتوانند خدمات خود را بهبود داده و از فناوری‌های جدید بهره‌مند شوند، می‌توانند سهم خود را حفظ کنند. در غیر این صورت، فروشگاه‌های مدرن و دیجیتال با ارائه خدمات بهتر و استفاده از ابزارهای بازاریابی نوین، به‌تدریج تسلط بیشتری بر بازار خواهند یافت.

رقابت در این بازار نه تنها آینده فروش لوازم خانگی، بلکه رفتار مصرف‌کنندگان و مدل‌های خرید را نیز دگرگون خواهد کرد. سئوالی که اکنون در خصوص یکی از مهمترین بازارهای فروش کالا در کشور مطرح می باشد این است که آیا بازار سنتی راهی برای بقا پیدا خواهد کرد، یا باید به‌تدریج از صحنه رقابت کنار برود؟


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
بررسی چهار سناریوی کلان جایگاه ایران در تعامل با سه ابرقدرت جهانی
سفر سرد ترامپ به انگلیس و بازتاب انتقادی در مطبوعات و رسانه‌ها
جزئیات پیش‌نویس قطعنامه ایران، روسیه و چین درباره ممنوعیت حمله به تاسیسات هسته‌ای
آیین‌نامه نحوه نام‌گذاری روزها و مناسبت‌های خاص بازنگری شد
افزایش قیمت شمش طلا در بورس کالا
ماجرای پلمب یک واحد تجاری در بازار بزرگ تهران چه بود + فیلم
آخرین آمار شمار شهدای غزه در 24 ساعت گذشته
در صورت نیاز بنزین یورو 5 تولید می شود
استقلال(0) - الوصل (2) | اولین آزمون آسیایی استقلال در بازگشت ساپینتو + گل دوم
احترام ویژه المپیاکوس با درج ساعت به وقت ایران + ترکیب المپیاکوس و طارمی رو نیمکت
شنیده شدن صدای انفجار نزدیک فرودگاه حلب
شیخ نعیم قاسم: اسرائیل سقوط خواهد کرد
وزیر کار چگونگی تعیین دهک‌بندی یارانه ها و نحوه اعتراض افراد را تشریح کرد+فیلم
جنگی فراتر از مرزها؛ بحران انسانی در حال انفجار
صعود مقتدرانه دختران بسکتبال ایران به نیمه نهایی کاپ آسیا
امیرمهدی یاحقی در اسکیت سرعت 100 متر جوانان مدال برنز گرفت+فیلم
به زودی هواپیمای آبپاش برای مهار آتش در هورالعظیم مستقر می‌شود
جزییات اقدام جدید پرسپولیس علیه باشگاه تراکتور و پرونده ناتمام بیرانوند
هدف اسرائیل، نابودی شیعیان لبنان است
تشدید بارش و کاهش محسوس دما در 5 استان
ساعت شروع به کار ادارات، مدارس و بانک‌ها اعلام شد+فیلم
راویانِ «ایرانِ ایستاده» در میدان زاگرب
اتحادیه اروپا اسرائیل را برای نخستین‌بار تحریم کرد
دونالد ترامپ و چارلز سوم در رژه سلطنتی قلعه ویندزور + فیلم
گفت‌وگوی اروپایی‌ها با عراقچی درباره مسائل هسته‌ای
از کی‌یف تا بالتیک؛ چرا زاپاد-2025 فراتر از یک رزمایش است؟
پزشکیان: مشکلات را پنهان نمی‌کنیم؛ راه‌حل می‌خواهیم
نقش کشتی‌گیران ایرانی بر دیوارنگاره میدان انقلاب
60 درصد سالمندان ایران تنها زندگی می‌کنند
قاسم نوده فراهانی در ریاست اتاق اصناف ایران ابقا شد
نتایج نهایی ارشد علوم پزشکی 1404 اعلام شد
واکنش جبلی به شایعه خروج آرشیو صدا و سیما
دستگیری مجرمان برداشت اینترنتی غیرمجاز
تهرانی ها از شنبه منتظر هوای خنک باشند
درخواست وزیر بهداشت از نخبگان برای حل مشکل آلودگی هوا
کدام کشورها در نگارش قطعنامه پیشنهادی ایران در کنفرانس آژانس اتمی مشارکت کردند؟
دستور پزشکیان برای ساماندهی موازی کاری ها و ادغام دستگاه‌های متولی
افشای پیامک‌های قاتل چارلی کرک
ثمینه باغچه‌بان درگذشت
پشت‌پرده افت قیمت نفت با وجود درگیری‌های جهانی
عارف: مخالف هرگونه دخالت در بخش غیردولتی آموزش عالی هستیم
حمله خانواده‌های اسرای صهیونیست به دادگاه نتانیاهو
بنزین سوپر خارجی به پمپ بنزین‌ها می‌رسد + قیمت و نحوه عرضه
شادی بی‌نهایت با تجربه 8 محصول جدید زرکام
پرداخت رهن و اجاره 95 درصد از آسیب‌دیدگان جنگ تعیین تکلیف شد
مخالفت وزیر ارتباطات با افزایش نامتعارف قیمت تعرفه‌های اینترنتی
سخنگوی دولت از تشکیل شورای عالی ایرانیان خبر داد
دستور رییس جمهور برای احیای سازمان ملی جوانان
انتقاد قهرمان فرمول یک از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی
آتش‌سوزی در فیلیپین بیش از 1100 خانواده را آواره کرد + فیلم
X
آگهی تبلیغاتی