×
اقتصادی
شناسه خبر : 210232
تاریخ انتشار :

نورنیوز از رقابت پرچالش در بازار فروش لوازم خانگی گزارش می دهد؛

نبرد گلادیاتورها در بازار لوازم خانگی

رقابت در بازار لوازم خانگی ایران وارد مرحله‌ای تازه شده است. آیا فروشگاه‌های مدرن و دیجیتال می‌توانند بازارهای سنتی را کنار بزنند یا این دو رویکرد، آینده‌ای همزیستانه خواهند داشت؟

نورنیوز-گروه اجتماعی: بازار لوازم خانگی ایران به‌عنوان یکی از پرچالش‌ترین و رقابتی‌ترین بخش‌های اقتصادی طی سال‌های اخیر، شاهد تغییرات چشمگیری بوده است. براساس یک نظرسنجی با مشارکت ۸,۸۶۳ نفر، شهر فرش و شهر لوازم خانگی با جذب سهم ۲۲ درصدی از فروش لوازم خانگی توانسته‌اند جایگاه قابل‌توجهی در میان خریداران به دست آورند و به جدی‌ترین رقیب راسته‌های سنتی بازار تبدیل شوند.

موفقیت با استراتژی خلاقانه

شهر فرش و شهر لوازم خانگی، به‌عنوان بزرگ‌ترین مراکز فروش متمرکز در این حوزه، با تمرکز بر ارائه برندهای مختلف، قیمت‌های رقابتی، خدمات پس از فروش قوی و ارائه خریدهای اقساطی، توانسته‌اند نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان را جلب کنند. تبلیغات گسترده و هدفمند این مراکز، یکی از عوامل کلیدی موفقیت آن‌ها بوده است. مشتریانی که پیش‌تر به بازارهای سنتی وابسته بودند، حالا به دلیل شفافیت قیمت و کیفیت خدمات، به این مراکز روی آورده‌اند.

قدرت سنتی‌ها در تقابل با مدرن‌ها

با این وجود، راسته‌های سنتی بازار هنوز سهم غالب را در اختیار دارند و ۵۰.۳ درصد از خریداران همچنان ترجیح می‌دهند از این مراکز خرید کنند. تعامل مستقیم با فروشنده، امکان چانه‌زنی و حس اطمینانی که به این بازارها وجود دارد، از جمله دلایل محبوبیت آن‌هاست. اما ورود رقبای مدرن به‌تدریج این سهم را تحت‌تأثیر قرار داده است.

رشد خریدهای دیجیتال

همزمان با رقابت میان بازارهای سنتی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خرید دیجیتال نیز رشدی چشمگیر داشته است. فروشگاه‌های آنلاین و مدل‌های ترکیبی توانسته‌اند ۱۶.۲ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهند. امکاناتی مانند بررسی قیمت‌ها به‌صورت آنلاین، مقایسه محصولات، و تحویل سریع، این روش خرید را در میان مشتریان جوان و آگاه به فناوری محبوب کرده است.

بازیگران در حال رشد

سرای ایرانی با سهم ۱۰.۵ درصدی، جایگاه ویژه‌ای در بازار یافته است. این فروشگاه با دارا بودن چند شعبه در شهرهای تهران، قم و اصفهان، و تمرکز بر تبلیغات هدفمند، تنوع محصولات و خدمات پس از فروش، به رقیبی جدی برای بازارهای سنتی و حتی شهر لوازم خانگی تبدیل شده است.

دیگر بازیگران بازار

مراکزی مانند "ایوان فرش" با تنها ۱ درصد سهم، هنوز در مسیر رقابت با رقبای بزرگ، راه درازی در پیش دارند. اما موفقیت فروشگاه‌های مدرن و دیجیتال نشان می‌دهد که رفتار مصرف‌کنندگان به‌سرعت در حال تغییر است.

چالش سنتی‌ها در برابر موج مدرن

بازارهای سنتی با کاهش تدریجی مشتریان خود مواجه شده‌اند و اعتراضات آن‌ها به مدل‌های فروش مدرن بیشتر شده است. فروشندگان سنتی معتقدند که تخفیف‌ها، تبلیغات و فروش اقساطی فروشگاه‌های مدرن، رقابتی نابرابر ایجاد کرده است. در مقابل، خریداران شفافیت، کیفیت و خدمات بهتر فروشگاه‌های جدید را به‌عنوان مزیت‌های اصلی مطرح می‌کنند.

آینده بازار؛ همزیستی یا تقابل؟

به نظر می‌رسد آینده بازار لوازم خانگی ایران در گرو همزیستی میان سنت و مدرنیته است. اگر راسته‌های سنتی بتوانند خدمات خود را بهبود داده و از فناوری‌های جدید بهره‌مند شوند، می‌توانند سهم خود را حفظ کنند. در غیر این صورت، فروشگاه‌های مدرن و دیجیتال با ارائه خدمات بهتر و استفاده از ابزارهای بازاریابی نوین، به‌تدریج تسلط بیشتری بر بازار خواهند یافت.

رقابت در این بازار نه تنها آینده فروش لوازم خانگی، بلکه رفتار مصرف‌کنندگان و مدل‌های خرید را نیز دگرگون خواهد کرد. سئوالی که اکنون در خصوص یکی از مهمترین بازارهای فروش کالا در کشور مطرح می باشد این است که آیا بازار سنتی راهی برای بقا پیدا خواهد کرد، یا باید به‌تدریج از صحنه رقابت کنار برود؟


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
ولایتی: دشمنان با طرح دالان زنگه‌زور در پی تهدید تمامیت ارضی هستند
اینترنت و تماس ارزان اربعینی فقط با ثبت‌نام در سماح!
نوراینفو | سالروز عملیات افتخارآفرین مرصاد
پرداخت مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی از فردا آغاز می‌شود +جدول زمان واریز برای دهک‌ها
وزیر علوم: مدت دوره‌ی کارشناسی سه ساله می‌شود
رئیس مجلس: تروریسم در زاهدان انتقام دشمن از مقاومت مردم ایران بود
وضعیت آب و هوا امروز یکشنبه 5 مرداد 1404+ وضعیت استان‌ها
کسب 3 طلا و یک نقره توسط تیم ایران در المپیاد جهانی زیست‌شناسی
انتقاد درویش از زنوزی؛ اگر حق با شماست، چرا دنبال مصالحه‌اید؟
سرژ اوریه در آستانه پیوستن به پرسپولیس+ عکس
تکذیب شایعات پرآبی سدهای تهران:/وضعیت منابع آبی بحرانی است
رژیم صهیونیستی تهدید کرد؛ کشتی «حنظله» را توقیف می کنیم
کریستیانو رونالدو همچنان در رتبه اول پردرآمدترین فوتبالیست‌ های جهان
احداث سازه مجاور برج آزادی بدون تایید میراث فرهنگی!
تخت‌روانچی: غنی‌سازی باید جزء جدایی‌ناپذیر هر توافقی باشد/مذاکره باید برد-برد باشد
ورود 117 کامیون کمک بشردوستانه به نوار غزه
ایران در عملیات «بشارت فتح» به پایگاه العدید چه چیزی را هدف قرار داد؟+فیلم
سردار ابن‌رضا جانشین وزیر دفاع شد
نورنما | کودکان چه نقشی در جنگ دارند؟
یک کفش کتانی، راز سرقت میلیاردی در تهران را فاش کرد
اربعین زنان؛ کنشگری خیر دینی زنان ایرانی عراقی در آیین پیاده‌روی اربعین
امیدی تازه در درمان تومورهای مقاوم
دستور وزیر کشور برای پیگیری حادثه زاهدان/عارف و اژه‌ای پیام دادند، مولوی عبدالحمید بیانیه
عکس های منتخب ایران، شنبه 4 مرداد 1404
چرخش خطرناک قدرت؛ از دوحزبی‌گری تا فاشیسم
دوربین‌ شهروندان راست می‌گوید یا آمار و تحلیل دولت؟
زلزله 4.7 ریشتری در عسلویه/ تاسیسات نفت و گاز آسیبی ندیدند
قدرت‌نمایی هواوی با رونمایی از سیستم پیشرفته‌تر از انویدیا
چگونه با پویش «کلیک امن» پلیس فتا گرفتار کلاهبرداران اینترنتی نشویم؟
جزئیات زمانبندی جدید دانشگاه آزاد برای جاماندگان امتحانات نیمسال دوم
مسیر اربعین برای مشمولان فاقد معافیت در اربعین 1404 بسته است!
ماکرون در مورد ایران با سران آلمان و انگلیس رایزنی کرد
600 جایگاه CNG در جنگ 12 روزه گاز رایگان عرضه کردند
نصب سیستم اعلان عمومی آژیر هشدار در تهران آغاز شد
«ابرقویی‌نژاد» به پرسپولیس پیوست
ایرانخودرو نصف مشتریانش را از دست داد!
توضیحات سخنگوی سپاه درباره نقش شهدای اقتدار در توسعه قدرت‌ دفاعی ایران
نوراینفو | دانستنی‌هایی در مورد سفر اربعین
قیمت طلا و سکه امروز شنبه 4 مرداد 1404
کاهش 100 میلیون متر مکعبی ذخایر سد کرج نسبت به پارسال +فیلم
عملیات تروریستی در زاهدان؛ حلقه تکمیلی جنگ ترکیبی علیه ایران
برانکو: از ایران پیشنهاد دارم!
بیانیه 191 فعال سیاسی و فرهنگی: «روز ایستادن پای ایران است»
نخست‌وزیر مالزی: اسرائیل باید از سازمان ملل اخراج شود + فیلم
انقلاب در حمل‌ونقل پایتخت با تاکسی اینترنتی شهرداری تهران
ترجیحات ایران و اروپا در استانبول
طرح بیمه رانندگان کامیون در مجلس کلید خورد
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: هیچ عذری برای آنچه در غزه می‌گذرد پذیرفتنی نیست
قیمت دلار امروز شنبه 4 مرداد 1404
نبرد نان؛ نقشه جدید قدرت از مزرعه تا مرزهای ژئوپلیتیک
X
آگهی تبلیغاتی