نورنیوز - گروه بینالملل: روزنامه «گاردین» با اشاره به روند روبه گسترش همسوئی چهرههای مطبوعاتی و رسانههای آمریکایی منتقد «دونالد ترامپ» پس از انتخابات تاکید کرد: چنانچه رسانههای اصلی در آمریکا تصمیم به مقابله و انتقاد از ترامپ نگیرند، با شکست در جذب مخاطب بازنده نهائی یک نبرد وجودی روبهرو خواهند شد.
این رسانه انگلیسی با اشاره به دیدار جو اسکاربورو و میکا برژینسکی، دو مجری شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی، با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، از واکنش منتقدانه بسیاری از مخاطبان این شبکه خبر داد.
این گزارش با یادآوری انتقادات این دو چهره رسانه ای از جمهوری خواهان در هفته ها و ماه های پیش از انتخابات آمریکا، تغییر رفتار رسانه ای آن ها و بسیاری از همکارانشان پس از پیروزی ترامپ را تقبیح کرد.
گاردین با اشاره به واکنش فعالان رسانه ای و بسیاری از مخاطبان آمریکایی نسبت به کرنش رسانه ای در برابر ترامپ، بر کاهش تعداد بینندگان شبکه های خبری و مخاطبان این گونه خبرنگاران تاکید کرد.
این تحلیل در ادامه با تاکید بر تغییر احتمالی رویکردها در برخی از عناصر اصلی رسانه ها در آمریکا در مورد نحوه پوشش خبری دولت دوم ترامپ و تعامل با آن نوشت: بسیاری از رسانه ها و چهره های مطبوعاتی در حال عقب نشینی از مواضع پیشین خود نسبت به دوره اول ریاست جمهوری او هستند.
گاردین تهدیدات ترامپ علیه رسانه ها در کمپین های انتخاباتی و توصیف آن ها به عنوان «دشمن مردم» و همچنین گستره تهدید و هشدار متحدان او برای حمله و اعمال محدودیت علیه رسانه ها را موجب نگرانی های متعدد رسانه های ایالات متحده دانست و نوشت: ترس از آنچه ممکن است ترامپ و یارانش در دوره دوم علیه رسانه ها انجام دهند، تصمیمات تجاری پیچیده و تهدیداتی که صاحبان شرکت های رسانه ای در صورت داشتن سابقه انتقادی از ترامپ با آن مواجه هستند و بسیاری از موضوعات اینچنینی، سایه ای از ترش و وحشت در جامعه روزنامه نگاران و تولیدکنندگان محتوای رسانه ای در آمریکا ایجاد کرده است.
در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: این حقیقت که رئیس جمهوری منتخب آمریکا، برنده آرای مردمی نیز شده است، نشان می دهد جمعیت قابل توجهی از مخاطبان آن ها ممکن است به هرگونه انتقاد علیه ترامپ در رسانه ها و شبکه های تلویزیونی واکنش نشان دهند.
این تحلیل برای اثبات ادعای خود در مورد کرنش احتمالی رسانه های آمریکایی در برابر ترامپ نوشت: سیانان پس از سالها پوشش خبری ضد ترامپ، در حال اصلاح و تغییر رویکرد خود است. هفته گذشته، دانا باش، ستاره مشهور خبری در این شبکه تلویزیونی، درباره راهپیمایی گروهی از اغتشاشگران در کلمبوس، اوهایو گفته بود که مشخص نیست آن ها راست افراطی هستند یا چپ افراطی. بیانیه وی بلافاصله به دلیل تلاش برای بی طرفی و عدم موضع گیری در برابر خشونت طلبان راست گرا مورد تمسخر قرار گرفت.
برخی از چهره های رسانه ای در روزنامه نیویورک تایمز نیز لحن بهبود یافتهتری نسبت به دوره اول دولت ترامپ ارائه کردند. دیوید بروکس، ستون نویس این روزنامه، بلافاصله پس از انتخابات از ترامپ حمایت و وی را به عنوان فردی معرفی کرده بود که نه تنها یک فاشیست نیست بلکه با ورود به هرج و مرج مانند یک کشاورز به آن سر و سامان می دهد.
گاردین افزود: بخش قابل توجهی از مردم - بخشی که ترامپ را دوباره به کاخ سفید بازگرداند - با رسانه های اصلی دشمنی بیشتری داشته و اتهام پخش "اخبار جعلی" توسط این رسانه ها را بیشتر باور کرده اند. صنعت خبر در ایالات متحده، به دلیل سلب شدن اعتماد مخاطبان و عدم ارتباط موثر با رسانههای اجتماعی، از پشتیبانی مردمی چندانی برخوردار نیست. رسانه های اجتماعی بیشتر مورد اعتماد مردم هستند .
در ادامه این مقاله به صحبت های جیم اسلیپر، نویسنده و مدرس بازنشسته علوم سیاسی در دانشگاه ییل، استناد شده که گفته بود: هیچ راهی وجود ندارد که مطبوعات واقعا آزاد بتوانند در مورد دروغ ها و ناهنجارهای مدنی بی طرف بوده و به کار خود ادامه دهند.
بنابر این تحلیل، چالش روزنامهنگاری کنونی آمریکا این حقیقت است که آمریکایی ها احساس می کنند شنیده نمی شوند و از ساختارهای قدرت سیاست و پول جدا شدهاند.