×
اقتصادی
شناسه خبر : 200286
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1403/08/30 ساعت 09:46
مجلس و دولت و گم‌کردن سوراخ دعای خودروسازی

غلامرضا صادقیان*

مجلس و دولت و گم‌کردن سوراخ دعای خودروسازی

رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی با شور و حرارت خاصی و با استغفرالله، درباره گرانی عجیب خودرو در ایران سخن می‌گوید. اکنون خودروسازان در دولت او دوباره خودرو‌های بی‌کیفیت تولیدی را گران می‌کنند، خیلی گران!

نورنیوز-گروه اقتصادی: رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی با شور و حرارت خاصی و با استغفرالله، درباره گرانی عجیب خودرو در ایران سخن می‌گوید. اکنون خودروسازان در دولت او دوباره خودرو‌های بی‌کیفیت تولیدی را گران می‌کنند، خیلی گران!

رئیس‌جمهور و دولت ساکت هستند. منتقدان اصلاح‌طلب هم که در دولت‌های قبل برای گرانی یک واشرسرسیلندر روزنامه‌های خود را پر از سیاهه می‌کردند، ساکت‌اند. مردم همین‌خودرو‌های گران را مشتری هستند، چون تجربه کرده‌اند که خودرو ارزان‌بشو نیست و خودروی دست‌دوم از زمانی که نو خریده شده است، گران‌تر هم خواهد شد. پس می‌توانند مانند یک کالای سرمایه‌ای به آن نگاه کنند، مثل دلار و طلا. تا این‌جای کار عجیب نیست، اما ناگهان مجلس روی لج با این رفتار خودروسازان و سکوت دولت، تعرفه واردات خودرو را کم می‌کند تا خودروی خارجی ارزان‌تر شود و رقابت داخلی‌های بی‌کیفیت‌ساز و بی‌انصاف دشوارتر. این دیگر لجبازی با کشور است*، نه با خودروساز. هرچند خودروساز ما مستحق بدترین تنبیهات و تعزیرات است، اما فکر می‌کنید خودروساز بی‌انصاف داخلی برای اینکه توان رقابت خود را بیشتر کند، چه می‌کند؟ کیفیت را پایین می‌آورد تا ضرر نکرده باشد!

کار درست و البته سخت آن است که خودروسازان را زیرورو کنید نه اینکه با کار آسان، راه را برای خودروسازان خارجی باز کنید. معلوم است که تغییردادن یک تعرفه، کار ساده‌ای است، اما تغییردادن خودروسازان، کاری دشوار. افلاطون گفت مشکل بشریت جهل نیست، تنبلی است! همه دنبال کار آسان هستند. چرا سال‌هاست نمی‌توانید خودروساز داخلی را اصلاح کنید؟! وقتی مجلسیان می‌گویند فقط در ستاد یکی از خودروسازان ۲۰ هزار مدیر بیکار عاطل‌وباطل حقوق نجومی می‌گیرند و یکی از دلایل زیان انباشته خودروسازان و گرانی مداوم خودرو، تأمین حقوق و دستمزد و تسهیلاتی است که به این بیکارالدوله‌ها باید بدهند، چرا این ریشه را خشک نمی‌کنید؟

نمایندگان مجلس با ژست حمایت از مردم و ضدیت با خودروسازان با یک توییت اعلام می‌کنند که تعرفه واردات را از ۸۰ به ۶۰ درصد کاهش دادیم! خب ثم‌ماذا؟ بار‌ها این کار‌ها را کرده‌اید و خودروساز را به حال خود رها کرده‌اید و او همچنان پرقدرت، خودروی تولید جدید را بی‌کیفیت‌تر و گران‌تر عرضه می‌کند و قوانین را دور می‌زند تا به شما نشان دهد از این بازی‌ها هراسی ندارد. 

برخی در واکنش به گرانی دوباره خودروسازان نوشتند هیوندا با ۵٧هزار نیرو ۶میلیون خودرو درسال تولید می‌کند و ایران‌خودرو با ۸۰هزار نفر نیرو ۵۰۰هزار دستگاه. تویوتا از هر خودرو ۲۵۰۰دلار سود می‌کند و تولیدکننده ایرانی از هر خودرو ۱۰هزار دلار به دست می‌آورد (و باز زیان‌ده است!). این ورای کیفیت‌هاست. اگر اهل عمل هستید و نماینده شایسته‌ای برای ملت، این مشکل را حل کنید. چرا سراغ کار آسان و مقطعی و بی‌فایده می‌روید. شخصاً به‌عنوان یک فرد بی‌خودرو که سال‌هاست از پس‌انداز برای خرید یک خودروی داخلی پشیمان شده‌ام و صرف‌نظر کرده‌ام و با پول پس‌انداز چند سال نهایتاً یک لپ تاپ خریدم! آرزو دارم مردم ایران بتوانند خودروی مدرن باکیفیت داشته باشند و البته مثل بسیاری از کشور‌ها اگر قرار است محدودیتی باشد در استفاده از آن و میزان سوخت باشد نه در اصل برخورداری از خودرو. ممکن است از اینکه خودروساز داخلی را بتوانیم با قوانینی یا عمل تغییر دهیم خوشحال هم بشوم.

با واردات خودرو نیز به همین دلیل می‌توان موافق بود حتی با تعرفه صفر! اما سوراخ دعا را اگر گم کنیم، آرزوهای‌مان برآورده نمی‌شود و دعا هم بالا نمی‌رود.  کار سخت تغییر کلان در خودروسازی کشور را انجام دهید، اگر مرد میدان هستید. تغییر یک تعرفه به دو جمله توییت‌زدن بیشتر نیازی ندارد.

*سردبیر جوان 


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
پزشکیان: سفر به نیویورک فرصتی برای تبیین مواضع ایران در سطح جهانی بود
واردات خودرو در 6 ماه اول سال برابر صفر
جمهوری اسلامی ایران همواره حامی لبنان مقتدر و عزتمند است
شرح وظایف جدید در شرایط بن‌بست دیپلماسی
حال سعید پیردوست رو به بهبود است
آژیر خطر برای ترامپ؛ رشد چشمگیر نارضایتی در پایگاه جمهوری‌خواهان
شیخ نعیم قاسم: راه و روش سید حسن نصرالله جاودان است/هرگز خلع‌سلاح مقاومت را نمی‌پذیریم
جاده چالوس یکطرفه شد
دکتر پزشکیان در بازگشت از نیویورک وارد تهران شد
عراقچی با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد
رئیس جمهور لهستان: آماده گشودن فصل نوینی در مناسبات تاریخی و فرهنگی با ایران هستیم
مسدود شدن 4 میلیارد دلار کمک‌‌های خارجی آمریکا
سود سهام عدالت تا آخر هفته واریز می شود
عراقچی: تهدید علیه حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی ونزوئلا را محکوم می‌کنیم
سقف خرید و نگهداری تتر محدود شد
بهره‌برداری فاز نهایی‌ انتقال آب سد طالقان به کرج و تهران‌ تا نیمه مهرماه
لاریجانی با نخست وزیر لبنان دیدار کرد
ایران نه منزوی است و نه طالب جنگ
انزوای اسرائیل و ضرورت شکل‌گیری نظم نوین جهانی
چه خبر از آخرین آمار از بازسازی ساختمان‌ها و واحدهای آسیب دیده از جنگ 12 روزه؟
زمین‌لرزه 4.6 ریشتری گلستان را لرزاند
جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بارش چه می گوید؟
درخواست نمایندگان مجلس انگلیس برای حمایت لندن از کاروان صمود
تداوم کاهش تورم اجاره مسکن در شهریور
رئال (2) - اتلتیکو مادرید (5)| رئال به دنبال تثبیت صدرنشینی در دربی مادرید
سازمان پزشکان بدون مرز فعالیت‌ خود در غزه را متوقف کرد
صعود مقتدرانه ایتالیا به فینال والیبال قهرمانی جهان
سیاست‌ های خرید تضمینی گندم در حال تغییر است
مادری که نجات بخش شد
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت مادر حدّاد عادل
ثبت سرعت 2.9 گیگا‌بیتی 5G همراه اول در بیرجند
دستور دادستانی برای تعیین تکلیف پارکینگ‌های متخلف تا پایان مهر
نگرانی صنعت پتروشیمی از کاهش تخصیص گاز در زمستان جاری
خیابانی در تهران به نام «فریدون شهبازیان» شد
دادن مجوز واردات برنج و نهاده‌ها به افراد خاص منجر به انحصار می‌شود
سالگرد شکست حصر آبادان؛ آغاز تغییر موازنه و بلوغ مقاومت
استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر کشتی حضور خواهند داشت
جهش چشمگیر بورس
مرکز آمار: تورم نقطه‌ای در شهریور 45.3 درصد شد
لیگ بی رمق | 6 گل در 7 بازی هفته پنجم لیگ برتر
کرونا در راس ویروس‌های تنفسی در شهریور ماه
سامانه ارز خدماتی آبان‌ماه فعال می‌شود
دورکاری پنجشنبه‌ها در یزد تا پایان سال
اورژانس اجتماعی کمتر از 300 خودرو دارد
وزیر ارتباطات: اتصال منازل و کسب و کارها به فیبر نوری از 100 درصد عبور کرد
قیمت طلا و سکه امروز شنبه 5 مهر + جدول
سایپا پیش‌فروش جدید خود را از امروز کلید زد
قیمت دلار و سایر ارزها امروز شنبه 5 مهر 1404
بازگشت قیمت نفت به 70 دلار
واکنش مقاومت عراق به تهدیدات نتانیاهو
X
آگهی تبلیغاتی