شناسه خبر : 195390
تاریخ انتشار : 1 ساعت 42 دقیقه پیش
راز سفر سراسیمه بلینکن به منطقه چیست؟

راز سفر سراسیمه بلینکن به منطقه چیست؟

سفر سراسیمه وزیر امورخارجه آمریکا به خاورمیانه درحالی است که این کشور نه یک میانجی بلکه خود بخشی از ماشین جنایات این رژیم است و راه امنیت منطقه همراهی نکردن با سیاست‌های آن می‌باشد.

نور نیوز-گروه بین‌الملل: آنتنی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در آنچه سفری دوره‌ای به منطقه عنوان شده وارد سرزمین‌های اشغالی شده تا با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار داشته باشد. آکسیوس گزارش داده بود که بلینکن به دنبال تلاش مجدد برای دستیابی به توافق آتش بس میان حماس و اسرائیل است. ایالات متحده مدعی شده است که کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، می‌تواند انگیزه جدیدی برای آتش بس در غزه ایجاد کند که به تلاش‌های موازی برای توقف درگیری‌ها در لبنان کمک رساند.میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تایید کرد که آنتونی بلینکن سفری به منطقه غرب آسیا و سرزمین های اشغالی فلسطین خواهد داشت تا بر اساس ادعای واشنگتن درباره اهمیت پایان دادن به جنگ غزه و تنش زدایی و ایجاد ثبات پایدار با رهبران منطقه گفتگو کند.میلر ادعا کرد: وی به بحث در مورد برنامه ریزی دوره پس از جنگ در غزه ادامه خواهد داد و بر نیاز به ترسیم مسیری رو به جلو که فلسطینیان را قادر می سازد زندگی خود را بازسازی کنند و آرزوهای خود را فارغ از ظلم حماس تحقق بخشند، تاکید خواهد کرد. این یازدهمین سفر وزیرخارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون به شمار می‌رود که بخشی از آن درباره اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ درباره لبنان است.

این سفر در شرایطی صورت گرفته است که نگاهی به تحولات اهدافی خاص را از سراسیمگی بلینکن برای حضور در منطقه نشان می‌دهد. نخست آنکه دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شواهد و نظر سنجی‌ها نشانگر برتری نسبی ترامپ نسبت به هریس نامزد دموکرات‌ها می‌باشد. تقلای یک جانبه کاخ سفید برای جلب نظر لابی صهیونیستی زمینه ساز افت جایگاه مردمی هریس شده است بگونه‌ای که بسیاری از جریان‌ها تاثیرگذار در انتخابات همچون جامعه عربی-اسلامی رسما کمپین نه به هریس را راه اندازی و بسیاری نیز اعلام کرده‌اند که به هیچ نامزد دموکرات و جمهوریخواه رای نمی‌دهند. نگرانی دموکرات‌ها از این وضعیت را در تغییر لحن هریس می‌توان مشاهده کرد چنانکه هریس در مصاحبه با شبکه "ام اس ان بی سی" در ایالت جورجیا گفت: تعداد فلسطینی‌های بی‌گناهی که در غزه کشته شده‌اند، واقعاً بی‌رحمانه است. در عین حال، من همیشه از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت خواهم کرد. ما نیاز داریم که این جنگ تمام شود.هریس تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در غزه را «دشوار» خواند، اما گفت که دولت آمریکا برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کند و به سفر آتی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه اشاره کرد.

دوم آنکه هر چند که آمریکایی‌ها با ارسال تسلیحات به سرزمین‌ها اشغالی و حمایت از ترور فرماندهان مقاومت و شخص سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله و نیز استقبال از شهادت سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس و نیز سکوت در برابر کشتار جبالیا و تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و سوریه و.. به دنبال دستاورد‌سازی برای رژیم صهیونیستی بوده‌اند اما در عمل این طراحی با شکست مواجه شده است. رشادت‌ها و حماسه بزرگ سنوار او را به قهرمانی ماندگار مبدل ساخت که هزینه‌های آن برای رژیم صهیونیستی کم‌تر عملیات طوفان الاقصی نبوده است. حماسه‌ای که از یک سو ماهیت واقعیت مقاومت غزه را برای جهانیان آشکار و از او یک اسطوره ساخت و از سوی دیگر اراده فلسطینی‌ها برای ادامه راه مقاومت را تشدید کرده است که عملیات‌ها در اراضی اشغالی گواهی بر این مسئله است. همچنین شهادت فرماندهان حزب‌الله خون تازه‌ای در رگ‌های مقاومت لبنان گردیده بگونه‌ای که امروز رژیم صهیونیستی نه تنها در جنگ زمینی بلکه در نبرد موشکی و پهپادی نیز با شکست‌های سنگینی در برابر حزب‌الله مواجه شده و عملا توانی برای تحقق اهدافش اشغالگرایانه‌اش ندارد و حتی ارسال سامانه تاد نیز کمکی به امنیت این رژیم نداشته است. تجربه نشان داده است که هر زمان این رژیم در عرصه میدانی و نظامی با ناتوانی و شکست مواجه شده است و یا آنکه شدت جنایاتش جهانیان را به تشدید موضع علیه آن واداشته کشورهای غربی بویژه آمریکایی‌ها با تحرکات سراسیمه دیپلماتیک به دنبال جبران آن شکست‌ها در عرصه سیاسی و نیز سرپوش نهادن بر جنایات گسترده این رژیم بر آمده اند.

در مقطع کنونی نیز با توجه به وضعیت بحرانی رژیم صهیونیستی در میدان نظامی و نیز افشای جنایات آن در جبالیا و لبنان بلینکن سراسیمه راهی منطقه شده است. تهی بودن ادعای آمریکایی‌ها برای آتش بس و برقراری امنیت را می‌توان در همزمانی ارسال کمک‌های جدید نظامی به این رژیم و نیز همراهی آمریکا با شروط ادعایی صهیونیست‌ها برای آتش بس با لبنان می‌توان مشاهده کرد. در همین چارچوب تارنمای خبری آکسیوس به نقل از مقام های آگاه آمریکایی و اسرائیلی خبر داد که« تل آویو چند روز پیش شروط دستیابی به یک راه‌ حل دیپلماتیک برای خاتمه جنگ در لبنان و بازگشت آوارگان به مناطق مرزی را به واشنگتن ارائه کرد.به گفته یکی از مقام‌های اسرائیلی، یکی از خواسته های تل آویو این است که ارتش این رژیم اجازه داشته باشد در "اجرای فعال" (قطعنامه ۱۷۰۱) مشارکت داشته باشد تا اطمینان یابد که حزب الله دوباره مسلح نشده و زیرساخت های نظامی خود را در مناطق نزدیک به مرزهای سرزمین های اشغالی بازسازی نمی کند.این مقام افزود که اسرائیل همچنین می‌خواهد که نیروی هوایی‌اش در حریم هوایی لبنان آزادی عمل داشته باشد.»

این شروط غیر قابل پذیرش از سوی لبنان و مقاومت در حالی مطرح می‌شود که همزمان آمریکا هوخستاین نماینده ویژه خود را راهی بیروت ساخته و لبنانی‌ها بر پایبندی بر مواضع گذشته خود تاکید کرده‌اند لذا سفر بلینکن را می‌توان تشدید فشارهای آمریکا به لبنان برای پذیرش شروط صهیونیست‌ها دانست چنانکه در روزهای اخیر رژیم صهیونیستی حملات گسترده‌ای به بیروت با ادعای هدف قرار دادن منابع مالی حزب‌الله داشته است در حالی که اصل ماجرا تکرار کشتار غیر نظامیان و ویران سازی لبنان بوده است.

سوم آنکه نکته بسیار مهم در سفر بلینکن به منطقه تقارن آن با سفر دوره‌ای عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منطقه است. در شرایطی که آمریکایی‌ها تقلای بسیاری برای وارد سازی کشورهای منطقه به سازش و دوری از حمایت از فلسطین و لبنان داشته‌اند، سفر دوره‌ای عراقچی به لبنان، سوریه، عراق، عمان، قطر، عربستان، اردن، مصر، بحرین و کویت نشان داد که از یک سو ایران در کنار حفظ آمادگی میدان، دیپلماسی گسترده و چند لایه‌ای را برای تقویت امنیت منطقه و مقابله با رژیم صهیونیستی و حامیانش در پیش گرفته است و از سوی دیگر کشورهای منطقه نیز در این رایزنی‌ها حمایت خود را از ابتکار عمل‌های ایران و حمایت از فلسطین اعلام داشته‌اند. رویه‌ای که از یک سو واهی بودن ادعای انزوای ایران را اشکار ساخته و از سوی دیگر ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی ایران را برهمگان آشکار نموده است.

این وضعیت در کنار تقویت فلسطین و صلح پایدار با تکیه بر همگرایی همسایگان تهدیدی برای یک جانبه‌گرایی و رفتارهای بحران‌ساز آمریکا در منطقه می‌باشد. بر این اساس سراسیمگی بلینکن برای سفر به منطقه نوعی واکنش انفعالی در برابر دیپلماسی فعال ایران است تا شاید با این حربه، مانع از همگرایی منطقه‌ای در حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی گردند. البته تاکید ایران بر حفظ ارزشها و اصول منطقه‌ای‌اش بویژه حمایت از مقاومت و امنیت منطقه و نیز تاکید کشورهای منطقه مبنی بر همراهی نکردن با هر تهدیدی علیه ایران و نیز لزوم مقابله با رژیم صهیونیستی، شکست زودهنگامی را برای سفر بلینکن به منطقه به همراه خواهد داشت و شاید تنها کارکرد موثر آن را تاثیرگذاری بر انتخابات داخلی آمریکا دانست.

جهانیان از جمله کشورهای منطقه با توجه به کارنامه یک ساله آمریکا دریافته‌اند که هیچ انگیزه‌ای در میان سران کاخ سفید برای پایان جنایات رژیم صهیونیستی وجود ندارد و آنها تعهدی جز حمایت از منافع این رژیم ندارند در عین آنکه چنانکه زلنسکی ابزاری برای تحقق اهداف ضد روسی و توسعه طلبانه آمریکا و ناتو است، نتانیاهو نیز جنون‌زده‌ای برای اهداف سلطه گرایانه غرب در غرب آسیا شده است بر این اساس این عقلانیت و نگرش در منطقه ایجاد شده است که از یک سو مقابله با رژیم صهیونیستی اقدامی برای تمام بشریت است و از سوی دیگر آمریکا نه یک میانجی بلکه خود بخشی از ماشین جنایات این رژیم است و راه امنیت منطقه همراهی نکردن با سیاست‌های آن می‌باشد.


نورنیوز
نظرات

بارش برف در بیشتر استان‌های کشور/مدارس اردبیل تعطیل شدند

4 کوهنورد سقوط کرده از یخچال قله دماوند نجات یافتند

ادامه مخالفت نظامیان صهیونیست برای خدمت در ارتش/عدم آمادگی نیروی هوایی رژیم اسرائیل

راز سفر سراسیمه بلینکن به منطقه چیست؟

ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد سیدهاشم صفی الدین را به شهادت رسانده است

6 حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به بیروت/حملات گسترده ارتش رژیم اسرائیل به نوار غزه

شلیک 140 موشک و پهپاد از لبنان به سرزمین‌های اشغالی/فعال شدن پدافند هوایی در ایلات

اجرای حکم اعدام چهار محکوم پرونده مشروبات الکلی مسموم در کرج

پیش‌بینی بارش باران و برف در سراسر کشور

چرا از ثروت سرشار گردشگری محرومیم؟

هلاکت یک افسر صهیونیست در جنوب لبنان

صالحی: سینمای ایران انزواناپذیر است

حمله مسلحانه به تیم نونهالان پرسپولیس

عراقچی: بریکس قطب جدید جهانی می‌شود

حمله به پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه

حمایت از اوکراین اولویت لندن است

بریکس سیستم اصلی برای چندقطبی شدن جهان است

عکس های منتخب جهان، 22 اکتبر2024

ناقوسی قهرمان کشتی فرنگی امیدهای جهان شد

اجازه نمی‌دهیم از قلمرو کویت برای آسیب به همسایگانمان استفاده شود

درخواست بلینکن از نتانیاهو برای آتش بس جنگ غزه

پیام فارسی نخست‌وزیر هند پس از دیدارش با پزشکیان

عکس های منتخب ایران، سه شنبه 1 آبان 1403

هدف ایران ترور مقام‌های اسرائیلی است

رئیس ‌جمهور بر تسریع اجرای توافقات ایران و هند در بندر چابهار تاکید کرد

انتصاب «غلامرضا جلالی» به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور پدافند غیرعامل

فعلا نیازی به واردات برنج نداریم

معرفی 10 ابزار هوش مصنوعی توسط مایکروسافت

نرخ مالیات بر تولید در لایحه بودجه 1404 تغییر نکرده است

آغاز به کار اولین المپیک فناوری کشور

نورنما | مراسم وداع با شهیده معصومه کرباسی اولین بانوی ایرانی شهید راه قدس +فیلم

بیمه سلامت برای 16 میلیون بیکار

تحول دیجیتال برای تسهیل زندگی مردم ضروری است

استقلال 0 - النصر 1/ استقلال حریف یاران رونالدو نشد +فیلم

معرفی آثار راه یافته به جشنواره تلویزیونی مستند

تورم ایران امسال به 31.7 درصد می‌رسد

بررسی دقیق وضعیت کاراته توسط وزیر ورزش

سازمان ملل: جنگ، اقتصاد فلسطین را ویران کرد

تیم ملی انتقام جام‌ملت‌ها را از قطر گرفت/ پرسپولیس حاشیه‌ای ندارد

استفاده اسرائیل از بمب‌های فسفری در لبنان

زمان واریز سود سهام عدالت همچنان در هاله‌ای از ابهام!

قاتل متواری را شناسایی کنید

تشریح اولویت‌‎های کاری استاندار جدید تهران

نقره بخرید قبل از آنکه دیر شود!

مجوز بکارگیری معلمان بازنشسته در آموزش و پرورش

فردا مهلت‌ نام‌نویسی آزمون ارشد تمام می‌شود

فراخوان عمومی تامین‌‌کنندگان تجهیزات تولید داخل

مراسم گرامیداشت شهید نیلفروشان برگزار شد

درآمد گمرک استان سمنان 90 درصد افزایش یافت

سیاست نامه | خطبه‌های نماز جمعه: تریبون نقد یا کانون وفاق ؟+ فیلم

210000دلار ارز قاچاق توسط پلیس فرودگاه کشف شد

اعلام نتایج نهایی پذیرش کاردانی دانشگاه علمی کاربردی

پزشکیان وارد روسیه شد

احتمالا ارز ترجیحی گوشت قرمز حذف شود/ واکنش معاون بازرگانی وزارت جهاد

دیوارنگاره جدید میدان فلسطین: هیچ اسیری آزاد نمی‌شود

عوارض داروهای پرمصرف ایرانی‌ها

عارف: درباره جزایر سه‌گانه کوتاه نمی‌آییم

انتشار اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوا

هشدار سرلشکر جعفری به صهیونیست‌ها

مخاطبان سینما در مهرماه 17 درصد رشد کرد

این افراد در معرض هپاتیت هستند

حمله یمن با موشک بالستیک به پایگاه صهیونیست‌ها

استفاده از کالابرگ الکترونیک یا یارانه نقدی در بودجه 1404 اختیار می‌شود

خودروهای برقی پلیس قابل هک نیستند

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1404 انتخاب شدند ‌/تاجگردون رئیس شد

تسهیلات 8 هزار میلیاردی برای تعاونی‌های گردشگری

خودروهای بالای 5 میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند

قیمت امروز سکه و طلا

حزب‌الله: حمله پهپادی به اقامتگاه نتانیاهو کار مقاومت لبنان بود

6 نشانه سکته مغزی کدامند؟

از عوارض زیانبار نوشابه بر کودکان چه می‌دانید؟

حسن یزدانی؛ محبوب‌ترین کشتی‌گیر جهان

درمان رایگان سالمندان بالای 65 سال در مراکز دولتی در دستور کار

مقام سابق اسرائیلی: ادامه جنگ در غزه فایده‌ای ندارد/صاحب طرح ژنرال‌ها خواستار توقف جنگ شد

شلیک موشک‌های 3 تُنی حزب‌الله به قلب تل‌آویو

پزشکیان: بریکس ارتباط ما را با دنیا تقویت می‌کند

جهانگیر: فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه محکوم شدند/پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است

مطبوعات‌چی | مروری بر روزنامه‌های سه شنبه 1 آبان 1403

جزییات صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تا 48 ساعت آینده + زمانبندی

نورنما | نظر محمدرضا پهلوی درباره جزایر سه گانه +فیلم

قطعنامه 1701 به چه چیز نظر دارد

میقاتی: قطعنامه 1701 جایگزین ندارد

زمان بررسی کلیات لایحه بودجه 1404 در مجلس اعلام شد

تحولات منطقه‌ای؛ از سفر عراقچی تا بلینکن

افشای اطلاعات سری از دولت بایدن نشأت گرفته است

میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان مشخص شد+ فیلم

رای گیری زودهنگام در آمریکا درباره انتخابات 2024 چه می‌گوید؟

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد

مشمولان یارانه جدید دولت مشخص شدند + جزییات واریز یارانه یک میلیون تومانی

جزییات آغازپرداخت حقوق بازنشستگان طبق جدول متناسب سازی+زمان بارگذاری احکام جدید

هندبال ساحلی نوجوانان ایران سهمیه جهانی کسب کرد

محکومیت رئیس‌جمهور سابق پرو به 20 سال زندان

عرضه سکه های جدید برای ترکیدن حباب بازار / احتمال ریزش طلا

پزشکیان: فیلترینگ به نفع کشور نیست

7 بحران دردسرساز برای نتانیاهو

وزرای امور خارجه ایران و ژاپن در مورد تحولات منطقه گفت‌وگو کردند

پزشکیان:این جنگی نیست که با کشتن یک یا چند نفر پایان یابد

تصویب نسخه ترمیمی سند تحول بنیادین نظام آموزشی

قائم‌پناه: با شکارچیان مطابق قانون برخورد خواهد شد

عراقچی: خواهان جنگ نیستیم ولی برای جنگ آماده‌ایم

X
آگهی تبلیغاتی