×
فرهنگی
شناسه خبر : 190832
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 1403/07/03 ساعت 22:07
تجسم «امرغایب» سوژه اصلی فیلم «تدفین» است

تجسم «امرغایب» سوژه اصلی فیلم «تدفین» است

یک منتقد سینما و روزنامه‌نگار در نشست فیلم «تدفین» گفت: چیزی که در نخستسن نگاه من با فیلم برایم پررنگ است این است که انگار امر غایب سوژه اصلی فیلم است.

نورنیوز- گروه فرهنگی:  نغمه دانش آشتیانی، منتقد سینما و روزنامه‌نگار در  نشست فیلم «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه گفت: آن چیزی که در مواجهه اولیه من با فیلم برایم پررنگ است این است که گویی امر غایب سوژه اصلی فیلم است.

وی در ادامه افزود: به طور مثال ما عنصر زن و جنگ را به طور مستقیم در فیلم نمی‌بینیم و آنها امر غایبی هستند که در اصل امر حاضر فیلم را تعریف و هدایت می‌کنند.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه تنها یک جا در فیلم صدای زنی که معشوقه یکی از شخصیت های اصلی فیلم است به گوش می رسد، بیان کرد: سه مرد در محوریت فیلمنامه «تدفین» هستند که هر یک از آنها با امر غایبی گره خورده‌اند؛ ممد باقر عاشق دختر دایی خود است که در فیلم دیده نمی شود و فقط یک بار صدای او و یک بار هم سایه ای از او را می شنویم و می بینیم. توماج با عشقی درگیر است که معشوق او با دیگر رفته و هیچ‌جای فیلم دیده نمی شود ولی تاثیرش در داستان به عنوان امر پیشبرنده استفاده می شود. پدر ممدباقر که او هم متاثر از جنگ است و اینجا جنگ به عنوان امر غایب درنظر گرفته شده است.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه به درستی جامعه کردستان برای بستر روایت انتخاب شده است، گفت: در بین مناطقی که درگیر جنگ هشت ساله عراق علیه ایران شدند؛ و حتی زودتر از این حمله مساله جنگ برایشان تعریف شده بود، کردستان و مردم این منطقه بهترین انتخاب برای بستر روایت فیلم «تدفین» بوده است.

دانش آشتیانی در بخش دیگر صحبت هایش با نگاهی به کارنامه محمد تنابنده به عنوان فیلمنامه نویس توضیح داد: اینکه آقای تنابنده ید طولایی در فیلمنامه‌نویسی دارند باعث شده است نقطه قوت «تدفین» فیلمنامه آن باشد؛ گرچه به عنوان فیلم اول ایشان در زمینه کارگردانی هم در کل کار قابل قبولی است.

به گفته وی، اگر فیلم ریتم تندتر و زمان کوتاهتری داشت به اثر بهتری تبدیل می‌شد کمااینکه این سوژه می‌تواند یک فیلم کوتاه خیلی خوب را رقم بزند.صداگذاری و انتخاب بازیگران دو نقطه قوت فیلم بود که دانش آشتیانی به آن اشاره کرد.

دانش آشتیانی درباره موتیف‌هایی که در فیلم هستند، گفت: مهمترین موتیف فیلم را می‌توان تانک داخل محوطه قهوه خانه دانست که «جنگ» را نمایندگی می‌کند و در صحنه ای که توماج آن را مدفون می‌کند و روی آن گل می‌کارد باز هم از فلاکت این نماد و آنچه نمایندگی می‌کند (جنگ) کم نمی شود؛ امری که به نظر بنده به طور هوشمندانه در فیلمنامه در نظر گرفته شده است. این روزنامه نگار «تدفین» را فیلمی ضدجنگ دانست که نشان می دهد جنگ نه فقط در زمان وقوع بلکه تا سال های سال بعد تاثیر منفی خود را بر جامعه و مردمانش می‌گذارد و در فیلم «تدفین» به خوبی این موضوع تصویر شده است و همچنین سعی نشده است با پایان‌بندی شاد کل آنچه در طول فیلم کاشته شده است از بین ببرد.

دانش آشتیانی در بخش پایانی درباره جایگاه فیلم های هنری گفت: لزوم احترام به سلیقه ها و انتخاب های مختلف ایجاب می کند که فیلم های مستند، کوتاه و هنری بتوانند اکران شوند و اکران های خوبی هم داشته باشند نه اینکه با کمترین سانس آنهم به شکل گردشی کمترین امکان را برای مواجهه با مخاطب برایشان در نظر گرفته شود.این منتقد با تاکید بر اینکه اگر فیلم خوب با شرایط مناسب اکران شود با توجه به اینکه هزینه تولید در این بخش از سینما نسبت به سینمای بدنه کمتر است، می تواند هزینه تولید را برگرداند، توضیح داد: گرچه از گذشته تا الان در سیاستگذاری های فرهنگی بخش هنری سینما نادیده گرفته شده است ولی واقعیت است که سینماگرانی که در این حوزه فعالیت می کنند بخش مهمی از سینما را تولید می کنند و حتی تعدادی از آنها بعدا به سینمای بدنه می روند و آن بخش را نیز تغذیه می کنند.

جنگ به حرمت و حریم «عشق» آسیب وارد کرده است

محسن سلیمانی فاخر، منتقد سینما نیز گفت: فیلم تدفین، دیگربار تاکید می کند که عشق قدرت زیستن بشر است و ادعای لمس حقیقت، جنگ و کشتار، خشم و انتقام، جهنم ساختن زندگی برای یکدیگر و برهم زدن پیوند میان انسان ها،  تنها یک چیز را ممکن می کند  و آن تاخیر در رستاخیزعشق است، رستاخیزی که در حرکت پاندولی بین رهایی و خطر در جریان است .

وی ادامه داد: تدفین در واقع فیلمی در تقبیح جنگ است که به نظر می رسد که هر چند زنان، قهرمان فیلم نیستند و اصلا حضور تصویری ندارند، اما فیلم می خواهد به حاشیه جنگ و آسیب های متعددی که زنان در طول سالیان جنگ و حتی پس از آن متحمل شده و می شوند بپردازد.

این نویسنده سینمایی یادآور شد: فیلمساز روی نمادها و موتیف های متعددی زوم کرده است، که گویی فیلم را باید با دیدی نشانه شناسانه به تماشا نشست. همچنین  زاویه دید نامشخص یکی از آسیب هایی که فیلم دچار آن شده است، اگر فیلم یک راوی داشت قصه بهتر پیش می رفت و شاید زمان های مرده فیلم را سامان می داد. وی تصریح کرد: فیلم در لایه رویین خود از آدم هایی صحبت می کند که یا درگیر عشق و یا زخم خورده این سرشت درونی اند، اما در لایه زیرین از آسیب هایی که جنگ به حرمت و حریم عشق وارد کرده، روایت می کند.

وی در پایان گفت: تدفین می بایست با حمایت بیشتری اکران می شد، جامعه سینمایی باید قدری فیلم های بدنه و کمدی را در اکران سازماندهی کند و از اهمیت دادن در چرخه نمایش کاسته و تعدیل شود تا سینمای اندیشمند و متفکر بتواند با مخاطب خود مواجه شود.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
چگونه چین با «دیپ‌سیک» خود را برای جنگ مجهز می‌کند؟
حمله دوباره وزیر رژیم اسرائیل به عربستان
زمین لرزه بالیکسیر ترکیه را لرزاند/جزییات
اتحادیه اروپا تجاوز اسرائیل را در جنوب لبنان محکوم کرد
صابر کاظمی به تهران رسید
اعزام هیات سوریه به روسیه برای فعال‌سازی خدمات کنسولی و اداری
واژگونی مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان در نقده /جزییات و تعداد مصدومان
تیم کشتی آزاد امید ایران نایب قهرمان جهان شد
نورنما | کودک خندان و سگ‌های بازیگر
سازمان ملل: یک میلیون نفر در غزه به مراقبت های سلامت روان نیاز دارند
پاسخ کشتیرانی به ادعای عدم رفع تعهد ارزی
پهپاد اسرائیلی در لبنان توسط نیروهای سازمان ملل سرنگون شد
ترکیه جنگنده‌های تایفون از انگلیس دریافت می‌کند
توضیحات قالیباف درباره پیگیری قانون حمایت از افراد دارای معلولیت+فیلم
خبر خوش رئیس مجلس برای پرستاران چه بود؟+فیلم
ترامپ انجام ام آر آی را تاییدکرد اما دلیلش را نگفت!
اوسمار ویرا رسماً سرمربی پرسپولیس شد
عکس های منتخب هفته جهان، 27 اکتبر 2025
ایران قهرمان مسابقات تیراندازی با کمان ارتش‌های جهان شد
زمان فروش نقدی محصولات سایپا دیزل اعلام شد+جدول
دختران بسکتبال ایران به مدال نقره رسیدند
دبیرکل سازمان ملل: آتش‌بس غزه باید پایدار بماند
حمله پهپادی جدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
همراه اول میزبان مدیران نفت و گاز کشور؛ پیوند هوشمند ارتباطات و انرژی برای تحول دیجیتال
پکن: روابط چین و ایالات متحده می‌تواند تثبیت شود
گران‌فروشی 74 میلیارد تومانی در صنعت قارچ
ایران در جمع 5 کشور برتر توسعه نرم‌افزارهای ایمنی و تضمین کیفیت صنعت هوانوردی
ممانعت رژیم صهیونیستی از سفر هیأت جنبش فتح به مصر
لغو اجلاس خاخام‌ها در باکو
فرمانده سپاه تهران: هدف‌گیری پایگاه «العدید»، دشمنان را به آتش‌بس التماسی واداشت
دیدار ترامپ با امپراتور ژاپن و تلاش برای توافق تجاری با چین
والیبال جوانان ایران فینالیست شد
پیش‌بینی احتمال وقوع درگیری گسترده بین اروپا و روسیه در سه سال آینده
کاظمی: ادعای سهم کمتر مدارس دولتی در کنکور را قبول ندارم
چرا دزدان موزه لوور، الجزایر و مالی را برای فرار انتخاب کردند؟
نخستین مدال تاریخ شنای ایران در بازی های آسیایی بدست آمد
درگیری‌های شدید میان نظامیان جولانی در شمال سوریه
مجارستان آماده میزبانی اجلاس روسیه-آمریکا
کمبود تجهیزات مانع خروج اجساد اسرای اسرائیلی از زیر آوار
مدیرعامل هواپیمایی آسمان برکنار شد
آخرین جزئیات از وضعیت صابر کاظمی / کاظمی با اورژانس هوایی به تهران منتقل می‌شود
طلای جهانی به زیر 4000 دلار سقوط کرد
سیا در تدارک عملیات «پرچم دروغین» برای توجیه تجاوز به ونزوئلا
گوترش: دخالت خارجی چشم‌انداز صلح در سودان را تضعیف کرده است
انفجار خودروی بمب‌گذاری شده نزدیک مقر امنیت داخلی سوریه
جمهوری آذربایجان سرکنسول جدید خود را در تبریز منصوب کرد
نفوذ هکرها به داده‌های سامانه «پرتو آهنین» اسرائیل
رتبه 79 جهانی ایران در تولید محصولات ارگانیک
زمان افتتاح ایستگاه مترو مریم مقدس اعلام شد
عارف: المپیک فناوری نقش مهمی در پیگیری اولویت‌های ملی دارد
X
آگهی تبلیغاتی