×
فرهنگی
شناسه خبر : 190832
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 1403/07/03 ساعت 22:07

تجسم «امرغایب» سوژه اصلی فیلم «تدفین» است

یک منتقد سینما و روزنامه‌نگار در نشست فیلم «تدفین» گفت: چیزی که در نخستسن نگاه من با فیلم برایم پررنگ است این است که انگار امر غایب سوژه اصلی فیلم است.

نورنیوز- گروه فرهنگی:  نغمه دانش آشتیانی، منتقد سینما و روزنامه‌نگار در  نشست فیلم «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه گفت: آن چیزی که در مواجهه اولیه من با فیلم برایم پررنگ است این است که گویی امر غایب سوژه اصلی فیلم است.

وی در ادامه افزود: به طور مثال ما عنصر زن و جنگ را به طور مستقیم در فیلم نمی‌بینیم و آنها امر غایبی هستند که در اصل امر حاضر فیلم را تعریف و هدایت می‌کنند.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه تنها یک جا در فیلم صدای زنی که معشوقه یکی از شخصیت های اصلی فیلم است به گوش می رسد، بیان کرد: سه مرد در محوریت فیلمنامه «تدفین» هستند که هر یک از آنها با امر غایبی گره خورده‌اند؛ ممد باقر عاشق دختر دایی خود است که در فیلم دیده نمی شود و فقط یک بار صدای او و یک بار هم سایه ای از او را می شنویم و می بینیم. توماج با عشقی درگیر است که معشوق او با دیگر رفته و هیچ‌جای فیلم دیده نمی شود ولی تاثیرش در داستان به عنوان امر پیشبرنده استفاده می شود. پدر ممدباقر که او هم متاثر از جنگ است و اینجا جنگ به عنوان امر غایب درنظر گرفته شده است.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه به درستی جامعه کردستان برای بستر روایت انتخاب شده است، گفت: در بین مناطقی که درگیر جنگ هشت ساله عراق علیه ایران شدند؛ و حتی زودتر از این حمله مساله جنگ برایشان تعریف شده بود، کردستان و مردم این منطقه بهترین انتخاب برای بستر روایت فیلم «تدفین» بوده است.

دانش آشتیانی در بخش دیگر صحبت هایش با نگاهی به کارنامه محمد تنابنده به عنوان فیلمنامه نویس توضیح داد: اینکه آقای تنابنده ید طولایی در فیلمنامه‌نویسی دارند باعث شده است نقطه قوت «تدفین» فیلمنامه آن باشد؛ گرچه به عنوان فیلم اول ایشان در زمینه کارگردانی هم در کل کار قابل قبولی است.

به گفته وی، اگر فیلم ریتم تندتر و زمان کوتاهتری داشت به اثر بهتری تبدیل می‌شد کمااینکه این سوژه می‌تواند یک فیلم کوتاه خیلی خوب را رقم بزند.صداگذاری و انتخاب بازیگران دو نقطه قوت فیلم بود که دانش آشتیانی به آن اشاره کرد.

دانش آشتیانی درباره موتیف‌هایی که در فیلم هستند، گفت: مهمترین موتیف فیلم را می‌توان تانک داخل محوطه قهوه خانه دانست که «جنگ» را نمایندگی می‌کند و در صحنه ای که توماج آن را مدفون می‌کند و روی آن گل می‌کارد باز هم از فلاکت این نماد و آنچه نمایندگی می‌کند (جنگ) کم نمی شود؛ امری که به نظر بنده به طور هوشمندانه در فیلمنامه در نظر گرفته شده است. این روزنامه نگار «تدفین» را فیلمی ضدجنگ دانست که نشان می دهد جنگ نه فقط در زمان وقوع بلکه تا سال های سال بعد تاثیر منفی خود را بر جامعه و مردمانش می‌گذارد و در فیلم «تدفین» به خوبی این موضوع تصویر شده است و همچنین سعی نشده است با پایان‌بندی شاد کل آنچه در طول فیلم کاشته شده است از بین ببرد.

دانش آشتیانی در بخش پایانی درباره جایگاه فیلم های هنری گفت: لزوم احترام به سلیقه ها و انتخاب های مختلف ایجاب می کند که فیلم های مستند، کوتاه و هنری بتوانند اکران شوند و اکران های خوبی هم داشته باشند نه اینکه با کمترین سانس آنهم به شکل گردشی کمترین امکان را برای مواجهه با مخاطب برایشان در نظر گرفته شود.این منتقد با تاکید بر اینکه اگر فیلم خوب با شرایط مناسب اکران شود با توجه به اینکه هزینه تولید در این بخش از سینما نسبت به سینمای بدنه کمتر است، می تواند هزینه تولید را برگرداند، توضیح داد: گرچه از گذشته تا الان در سیاستگذاری های فرهنگی بخش هنری سینما نادیده گرفته شده است ولی واقعیت است که سینماگرانی که در این حوزه فعالیت می کنند بخش مهمی از سینما را تولید می کنند و حتی تعدادی از آنها بعدا به سینمای بدنه می روند و آن بخش را نیز تغذیه می کنند.

جنگ به حرمت و حریم «عشق» آسیب وارد کرده است

محسن سلیمانی فاخر، منتقد سینما نیز گفت: فیلم تدفین، دیگربار تاکید می کند که عشق قدرت زیستن بشر است و ادعای لمس حقیقت، جنگ و کشتار، خشم و انتقام، جهنم ساختن زندگی برای یکدیگر و برهم زدن پیوند میان انسان ها،  تنها یک چیز را ممکن می کند  و آن تاخیر در رستاخیزعشق است، رستاخیزی که در حرکت پاندولی بین رهایی و خطر در جریان است .

وی ادامه داد: تدفین در واقع فیلمی در تقبیح جنگ است که به نظر می رسد که هر چند زنان، قهرمان فیلم نیستند و اصلا حضور تصویری ندارند، اما فیلم می خواهد به حاشیه جنگ و آسیب های متعددی که زنان در طول سالیان جنگ و حتی پس از آن متحمل شده و می شوند بپردازد.

این نویسنده سینمایی یادآور شد: فیلمساز روی نمادها و موتیف های متعددی زوم کرده است، که گویی فیلم را باید با دیدی نشانه شناسانه به تماشا نشست. همچنین  زاویه دید نامشخص یکی از آسیب هایی که فیلم دچار آن شده است، اگر فیلم یک راوی داشت قصه بهتر پیش می رفت و شاید زمان های مرده فیلم را سامان می داد. وی تصریح کرد: فیلم در لایه رویین خود از آدم هایی صحبت می کند که یا درگیر عشق و یا زخم خورده این سرشت درونی اند، اما در لایه زیرین از آسیب هایی که جنگ به حرمت و حریم عشق وارد کرده، روایت می کند.

وی در پایان گفت: تدفین می بایست با حمایت بیشتری اکران می شد، جامعه سینمایی باید قدری فیلم های بدنه و کمدی را در اکران سازماندهی کند و از اهمیت دادن در چرخه نمایش کاسته و تعدیل شود تا سینمای اندیشمند و متفکر بتواند با مخاطب خود مواجه شود.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
حزب‌الله لبنان: تجاوز به هیأت حماس جنایتی بی‌پرده و غیرقابل توجیه است
عفو رهبری شامل حال تتلو شده است؟/ وکیل تتلو پاسخ داد
نخست‌وزیر جدید فرانسه منصوب شد
قطر: حمله اسرائیل به دوحه مذاکرات آتش‌بس را به شکست کشاند
محکومیت حمله به دوحه توسط نخست‌وزیر انگلیس
عضو حماس: ما برای مقابله قاطعانه با اشغالگران آمادگی کامل داریم
جدول گروه I مقدماتی جام ملت‌های زیر 23 آسیا با صعود و صدرنشینی ایران
گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور با امیر قطر
وزارت خارجه قطر: از حمله اسرائیل به دوحه اطلاعی نداشتیم/شکایت قطر از اسرائیل
آغاز به‌کار حساب رسمی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به زبان چینی در شبکه ایکس
زیاده گویی نتانیاهو بعد از حمله به دوحه
انصارالله: آمریکا تنها به اسرائیل وفادار است، نه هیچ کشور دیگری
پزشکیان: جامعه امروز تشنه اخلاق، عدالت و کرامت انسانی است
انگلیس(3) - صربستان (0) | دیدار حساس ستاره های انگلیس مقابل صربستان
پرتغال (2) - مجارستان (1) | پرتغال پر از ستاره در مقابل حریف خود
عراقچی: ایران همکاری پادمانی با آژانس را با چارچوب جدید ادامه می‌دهد
گروسی خبر داد؛ توافق جدید بین ایران و آژانس اتمی امضا شد
عکس های منتخب ایران ؛ سه شنبه 18 شهریور 1404
وال‌استریت‌ژورنال: ایران و آژانس به توافق دست یافتند
ایران حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به دوحه را شدیدا محکوم کرد
سخنگوی وزارت خارجه از نهایی شدن تفاهم ایران و آژانس خبر داد
دیدار عراقچی با رئیس‌ جمهور مصر
قدومی: طرح ترور سران حماس در دوحه ناکام ماند
حمله موشکی جدید یمن به عمق سرزمین‌های اشغالی؛ افزایش تنش در منطقه
مکرون: حمله اسرائیل به قطر اقدام تروریستی است
پزشکیان: رژیم صهیونی هیچ مرزی برای جنایت قائل نیست و هر تلاش دیپلماسی را نابود می‌کند
حماس: اسرائیل با حمله به دوحه، تیم مذاکره‌کننده ما را هدف گرفت
رئیس جمهور مولداوی: اتحاد با اروپا راه ایستادگی مقابل روسیه است
تصاویر 5 شهید امروز حماس که از اعضای اداری این جنبش در قطر بودند
یک مامور پلیس در خوزستان به شهادت رسید
دعوت مردم پاکستان به تظاهرات گسترده ضد اسرائیلی
لحظه اعلام خبر عفو رهبری به زندانی ها + فیلم
میدان هفتم تیر میزبان جشن میلاد پیامبر رحمت
تیم امید با این ترکیب به دنبال صعود مستقیم به جام ملت‌ها می رود
هیچ بمبارانی، صنعت هسته ای ایران را تعطیل نمی کند
ایران 3-2 امارات | صعود ایران به عنوان صدرنشین به جام ملت‌های آسیا + خلاصه بازی
قیمت نفت در پی تجاوز اسرائیل به قطر بالا رفت
پیامبر رحمت؛ میراثی فراتر از زمان
ترافیک فوق سنگین جاده‌های شمال
ستاره تیم ملی فوتبال آمریکا علیه جنایات رژیم صهیونیستی موضع گرفت
علت شکایت محیط زیست تهران از باغ وحش ارم چه بود؟
واکنش رسمی عراق به حمله اسرائیل به دوحه
فرصت عالی برای بخشودگی جرایم مالیاتی اصناف و صاحبان مشاغل
درباره حمله به قطر!
جزییات آتش سوزی فروشگاه چسب در اصفهان + فیلم
واکنش محتاطانه کاخ سفید به حمله اسرائیل به قطر
نورنما | عید میلاد رسول خاتم (ص) و امام جعفر صادق (ع)مبارک‌باد
خشم خیابانی در نپال: معترضان ساختمان تلویزیون را هدف قرار دادند + فیلم
سازمان ملل حمله اسرائیل به قطر را شدیداً محکوم کرد
از میز آتش‌بس تا آسمان خونین دوحه؛ پایان دیپلماسی
X
آگهی تبلیغاتی