شناسه خبر : 187409
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 15 شهریور ساعت 17:27
چرا چین غول خودروسازی آینده خواهد بود؟

چرا چین غول خودروسازی آینده خواهد بود؟

کشورهایی نظیر چین که به‌سرعت در صنعت خودروسازی پیشرفت کرده‌اند و کارنامه موفقی در عملکرد خود داشتند، برای کشورهایی همچون ایران که اصرار بر خودروساز شدن دارد، می‌تواند سرمشق باشد.

نورنیوز-گروه اقتصادی: سابقه خودروسازی در ایران به نیم قرن می‌رسد، حال آنکه این صنعت نه جایگاهی در میان خودروسازان جهانی دارد و نه توانسته رضایت شهروندان ایرانی را کسب کند. از سوی دیگر خودروسازی کشورمان با نیم قرن فعالیت، حالا به موتور رشد زیان تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که طبق آمار بهاری امسال، زیان انباشته خودرو به ۲۵۰همت رسیده است. اگرچه خودروسازی ایران در چهار دهه گذشته با صنعت خودروی کره جنوبی مقایسه می‌شد، اما حالا با جهانی شدن خودروسازی کره و افول ایران، این مقایسه با کشورهای نوظهوری که در خودروسازی پیشگام بوده‌اند صورت می‌گیرد.

نتیجه آنکه خودروسازی ایران در بین این کشورها نیز جایگاهی ندارد. بااین‌حال الگوی کشورهای موفق کم نبوده، به‌طوری‌که برخی از کشورهایی که به‌سرعت در این صنعت پیشرفت کردند و کارنامه موفقی در عملکرد خود داشتند، می‌تواند برای کشورهایی همچون ایران که اصرار بر خودروساز شدن دارد، سرمشق باشد.

خودرو

صنعتی که در اولویت ملی قرار گرفت

یکی از راه‌های تسریع توسعه صنعتی، استفاده از تجربیات سایر کشورهاست. در این چارچوب، توجه به مسیر توسعه و دستاوردهای صنعت خودروی چین می‌تواند نکات مهمی برای صنعت خودرو کشور در پی داشته باشد. چین در سال‌های گذشته، جزو ۱۰کشور صادرکننده در صنعت خودروی بوده و در سال ۲۰۲۲با صادرات بیش از ۳میلیون دستگاه، به پنجمین صادرکننده خودروی جهان تبدیل شده است.

دولت چین برای توفیق صنایع خودرو از ابزارهای سیاستی مختلفی بهره گرفته و توانسته با هوشمندی، منابع و توان بخش دولتی و خصوصی را در جهت توسعه این صنعت با یکدیگر تلفیق کند که شناسایی این ابزارها می‌تواند برای ایران مفید باشد.

در این زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی مدل توسعه خودروسازی در کشورهای پیشرو» به قلم رضاموسائی و علی جودت‌وند نگاهی به مسیر توسعه صنعت خودروی چین انداخته است. در این گزارش نکته‌ای که مورد تاکید قرار گرفته این است که طبق تجربه و دستاوردهای توسعه خودروسازی چین، توسعه این صنعت باید به یک اولویت ملی تبدیل شود؛ موضوعی که در ایران از آن غفلت شده، چرا که خودروسازی همیشه حیاط‌خلوتی بوده برای دولت‌ها.

بدین ترتیب در گزارش بازوی پژوهشی مجلس به عنوان یک قاعده این موضوع مورد اشاره قرار گرفته که « هیچ صنعتی در هیچ کشوری توانایی تبدیل شدن به یک بخش تاثیرگذار در اقتصاد آن کشور را نخواهد داشت، مگر اینکه آن صنعت به عنوان یک اولویت ملی نزد سیاستگذاران آن کشور شناخته شود». بدین معنا که برای آن صنعت، برنامه‌های مشخصی شامل هدف‌گذاری متناسب با بنیه تولیدی و روابط بین‌الملل و نظام تنظیم‌گری که آن هم شامل زمان‌بندی و بودجه مناسب باشد، باید تعیین شود.

چگونه چین در خودروسازی رشد کرد؟

طبق گزارشی که بازوی پژوهشی مجلس ارائه کرده خودرو عمدتا در مراحل دوم و سوم توسعه صنعتی چین تعریف شده است. مرحله نخست صنعتی شدن که تا پیش از اصلاحات اقتصادی ۱۹۷۸ میلادی رخ داد، بیشتر معطوف به زیرساخت‌ها و بهبود کشاورزی بود و سیاستگذاری توسعه صنعت خودرو در آن چندان قابل‌توجه نبود.

در مرحله دوم توسعه صنعتی چین، سیاستگذاری صنعت خودرو بر دو محور ایجاد شرکت‌هایی با مقیاس مناسب و نیز ظرفیت صنعتی با انتقال فناوری استوار بود. برای این مهم دولت چین مجوز تعداد محدودی شرکت خودروسازی را ارائه داد و سپس با سیاست «انتقال فناوری در مقابل دسترسی به بازار» کوشید شرکت‌های بین‌المللی را مجاب کند تا در ازای دسترسی به بازار مصرف بزرگ چین، بخشی از فرآیند تولید را با مشارکت شرکت‌های خودروسازی چینی و با تامین قطعات از بازار داخلی تولید کنند.

در ادامه این گزارش به مرحله سوم توسعه صنعتی - مرحله‌ای که پس از الحاق به سازمان تجارت جهانی، ظرفیت خودرو در آن ایجاد شده - پرداخته و اظهار شده که پس از ایجاد ظرفیت‌های صنعتی تولید خودرو در چین، این کشور با استفاده از رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی رفت. علاوه‌بر آن، با الزام تولیدکنندگان به صادرات بخشی از تولیدات خود، این کشور تسخیر بازارهای خارجی را برای تداوم تولید هدف گرفت. اما در این مرحله چین یک سیاست تاثیرگذار دیگر را نیز در پیش گرفت و آن استفاده از سرمایه‌گذاری در خارج و خرید شرکت‌های ورشکسته یا خرید سهام شرکت‌های بزرگ بوده است. در این زمینه دولت چین و خودروسازان آن کوشیدند تا با تملک این شرکت‌ها، فناوری‌های نوین تولید را به دست بیاورند. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، چین با این رویکرد وارد عرصه رقابت جهانی خودرو شده است.

تفاوت تجربه ایران و چین در خودروسازی

در بخشی از گزارش مذکور به تفاوت‌های خودروسازی ایران و چین پرداخته شده است؛ به‌طوری‌که عنوان شده بین تجربه چین و ایران تفاوت‌هایی در سطوح کلان، میانی و خرد وجود دارد. در ادامه آمده است که در سطح کلان وجه مشخصه چین، نحوه سیاستگذاری بوده است که امکان تدوین و اجرای سیاست صنعتی و تلفیق با سرمایه خارجی و زمینه‌سازی برای جبران عقب‌ماندگی فناورانه در صنعت خودرو را فراهم کرده است.

در سطح میانی باید به سمت تدوین نقشه راهی برای صنعت خودرو حرکت کرد، نقشه راهی که سیاست فناوری و تلاش برای ارتقای ظرفیت‌های تولید ملی با انواع روش‌های جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، تولید مشترک یا خرید خط تولید خارجی (سرمایه‌گذاری خارجی) در متن آن قرار داشته باشد. همچنین ساماندهی برخی از واحدهای تولیدی اصلی و قطعه‌سازی و مراکز تحقیق و توسعه می‌تواند به یکی از اجزای این سیاست فناوری تبدیل شود.

خودرو

در ادامه گزارش به سطح خرد یعنی بنگاه‌ها اشاره و تاکید شده که در سطح خرد (بنگاه)، نیز تجربه نشان داده که در صورت وجود ثبات مدیریتی و رعایت استانداردهای مدیریتی در صنعت و تعاملات قوی با نظام اقتصاد جهانی، امکان ارتقای ظرفیت جذب و میل به همپایی فناورانه حتی با مالکیت دولتی وجود خواهد داشت.

مسیر رشد خودروسازی با چین چه آموزه‌هایی دارد

اما جدا از موارد مذکور، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تشابهاتی که ایران و چین در خودروسازی دارند مورد اشاره قرار گرفته و عنوان شده که ایران می‌تواند با توجه به این تشابهات در مسیر رشد و توسعه خودروسازی قرار بگیرد. در این گزارش آمده است که می‌توان با در نظر گرفتن ملاحظات مختص ایران، از برخی سیاست‌های صنعتی تجربه‌شده در چین، یعنی تلاش برای انتقال فناوری با جذب سرمایه‌گذاری خارجی یا سرمایه‌گذاری در خارج و تقویت نهادهای واسط بهره برد.

بدین ترتیب بازار بکر ایران می‌تواند بهانه‌ای در این زمینه باشد. بازوی پژوهشی مجلس تاکید کرده که چینی‌ها از ابزار بازار بزرگ داخلی در مقابل انتقال فناوری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کرده‌اند؛ ایران نیز می‌تواند با افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه و در کنار آن با دارا بودن مزیت نیروی کار و انرژی ارزان مشابه، مزیت چین را برای خود ایجاد کند و خود را به عنوان هاب صادراتی برای شرکت‌های خودروساز جهانی مطرح کند تا با تولید محصولات خود در ایران با هدف صادرات به کشورهای منطقه، آنها را مجاب کند.

مسیر دیگری که در این گزارش مورد تاکید واقع شده سرمایه‌گذاری در دیگر کشورهاست. مسیری که البته ایران نیز در کشورهایی همچون سوریه، بلاروس، جمهوری آذربایجان و غیره در پیش گرفت و از ادامه راه ماند.

در این گزارش تاکید شده همان‌طور که چینی‌ها در کشورهای توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری کردند، ایران نیز با استفاده از دارایی‌های خارجی خود از جمله سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده این کشور در خارج که برخی توسط شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران -که در ۱۸ کشور از دوره قبل از انقلاب اسلامی مدیریت می‌شود- انجام شده و همچنین دارایی‌های بلوکه‌شده به سبب تحریم‌ها، می‌تواند جهت سرمایه‌گذاری در خودروسازی سایر کشورها با رویکرد انتقال تکنولوژی به داخل، خلاهای فناوری را پر کند. بنا به داده‌های این گزارش، در خط تولید پیکان در سال ۱۳۶۶ یک بار این موضوع تجربه شده است.

مالکیت خودروسازی در چین

از بین سرتیترهای مورد بررسی در این گزارش بخش مربوط به مالکیت خودروسازی در چین نیز قابل توجه است. در این بخش آمده است که نظام اقتصادی چین، یکی از نامتعارف‌ترین نظام‌های دنیاست و یکی از پیامدهای این نامتعارف بودن سهم بالای خودروسازان دولتی در صنعت خودرو چین است.

در این زمینه بازوی پژوهشی مجلس به ذکر مثالی پرداخته و تاکید کرده که یکی از آن موارد شرکت چری است که بنیانگذار آن یکی از مقامات فرمانداری شهر ووهان چین بود که توانست کارخانه‌ای در آن شهر ایجاد کند و به تولید خودروی سواری بپردازد. بعدها دولت مرکزی به دلیل ثبات اجتماعی و حفظ اشتغال مجبور به پذیرش آن شد.

جیلی و بی‌وای‌دی هردو با رویه طی‌شده توسط چری، با خرید پروانه تولید یک خودروسازی ورشکسته و البته تحت حمایت دولت‌های محلی وارد صنعت شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که شرکت‌های خودروسازی در چین عموما به دو دسته دولتی و مستقل تقسیم می‌شوند. تولیدکننده مستقل در واقع به شرکت‌هایی گفته می‌شود که با همتایان خارجی خود وارد فاز سرمایه‌گذاری مشترک نشده باشند. تا سال ۲۰۱۵، سرمایه‌گذاران اصلی خارجی عبارت بودند از شرکت‌های دولتی چری اتومبیل (با ۱۴پروژه سرمایه‌گذاری خارجی و ۳ واحد تحقیق و توسعه در خارج از کشور)، نانجینگ اتومبیل (که تا سال ۲۰۰۷و قبل از ادغام در سایک موتور، شرکتی مستقل بود) با ۹ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی، گروه اتومبیل چانگان و غیره.

خودرو

همچنین تاکید شده که خودروسازان مستقل به دلیل نداشتن شرکای خارجی، فرصت‌های کمی برای دستیابی به فناوری‌های جدید پیش روی خود می‌بینند. دستیابی به فناوری‌های جدید تنها از دو راه در این شرکت‌ها میسر است: خرید فناوری یا کپی‌برداری که البته در بیشتر موارد راه دوم انتخاب شده است. اما با توسعه ظرفیت این کشورها، آنها اقدام به معرفی محصولات با طراحی‌های منحصربه‌فردی نسبت به کپی‌برداری صرف از خودروهای سایر خودروسازان کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ‌تر و موفق‌تر در این میان حتی پا را فراتر گذاشته‌اند و به جای خرید فناوری به خرید شرکت‌های خودروساز خارجی روی آورده‌اند. در ادامه تاکید شده که این خودروسازان در توسعه نام‌های تجاری مستقل و بومی موفق‌تر از خودروسازان دولتی و سرمایه گذاری مشترک عمل کرده‌اند؛ اگرچه در ابتدا این شرکت‌های خصوصی در طراحی برندهای تجاری خود سعی در ایجاد شباهت با علامت تجاری غول‌های خودروسازی داشته‌اند، اما به‌تدریج ایجاد یک هویت مستقل برای نام‌های تجاری خود را در دستور کار قرار دادند و پس از سال‌ها تمرین، در جنبه‌هایی همچون حجم فروش و شهرت برند به پیشرفت بسیاری رسیدند.


ایرنا
نظرات

ریال جدید در راه است؛ چالش‌ها و فرصت‌های حذف صفرها

نور ویدئو | اعتراف صریح بلینکن به ناکامی‌های 25 ساله آمریکا در منطقه +فیلم

امکان دستیابی به توافق و تبادل اسرا وجود دارد

قیمت لاستیک افزایش نمی‌یابد

ترکیب پرسپولیس مقابل مس رفسنجان

چین به گزارش پنتاگون در مورد توانمندی نظامی پکن انتقاد کرد

شهادت کارمند سفارت ایران در سوریه؛ وزارت خارجه موضوع را پیگیری می‌کند

همراهِ جدید «جناب‌خان» معرفی شد

سقوط اتوبوس به دره در محور اندیمشک - پلدختر 6 کشته در پی داشت

پیک‌های موتوری کلاهبرداران کپی کارت در دام قانون

دستگیری عناصر یک شبکه تکفیری در سرپل ذهاب

واکنش وزارت بهداشت به نابینایی 9 بیمار پس از جراحی در بیمارستان نگاه/ واقعیت ماجرا چه بود؟

یارانه آذرماه؛ حذف نامحسوس یا مشکلات بانکی؟

آغاز امتحانات نهایی دانش‌آموزان از فردا

راهیابی تیم ملی واترپلو به دیدار رده‌بندی کاپ جهانی

جدایی رحمتی از هوادار

بازی استقلال- سپاهان بدون تماشاگر شد

2 تن شمش طلا در بورس فروش رفت

شرط آمریکا برای حمایت از الجولانی

لغو جایزه 10 میلیون دلاری بازداشت الجولانی/ تحرکات مشکوک آمریکا برای آزاد کردن داعشی‌ها

رشد 58 هزار واحدی شاخص کل بورس

هیچ نیروگاهی در تهران از مازوت استفاده نمی‌کند/22 میلیون لیتر متوسط مصرف بنزین در تهران

پادکست | بحران مسکن در ایران

عارف: نجات کشور در گرو حاکمیت گفتمان اصلاحات است

قالیباف: قانونی ننویسیم که قابل اجرا نباشد

واکنش زلزله‌وار پس از حمله 16 جنگنده اسرائیلی

شلیک موشک «فلسطین2» یمن به قلب تل آویو/ناکامی سامانه‌های دفاعی اسرائیلی در رهگیری+فیلم

سکوت وزرا و جای خالی وزیر کشور و استانداران

«الجزیره» دمشق را فتح کرد؟

برای اشک‌های پزشکیان!

نورنما | تلاش های یک ماهی برای فرار از دست عقاب +فیلم

نشست قاهره و کشیدن ترمز سیاست‌های آنکارا در سوریه

ترامپ به ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین ادامه می‌دهد

لزوم تسریع مذاکرات

فشار رسانه آلمان بر کارکنان خود برای توجیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه

آنچه روزانه گم می‌شود، سوخت نیست

ریاض آماده رقابت با دوحه در زمینه حضور در عرصه سوریه

باور بفرمائید شرم‌آور است!

11 کشته در حمله پزشک عربستانی به جمعیت با خودرو در آلمان

شروع طوفانی بورس در اولین روز زمستان

مطبوعات‌چی | مروری بر روزنامه‌های شنبه 1 دی 1403

وضعیت هوای تهران در آذرماه/ 12 روز قابل قبول،‌ 9 روز ناسالم

کشور و جامعه را باید با قدرت اداره کنیم/تبریک به افتخارآفرینان المپیادهای علمی جهانی

بازی جدید ترامپ در جنگ تجاری آمریکا و اروپا

فریاد بی‌صدا؛ بحران کودکان غزه در سایه حمایت آمریکا از اسرائیل

پیشنهادی از پزشکیان برای حضور در دولت نداشتم/همه از سقوط بشار اسد غافلگیر شدند

پژو و سمند در بازار چند؟

امتحان سخت ناترازی ها و تعطیلی مدارس

آخرین مهلت ثبت نام در کنکور

زیرگرفتن جمعیت با خودرو در آلمان/ عامل حمله سعودی بود+ فیلم

ایران با هدف مبارزه با تروریست در سوریه بود/ اسد به توصیه ها عمل نکرد

معوقات بازنشستگان کی پرداخت می‌شود؟

مسکو و کی‌یف درباره ادامه صادرات گاز روسیه به اروپا به توافق نرسیدند

باران و برف در راه 26 استان

مجوز استخدام 24000 نفر در وزارت بهداشت به‌زودی صادر می‌شود

رسانه‌های ترکیه درباره زبان بدن رئیس جمهور در دیدار با اردوغان شیطنت کردند

ایران مقابل پرتغال در مرحله یک‌چهارم کاپ جهانی واترپلو پیروز شد

فایننشال تایمز: ترامپ از اوکراین حمایت خواهد کرد

آغاز روابط دیپلماتیک اتحادیه اروپا با دولت موقت سوریه

حاجی عیدی: استقلال کار خاصی نکرد

وقوع زمین لرزه 4 ریشتری در هفتکل خوزستان

نورنما | لحظه گیر کردن دندان مار در پیشانی یک مرد +فیلم

ارمنستان: اگر جمهوری آذربایجان تنش ایجاد نکند احتمال درگیری صفر است

مقام‌های اوکراینی: در حال تصویب توافقی تلخ هستیم

واکنش وزارت خارجه به برخی ادعاها درباره نحوه خروج ایرانیان از سوریه و اظهارات پوتین

ادعای سنتکام: سرکرده داعش در سوریه را کشتیم

رنجبران: رسانه‌ها از برخورد جناحی با منافع ملی خودداری کنند

ابلاغ سند معماری هوش مصنوعی به دستگاه های اجرایی

ادارات و مدارس استان تهران شنبه دایر است

کیفیت هوای تهران طی سه روز آینده کاهش می‌یابد

حمله پهپادی مشترک یمن و مقاومت اسلامی عراق ضد رژیم صهیونیستی

اردوغان: در تشکیل دولت سوریه نقش خواهیم داشت

پادکست | چاقی چالش بزرگ سلامت

ثبت‌نام رسانه‌های دیداری و شنیداری فیلم فجر از شنبه شروع می‌شود

نتانیاهو به دلیل ترس از بازداشت به لهستان سفر نکرد

مسکو: ناتو می‌خواهد با روسیه وارد جنگ شود

74 درصد صهیونیست‌ها با توافق تبادل اسرا موافقت کردند

نمایندگان پدل ایران فینالیست شدند

اعتراف صریح بلینکن به ناکامی‌های 25 ساله آمریکا در منطقه

نور ویدئو | شما رئیس قوه هستید نه خبرنگار! +فیلم

سیاست‌گذاری غلط در بازار انرژی سبب عدم توسعه زیرساخت انرژی‌های پاک شده است

پایان دغدغه شارژ خودروهای برقی

بقایی: انگلیس فاقد صلاحیت اخلاقی برای موعظه کردن درباره حقوق انسانی است

نورنما | زیبایی باورنکردنی دانه های برف +فیلم

واریز سود سهام عدالت 1 میلیون متوفی به حساب ورثه

بلیت برج میلاد با 50 درصد تخفیف عرضه می‌شود

زندان دوبلین آمریکا؛ باشگاه تجاوز جنسی یا مرکز اصلاح؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی سیاست‌های ایران در سوریه در دوره پسا داعش را تشریح کرد

پشت پرده سفر نماینده ویژه آمریکا به دمشق

عراقچی: تصور دنبال‌روی گروه‌های مقاومت از ایران اشتباه است

ساعت کاری واحدهای اداری قوه قضاییه اعلام شد

مهم‌ترین عوامل نقش‌آفرین در آلودگی هوای تهران چیست؟

صاحبان خانه‌های بالای 50 میلیارد باید مالیات بپردازند

محققان ایرانی با استفاده از هوش مصنوعی یک ویژگی سرطان را پیش‌بینی می‌کنند

تردد در جاده‌های شمالی کشور روان است

مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور 1404 فردا به پایان می‌رسد

جنگ جهانی تراشه‌ها؛ رقابت فناوری با ابعاد ژئوپلیتیکی

اروپایی‌ها قصد دارند 30 میلیارد دلار به اوکراین کمک کنند

الحوثی: آمریکا نفت سوریه و رژیم صهیونیستی همه ثروت‌های فلسطین را غارت می‌کنند

تصویب قطعنامه‌ای علیه رژیم صهیونیستی در سازمان ملل

X
آگهی تبلیغاتی