×
اقتصادی
شناسه خبر : 187393
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1403/06/15 ساعت 14:57
اماواگرهای افزایش قیمت بنزین؛ آیا شیوه سهمیه‌بندی تغییر می‌کند؟

نورنیوز گزارش می‌دهد؛

اماواگرهای افزایش قیمت بنزین؛ آیا شیوه سهمیه‌بندی تغییر می‌کند؟

مصرف بنزین بیش از 120 میلیون لیتر در روز به معضلی برای دولتمردان بدل شده است و صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم انجام جراحی اقتصادی با رضایت مردم، احتمالات گوناگونی را نسبت به برنامه دولت برای کنترل مصرف این کالای استراتژیک مطرح کرده است.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: بنزین همواره به عنوان یک کالای استراتژیک مطرح بوده است اما شاید بتوان گفت که از اوایل دهه ۱۳۸۰ بود که افزایش معنادار نرخ بنزین، آنرا به مساله‌ای اجتماعی و البته مهم برای کشور تبدیل کرد. بزرگترین شوک افزایش قیمت طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ رقم خورد هنگامی که قیمت بنزین از لیتری ۸۰ تومان به ۷۰۰ تومان رسید و افزایش حدود 900 درصدی را رقم زد. پس از آن، نرخ بنزین تا سال ۱۳۹۸ ثابت بود تا آبانماه آن سال با افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی به ۱۵۰۰ تومان رسید.

نرخ بنزین؛ چالش جدی دولت چهاردهم

با گذشت نزدیک به ۵ سال از آخرین افزایش نرخ بنزین، کشور در دور باطلی از افزایش تقاضا و عرضه گرفتار شده و مساله قیمت و یارانه پرداختی برای هر لیتر بنزین به یکی از چالش‌های مهم دولت بدل شده است به گونه‌ای که رئیس‌جمهور در نخستین ماه از فعالیت دولت چهاردهم و در مراسم تودیع و معارفه وزیر امور اقتصاد و دارایی به این موضوع پرداخت و تاکید کرد: «منطقی ندارد که بنزین را به قیمت دلار آزاد بخریم و با سوبسید بفروشیم، آیا واقعا اقتصاددانان و تجارب بین‌المللی این را از ما می‌پذیرند؟». دکتر پزشکیان در ادامه تصریح کرد: «من (به عنوان دولت) پول گندم، دارو و نهاده‌ها و حقوق بازنشستگان را ندارم، اما بنزین با دلار ۵۰ هزار تومان را می‌فروشم ۱۰ تومان»

گفتنی است که پیشتر وزیر نفت اعلام کرده بود که افزایش نرخ بنزین در دستور کار دولت چهاردهم نیست، با اینحال رئیس‌جمهور 2 روز پیش در نخستین سفر استانی خود در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی نیز تلویحا به این موضوع اشاره اما اینبار تاکید کرد: جراحی اقتصادی برای کشور لازم است اما در هر مداخله‌ای باید حتما اقشار آسیب پذیر را درنظر بگیریم و اجازه ندهیم زیر چرخ‌های توسعه له شوند.
پزشکیان افزود: قدم اول ما رضایت مردم است و اگر مردم نیز بدانند که مصلحت آنان در جراحی‌های اقتصادی است قطعا خواهند پذیرفت و لذا در هر مداخله‌ اقتصادی، حتما ابتدا با مردم گفتگو خواهیم کرد.

امکان واقعی‌سازی قیمت وجود دارد؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا در حال حاضر امکان واقعی‌سازی قیمت بنزین در کشور وجود دارد؟ و آیا می‌توان افزایش قیمت‌ احتمالی را با کمترین فشار بر اقشار آسیب‌پذیر اعمال کرد؟ و از همه مهمتر اینکه آیا بکارگیری این روش می‌تواند به کاهش مصرف و حل معضل ناترازی بنزین بیانجامد؟

هنوز درباره اینکه جراحی اقتصادی (به گفته پزشکیان) به چه صورت خواهد بود، صحبتی به میان نیامده اما تجربه تلخ افزایش نرخ بنزین در سال 1398 که  با نارضایتی‌های اجتماعی همراه بود نشان داد که آزموده را آزمودن خطاست. از سوی دیگر نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افزایش نرخ بنزین در بلندمدت نه تنها به کاهش مصرف نمی‌انجامد بلکه بعضا به افزایش مصرف تا 25 درصد نیز منجر خواهد شد.

از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که تولید خودروهای غیراستاندارد با مصرف بالا یکی از معضلات کشور در کنترل مصرف بنزین است. خودروهایی که گاهی با برگزاری لاتاری‌های خودرویی و انباشت مبالغ هنگفتی از دارایی‌های مردم در بانک‌ها و پس از پشت سرگذاشتن نوبت‌های چهار تا شش ماهه در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. خودروهایی که چند برابر میانگین مصرف جهانی مصرف می‌کنند و دقیقا به همین دلیل به روند صعودی افزایش مصرف بنزین دامن می‌زنند.

نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل عمومی و فرسودگی ناوگان، فرسودگی بیش از 30 درصدی خودروهای سواری، قاچاق سوخت و حتی تغییر ساعت کاری ادارات که به استفاده بیش از پیش خودروهای شخصی منجر شده است، از دیگر عوامل مصرف بالای بنزین در کشور شمرده می‌شود که متاسفانه مقابله با اغلب این مشکلات در کوتاه مدت امکانپذیر نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و صرف بودجه سنگین در بازه زمانی چند ساله دارد.

افزایش 30 درصدی مصرف در 2 سال

آمارها نشان می‌دهد که میزان مصرف بنزین روزانه کشور بیش از 120 میلیون لیتر است، این در حالی است که میانگین مصرف در سال 1401، حدود 88 میلیون لیتر بوده است و این بدان معناست که میزان مصرف در طول 2 سال 30 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر اگرچه ظرفیت اسمی تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور 110 میلیون لیتر است اما میزان تولید آنها حدود 98 میلیون لیتر است و لذا شکاف عمیقی بین تولید و مصرف وجود دارد که طبیعتا با واردات و تحمیل هزینه‌های سنگین بر بودجه عمومی همراه است.

راه‌حل رفع ناترازی

مساله اینجاست که با توجه به ناترازی شدید بنزین چند راهکار بیشتر پیش پای دولتمردان قرار ندارد؛ نخست، افزایش تولید و دیگری کنترل مصرف که یکی از راه‌های آن افزایش قیمت است که البته مشخص نیست بتواند به کاهش تقاضا بیانجامد.

در این میان طرح اختصاص سهمیه به هر فرد نیز از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است. اسماعیل کفایتی رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور در گفتگویی در خصوص اختصاص سهمیه بنزین به هر نفر تصریح کرد: طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی تبعاتی دارد که باید آنها را مدنظر داشت و در این راستا بهتر است که سهمیه بنزین افراد به صورت نقدی در اختیار آن‌ها قرار نگیرد اما هر چه هست، تصمیم دولت باید به گونه‌ای باشد که همه از این نعمت بهره‌مند شوند و حتی افرادی که خودرویی هم ندارند شامل دریافت سهمیه بنزین باشند.

آنچه روشن است این است که معضل ناترازی بنزین در ایران مساله‌ای پیچیده و چندوجهی است و لذا هر طرحی برای رفع ناترازی بنزین باید با درنظر گرفتن پیوست‌های زمانی، فرهنگی، اجتماعی و بکارگیری خرد جمعی به منظور کاهش تبعات تورمی و معیشتی همراه باشد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
ورزش به تنهایی کارساز نیست
زلنسکی: پایان جنگ باید هرچه زودتر رقم بخورد
روبات‌های انسان‌نما کارگر شیائومی می‌شوند
سینما ابزاری برای برقراری صلح است
ترامپ: گفت‌وگوی سوریه و اسرائیل حیاتی است
4 مجموعه ورزشی تهران برای توان‌یابان مناسب‌سازی می‌شوند
دیدار زلنسکی و مکرون؛ چرخش اوکراین به سمت اروپا
مسکو: حمایت ما از آرمان‌های مشروع فلسطین ادامه دارد
تلاش اردوغان برای پیوستن به اتحادیه اروپا
کدام شهرها بیشترین جمعیت سالمند را دارد؟
خطر جدی سویه جدید آنفلوآنزا برای سنین 5 تا 14سال
درخشش دختر ایرانی در شطرنج آسیا
بررسی گزینه‌های ترامپ درباره ونزوئلا
کارگردان مشهور به زندان محکوم شد
پرسپولیس ناکام ماند؛ CAS اجازه تعویق بازی با تراکتور را نداد
4 هزار خانواده فلسطینی آواره شدند
سرقت در تهران بزرگ 22 درصد کاهش یافت
رایزنی ترامپ و نتانیاهو برای خلع سلاح حماس
سفر قلعه‌نویی به آمریکا برای قرعه‌کشی جام جهانی
خبر خوش برای طرفداران شروین حاجی‌پور
سودان در آتش جنگ / کنترل یک مقر نظامی به دست شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع افتاد
اوکراین از اروپا درخواست کمک 1 میلیارد یورویی کرد
1000 بیمار غزه‌ای در انتظار بازگشایی گذرگاه‌ها جان باختند
نورنما | پترا یکی از عجایب دنیا
بیماری مرموز ترامپ جدی شد!
عراقچی: به توافق نزدیک بودیم اما اراده جنگ‌طلبان در آمریکا غالب شد
نخستین جایزه ادبی بریکس به یک نویسنده مصری رسید
توسکستان در آتش / تداوم آتش‌سوزی‌های سریالی در جنگل‌های شمال
شیراز میزبان دیپلمات‌های سینمایی جهان شد
تسلیت رهبر معظم انقلاب به آقای سقاب اصفهانی معاون رئیس‌جمهور
ماجرای دستگیری عباس پالیزدار چیست ؟
خشکسالی در ایران از فضا قابل مشاهده است
واشنگتن نخستین هشدار اضطراری به ونزوئلا را صادر کرد
آخرین وضعیت رضا امیرخانی پس از سانحه سقوط + فیلم
روسیه نسبت به اقدامات تنش‌زا ناتو هشدار داد
کشف کلت‌های آمریکایی پنهان زیر ذغال در تهران
پیگیری وضعیت سلامت رضا امیرخانی از سوی رهبر معظم انقلاب
هزاران خانواده آسیب‌دیده اسرائیلی از حملات ایران همچنان سرگردان
هدررفت واقعی آب تهران کمتر از 10 درصد
علت حادثه منجر به فوت همسر معاون رئیس جمهور مشخص شد/دختر سقاب مرگ مغزی شد +فیلم
کدام استان ها 11 و 12 آذرماه تعطیلند؟
نورنما | 11 آذر، شهادت میرزا کوچک خان جنگلی
ایران و شانگهای؛ معماری امنیت مشترک
مدارس فارس فردا 11 آذرماه تعطیل شد
اسلامی: مقابله با تحریف‌های دشمن نیازمند اقدام و عمل واقعی در صنعت هسته‌ای است
تایید مصوبه بنزین 3 نرخی در هیئت تطبیق مجلس
پاپ: تشکیل دولت فلسطین تنها راه‌حل برقراری صلح است
کشف 740 ماینر غیرمجاز در ایلام/ مصرف برق معادل یک شهرستان بزرگ!
15 کشور اروپایی از اوکراین حمایت کردند
تهران تا چهارشنبه بارانی است/دمای هوا کاهش می یابد
X
آگهی تبلیغاتی