×
فرهنگی
شناسه خبر : 186212
تاریخ انتشار : شنبه 1403/06/03 ساعت 18:45
روایتی نو از ریشه یابی قیام مصلحانه امام حسین (ع)

نورنیوز نوآوری‌های دکتر داوود فیرحی در حوزۀ عاشورا پژوهی را بررسی می‌کند

روایتی نو از ریشه یابی قیام مصلحانه امام حسین (ع)

مبنای شکل گیری عاشورا از دید استاد زنده یاد داوود فیرحی، فساد سیستماتیکی است که در حوزۀ اقتصاد و سیاست و دین و فرهنگ اتفاق افتاده بود؛ نیز دستکاری عمیق ساختار فرهنگی به نفع قدرت سیاسی و سوءاستفاده از دین برای انحراف از مبنای برابری به سمت نابرابری های اجتماعی در دولت رانت خوار و تحصیلدار دوره خلافت.

 نور نیوز - گروه فرهنگی: در میان اندیشمندان معاصر ایران،  متفکران معدودی بوده اند که برای تبیین اندیشه سیاسی اسلام در ایران معاصر به ترکیب اندیشه حوزوی و دانشگاهی پرداخته اند. در این میان مرحوم دکتر داوود فیرحی، ‌نمونه ای ممتاز است که توانست خوانشی نسبتاً مدرن از ابعاد سیاسی اندیشه اسلامی عرضه کند. او در زمینه عاشورا پژوهی صرفا به نقل و دسته بندی رویکردهای گذشته بسنده نکرد، بلکه با رویکردی نوآورانه مسیر تازه­ای را در این عرصه گشود که در این نوشتار به پاره­ای از نوآوری­های ایشان خواهیم پرداخت.

فیرحی می دانست متدولوژی علوم جدید و حتی نواندیشی دینی از فلسفۀ مدرن نشأت می گیرد. این نکته را نیز می دانست که تلاش کانت و هگل به عنوان دو تن از منادیان فلسفۀ مدرن در عقلانی ساختن دین، فرجامی بهتر از بحران رو به تزاید ذهنیت­گرایی (سوبژکتیویسم) نداشته است. انسان پسامدرن به تدریج آموخت که اساساً نه عقل استعلایی کانت واقعیت عینی دارد و نه تاریخ هگلی؛ و اساسا هیچ راهی برای رهایی از بن بست مدرنیته نیست.

مرحوم فیرحی ضمن عنایت و آگاهی به بحران مدرنیته، توجه داشت که عقل‌گرایی تحلیلی قادر به فهم واقعیت‌های نو و دگرگشت سنت تمدنی نیست ولذا واقعیت‌های جدید را با واقعیت‌های کهن تأویل می‌کرد. بر این اساس به گمان او، در عصر تفسیر نیازمند عقل‌گرایی دیالکتیکی هستیم که به ظهور ناگهانی واقعیت‌های نو اعتنا و توجه دارد.

این اندیشمند شاخص، به سراغ روش تبارشناسانه و ساختار شکنانه میشل فوکو رفت و با کنارگذاشتن معرفت شناسی ماتریالیستی او، از روش تبارشناسانه متفکر فرانسوی برای توضیح دیالکتیک اصلاح و فساد در معرفت دینی اسلام و نظام قدرت سیاسی برآمده از آن استفاده کرد. پیش از فیرحی اندیشمندان برجستۀ عرب چون محمد عابد الجابری، و نصر حامد ابوزید از متدولوژی فوکو در توضیح پیدایش عقل اسلامی-عربی و از جمله شالوده شکنی روش شناسی مکتب شافعی استفاده کرده بودند، اما فیرحی نخستین اندیشمند ایرانی است که در تحلیل وقایع مهم تاریخ اسلام، از جمله عاشورا آگاهانه سراغ فوکو در روش، و یورگن هابرماس (آخرین وارث مکتب انتقادی فرانکفورت) در مبنای قراردادگرایانه و دموکراتیک مدینه می­رود.

ما در عاشوراپژوهی شاهد پنج نوع دسته بندی تفسیری هستیم که از این قرارند:

1) تقدیر‌گرایی قدسی: این تفسیر متأثر از تصوف قرون میانه با حذف کارکردهای اجتماعی عاشورا سعی می کند این پدیده را در یک هدف قدسی محض خلاصه کند. («ان الله شاء ان یراک قتیلا»؛ خدا خواست که امام حسین‌(ع) این‌گونه کشته شود.)

2) تفسیر اجتماعی-اخلاقی : بر مبنای این تفسیر امام حسین‌(ع)، مسیح اسلام است و همچنان که مسیح مصلوب شد تا دیگران بخشیده شوند، امام حسین (ع) نیز باید کشته می‌شد. کارکرد این نگاه، اصلاح اخلاقی زندگی و اعمال با نگاهی دوباره بدان در ایام محرم است.

3) تفسیر حکومتی و سیاسی : طبق این تفسیر،‌عاشورا حرکتی است برای تشکیل حکومت، که حتی شکستش هم پیروزی است. به این معنا که اثبات می کند فارغ از نتیجه، پذیرش دعوت کوفیان بر امام، شرعا واجب بود. این تفسیر مهمی است که در دهه 40 و 50 شمسی در ایران روتق یافت.

4) تفسیر انقلابی و شهادت طلب: این تفسیر کوشش می‌کند حرکت امام(ع) را در قالب الگوی شهادت طلبی انقلابی جای داده و از آنان انقلابیونی بسازد که با نوعی انتحار مقدس با ایجاد یک بمب خبری و آگاهی، سکون را به حرکت تبدیل کرده است.

5) تفسیر مرحله‌ای از قیام: مرحله اول، یک نوع اعتراض خروج از مدینه تا اقامت در مکه‌؛ مرحله دوم، تلاش برای تاسیس حکومت از مکه تا روبرو شدن با سپاه حر و آشنا شدن با وضعیت دگرگون کوفه‌؛ مرحله سوم، مصلحت‌گرایی امام که تلاش می‌کند از کمند قدرت عبیدالله ابن زیاد خود را رها کند. و مرحله چهارم هم شهادت قهرمانانه است.

 اما دکتر فیرحی در عرض این تفاسیر،  فرضیه دیگری را دنبال می­کند که از حیث روشی بر دیالکتیک اصلاح و فساد و از حیث محتوایی بر مبنایی سیاست اندیشانه استوار است. فیرحی معتقد بود دین حذف شدنی نیست. برای پیشبرد پروژه اصلاح، ما نیازمند توجه به نقش دین در جامعه و سیاست هستیم. از نظر ایشان عموم روشنفکران پس از مشروطه به نقد خرافات و دین عامیانه پرداخته­اند، در حالی­که این کار عملا به برانگیختن حساسیت­های عمومی منجر شد و کمکی به پیشبرد پروژه اصلاح نکرد. نقد نقش دین در گسترش اقتدارگرایی در سیاست و استبداد دینی برای فیرحی مهم تر از نقد خرافات بود.

فیرحی به عاشورا همچون یک مسئله می­نگرد و نیز جزیی از نقطه‌های عطف تاریخ اسلام که در فرهنگ ما مرتباً مورد بازتفسیر قرار می‌گیرند. برای تأمل در مسائل کلان سیاست در کشور ما، ناگزیر از روشن ساختن تکلیف خود با این نقاط عطف تاریخ اسلام هستیم. رویکرد فیرحی صرفا وقایع نگاری نیست، بلکه با بررسی جامعه شناسی سیاسی عاشورا مطالعه ای میان رشته­ای را پیش می­برد.

با توجه به بررسی تحلیلی گزارش‌های تاریخی درباره عاشورا، دکتر فیرحی سه زمینه در تکوین این واقعه را بر می­شمارد:

یکم)‌ او تبیین می‌کند که چگونه جدایی دولت از جامعه، در وضعیت آنومیک و بی هنجاری، گسلی خاموش میان دولت و ملت را در پی دارد. لذا زمینۀ اول، گسل خاموشی است که در فاصله دهه 50 و  60 ه. ق، بین دولت و ملت شکل گرفته است.

دوم)‌ زمینۀ دوم اینکه در دهه  60 ه. ق این گسست در حال رانش اجتماعی است.

سوم) این رانش اجتماعی به یک محور و مرکزیت نیاز دارد که در آن زمان شخصیت­های مذهبی همچون امام حسین (ع) بودند.

مبنای شکل گیری عاشورا از دید فیرحی، فساد سیستماتیکی است که در حوزۀ اقتصاد و سیاست و دین و فرهنگ اتفاق افتاده بود؛ نیز دستکاری عمیق ساختار فرهنگی به نفع قدرت سیاسی و سوءاستفاده از دین در انحراف از مبنای برابری و قراردادی به سمت نابرابری های اجتماعی در دولت رانت خوار و تحصیلدار دوره خلافت.

مرحوم فیرحی معتقد است اسلام اموی (اسلام شام) با عدول کامل از حکمرانی قراردادگرایانه مدینه که شالوده افسون زدایی از سیاست را تأسیس می نمود، مسیری را رفت که به عدول از خلافت و حتی تبدیل خلافت به سلطنت بر مبنای اصل تغلب انجامید. توضیح اینکه یکی از ویژگی‌های جهان مدرن، افسون زدایی از سیاست و بازگشت به خرد مصلحت محور یونانی است. یونانیان به اصل سیاست به معنای مناسبات شهروندی و مشارکت مردم در اداره شهر قائل بودند. لذا فلسفه سیاسی ارسطویی پایی در نظریه مصلحت عمومی عقل یونانی داشت. در مقابل نظریه مصلحت عمومی، نظریه تغلب مبتنی بر افسون زدگی سیاست و برکشیدن حاکمان به جایگاه خدایان و تنزل دادن شهروندان به بندگان یا رعیت قرار دارد که هدف آن به بردگی کشیدن مردم است و نتیجه‌ی گریزناپذیر آن جز تیره روزی و شقاوت نخواهد بود.

می­توان نتیجه گرفت فیرحی با نگاهی انضمامی به مسئلۀ عاشورا، صرفا در ایده­پردازی متوقف نماند و به دنبال درس آموزی از آن برای حل معضلات امروزی جامعه ایران از جمله فساد سیستماتیک بود. لذا در منظومۀ عاشوراپژوهی فیرحی، امام حسین (ع) در شمایل «شهید اصلاح» پدیدار می­ شود.

*یوسف شیخی / پژوهشگر اندیشه سیاسی اسلام 


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
رسانه آمریکایی: پهپاد لوکاس به پای شاهد ایرانی نمی‌رسد
کاهش 100 میلیون مترمکعبی برداشت آب از سدهای تهران
کاظمی: طرح تحول پرورشی آماده شده است
روایت عراقچی به دانشجویان روس درباره تغییر پیام‌های آمریکا در جنگ 12 روزه
هیچ کمبودی در بازار نیست
قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه 26 آذز 1404+ جدول
طرح توزیع شیر در تمامی مدارس ابتدایی کشور اجرا شده‌است
مدال طلای نخبگان دنیا بر گردن زن ایرانی
ایران – پرتغال؛ آزمون بزرگ شاگردان قلعه‌نویی در خرداد 1405
فاجعه در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس
ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود هیات کانادایی به کرانه باختری
رئیس موساد: ایران همچنان به دنبال نابودی اسرائیل است
صحن حضرت زهرا (س) در نجف امروز افتتاح می‌شود
قیمت دلار و سایر ارزها امروز چهارشنبه26 آذر 1404+ جدول
جزئیات شروط ورود معلمان به مدارس غیردولتی
ساعت کاری بانک‌ها از اول دی اعلام شد
هدیه بزرگ شکیل اونیل برای 600 کودک
فروش فوری و پیش‌فروش 12 محصول ایران‌خودرو + اختلاف قیمت کارخانه تا بازار چقدراست؟
عراقچی و لاوروف دیدار کردند
پادکست | نشانه هایی از بیماری خودایمنی
افزایش قیمت دلار عامل اصلی افزایش قیمت آجیل
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز 6 هزار واحد رشد کرد
تاکید چین بر ایفای نقش محوری فلسطین در آینده غزه
بارش یک متری برف در شهرستان رابر تکذیب شد
بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون درگذشت
توزیع مرغ منجمد تنظیم بازاری با قیمت کمتر از 100 هزار تومان
کالابرگ الکترونیکی دهک‌های دیگر تا هفته آینده پرداخت می‌شود
پاسخ معاون وزیر به چالش رسانه‌ها؛ کاغذ، اقتصاد و اینترنت خبرنگاران
3 هزار لیتر بنزین دپو شده قاچاق در قلعه‌گنج کشف شد
اذعان ترامپ به آزادی همه اسیران زنده و کشته‌شده رژیم صهیونیستی
اقدام نظامی آمریکا در صورت نقض آتش‌بس اوکراین
بارش‌های نرمال در راه، اما بحران آب کشور همچنان ادامه دارد
آیا اجماع‌سازی ترامپ نشانه قدرت است یا بحران؟
مدارس چهارمحال و بختیاری در نوبت بعدازظهر غیرحضوری شد
اولین جلسه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و خبرگان برگزار شد
برف، برخی از مدارس استان همدان را در نوبت بعدازظهر به تعطیلی کشاند
عرضه بلیت‌های 60 دلاری به فدراسیون‌ها برای جام جهانی 2026
تحویل اولین رام قطار چینی برای ورود به متروی تهران
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران‌(139) «جلفا»
«هنر قانع‌کردن مردم» در گفت‌وگو با دکتر محمد خدادی
لاوروف: آمریکا پذیرفت سرزمین‌های قدیمی باید دوباره به روسیه بازگردند
نشست دوحه برای تشکیل نیروی بین المللی در غزه برگزار شد
برتری مصر مقابل نیجریه؛ حریف ایران با دست پر به جام جهانی می‌آید
تعلیق 6 ماهه فعالیت شاخه نظامی جریان صدر در دو شهر عراق
ایران سردتر می‌شود
6 پرواز ورودی و خروجی فرودگاه اهواز دچار اخلال شد
کاهش تلفات تصادفات اولویت اصلی طرح ترافیکی زمستانی 1403 است
تغییر ساعت کاری قوه قضاییه تا 15 فروردین 1405
انحراف اتوبوس در جاده کرمان به رفسنجان 15 مجروح برجای گذاشت
یارانه کودکان دارای سوءتغذیه واریز شد
X
آگهی تبلیغاتی