×
اقتصادی
شناسه خبر : 183567
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 1403/05/09 ساعت 10:45
چرا خط‌آهن شلمچه - بصره‌ عملیاتی نشد؟

چرا خط‌آهن شلمچه - بصره‌ عملیاتی نشد؟

با وجود تفاهم میان ایران و عراق در 11 شهریور 1402 برای مین روبی و و ادامه خط آهن شلمچه بصره اما عملیات اجرایی این خط آهن هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

نورنیوز-گروه اقتصادی: با وجود تفاهم مقامات ایران و عراق در ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ برای ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره در ۱۸ ماه، امروز با گذشت ۱۱ ماه، هنوز عملیات مین‌روبی و ساخت پل روی اروند به عنوان ۲ پیش‌نیاز اصلی عملیات ریل‌گذاری، آغاز نشده است.

 یکی از لوازم توسعه اقتصادی کشورها، توسعه تجارت خارجی به‌خصوص با کشور‌های همسایه و نزدیک است، کشور ایران نیز در مسیر توسعه اقتصادی خود ناگزیر به توسعه تجارت خارجی با همسایگان خود است.
در میان کشورهای همسایه ایران، کشور عراق با دارابودن 1458 کیلومتر مرز و وجود قرابت‌های فرهنگی و مذهبی از اولویت بالایی برای توسعه روابط  در حوزه اقتصادی نیز برخوردار است. 
در حال حاضر دو کشور در کنار روابط سیاسی، از روابط مناسب در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی نیز برخوردار هستند، در سال‌های اخیر میانگین تجارت میان دو کشور به بیش از 10 میلیارد دلار و تبادل گردشگری از جمله در حوزه‌های مذهبی و سلامت به حدود 9 میلیون نفر رسیده است. 
در عین حال لازمه توسعه این روابط، وجود مسیرهای پایدار ارتباطی میان ایران و عراق است که در کنار امنیت، هزینه مناسب و ظرفیت بالایی برای نقل‌ و انتقال داشته باشد. 
بر این اساس در میان انواع و مسیرهای ارتباطی زمینی، خطوط ریلی مطلوب‌ترین راه ارتباطی است، هر قطار ظرفیتی معادل 20 اتوبوس مسافری و 60 تریلی حمل بار دارد، علاوه‌ بر آن با مقایسه بهترین جاده‌ها به نسبت ریل‌ها، شاهد صرفه‌جویی سالانه حدود 225 میلیون لیتر گازوئیل در مصرف سوخت خواهیم بود.

3 دلیل برتری خط‌آهن شلمچه-بصره‌ نسبت به دیگر خطوط ریلی ایران-عراق‌

‌درحال حاضر در میان مسیر‌های مطرح شده برای اتصال ریلی ایران عراق، مسیر ریلی شلمچه- بصره نسبت به سایر مسیر‌ها از جمله کرمانشاه-خانقین‌ به سه دلیل در اولویت قرار دارد‌.
مسافت و هزینه کمتر؛ بخش ایرانی این پروژه تا نقطه مرزی دو کشور در شلمچه در سال 90 به بهره‌برداری رسید‌ و اکنون نیز در حال فعالیت است؛ بنابراین فقط 36 کیلومتر در خاک عراق به عملیات عمرانی نیاز دارد، از این رو نسبت به سایر مسیر‌های قابل احداث، نیازمند زمان و هزینه کمتری برای بهره‌برداری است.
تردد بالای مسافر؛ طبق اعلام سازمان راهداری، فقط در بهار‌ 1403 حدود 940 هزار نفر از مرزهای خوزستان (چذابه و شلمچه) تردد کرده‌اند که نشان از مطلوبیت و ظرفیت بالای این مرزها برای تردد مسافر دارد. 
نزدیکی به شهر بصره؛ مرز شلمچه در ایران فقط حدود 32 کیلومتر با شهر بصره که به دلیل وجود بنادر عراق در آن به دروازه تجارت این کشور معروف است، فاصله دارد، از این رو اتصال ریلی به بصره می‌تواند تبادلات تجاری دو کشور را به میزان محسوسی افزایش دهد.
با وجود این مزیت‌ها و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان دو کشور، خط ریلی شلمچه-بصره بیش از دو دهه است که به بهره‌برداری نرسیده‌ است.

جزئیات تفاهم‌نامه‌های قبلی ایران و عراق درباره خط‌آهن شلمچه-بصره

‌برخی از تفاهم‌نامه‌ها و توافقات میان دو کشور درباره خط‌آهن شلمچه-بصره بررسی می‌شود.
1. تفاهم نامه سال90؛ در اواخر دولت دهم برای اولین بار تفاهم نامه‌ای میان دولت ایران و عراق برای اتصال ریلی از طریق مرز شلمچه-بصره امضا شد که به دلایلی از جمله تحولات امنیتی عراق، نتیجه‌ای در برنداشت. 
2. تفاهم‌نامه سال 93؛ با روی کار آمدن دولت جدید در ایران،‌ تفاهم‌نامه‌ای جدید میان طرفین منعقد شد، بر اساس این تفاهم‌نامه طرف ایرانی موظف به احداث یک پل روی رودخانه اروند شد که در ادامه دولت عراق درخواست‌ می‌کند که پل مدنظر با هدف ایجاد امکان عبور شناورهای عراقی به صورت بازشو ساخته شود؛ این درخواست طرف عراقی با قید پرداخت هزینه اضافی از سوی آنان مورد توافق قرار می‌گیرد. از طرف دیگر عراق موظف به تملک اراضی، مین روبی 16 کیلومتری و ساخت 32 کیلومتر راه آهن در طرف خود شده بود.
‌در ابتدای سال 94 برای اجرا این تفاهم‌نامه، عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی به عراق سفر کرد و به همراه استاندار بصره کلنگ احداث این خط ریلی زده شد، در آن زمان، برآورد اولیه ساخت 32 کیلومتر از پروژه مورد نظر شامل مسیر تک خطه و پل دو خطه را 50 میلیون دلار معادل 200 میلیارد تومان اعلام شد اما در ادامه به علت عدم ایفای تعهد توسط طرف عراقی این پروژه به حالت تعلیق در آمد.
3. توافق نامه سال 1400؛ پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، مرحوم رستم قاسمی، وزیر وقت راه و شهرسازی توافق نامه‌ای جدید با مقامات عراق به امضا رساند؛ وی درباره جزئیات این توافق اعلام کرد: «توافق کلی ما این است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت راه‌آهن عراق به صورت مشترک این پروژه را اجرا می‌کنند و ظرف ۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد، اما حتی ما برای تا ۲ ماه آینده که این شرکت تشکیل خواهد شد، منتظر نماندیم و توافق کردیم که ظرف یک ماه آینده عملا ما در کنار پل مستقر می شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم که این عملاً یک اتفاق بزرگی در ایران و عراق برای تبادل تجاری و مسافری است که برای دو کشور بسیار مهم و با اهمیت است که امروز به نتیجه رسید.» 
در راستای اجرای توافق‌نامه سال 1400 با حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر عراق در 6 شهریورماه سال 1402 سنگ بنای خط ریلی شلمچه-بصره گذاشته شد، در آن زمان مقامات دو کشور اعلام کردند که این پروژه در طی 18 ماه به بهره برداری خواهد رسید.

مین‌روبی‌ 2.6 کیلومتر از مسیر 26 کیلومتری در 9 ماه

با این حال با گذشت ۱۱ ماه از تعهدات ایران از زمان تعیین‌شده توسط مسئولان این دو کشور، بررسی‌ها نشان می‌دهد عملیات اجرایی از جمله عملیات مین‌روبی، احداث پل و تملک اراضی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. 
به گفته میعاد صالحی، مدیر‌عامل را‌ه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، فقط 2.6 کیلومتر از مسیر 26 کیلومتری، مین روبی شده است.
بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد که در حال حاضر عملیات مین‌روبی متوقف است، همچنین عملیات احداث پل نیز در گرو تحویل زمین از طرف عراقی توسط راه‌آهن و آغاز فاز مطالعاتی آن است. 
کارشناسان معتقد هستند که این تاخیر در بهره برداری علاوه‌بر اینکه هزینه‌های احداث را افزایش می‌دهد، سبب از دست رفتن منافع سیاسی-اقتصادی حاصل از این پروژه مهم برای کشور‌ می شود. 
ضرورت دارد با برطرف‌سازی موانع داخلی‌، در بهره برداری از این پروژه مهم تسریع شود.


فارس
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
میلیونرها در کدام کشورها هستند؟
چرا باید ورزش در میانسالی متفاوت باشد؟
هوش مصنوعی در مراقبت از چشم
امید به درمان نارسایی قلبی با سلول‌های بنیادی
نوراینفو| نوشیدنی‌های گرم پاییزی
معجزه‌ای برای نجات جان نوزادان نارس
جزئیات نامه ایران به شورای امنیت درباره اعترافات اخیر ترامپ
قطار مرگ، جان 6 زن هندی را گرفت
سخنگوی سپاه : محاسبات دشمن با دفاع مقدس 12 روزه به هم ریخت
لغو هزاران پرواز همزمان با تعطیلی طولانی دولت آمریکا
پیام پزشکیان در واکنش به تصویب منشور کوروش
واکنش استقلال به اقدام هواداران و باشگاه پرسپولیس
پایان حزب نتانیاهو بر اساس یک نظرسنجی
درخواست 125 عضو دموکرات کنگره برای اجرای آتش‌بس در غزه
دستور صدراعظم آلمان برای نوسازی سریع ارتش
گزارش تصویری | رونمایی از مجسمه «زانو زنندگان برابر ایران»
داستان‌سرایی تازه یک رسانه آمریکایی علیه ایران!
شوک در پیکان؛ سعید دقیقی از سرمربیگری استعفا داد!
ریزش سازه‌ نیروگاه برق 6 نفر را محبوس کرد
حمایت جمهوری خواهان به رهبری ترامپ از حزب افراطی آلمان
اوسمار: پرسپولیس هنوز بهترینش را نشان نداده است
نورنما |شهر زیرزمینی عجیب
صدور حکم بازداشت نتانیاهو و 37 مظنون از سوی دادستانی استانبول
رویترز : ترامپ جنایات جنگی اسرائیل در غزه را نادیده می‌گیرد
جزئیات درگیری مسلحانه پلیس با سارقان خطرناک در زاهدان
مربی ایتالیایی دستیار قلعه نویی شد+ سوابق
قائم‌پناه: رئیس‌جمهور صدای بی‌صدایان است
یونیسف: نیمی از پناهجویان بازگشته از پاکستان به افغانستان کودک هستند
طلسم پنج‌هفته‌ای فولاد با برد مقابل پیکان شکست
افشای جراحی‌های مشکوک بر پیکر شهدای فلسطینی
ارتش آلمان تیم‌های واکنش سریع به تهدیدات پهپادی تشکیل می دهد
منشور کوروش نخستین سند مکتوب حقوق بشر شناخته شد
جدول لیگ برتر پس از اتمام مسابقات روز دوم هفته دهم
صدای شادی بانوان در سکوهای فولاد پیچید
دستور کاتس برای تخریب همه تونل‌ های غزه
هشدار سازمان‌های بین‌المللی درباره کشتار و بحران بی‌سابقه در الفاشر
گواردیولا در آستانه ورود به تالار مشاهیر 1000 تایی‌ها!
تلف شدن دو قلاده خرس قهوه ای در کرمانشاه و مازندران
مجسمه «زانو‌زنندگان برابر ایران» در میدان انقلاب رونمایی شد
ترامپ: نسبت به رفع تحریم های ایران پذیرا هستم
بیانیه دادسرای عمومی و انقلاب خوزستان درباره حادثه خودسوزی جوان اهوازی
لغو تحریم های احمد الشرع از سوی انگلیس و اتحادیه اروپا
حبس خانگی دادستان نظامی اسرائیل
قالیباف: هدف طرح «آبراهام» به زانو درآوردن کشورهای اسلامی است
حماس: پیوستن قزاقستان به توافق ابراهیم، توجیه جنایات علیه غزه است
کنایه عراقچی به اظهارات نتانیاهو
نماینده یزد، مدعی جدید قهرمانی
ترکیه به دنبال بازگرداندن اعضا مرتبط با پ‌ک‌ک از عراق
پایان‌بازی؛ پرسپولیس 3-0 استقلال خوزستان + فیلمهای گلها
وزیر خارجه عراق: می‌خواهیم با ایران و آمریکا روابط خوبی داشته باشیم
X
آگهی تبلیغاتی