شناسه خبر : 182615
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 مرداد ساعت 12:53
طحان‌نظیف: با تنفیذ حکم اقدامات رئیس جمهور قانونی می‌شود

طحان‌نظیف: با تنفیذ حکم اقدامات رئیس جمهور قانونی می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مراسم تنفیذ و اعطای حکم رئیس‌جمهور چهاردهم مرداد خواهد بود گفت: آغاز به‌ کار رسمی رئیس جمهور منتخب یکشنبه هفتم مرداد 1403 با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

نورنیوز-گروه سیاسی: هادی طحان نظیف با بیان اینکه با تنفیذ حکم ریاست‌ جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند، گفت: تنفیذ رئیس‌جمهور به‌ معنای اجازه اعمال برخی شئون ولایت در عرصه عملی اداره کشور است.

او افزود: بر همین مبنا اصطلاح امضای حکم ریاست‌جمهوری به مفهوم اجازه دخالت و اعمال قدرت به رئیس‌جمهور در چارچوب مشخص‌شده توسط شرع و قانون اساسی از طرف ولی فقیه است که بر مبنای همین اجازه اقدامات رئیس‌جمهور اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند.

به گفته طحان نظیف بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و تأیید صحت انتخابات از طرف مرجع قانونی آن یعنی شورای نگهبان، اعتبارنامه فرد منتخب توسط شورای نگهبان تهیه و به محضر مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود.

او ادامه داد: بعد از آن طی یک مراسمی بعد از گزارشی که وزیر کشور از چگونگی برگزاری انتخابات می‌دهد و با اعلام نامزدی که واجد رأی اکثریت شده و قرائت اعتبارنامه شخص منتخب، رهبر معظم انقلاب طی حکمی ریاست جمهوری فرد منتخب را امضا می‌کنند و بر اساس ماده یک قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، دوره ریاست‌جمهوری از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه به وسیله رهبر انقلاب آغاز می‌شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی