شناسه خبر : 182563
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 مرداد ساعت 10:41
تشریح دستاوردهای دیپلماسی 1020 روزه وزرات خارجه از سوی سخنگو و سه معاونت این وزرات خانه

تشریح دستاوردهای دیپلماسی 1020 روزه وزرات خارجه از سوی سخنگو و سه معاونت این وزرات خانه

نشست خبری هفتگی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه این بار با حضور نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی، علیرضا بیگدلی معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی در محل نمایشگاه «یک هزار و بیست روز تلاش جهادی: فرازهایی از دستاوردهای‌ سیاست خارجی دولت سیزدهم در 1020 روز» آغاز شد.

نورنیوز-گروه سیاسی: «ناصر کنعانی سخنگوی وزرات امور خارجه در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار نورنیوز در خصوص واکنش سرد اروپا و امریکا به انتخاب مسعود پزشکیان بعنوان رییس جمهور ایران گفت: نمی توانم ارزیابی سرد را تایید کنم. اصل انتخابات در یک بازده زمانی ۵۰ روزه بعد از شهادت رییس جمهور در یک حادثه غم انگیز، یک موضوع مهم و محل توجه برای همه کشورهای دنیا، دولت ها و ملت‌ها و رسانه های خبری بود.
او افزود: باز خوردی که از این رخداد در فضای دیپلماسی در کشورهای دنیا وجود داشت اهتمام ویژه از این رخداد بزرگ و رکورد کم سابقه ملت ایران در این بازده زمانی کوتاه بود که انجام دادند که محل توجه دولت ها و ملت ها بود. اهتمام و اعجاب برای افکا رعمومی و دولتها بوده است .

به گفته او ما در حوزه مناسبات با اروپا متاسفانه شاهد آن پویایی لازم و متناسب ظرفیت های موجود  دو یا چندجانبه با اروپا نیستیم طبیعی است جمهوری اسلامی ایران  در حوزه روابط خارجی در چارچوب استفاده از همه ظرفیت ها برای تحقق منافع  ملی، اروپا را به عنوان حوزه مهم در روابط خارجی خود محل توجه و اهتمام قرار داده است.  

کنعانی اظهار کرد: سردی مناسبات یا به عبارتی عدم استفاده از ظرفیتهای موجو به میزانی که شایسته است در ارتباطات دو جانبه ، نه نتیجه رویکرد ایران بلکه نتیجه محاسبات غلط اروپا و یا فشارپذیری از سوی سیسات غلط دولت امریکاست. 

او افزود: ما معتقدیم اگر اروپا نگاه مستقلانه و باتمرکز بر منافع مستقل ملی خود در رابطه با ایران عمل کند ما حتما شاهد ارتقای مناسبات میان ایران و اروپا در چارچوب منافع مشترک در دولتها و ملتها خواهیم بود. 

کنعانی خاطرنشان کرد ما به تدریج شاهد دریافت پیام های تبریک روسا و مقامات مختلف کشورهای اروپایی خطاب به رئیس منختب ایران و دولت خواهیم بود. در روزهای آینده هم شاهد ارسال پیام تبریک و تهنیت بیشتری خواهیم بود. جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دیپلماسی پویا و منافع مشترک و احترام  اماده برقراری مناسبات با همه کشورهاست. 

کنعانی گفت: دیپلماسی عمومی جزو جدایی ناپذیر دستگاه دیپلماسی است و به ویژه در این دولت نگاه ویژه‌ای به این مسأله داشتیم‌ و گام‌های قابل توجهی هم برداشتیم. نفس توجه به دیپلماسی عمومی یک اصل انکارناپذیر در وزارت امور خارجه است و در نمایندگی‌های ما نیز محل توجه جدی است.

او گفت: نمایندگی‌های ما دیپلماسی عمومی را یک امر تشریفاتی و تزئینی نمی‌بینند و آن را مورد توجه جدی قرار می‌دهند و برنامه‌های سالیانه دیپلماسی عمومی را با مشورت مرکز تدوین می‌کنند.

کنعانی افزود: استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور و رسانه‌های داخلی و خارجی از موارد و ابزاری هایی است که در قالب دیپلماسی عمومی مورد اهتمام وزارت امور خارجه است. 

اینکه مسأله فلسطین تبدیل به مهمترین مسأله انسانی، حقوق بشری و انسانی مورد توجه کشورهای مختلف جهان است محصول استفاده مناسب کشورمان از ظرفیت دیپلماسی عمومی است. اینکه ما برای تببین رویکرد حمایتی خود از فلسطین از سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کردیم از دیگر مصادیق بهره‌مندی از دیپلماسی عمومی است.

کنعانی افزود: جای تاسف است که رژیم صهیونیستی در سایه حمایت آمریکا و برخی دولت‌های غربی به جنایات خود در غزه و کرانه باختری ادامه می‌دهد. این رژیم منشا بی ثباتی و ناامنی در منطقه است و آنچه در ۱۰ ماه گذشته در منطقه شاهد هستیم نتیجه حملات نامشروع و غیرقانونی رژیم صهیونیستی است. 

او بیان کرد: آرامش زمانیکه جامعه جهانی ماشین کشتار رژیم صهیونیستی را خاموش کند اتفاق می‌افتاد. هر زمان که رژیم صهیونیستی تجاوزاتش را متوقف کند، دولت نجات ملی یمن هم حملاتش را علیه این رژیم متوقف می‌کند. امریکا در قبال اقدامات جنایت آمیز رژیم صهیونیستی مسئولیت جدی دارد و باید مانع تشدید بحران در منطقه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آمد و رفت اشخاص و دولت ها در امریکا فی نفسه اهمیتی ندارد و آنچه اهمیت دارد این است که آنها چندین دهه است که سیاست خصمانه را علیه ایران دارند و آنچه می‌تواند فضای مناسبات را تعییر دهد تغییر در سیاست و رویکرد آمریکا نسبت به ایران است.

او گفت: آن‌چه برای ایران اهمیت دارد بازگشت مسئولانه آمریکا به برجام است. آن طرفی که به همه تعهداتش پایبند بود ایران است و دیگر طرف‌ها باید به انجام تعهدات خود بازگردند.

کنعانی در خصوص تعیین گزارشگر ویژه برای ایران ادامه داد: ما با تبدیل حقوق بشر به عنوان ابزاری سیاسی علیه کشورهای مستقل مخالف هستیم و نباید این موضوع تحت الشعاع اهداف سیاسی برخی باشد. آنچه متأسفانه در سال‌های متمادی شاهد بودیم استفاده ابزاری از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به مقوله حقوق بشر توجه ویژه دارد و به دنبال ارتقای جایگاه آم در سطح بین المللی است و خود را هم ملزم به رعایت قوانین حقوقی و بین‌المللی می‌داند. ارتقای حقوق بشر در جهان مبتنی بر همکاری‌های همه جانبه و دوری از رویکرد سیاسی است.

معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور: آثار لغو روادید با برخی کشورها دیده می‌شود

«علیرضا بیکدلی»، معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور در پاسخ به سوال خبرنگار نورنیوز در خصوص اینکه در حال حاضر ایرانیان به چه کشورهایی می توانند بدون ویزا سفر کنند گفت: آمار دقیقی ندارم ولی در رسانه ها وجود دارد. البته باید رفت و آمد ایرانیان به کشورهای همسایه تسهیل شود و این جزو سیاست ماست.

او همچنین در باره مذاکرات با کشورها در خصوص لغو روادید افزود: در این زمینه برخی از کشورها از جمله تونس با هدف جلب و جذب گردشگر به ایران تلاش کرده و می کنند. در حال حاضر ما با  کشورهایی مثل تاجیکستان، ترکیه، عراق، قزاقستان، عمان و.. لغو روادید کرده ایم.

بیگدلی در ابتدای  این نشست ضمن تشریح بخشی از وظایف و اقدامات معاونت زیر مجموعه خود گفت:  این معاونت ارتباط مستقیمی با مردم دارد . در واقع ما در معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور ، معاونت مردمی وزارت خارجه فعالیت می کنیم . 

او افزود: در بخش کنسولی نیز این معاونت با استفاده از ابزار کنسولی در روابط با کشورهای موثر هستیم.

صدور 200 هزار گذرنامه

بیگدلی به اقدامات این معاونت در سال گذشته اشاره و  بیان کرد: در سال 1402، در حوزه صدور گذرنامه ایرانیان خارج از کشور  آمار صدور گذرنامه به 200 هزار فقره رسید که مربوط به  ایرانیانی بود که به تجدید گذرنامه احتیاج داشتند.

او همچنین ادامه داد: از طرفی نمایندگی‌های ما برای کشورهای نیازمند روادید، روادید صادر می‌کنند که ما یک میلیون و 660 هزار روادید در سال اخیر و 12 هزار برگه عبور برای کسانی که گذرنامه نداشتند، صادر کردیم.

بیگدلی افزود: خانواده خیلی از ایرانیان وقتی به خارج سفر می‌کنند از آنها خبر ندارند بنابراین آنها برای کسب خبر به ما مراجعه می‌کنند که ما در سال گذشته 630 هزار مورد کسب خبر داشتیم.

علیرضا+بیگدلی
او با بیان اینکه جمع کل خدمات 280 هزار مورد است، گفت: در برخی از موارد سال‌ها یک نمایندگی درگیر امور و خدمات‌دهی می‌شود. در این زمینه ما درآمدهایی هم کسب می‌کنیم که به خزانه دولت واریز می‌شود.

معاون کنسولی ،مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه ما یک سلسله فعالیت‌های قابل توجهی هم داشتیم خاطر نشان کرد: تسهیلاتی که درباره سفر زائران خارجی به شهرهای زیارتی ایران انجام دادیم، دستاورد جدید این معاونت  بود. ما جلسات متعددی را انجام دادیم و مدالی که از سوی تولیت آستان قدس رضوی به شهید امیرعبداللهیان داده شد، مربوط به همین بود.

توجه ویژه به زائران خارجی

بیگدلی با بیان اینکه در حوزه بیمه زائران هم اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: تلاش کردیم توجه بیشتری به زائران خارجی در این دوره داشته باشیم. همچنین در حوزه دیپلماسی فرهنگی هنری تلاش کردیم به هنرمندان بگوییم که مایل هستیم تسهیلات خوبی را برای امور آنها در خارج از کشور فراهم کنیم.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه بیان کرد: نشست های متعددی را شخص آقای وزیر و دیگران برای تقویت و توسعه دیپلماسی ورزشی برای مسابقات جهانی داشتند و اقدامات زیادی هم در این حوزه انجام شد.

او گفت: در حوزه گردشگری تعاملات نزدیکی را با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری داشتیم. برگزاری نمایشگاه های متعدد مرتبط با آثار فرهنگی و گردشگری کشورمان در برخی کشورهای خارجی از جمله اقدامات ما بود که در کنار توسعه گردشگری سلامت انجام دادیم‌.

بیگدلی گفت: بخش دیگر فعالیت‌های ما در حوزه مجلس بود، مناسبات ما با مجلس دو طرفه است. مسائل متعددی در این حوزه وجود دارد که در راستای احقاق حقوق شهروندی و کنسولی مردم است.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه بیان کرد: در حوزه نظارت مجلس ۷۶ مورد تذکر شفاهی و ۱۱۱ مورد تذکر کتبی بوده است. همچنین از سوی ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس، وزارت امور خارجه به عنوان یکی از دستگاه‌های دولتی تقدیر شد. رأی بالای اعتمادی که آقای امیرعبداللهیان داشتند در نوع خودش بسیار ممتاز بود.

بیگدلی تصریح کرد: در بحث ایرانیان خارج از کشور که مورد توجه جدی رئیس جمهور شهید نیز بود، دو نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را با حضور رئیس جمهور شهید داشتیم. اقداماتی را بر اساس هدف گذاری‌های خود انجام دادیم. در این دولت موضوع ایرانیان خارج از کشور به وزارت امور خارجه آمد.

او گفت: تحول اساسی ما در استفاده از فناوری‌ها بود، در ساختمان شماره ۳ دفتری به نام واشنگتن داریم که مسائل مردمی که در آن آمریکا زندگی می‌کنند را پیگیری می‌کند.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما برای خدمت به ایرانیان حاضر در کانادا فعالیت‌های مرتبط با آنها را به صورت برخط در سامانه‌هایی انجام می‌دهیم تا انجام امور آنها تسهیل شود. بیش از ۶۰۰ گذرنامه و وکالتنامه را از طریق برخط ارائه کردیم.

بیگدلی افزود: ما برای بررسی وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور اداره‌ای در وزارت امور خارجه داریم که ۲۳ کارمند داریم و امور مرتبط با آنها را پیگیری می‌کنیم. تلاش‌های گسترده‌ای را برای آزادی آقای نوری از طریق سفارت ایران در بغداد داشتیم و دیدارها و گفت‌وگوهایی صورت گرفته و دولت عراق هم اقداماتی را انجام و وعده‌هایی را داده که امیدواریم محقق شود.

تلاش برای آزادی حاجیان زندانی

او گفت: دو نفر حاجی زندان در عربستان داریم یک نفر جرائم عمومی و یک نفر هم به دلیل فعالیت های رسانه‌ای است که برای آقای خزائی اقداماتی هم انجام شده و امیدواریم به زودی به کشور بازگردد.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه بیان کرد: در انتخابات از همه دولت‌ها خواستیم که از زندانیان ایرانی اخذ رای داشته باشیم و تلویحا این پیام را به این دولت‌ها دادیم که این زندانیان شهروندان ایرانی هستند و از حقوق خود برخوردارند.

بیگدلی عنوان کرد: حدود  ۷۰۰ نفر زندانی و بازداشت شده ایرانی غیر از کشور ترکیه را داریم، در ترکیه تعداد زندانیان ما حدود ۳ هزار نفر هست و به دلیل لغو روادید سفرهای بسیار زیادی که انجام می‌شود که بخشی از مشکلات ناشی ناآگاهی از قوانین آن کشورها است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بیان کرد : تسهیل تبادلات تجاری کشور در حوزه اقتصادی 

مهدی+صفری
در ادامه این نشست، «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به وظایف و اقدامات این معاونت اشاره کرد و گفت: این معاونت حدود سه سال است که فعالیت می‌کند؛ البته این معاونت از همان سال‌های ابتدایی انقلاب با اسم‌های مختلف در وزارت خارجه فعالیت می‌کرده است.

او افزود: ایجاد درآمدزایی ارزی برای کشور ، ایجاد شغل، افزایش و تسهیل تبادلات تجاری کشور در حوزه اقتصادی و... از جمله اهداف معاونت دیپلماسی اقتصادی بوده است.

ایجاد درآمدزایی ارزی برای کشور

صفری درباره درامدزایی ارزی گفت:‌ اولین چیزی که ارز ایجاد می‌کند صادرات است در این زمینه هم اولویت کشورهای همسایه است و بعد دیگر کشورها. تمرکز ما بر افزایش صادرات بود و فاکتورهایی هم لازم داشت.

به گفته او اگر ما تعرفه های ترجیحی و برخی دیگر موضوعات را با کشورهایی داشته‌باشیم  راحت‌تر می توانیم صادرات داشته باشیم‌ بنابراین تثبیت و افزایش صادرات به کشورهایی که پیشتر هم داشتیم، آغاز کردیم.

صفری با اشاره به اینکه در کنار تثبیت این بازارها به دنبال گسترش بازارهای جدید بودیم، اظهار کرد:  در بحث واردات صرفه جویی ارزی را از طریق ایجاد چند منبع انجام‌دادیم. برای خلق ارز مسائلی که وابستگی به خارج داشتیم را داخلی کردیم.

تولید 14دارو در عراق 

او در ادامه به  واردات مواد اولیه شیمیایی دارو کرد و خاطرنشان کرد:  ۱۴ نوع دارو در عراق تولید می‌کنیم و برای آنکه بتوانیم بازار دارو را در این کشور حفظ کنیم باید به تولید ادامه دهیم و این شرایط را برای دیگر کشورها هم داریم و این یعنی انتقال تکنولوژی دو طرفه است.

صفری درباره  ترانزیت صادرات و واردات  هم گفت:‌ ما پنج آلترناتیو داریم برای کریدور شمال و جنوب که این هم موضوعات خودش را دارد.  از سوی دیگر امسال ما ۱۷ و نیم میلیون تن ترانزیت داشتیم و ۱.۷ میلیارد دلار درآمد ارزی بدست آوردیم. هرچه این ابزارها بیشتر شوند درآمد ارزی ما هم بالاتر می‌رود.

ایجاد خانه فناوری در ۱۲ کشور 

به گفته او در حوزه دانش بنیان‌ها روزی که شروع کردیم ۳۰۰ میلیون دلار بود و امروز ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است‌. برای اینکه تثبیت بازار داشتنه باشیم خانه‌های فناوری را در ۱۲ کشور را ایجاد کردیم که نمایشگاهی از تولیدات دانش بنیان ما در کشورهای مختلف است که قرار است تا پایان سال به ۳۰ خانه فناوری برسد.

معاون حقوقی و بین المللی وزرات خارجهبیان کرد: میز مذاکره را ترک نکردیم

نجفی+معاون+حقوقی+وزارتامور+خارجه

«رضا نجفی»، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه نیز در این نشست گفت: در طول سه سال گذشته سیاست ما این بوده که در مجامع  بین‌المللی حضور فعال در راستای تبیین مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی و تامین منافع ملی ایران داشته باشیم.

او با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: رئیس‌جمهور شهید به همراه تیم سیاست خارجی در این نشست حضور فعال داشتند. سخنرانی‌هایی که شهید رئیسی در سازمان ملل داشتند از جمله سخنرانی‌های ماندگار است و باقی خواهد ماند به ویژه آنجایی که ایشان عکس سردار شهید قاسم سلیمانی را در دست گرفتند و همچنین قرآن را به دست گرفتند.

نجفی گفت: ما علاوه بر حضور در سازمان ملل اهمیت ویژه‌ای به سازمان‌های منطقه‌ای به خصوص سازمان همکاری اسلامی می‌دهیم  به ویژه اینکه بحث فلسطین در چند ماه گذشته سرلوحه و دستورکار وزارت خارجه بوده است.
 او همچنین گفت: استفاده از ظرفیت سازمان همکاری‌ اسلامی برای مقابله با یکجانبه گرایی را دنبال می‌کنیم.

نجفی با اشاره به اینکه یکی از دستور کارهای این معاونت پیگیری مسائل حقوق بشری است، گفت: ما در زمینه حقوق بشر مدعی هستیم و اتهاماتی که بعضا در این زمینه به ایران زده می‌شود، سیاسی است.

او در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و آمریکا در کشوری دیگر از جمله عمان گفت: این مذاکرات به صورت غیر مستقیم همچنان ادامه دارد ولی آنچه که ما  می‌فهمیم این است که طرف مقابل«آمریکا » به خاطر مسائل داخلی خود  آمادگی برای مذاکرات جدی در ارتباط با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها را ندارد.

 نجفی با اشاره به مواضع دولت جدید ایران در ارتباط با موضوع مذاکره و نگاه رئیس‌جمهور منتخب به این موضوع گفت: با توجه به این مواضع این مذاکرات قطعاً ادامه خواهد یافت ولی اصل این است که طرف مقابل نیز آمادگی برای ورود به  مذاکرات جدی را داشته باشد و در همین چارچوب باید دید که سیاست دولت آتی آمریکا در این ارتباط چگونه خواهد بود .

نجفی گفت: ما هیچ‌گاه میز  مذاکرات را ترک نکردیم و در این ارتباط آمادگی داریم.  

او با اشاره به سخنرانی هفته گذشته علی باقری، سرپرست وزارت خارجه در نشست چند جانبه گرایی شورای امنیت سازمان ملل گفت: آقای باقری نیز در این نشست تاکید کردند یکی از نمودهای موفقیت دیپلماسی چند جانبه برجام بوده است که توانست یک بحران غیر ضروری را حل کند  و همانطور که اشاره کردم باید منتظر ماند و دید که سیاست دولت بعدی آمریکا در این زمینه چگونه خواهد بود.

نجفی در پاسخ  به سوالی مبنی بر این که آیا در حال حاضر اموال بلوکه شده در خارج از کشور داریم، گفت: اموال منجمد شده‌ای که نتوانیم به هیچ وجه از آن استفاده کنیم  در خارج از کشور نداریم ، اموال قابل استفاده هستند ، البته برخی از موانع وجود دارد که بیشتر مربوط به موضوع تحریم‌هاست.

او همچنین در ارتباط با موضوع مراسم تحلیف به عنوان رابط بین وزارت خارجه و رئیس‌جمهور منتخب گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مراسم تحلیف نهم مرداد برگزار خواهد شد. در این ارتباط دعوتنامه به امضای آقای قالیباف تهیه و امضا شده است و وزارت خارجه وظیفه دعوت از سران و مقامات کشورهای مختلف را برای شرکت در این مراسم دارد  و ما در وزارت خارجه به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم .

گفتنی است نمایشگاه یک هزار و بیست روز تلاش جهادی: فرازهایی از دستاوردهای‌ سیاست خارجی دولت سیزدهم در ۱۰۲۰ روز  20 تیرماه با حضور محمد مخبر،علی باقری ، خانواده شهید امیرعبداللهیان و جمعی از مسئولان و مدیران دولت و دستگاه دیپلماسی در محل تالار ملل این وزارت خانه گشایش یافت.

 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی