×
اقتصادی
شناسه خبر : 182258
تاریخ انتشار : شنبه 1403/04/30 ساعت 08:59
بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی است/ دولت حق دخالت نداشت

بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی است/ دولت حق دخالت نداشت

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: چون نرخ بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی بوده است، دولت مجدد حق مداخله در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را نداشته است و دیوان نیز حسب انجام وظایف قانونی خود به این موضوع ورود پیدا کرد.

نورنیوز-گروه اقتصادی: رئیس دیوان عدالت اداری درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با اشاره به حضور نمایندگان ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیات تخصصی و هیات عمومی دیوان، گفت: قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده است.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با رأی دیوان عدالت اداری، از موضوعات بحث‌برانگیز هفته‌های اخیر بوده و واکنش‌های زیادی داشته است.

بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ آن‌ها اقدام کند.

دیوان عدالت اداری نیز در پی طرح شکایتی به موضوع ورود کرده و پس از بررسی‌های تخصصی و تشکیل جلسات متعدد با مسئولان ذیربط، براساس قانون اقدام به صدور رأی کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در این باره، اظهار داشت: سال گذشته برخی شرکت‌های هواپیمایی با ادعای اینکه قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه و در ماده ۱۶۱ دولت را مکلف کرده که نسبت به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدام کند از مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمینه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در دیوان عدالت اداری شکایتی را مطرح کرد.

وی افزود: بر اساس این ادعا، چون نرخ بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی بوده است، دولت مجدد حق مداخله در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را نداشته است و دیوان نیز حسب انجام وظایف قانونی خود به این موضوع ورود پیدا کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: با طرح این شکایت، دیوان باید احراز می‌کرد که این قانون برنامه پنجم به ویژه ماده‌ای که مربوط به آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست اجرایی شده یا خیر؛ لذا در همین راستا با برگزاری جلساتی، این موضوع در دیوان عدالت اداری بررسی شد و نماینده سازمان هواپیمایی در هیئت عمومی دیوان اعلام کرد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در جهت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شده و دستورالعمل و آیین‌نامه آن نیز در زمان حاکمیت برنامه پنجم توسعه تنظیم و انتشار یافته است.

وی ادامه داد: وقتی حکمی از قانون اجرا شده باشد یا باید قانون‌گذار آن حکم را در برنامه ششم از بین ببرد (که چنین موردی در برنامه ششم برای لغو آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و یا تعریف قانون جدید در این باره مطرح نشده است) و یا مقرره جدیدی را برای آن وضع کند؛ چرا که وقتی قانونی اجرایی می‌شود یک حکم قانونی است و نمی‌توان خلاف قانون عمل کرد.

مظفری یادآور شد: ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیئت تخصصی و همچنین در هیئت عمومی دیوان برای رسیدگی به این موضوع حضور پیدا کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان هواپیمایی در این جلسات از مواضع خود دفاع کردند و نهایتاً رای هیئت عمومی بر این شد که مقرره بعدی ستاد تنظیم بازار خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات این ستاد است و این مقرره را ابطال کرد که در پی آن نرخ‌گذاری بلیت هواپیما از حالت دستوری خارج شد.

وی اضافه کرد: این رای مربوط به اسفندماه سال ۱۴۰۲ و منتهی به ایام عید نوروز ۱۴۰۳ است. با دستور ریاست قوه قضاییه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در هیئت مشترکی که با دولت وجود دارد و با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی و مقرر شد که وزارت راه و شهرسازی برای ابطال رای دیوان درخواست اعمال ماده ۹۱ را ارئه کند؛ همچنین مقرر شد که تا بررسی درخواست اعمال ماده ۹۱، اجرای رأی متوقف شود.

با توجه به نزدیکی ایام عید و افزایش آمار سفرهای هوایی با ارسال نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی اجرای این رأی به تعویق افتاد.

رئیس دیوان عدالت اداری اضافه کرد: پس از بررسی مجدد این موضوع در هیات تخصصی و بر اساس نظر این هیات، احراز شد که موجبی برای اعمال ماده ۹۱ وجود ندارد و رای دیوان کاملاً مطابق با قانون است؛ بنابراین این قانون باید اجرایی می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه شاخص و معیار عملکرد دیوان مبتنی بر قانون است، گفت: مجریان اگر در مورد اجرای قانون نکاتی دارند یا قانون را دچار مشکل میدانند در فرصت مناسب گذشته می توانستند از راه‌های قانونی به اصلاح آن اقدام کنند.

وی افزود: بیش از ۶ ماه از توقف این رای می‌گذرد و از اینرو با توجه به اینکه پیگیری خاصی در رابطه با تغییر این قانون از سوی قانون‌گذار و … انجام نشد بنابراین بر اساس قانون از دستور موقت لغو اثر شد.

مظفری با بیان اینکه قطعاً وضع یا لغو هر قانونی تبعات خاصی در جامعه دارد و تبعات آن متوجه قانون‌گذار است، افزود: در سال ۸۹ در برنامه پنجم توسعه چنین مقرره‌ای وضع شده و اکنون قانون‌گذار باید پاسخگوی تبعات آن باشد و لازم است اگر قانون‌گذار اراده‌ای غیر از این دارد به موضوع ورود پیدا کرده و مقرره جدیدی را برای موضوع وضع کند.

وی تاکید کرد: وظیفه دیوان بررسی موضوع، درخواست و شکایات از حیث انطباق با قانون است و فراتر از این موضوع تکلیفی بر عهده دیوان عدالت اداری نیست و دیوان نمی‌تواند تصمیم بگیرد که اجرای یک قانون به صلاح مملکت هست یا نیست چرا که اساسا قانون این اجازه را به دیوان نداده و ورود به این موضوع بر عهده قانون‌گذار است.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: براساس بند (ه) تبصره یک قانون هواپیمایی کشوری مقرر شده است که شورای عالی هواپیمایی دارای صلاحیت تعیین خط مشی کلی هواپیمایی کشوری است، طبیعتا این شورا می‌تواند با تعیین ضوابطی برای قیمت‌گذاری مانع افزایش نامتعارف بلیت هواپیما و اجحاف حقوق مسافران شود.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
جارد ایزاکمن کیست و چرا رئیس ناسا شد؟
نوراینفو | نکات کلیدی برای بهبود مدیریت مالی
هوش مصنوعی جدید گوگل، بهتر از ChatGPT
ویتامین‌های مهمی که هنگام بارداری مانع پوسیدگی دندان‌های کودکان می‌شود
قرارداد اسرائیل و آلمان برای سیستم دفاعی «آرو 3»
تیم ملی فوتبال مراکش قهرمان جام کشورهای عربی شد
توقف پروازها در بندرعباس به دلیل طوفان شدید
واکنش ایران به اشغالگری اسرائیل در سوریه
تحلیل دقیق الجزیره از جنگ 12 روزه
سازمان ملل : اسرائیل از نقض حاکمیت سوریه خودداری کند
سخنگوی داعش خراسان بازداشت شد+ جزئیات دستگیری
هشدار درباره افزایش مصرف گاز با برودت هوا
تلاش سران اروپا برای توافق بر سر بلوکه کردن دارایی‌های روسیه
ترخیص 4 میلیون تن نهاده دامی/ شرایط برای استمرار تولید فراهم است
هفته نوزدهم لیگ برتر فوتسال؛ گیتی‌پسند صدرنشینی را حفظ کرد
کری‌خوانی اسکوچیچ برای پرسپولیس؛ خدا پاسخ شادی‌های تحریک‌آمیزتان را داد
اشغال سوریه توسط اسرائیل صدای فرانسه و انگلیس را در آورد
هشدار احتمال وقوع طوفان و سیلاب در بوشهر
نورنما | گرفتار شدن گوسفندها زیر برف
واکنش دیوان کیفری بین‌المللی به تحریم آمریکا علیه دو قاضی
سقوط هواپیما در ایالت کارولینای شمالی آمریکا
پزشکیان: آن‌چه را که می‌نویسیم، عمل می‌کنیم
24 کشته و زخمی در واژگونی مرگبار اتوبوس در محور اصفهان–نطنز + شناسایی هویت 9 جان‌باخته
میامی؛ میزبان مرحله دوم مذاکرات آتش‌بس غزه
نورنما | دلی به وسعت دریا،زیر باران رحمت الهی!
یورش شهرک نشینان به مسجدالاقصی
فعال شدن دو سامانه به اندازه 6 برابر همه باران کشور
اخطار قرمز هواپیمایی / آماده‌باش فرودگاه‌ها با تشدید بارش‌ها
حریق واحد مسکونی در عظیمیه دو مصدوم بر جای گذاشت
تحریم دو قاضی دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل صدور حکم علیه اسرائیل
شارژ اعتبار مرحله دوم طرح یسنا ویژه شب یلدا
کره شمالی تلاش‌های ژاپن برای بازنگری اصول غیرهسته‌ای خود را محکوم کرد
تجمع 20 هزار نیروهای مورد حمایت عربستان در مرز یمن
تحریم های جدید آمریکا علیه کشتی‌ها و شرکت‌های مرتبط با ایران
فعالیت «سامانه موشکی اورشنیک» روسیه در بلاروس آغاز شد
تقویت همکاری بین عمان و هند با امضای پیمان شراکت اقتصادی جامع
معاون وزیر بهداشت: داروی آنفلوانزا بیش از میزان نیاز در کشور موجود است
تراکتور 1 (8) - پرسپولیس 1 (7) | صعود تراکتور در ماراتن پنالتی‌ها + فیلم خلاصه بازی
خبر معاون وزیر نفت از بازطراحی ساختار شرکت ملی پالایش و پخش
سردار رادان: دشمن در پی ایجاد اغتشاش از طریق فضای مجازی در کشور است
واکنش ایران به دلسوزی مزدورانه واشنگتن برای ایرانیان
مصر از طرح ترامپ برای برقراری صلح در سودان حمایت کرد
وزیر کار: قزوین پدر تجارت ایران است
باکو صادرات سوخت را به ارمنستان کلید زد
فرانسه میزبان کنفرانس بین‌المللی برای تقویت ارتش لبنان شد
هشدار مسکو به توکیو درباره رزمایش‌هایش با آمریکا
بانک‌مرکزی: 15 نفر 6 میلیارد دلار را ناپدید کردند
روسیه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تحولات غیرقابل پیش‌بینی پیرامون ونزوئلا شد
سرمای گزنده به جان آوارگان غزه افتاده است
فحاشی در ورزشگاه‌ها کار دست تیم‌ها می‌دهد
X
آگهی تبلیغاتی