شناسه خبر : 178740
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 خرداد ساعت 23:00
قالیباف در پاسخ به ظریف: قانون اقدام راهبردی دست مذاکره‌کننده‌ها را پر کرد

قالیباف در پاسخ به ظریف: قانون اقدام راهبردی دست مذاکره‌کننده‌ها را پر کرد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه می‌گویند «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، مانع رفع تحریم است» اصلا درست نیست و این قانون بود که دست مذاکره‌کننده‌ها را پر کرد.

نورنیوز ـ گروه سیاست: محمدباقر قالیباف شامگاه سه‌شنبه( ۲۹ خردادماه)، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه خبر سیما پخش شد، درباره شرایط کشاورزی و اینکه هزاران تن از محصولات بر روی زمین می‌ماند یا دلال‌ها با پایین‌ترین قیمت محصولات را خریداری می‌کنند، اظهار  داشت:  یکی از بخش‌هایی مهم کشور کشاورزی است و به صورت مستقیم ۴ میلیون شغل در این بخش وجود دارد و در حوزه امنیت غذایی کشاورزی بحث بسیار مهمی برای کشور است.

ضرورت نوسازی و مدرن‌سازی صنعت کشاورزی

قالیباف تاکید کرد: یکی از چالش‌های جدی، اساسی و طولانی مدت که زخم کهنه‌ای شده، گرانی پیاز در یک سال و سیب زمینی در سالی دیگر یا نبود برخی از محصولات در برخی سالها است؛ در بسیاری از کشورها در حوزه فناوری کشاورزی پیشرفت کردند، اما ما در برداشت محصولات اشکالات قابل توجهی داریم. چرا که مصرف آب در کشاورزی همچنان به صورت سنتی و قرقآبی است. حتی در موضوع تکنولوژی در کشاورزی در برخی از قسمت‌ها به صورت بارانی و در مواردی قطره ای انجام می شود که این موارد در دنیا منسوخ است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ضرورت ایجاد سیستم آبیاری قطره‌ای در صنعت کشاورزی گفت: در این صنعت باید تحول ایجاد کنیم، به رغم دانشی که در این حوزه داریم هنوز موفق عمل نکردیم، حتی این موضوع بر الگوی کشت هم تاثیر می گذارد. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تفاوت در قیمت تمام شده محصول برای تولید کننده و مصرف کننده، گفت: کشاورز حداکثر ۳۰ درصد از محصول تولیدی سهم دارد و ۷۰ درصد مابقی را واسطه ها و شبکه توزیع سود می‌برند. به نحوی که قیمت محصول تولیدی نسبت به قیمت محصولی که به دست مصرف کننده می رسد، حدود ۱۰ برابر حداقل فاصله است.

وی با اشاره به موضوع صادرات که موفقیت در این حوزه کم است، عنوان کرد: دلیل این موضوع عدم ثبات است. در حالی که اوج زمستان در جنوب کشور برداشت صیفی‌جات داریم و باید به این موضوع برای صادرات توجه شود و در  این حوزه برنامه ریزی دقیقی وجود ندارد.

واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی/حضور کشاورزان و صنوف در قیمت‌گذاری

قالیباف با اشاره به کشاورزی‌ خرد در دورترین نقاط کشور گفت: باید کشاورزان را به سمت خروج از کشاورزی سنتی سوق داد  که در برنامه هفتم دیده شده است؛ در بحث قیمت‌گذاری هم در مجلس یازدهم شورایی برای قیمت‌گذاری تعیین شد زیرا یکی از مشکلات ما قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی است. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: موضوع دیگر واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی است که بیش از نیاز واردات داریم. در چای و برنج مشکلاتی داریم که باید برطرف شود هم در برنامه هفتم توسعه و هم در برخی قوانین باید این مسائل مرتفع شود. 

وی ادامه داد: طبق قانون اکنون دیگر در قیمت‌گذاری خود کشاورزان و صنوف آنها حضور دارند، زیرا ذینفع اصلی آنها هستند. در کالاهای دیگر نیز شاهد قیمت‌گذاری از این دست بودیم و باید به همین صورت اقدامات لازم انجام شود. 

قالیباف با بیان اینکه در کالاهای اساسی عمدتا واردکننده هستیم، افزود: اگر چه در گندم مشکل نداریم، اما در دیگر دانه‌ها مثل ذرت، دانه‌های روغنی و جو مشکلاتی داریم و وارد می‌کنیم در حالی که می‌توانیم این دانه ها را در داخل تولید کنیم؛ بر این اساس در برنامه هفتم پیش‌بینی‌هایی انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که اهداف پیش‌بینی شده در پایان برنامه هفتم محقق می‌شود؟ گفت: اینکه یک برنامه را دنبال کنیم و سال آخر به نتیجه برسیم، حرف غیرمنطقی است؛ برنامه‌ای موفق است که وقتی شروع می‌شود در سال اول حتما بین ۱۰ تا ۱۵ درصد اهداف محقق شود و در سال‌های دوم و سوم درصد پیشرفت باید بیشتر باشد و اگر منتظر سال آخر باشیم همچون ۶ برنامه قبلی که محقق نشد برنامه هفتم هم محقق نمی‌شود. 

تولید در روستا متولی ندارد

قالیباف در پاسخ به این سوال که ظرفیت‌های داخلی را چگونه به کار می‌گیرید، گفت: من فکر می‌کنیم این موضوع مهم است که دولت متولی باشد و دخالت‌های بی‌مورد نداشته باشد مثلا در قیمت‌گذاری دخالت نکند.؛ باید اجازه دهیم این بخش‌ها را خود مردم تنظیم کنند و مردمی سازی جدی است و به روستاها توجه کنیم. 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در روستا خیلی متفرق هستیم و یک دهدار داریم، فرد دیگری مسئول مسکن است، اما تولید بی‌صاحب است هم اکنون باید به این مسائل در روستاها مورد توجه قرارگیرد و البته در برنامه توجه نیز به این مسائل پرداخته شده است.

قانون اقدام راهبردی دست مذاکره‌کننده‌ها را پر کرد

قالیباف گفت: امروز موضوع سیاست خارجی و سیاست‌های حاکمیت از اولویت‌های دولت چهاردهم است، در این زمینه موضوع خنثی‌سازی تحریم باید به ظرفیت‌های درونی تکیه کنیم، یک بخش در رفع تحریم همین مربوط به مذاکرات هسته‌ای است، این که می‌گویند «قانون اقدام راهبردی مانع رفع تحریم است» اصلا درست نیست، چرا تابع سیاست‌های ابلاغی و راهبردی نیستید، این قانون دست مذاکره کننده‌ها را پر کرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی