شناسه خبر : 178600
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 خرداد ساعت 21:45
قالیباف: دولت باید قدرت خرید را حفظ کند/ سیاست‌های غلط صادرات را کند کرد

در نخستین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری:

قالیباف: دولت باید قدرت خرید را حفظ کند/ سیاست‌های غلط صادرات را کند کرد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید قفل توقف کشور را بشکنیم، گفت:رئیس جمهوری باید ضامن حل مشکلات اقتصادی با مشارکت و همراهی مردم باید باشد.

نورنیوز-گروه سیاسی: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس‌جمهوری باید حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی باشد.

محمدباقرقالیباف شامگاه دوشنبه -۲۸ خردادماه - در نخستین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: انتخابات یک فرصت بزرگ است که در اختیار مردم عزیز و شریف ایران است، تا بتوانید برای فرزندان و عزیزانتان و ایران عزیز ما تصمیم بگیرید، رئیس جمهور مسئولیت سنگینی دارد که باید این بار سنگین را به دوش بکشد،  انتخاب شما عزیزان در این مقطع بسیار مهم است؛یکی از وظایف رئیس جمهور در این شرایط سخت توجه و تحول در حوزه اقتصاد است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از وظایف رئیس جمهوری ایجاد تحول و توجه به اقتصاد کشور و معیشت خانواده‌های محروم، به ویژه کارگران و کارمندان آنهایی که حقوق ثابت دارند، و همچنین مددجویان بهزیستی باشد که و با تورم شرایط درآمدی آنها آسیب می‌بیند.

قالیباف با بیان اینکه رئیس جمهور باید به گونه‌ای انتخاب شود که ضامن حل مشکلات شود، تصریح کرد: البته بدون شک با کمک خود مردم این موضوع محقق می‌شود. چرا که امروز بازنشستگان کشوری، لشکری، تامین اجتماعی، ایثارگران شرایط سختی را گذراند و همه با این مشکلات روبه رو هستیم و باید این کار را انجام دهیم.

رئیس‌جمهوری باید حواسش به سفره مردم باشد
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رئیس جمهوری باید ضامن حل مشکلات اقتصادی با مشارکت و همراهی مردم باید باشد، در دهه ۹۰ شرایطی سختی گذراندیم، به طوری که از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه یک درصد بود و نقدیندگی ۲۶ برابر بود که این موضوع نشان دهنده اقتصاد سخت و مشکلات دارد.

قالیباف با اشاره به دوران کرونا گفت:  پدران و مادران خانواده کار تربیت و آموزش بچه‌‎ها را در آن شرایط به عهده گرفتند و هم تامین هزینه‌ها را در اوج مشکلات اقتصادی بر عهده داشتند که باید این شرایط جبران شود و در برنامه هفتم توسعه کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و تنها سند ما و میثاق ملی ماست به این موضوع توجه شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه «رئیس‌جمهوری باید حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی کشور باشد»، گفت: در دولت خدمت و پیشرفت، با مشارکت مردم و سرمایه گذاران، برنامه‌هایی را پیش خواهیم برد که علاوه بر کنترل تورم، به رشد اقتصادی و احقاق حقوق مردم منجر شود.

باید قفل توقف کشور را بشکنیم
وی افزود: ما باید قفل این توقف را بشکنیم و کار دولت سیزدهم که شهید رئیسی شروع  کرد را ادامه دهیم؛ نقاط قوتش را تقویت و ضعف هایش را برطرف کنیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه حواس رییس جمهور باید به سفره مردم و رشد اقتصادی باشد، یادآور شد: بنده معتقدم قفل این توقف را باید بشکنیم و کاری که دولت سیزدهم و شهید رئیسی شروع کردند و پیش بردند، ادامه دهیم؛ در این راه باید نقاط قوت را تقویت کرده و ضعف‌ها را برطرف کنیم. بر همین اساس بر این باورم که ظرفیت‌های کشور بالا است و می توان سه برابر یارانه های موجود سرمایه مستقیم داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در دولت خدمت و پیشرفت تمام تلاش ما با حضور و مشارکت شما و اقتصاد قوی این است که دولت بتواند حقوق کارگران، کارمندان، بازنشستگان، زحمت کشان و مردم مناطق محروم را متناسب با تورم پیش برده و قدرت خرید را حفظ کند.

قالیباف با اشاره به سخنان پزشکیان مبنی بر انسجام در همه زمینه‌ها، گفت: نگاه آقای پزشکیان را قبول دارم. همچنین آقای پورمحمدی به این موضوع اشاره کردند که فقط موضوع اقتصاد مطرح نیست؛ بلکه فرهنگ هم باید در نظر گرفته شود؛ به عبارتی اگر به فرهنگ کار، فرهنگ تولید، فرهنگ مصرف را توجه نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سرمایه‌گذاری و بهره وری را دو موضوع مهم در رشد اقتصادی عنوان کرد و گفت: در برخی از کشورها که به صورت متوسط ۹ درصد رشد داشتند، نصف این رشد را فقط از طریق بهره‌وری به آن رسیدند. 

وی با بیان اینکه بهره وری یعنی استفاده درست از مدیریت صحیح، گفت: برای این موضوع باید رئیس جمهوری انتخاب کرد که قابلیت اجرای این کار را داشته باشد. به این معنا که بتواند از ظرفیت اندیشمندان، متخصصان و نخبگان برای تصمیم سازی استفاده کند.

مهمترین موضوع برنامه هفتم توسعه خانواده محوری است
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۲.۸ درصد از رشد اقتصادی در برنامه هفتم توسعه با توجه به بهره وری پیش بینی شده است؛ برنامه هفتم توسعه سند ملی است و البته ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد ولی نقاط قوتی هم دارد. به عنوان مثال مهمترین موضوع برنامه هفتم توسعه خانواده محوری است و سبد خانوار در همه ابعاد دیده شده است.

قالیباف ادامه داد: در ماده ۱۱۸ این موضوع پیش بینی شده که شورای راهبری در هرکجا در حین اجرا، اشکالی در اجرای برنامه دید، کمیته‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور و کمیسیون‌های دولت برای اصلاح آن تشکیل می‌شود. اما بدانید که قانون وجود دارد و باید آن را اجرا کنیم، نه اینکه بگوییم باید آن را کنار بگذاریم. چرا که این موضوع سبب از دست دادن انسجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۷.۵ درصد از ۹ میلیون بشکه انرژی فسیلی کشور هدر می‌رود، یادآور شد: این میزان در مصرف یا در گازهای مشعل هدر می‌رود و از این انرژی که در حوزه پتروشیمی که درآمدی نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار دارد؛ فقط ۷.۵ درصد آن استفاده می‌کنیم. اگر دقت کنیم می‌توانیم ۷.۵ درصد را به ۱۵ درصد برسانیم تا در همین یک قلم ۲برابر رشد خواهیم کرد و برای رفع این مشکلات نیازمند مدیر قوی هستیم.

سیاست‌های غلط صادرات را کند کرده است
قالیباف با بیان اینکه فرصت‌های کشور پیش‌بینی پذیر نیست، تاکید کرد: تصمیمات سیاسی و قاعده‌گذاری غلط مانند صدور بخشنامه از سوی یک وزارتخانه که اعتراض فعالان را بر همراه داشته است، سبب فرار سرمایه شده است و سیاست‌های ما به گونه‌ای است که صادرات را کند کرده و به واردات ترجیح می‌دهیم.

وی درباره رشد ۸ درصد که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است، یادآور شد: برای این موضوع دو عامل بهره وری و سرمایه گذاری مورد توجه است و از نظر بنده بهره وری نسبت به سرمایه گذاری ارجحیت دارد. به این دلیل که ظرفیت‌های موجود را برای بهره‌وری حفظ کرده و آن را دنبال کنیم و این موضوع بسترسازی لازم را برای ادامه سرمایه گذاری فراهم خواهد کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره سخنان پزشکیان که گفته بود برای واردات خودرو دست دوم، ارز نداریم، تصریح کرد: در اینجا اعلام می‌کنم برای این موضوع ارز داریم و در سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز داشتیم، اما کیفیت پایین خودرو سبب عدم رضایت مردم و دولت شده در حالی که حفظ همین ۸ میلیارد دلار به معنای بهره وری است.

وی توضیح داد: نقدینگی که در دست ما است بیشتر به کیفیت آن توجه داریم نه کمیت آن، در حالی که این میزان می تواند بیشتر هم باشد. به عبارتی نقدینگی که بیش از هزارمیلیارد تومان است از کمان برنامه ریزی خارج شده است؛ اما در برنامه هفتم توسعه و ماده (۸) آن، دولت را در سال ۱۴۰۳ موظف کرده است که یکی از بانک‌های تخصصی تبدیل به بانک توسعه شود تا نقدینگی به این بانک آمده و فقط برای پروژه‌های زیرساختی هزینه شود.

۳.۵ برابر یارانه‌ها هدر می‌رود
قالیباف ادامه داد: در ال.پی.جی آن چیزی که در مدار خزانه در سال ۱۴۰۰ اداره می‌شد، ۲۷ هزار میلیارد تومان است. اما مجلس یازدهم در این خصوص کنترل و پیگیری کرد تا این موضوع اصلاح شود و ال.پی.جی در سال گذشته ۱۸۰ هزار میلیارد تومان شد که این موضوع نشانه بهره وری است و در معادن و سایر حوزه ها هم به این شکل است.

وی با بیان اینکه یارانه‌ها به میزان ۳.۵ برابر هدر می‌رود، توضیح داد: یعنی ۱۲۶۰ میلیارد تومان هدر رفت داریم. حتی در حوزه تحریم معتقدم همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی کشور طرف دیگر باید باشد تا برای رفع تحریم اقدام کند.

قالیباف با بیان اینکه برای این موضوع طرح مشخص وجود دارد، گفت: فقط ۱۰۴میلیارد دلار در حوزه بهره وری در سال پرت داریم و این اعداد و ارقام نشان می دهد که انتخاب رئیس جمهور درست که می‌تواند ظرفیت‌هایی را که وجود دارد ولی از دست می رود، اصلاح کند. به عنوان مثال قرارداد با چین و روسیه هنوز اجرایی نشده است و باید از ظرفیت بریکس و شانگهای در انضباط مالی استفاده کرد و در این راه باید به مشارکت مردم در اقتصاد اهمیت دهیم.

حساب‌های دولتی از ۲۵۰ هزار به ۵ هزار حساب رسید

قالیباف با اشاره به اهمیت پنجره انتخابات در سرنوشت کشور توضیح داد: اگر خود تحریمی داخل کشور را حذف نکنیم، امکان ندارد تحریمی را خارج از کشور حل و فصل کنیم. 

وی با بیان اینکه باید دولت انضباط مالی داشته باشیم، یادآور شد: از زمان ورود به مجلس یازدهم، مصوبه‌ای داشتیم که این مصوبه از سال گذشته در دولت شهید رئیسی ابلاغ شد و بر اساس آن حساب‌های دولتی که بیش از ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار حساب بود و به صورت نقدی به این حساب‌ها در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها پول واریز می‌شد، تحت عنوان حساب خزانه بانک مرکزی به ۵ تا ۶ هزار حساب رساندیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مقرر کردیم به جای واریز نقدی باید به صورت اعتباری برای این ۵ تا ۶ هزار حساب انجام شود تا پول به ذی‌نفع نهایی برسد و نتیجه این شد که همه دولت‌ها در پرداخت حقوق کسری داشتند و از خزانه پول دریافت می‌کردند، این رویکرد سبب شد دولت در پایان سال گذشته، ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات پولی داشته باشد که چنین اقدامی نشان داد ما می‌توانیم.

دولت نهم تا یازدهم با شهرداری همراهی نمی‌کرد

قالیباف با اشاره به حضور ۱۲ ساله مدیریتش در شهرداری تهران عنوان کرد: در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم به هر دلیلی با شهرداری همراهی و پشتیبانی نداشتند و حتی مصوبات مجلس را در بخش قانونی اجرا نمی‌کردند، در حالی که پیش از مدیریت ما در ۲۵ سال، ۷۰ کیلومتر برای مترو ریل کشیده شد ولی در مدیریت ۱۲ ساله ما، ۱۵۰ کیلومتر در تهران ریل مترو کشیدیم، حتی تنها ال‌سی (LC) که بدون پیش پرداخت و بدون گارانتی بانک مرکزی برای شهرداری تهران باز شد، در همین دوره بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امکان استفاده از ظرفیت خارجی وجود دارد، گفت: بین ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار ظرفیت‌ گفت‌وگو و ارتباط با کشورهایی که با آنها کار می‌کنیم وجود دارد، باید این مسیرها به اتمام برسد، ما می توانیم سبب تحول شویم و ظرفیت لازم در این حوزه در برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

قالیباف در خصوص راهکارهایی که در دولتش برای مهار تورم درنظر خواهد گرفت، عنوان کرد: موضوع تورم از موضوعات جدی است که متاسفانه تورم بالا در مدت زمان طولانی داشتیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تورم به سفره‌های مردم به ویژه حقوق بگیران ثابت، فشار جدی در سال‌های گذشته وارد کرد، گفت: برای رفع تورم باید به سه موضوع دقت شود. نخست اصلاح نظام بانکی است که بانک‌های دولتی و خصوصی سبب خلق پول شدند و باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.

مجلس اقتدار را به بانک مرکزی برگرداند
قالیباف اضافه کرد: نقدینگی حدود ۸۲۰۰ میلیارد تومان است، از طرفی این نقدینگی به درستی در تولید هزینه نشده است. بر همین اساس در مجلس یازدهم قانون جدید بانک مرکزی تصویب شد که این قانون اقتدار را به بانک مرکزی برگرداند و حوزه قضایی مربوط را هم به بانک مرکزی منتقل کردیم تا تخلفات و نظارت بر بانک‌ها را کنترل کند.

 نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر توجه به سرمایه گذاری در تولید عنوان کرد: برای این موضوع باید توسط دولت بانک توسعه تشکیل شود تا مبالغ درنظر گرفته شده فقط برای پروژه‌ها هزینه شود. همچنین ضروری است سپر حمایتی در حوزه تورم برای مردم در نظر گرفت. 

وی با اشاره به تاکید ۱۰ ساله رهبر معظم انقلاب در شعار سال مبنی بر حمایت از تولید و کنترل تورم، اظهار داشت: دلیل این تاکیدات مشکلات در حوزه بانکی است و بخشی هم به ساختار بودجه ارتباط دارد، زیرا در بودجه وقتی درآمد پایدار نداشته و متکی به فروش نفت شویم، نابسامانی در انضباط مالی رخ می‌دهد و باید برای رفع تورم به این مسائل توجه کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در کنار همه این مشکلات نیازمند مدیر قوی هستیم تا بی تدبیری در سیاستگذاری‌های اشتباه گذشته را رفع کند و سفره مردم که بر اثر بی عرضگی کوچک شده، بهبود بخشد. بر همین اساس دولت خدمت و پیشرفت سپر حمایتی را برای این موضوع در نظر خواهد گرفت.

در حوزه تحریم اقدام در برابر اقدام قرار داده شود
قالیباف در جمع بندی مناظره امشب در خصوص رشد اقتصادی و مهار تورم اظهار داشت: اساس تحول مردم هستند و نقش مردم دراقتصاد غیرقابل انکار است. به عبارتی اینکه امنیت سرمایه و فرصت‌ها برای مردم تامین شود و دست دولت از اقتصاد جمع شود تا سیاستگذاری دستوری خلق الساعه سبب ناامنی، فرار سرمایه و حبس سرمایه در صندوق بانک‌ها نشود، این موارد به رشد اقتصادی و مهار تورم خواهد انجامید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید نخبگان، اندیشمندان، صاحبنظران، کارآفرینان به ویژه جوانان که پیشگامان اقتصاد کشور هستند و توانایی ارزش افزوده چند برابر نسبت به گذشته دارند، باید در صدر نشانده و آنها برای ما تصمیم‌سازی کنند و ما تصمیم گیری کنیم. زیرا در گذشته تحولات بزرگ کشور ریشه در حضور مردم داشته و در این زمان هم باید به آن توجه شود.

وی با تاکید بر توجه به بازاراولیه و ثانویه بازار سرمایه که مکمل یکدیگر هستند، گفت: همچنین باید رفع تحریم‌ها در دستور قرار گیرد و در حوزه هایی مانند سازمان همکاری‌های شانگهای، بریکس و نظایر آن باید مورد توجه قرار گیرد و اقدام در برابر اقدام در حوزه تحریم در دستور کار قرار گیرد.

سپرحمایتی برای پنج دهک جامعه و بازنشستگان ایجاد شود

قالیباف تورم را نتیجه سیاستگذاری‌های دولت ها دانست و گفت: در دولت چهاردهم که دولت خدمت و پیشرفت است، باید سپرحمایتی در تامین لوازم خانگی، کالاهای اساسی و معیشتی برای پنج دهک جامعه و بازنشستگان ایجاد شود. این روش سبب می‌شود تا زمانی که با تورم مبارزه می‌شود، مردم آسیب نبینند، آسیبی نتیجه بی‌تدبیری‌ دولت ها است و مردم در این حوزه مقصر نیستند. ماده ۲۸ خدمات کشوری نیز می‌گوید که باید حقوق این قشر از جامعه با تورم متناسب باشد تا کاهش تورم این موضوع را ضمانت کند.

وی با بیان اینکه با مدیریت قوی، رئیس جمهوری قوی، مدیران قوی و متدین و امین، امکان کنترل تورم وجود دارد، یادآور شد: انقلاب اسلامی این فرصت را به همه مردم ایران داد تا طبق مردم‌سالاری دینی بر سرنوشت خود حاکم باشند و بتوانند نفرات را در سلسله مراتب قدرت انتخاب کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم گفت: امروز شما هستید که در فرصت انتخاب تصمیم بگیرید تا برای ۴ سال آینده دولتی را مستقر کنید که آینده فرزندان شما را تامین کند و مانند دستاوردهای حوزه دفاعی، در بخش اقتصاد هم سبب پیشرفت شود.

انتخابات پیش رو فرصت طلایی برای کشور است
پس از پایان نخسین مناظره، محمدباقر قالیباف مانند سایر نامزدها در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره نخستین مناظره گفت: انتخابات پیش رو فرصت طلایی برای کشور است؛ امیدوارم این مناظره در نگاه سیاسی و اقتصادی مردم عزیز موثر باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: انتخابات کوتاه‌ترین، دقیق‌ترین و کم هزینه ترین مسیر است تا مردم اراده خود را برای از بین بردن ضعف‌ها، تقویت قوت‌ها، ترسیم آینده ای روشن و پرامید برای خود و فرزندان دلبند خود و ایران عزیز فراهم کنند.

وی با قدردانی از صدا و سیما که در این فرصت کم برنامه‌ها را به صورت فشرده تنظیم کرد، یادآور شد: امشب مجموعه عزیزان و نامزدها توانستند با بیان دقیق و رعایت اخلاق و انصاف مطالب خود را مطرح کنند؛ امیدواریم این مناظره ها بتواند به مردم در جهت افزایش آگاهی و تصمیم گیری درست در انتخابات کمک کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی