×
سیاسی
شناسه خبر : 178043
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1403/03/24 ساعت 11:05
برای اجماع نخبگان فرمول دارید؟

نورنیوز از جای خالی یک اصل مهم در برنامه های انتخاباتی نامزدها گزارش می دهد؛

برای اجماع نخبگان فرمول دارید؟

تحقق برنامه های توسعه، ممکن نخواهد بود مگر آنکه رئیس جمهوری در پاستور مستقر شود که بتواند اجماعی از نخبگان حاکمیتی ( مسئولان نهادهای مختلف کشور) را بر سر مسایل کلان و ملی ایجاد کند. همزمان باید بتواند تلاش کند نخبگان غیر حاکمیتی را نیز وارد میدان کند و یک اجماع ملی از مجموعه ی ظرفیت های نخبگانی و کارشناسی کشور ایجاد کند.

نورنیوز – گروه سیاسی: « توسعه و پیشرفت»، آرزوی ایرانیان در نزدیک به دو قرن  اخیر بوده است. تولید محتوا و ادبیات مربوط به « ترقی»، «پیشرفت» یا توسعه در ایران معاصر به قبل از نهضت مشروطه بر می گردد. با این حال مبارزات، اقدامات و برنامه ریزی های مختلف تاکنون، منجر به تحقق کامل این خواست دیرینه نشده و هنوز ایرانیان، خود را کشوری توسعه یافته نمی دانند. مضاف بر اینکه در چند دهه گذشته رقابت یا مسابقه شدیدی هم میان کشورهای منطقه بر سر رسیدن به شاخص های توسعه درگرفته است. طبعا توسعه یافتگی، موضوعی نسبی و تدریجی است و همه دولت ها درجاتی از پیشرفت و توسعه یافتگی را در ایران پیاده کرده اند اما در مجموع، ایران تا رسیدن به موقعیت استاندارد توسعه یافتگی، هنوز راه درازی در پیش دارد.

سخن گفتن درباب مفهوم توسعه قاعدتا مجالی مستقل می طلبد. اما عمومی شدن مفهوم توسعه در جامعه ایران و تاکید جریان های سیاسی بر حرکت در مسیر توسعه را می توان به فال نیک گرفت. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هم، محور برجسته برنامه ها یا مواضع نامزدها موضوع توسعه است. نفس توجه نامزدهای انتخابات به موضوع توسعه و برنامه هایی که ناظر بر آن است امیدواری برای شتاب گرفتن روند توسعه یافتگی را بیشتر می کند.

جمهوری اسلامی ایران مشخصا تا کنون 7 برنامه 5 ساله را تدوین کرده که اتفاقا جهت گیری و عنوان آن هم مزین به تعبیر و مفهوم "توسعه" است. نفس تدوین چنین برنامه هایی آنهم با جهت گیری معطوف به آینده قابل دفاع است. با چنین برنامه هایی، حداقل روی کاغذ، مسیر کلی اداره کشور برای یک دوره 5 ساله مشخص می شود و این، تأییدی بر برنامه محوری و اهمیت آن است.

البته در کنار برنامه های توسعه 5 ساله، اسنادی مثل سیاست های کلی نظام و همچنین سند چشم انداز 20 ساله کشور هم به عنوان اسناد بالادستی مطرح بوده است. فلسفه وجود اسناد بالادستی کانالیزه کردن یا جهت دادن به تحرکات و اقدامات نهادهای مختلف کشور در یک مسیر واحد است برای تمرکز بیشتر بر اولویت های اساسی در مسیر تامین منافع و قدرت ملی. جمهوری اسلامی از این باب یعنی تدوین اسناد بالادستی موفق بوده اما وقتی به میدان اجرا ورود کنیم ارزیابی متفاوتی خواهیم داشت و چه بسا کارنامه قابل دفاعی را شاهد نباشیم.

 رئیس مرکز پژوهش های مجلس بر اساس گزارش های تحقیقاتی این مرکز، میزان اجرایی شدن 6 برنامه توسعه قبلی جمهوری اسلامی را حدود 30 تا 35 درصد ارزیابی کرده است. وضعیت تحقق شاخص های قید شده در برنامه چشم انداز 20 ساله در آخرین سال منتهی به آن یعنی 1404 هم وضعیتی بهتر از اجرای برنامه های توسعه 5 ساله ندارد.

با این توصیفات، تاکید نامزدهای انتخابات پیش رو بر اجرای برنامه توسعه هفتم، زمانی می تواند اتفاق خوشایند و امیدوار کننده ای باشد که پیوست های کارشناسانه ای هم در زمینه چگونگی اجرای آنها داشته باشند. در غیر اینصورت مواضع امروز آنها هم نزد افکار عمومی یا نخبگان و رسانه ها، به حساب وعده های مرسوم انتخاباتی گذاشته می شود که قبلی ها هم طرح بحث کردند اما در عمل موفقیتی به دست نیاوردند.

انتقادها به کیفیت و مکانیسم های برنامه ریزی در ایران و از جمله نحوه تدوین برنامه های توسعه 5 ساله به جای خود باقی است. اما این انتقادهای کارشناسانه و مسیر اصلاح آن یک بحث است و تلاش برای اجرای قانون برنامه توسعه یا حرکت در مسیر محقق ساختن شاخص های آن به عنوان یک ریل گذاری قانونی و رسمی برای پرهیز از پراکنده کاری های پر هزینه و غیر اولویت دار، موضوعی دیگر است.

طرح موضوع برنامه محوری و تاکید بر اجرای برنامه های بالادستی در این روزها از این جهت هم قابل تامل تر و جای امیدواری بیشتر دارد که نامزدهای انتخاباتی بواسطه ورود آنی و غیر منتظره به انتخابات، چه بسا برنامه های تدوین شده و جامعی نداشته باشند و لذا شایسته است که دولت خود را برای اجرایی کردن همین اسناد بالادستی تجهیز و بسیج کنند.

بنابر این ضرورت دارد نامزدهای انتخابات، هم دستور کارهای مشخصی برای اجرای برنامه های بالادستی داشته باشند و هم سازوکارهای جدیدی را برای تدوین برنامه ها بر اساس اولویت های روز کشور تدوین کنند. به گفته برخی کارشناسان شیوه فعلی برنامه نویسی که مجموعه ای از مسایل ریز و درشت و بسیار پراکنده است تامین کننده اهداف نیست و چه بسا یکی از موانع یا عوامل عدم اجرای برنامه های توسعه هم در همین کیفیت تدوین آنهاست.

این مهم میسر نمی شود مگر آنکه رئیس جمهوری در پاستور مستقر شود که بتواند اجماعی از نخبگان حاکمیتی ( مسئولان نهادهای مختلف کشور) را بر سر مسایل کلان و ملی ایجاد کند. همزمان باید بتواند تلاش کند نخبگان غیر حاکمیتی را نیز وارد میدان کند و یک اجماع ملی از مجموعه ی ظرفیت های نخبگانی و کارشناسی کشور ایجاد کند.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون از نبود چنین اجماعی آسیب هایی دیده و هزینه های مالی و معنوی فراوانی متحمل شده است. اما این تلاش ها و هزینه ها در میانه اختلاف نظرها و روحیه عدم همکاری و استمرار رقابت های انتخاباتی به بعد از انتخابات، راه به جایی نبرده و بالاجبار در چنبره قانون نویسی های تکراری افتاده به نحوی که گفته می شود ایران با تورم قوانین روبه روست.

تا زمانی که یک فهم مشترک از مشکلات اولویت دار، و اراده مشترک برای رفع و حل آنها ایجاد نشود، جابجایی های دولتها و مجلس ها سودی در پی نخواهد داشت و منجر به تحقق خواست دیرینه و ملی یعنی توسعه نخواهد شد. و این، راهی ندارد جز تلاش برای اجماع سازی. به نظر می رسد از پی تجربیات گذشته، بتدریج این درک در بین فعالان سیاسی و نخبگان ایرانی در حال شکل گیری است که جایگزین شدن تعامل با رویکردهای تقابلی یک ضرورت ملی برای ساختن آینده بهتر ایران است. به هر روی حداقل روی کاغذ شرایط برای تحقق چنین شرایطی یعنی حرکت به سوی رویکردهای تعاملی و اجماع ساز بر سر مسایل کلان و اولویت ها فراهم است. امید که از گذر رقابت انتخابات پیش رو این امیدواری ها از روی کاغذ به عرصه اجرا و عمل هم در آید.   

 


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
ویروس آنفلوآنزا در کودکان تهاجمی‌تر شده است
وقوع دو تصادف مرگبار در زنجان به همراه کشته و مصدوم
گروه مرگ ایران در جام جهانی 2026 تغییر کرد
قیمت دلار و سایر ارزها امروز پنجشنبه 6 آذر 1404
پوتین بر اهمیت توسعه سامانه‌های پدافند هوایی تاکید کرد
ممنوعیت تردد در جنگل‌های سوادکوه تا بارش‌های پاییزی
هشدار وزارت بهداشت: قرص‌های لاغری عطاری‌ها بی‌خطر نیستند
60 درصد آلودگی هوای تهران از ناوگان حمل و نقل منتشر می‌شود
پیام رئیس‌جمهور به سرمایه‌گذاران: فرصت‌های بی‌نظیر اردبیل در انتظار شماست
بسیج، پیوند قومیت‌ها با ایران را صدچندان کرده است
هنگ‌کنگ در آتش؛ 55 قربانی و 279 مفقودی در حریق مرگبار
زلنسکی شرط تازه‌ای برای گفت‌وگوهای سرزمینی مطرح کرد
صالح حردانی به 100 بازی با پیراهن استقلال رسید
چالش 2 حزب اصلی بر سر پست ریاست جمهوری عراق
تداوم تحرکات نظامیان صهیونیست در جنوب سوریه
پایان پلمب فدراسیون ژیمناستیک؛ تغییر مدیریت و آغاز فعالیت دوباره
پیام رئیس‌جمهور ایران به چین و تاکید بر تقویت همکاری‌های گردشگری و صنایع‌دستی
مدیرعامل کنترل کیفیت هوا: داده‌های سایت‌های خارجی قابل اعتماد نیست
288 هزار خانواده فلسطینی در غزه در سرما و باران رها شده‌اند
ناصر مسعودی خواننده‌ی پیشکسوت گیلان درگذشت
مجری آمریکایی فاکس‌نیوز : نتانیاهو دشمن تمدن غرب است
قطار مرگبار در چین 11 کارگر را زیر گرفت
ایستگاه مترو مریم مقدس شنبه افتتاح می‌شود
نیروی دریایی آماده پاسخ پشیمان‌کننده به هر تجاوز احتمالی است
تورم در یک قدمی 50 درصدی شدن
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز پنجشنبه 6 آذر 1404+ جدول
مدرسه تلویزیونی جایگزین آموزش مجازی مدارس می‌شود
زلزله 6.6 ریشتری غرب اندونزی را لرزاند
آمریکا بررسی مهاجرت افغان‌ها را موقتاً متوقف کرد
پیام تبریک شمخانی به مناسبت هفتم آذر: دریا اگر لازم شود، میدان تصمیم خواهد بود
مقامات سوریه پس از تیراندازی درعا را منع تردد شبانه اعمال کردند
تورم سالانه آبان 1404 به 40.4 درصد رسید
کار و زندگی؛ دو عقربه، هزار روایت
شهادت یک مرزبان اهل سنت در حمله تروریستی سراوان
ترامپ از ژاپن خواست اختلاف با چین را تشدید نکند
معاون وزیر بهداشت: ای کاش خودروسازها بساطشان را جمع می‌کردند
ترامپ خواستار بازبینی کامل پناهندگان افغانستانی در آمریکا شد
از کل‌کل خیابانی تا قتل؛ پرونده جنجالی مرگ دختر جوان در شهرری
حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در سلیمانیه+فیلم
اصلاح قیمت بنزین با هدف کنترل تورم و حمایت از معیشت است
نقدی بر طرح اصلاح قانون مهریه
پشت پرده تصمیم دولت استرالیا علیه ایران
قدم‌های کوچک برای حل مشکلات بزرگ
آغاز ثبت‌نام قطعی حج 1405 از 15 آذر
در هراس از نشانه‌گیری حزب‌الله
فرود از آسمان
تاکید وزیران خارجه ایران و فرانسه بر ضرورت کاهش تنش‌ها و تقویت صلح بین‌المللی
جدول فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون |پنجشنبه 6 آذر
مظنون احتمالی تیراندازی در واشنگتن یک تبعه افغانستان است
پشت پرده 70 سال تصمیم‌های بنزینی؛ چرا همیشه دیر و پرهزینه؟
X
آگهی تبلیغاتی