×
سیاسی
شناسه خبر : 177985
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1403/03/23 ساعت 18:34
شورای نگهبان مستقل است/ مصلحت‌سنجی در شورا وجود ندارد

شورای نگهبان مستقل است/ مصلحت‌سنجی در شورا وجود ندارد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان مستقل است و فراجناحی عمل می‌کند، گفت: شورای نگهبان یک جمع تخصصی است و مبنایش قانون است. مصلحت‌سنجی به آن معنایی که گفته می‌شود، راهی در شورا ندارد.

نورنیوز-گروه سیاسی: هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، به بررسی و تشریح روند احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری پرداخته است. دکتر طحان‌نظیف می‌گوید مبنای تشخیص صلاحیت فقط یک خط‌کش دارد و آن ضوابط قانونی است.

* در دوره چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری، از بین افرادی که برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرده بودند، در حدود هشتاد نفر از داوطلبان شرایط اولیه را برای ثبت‌نام جهت نامزدی ریاست جمهوری دارا بوده‌اند. چه فرایندی طی شد تا شورای نگهبان صلاحیت‌های داوطلبان نامزدی در این دوره از انتخابات را بررسی کند؟

* همه هشتاد نفری که داوطلب نامزدی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بودند، در صحن شورا پرونده‌شان طرح و بررسی شد.

ابتدا گزارشی درباره سوابق و خصوصیات هریک از داوطلبان داده می‌شد و پس از آن استعلام‌هایی هم که درباره افراد انجام شده بود، طرح می‌شد. سپس اعضای شورای نگهبان بر اساس شناخت و اطلاعاتی که داشتند، به صورت مستقل نظرات خود را بیان می‌کردند. در نهایت نیز رأی‌گیری می‌شد.

بر اساس قانون، وظیفه‌ی سنگینی برعهده‌ی اعضای شورای نگهبان گذاشته شده است. لذا مباحث کاملاً جدی انجام شد. پس از انجام مباحثات، داوطلب باید هفت رأی احراز از اعضای شورا کسب می‌کرد تا گفته شود احراز صلاحیت در مورد آن شخص صورت گرفته است. اگر آراء حتی یک عدد کمتر می‌شد یعنی شش نفر رأی مثبت می‌دادند، احراز صلاحیت صورت نمی‌گرفت.

 * نحوه تشخیص صلاحیت و احراز آن برای اعضا چگونه است؟ آیا توصیه‌های بیرونی اثری می‌تواند بر رأی نهایی بگذارد؟

* خیر هیچ کدام از اعضای شورای نگهبان با توصیه و مباحثی از این دست، نظرش تغییر نمی‌کند. شورا کاملاً مستقل است. اعضا ممکن است داده‌های مختلفی دریافت کنند؛ استعلام است، مباحثه است، نکات است، پرونده هم مطالعه می‌شود، اما در نهایت هر شخص بین خودش و خدای خودش بر اساس مستندات و سوابق گفته شده به جمع بندی می‌رسد و آن تشخیصی را که قانون برعهده‌اش گذاشته است، انجام می‌دهد.

مبنای تشخیص یک خط‌کش مهم دارد و آن ضوابط قانونی است. مبنای ما در شورای نگهبان قانون است و بر مبنای آن رأی‌گیری انجام می‌شود. رأی‌گیری به صورت مخفی بود؛ بدین معنا که اسامی در برگه‌های رأی مخفی نوشته می‌شد و هر یک از اعضا، گزینه‌ی احراز صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت را انتخاب می‌کردند و در نهایت شمارش آرا صورت می‌گرفت.

این فرایند در خصوص هر ۸۰ نفر طی شد؛ حتی یک نفر از این ۸۰ نفر نبود که این فرایند در موردش طی نشود و اتفاق نیفتد. تمام تلاش شورا این بود که کار در نهایت صحت، دقت و اتقان و البته با مقداری تسریع انجام شود که فرصت برای تبلیغات انتخاباتی وجود داشته باشد.

 * آیا در احراز صلاحیت‌ها و بررسی صلاحیت‌های نامزدها، مصلحت‌سنجی هم اثر دارد؟

* شورای نگهبان یک جمع تخصصی است و مبنایش قانون است. مصلحت‌سنجی به آن معنایی که گفته می‌شود، راهی در شورا ندارد. مبنا آن چیزی است که در قانون ذکر شده است. در مورد شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ما با اصل ۱۱۵ قانون اساسی مواجه هستیم که تأکید دارد نامزدهای ریاست جمهوری باید از میان رجال مذهبی و سیاسی باشند و برخوردار از شرایطی مانند مدیر و مدبّر بودن باشند.

تلاش تک‌تک اعضای شورای نگهبان این بود، در مورد آن شخصی که می‌خواهند رأی بدهند این اوصاف را احراز کنند لذا مصلحت‌سنجی به معنای اینکه کسی شرایط را نداشته باشد و احراز صلاحیت شود، صورت نگرفت. مبنا قانون و احراز شرایط قانونی است که به وسیله تشخیص اعضا صورت می‌گیرد.

 * نظر شخصی شما درباره حضور جناح‌های مختلف و افراد مختلفی که تأیید صلاحیت شدند چیست؟ این را نشانه چه می‌دانید و چه برداشتی می‌توان داشت؟

* حضور جریانات سیاسی مختلف در انتخابات، یک فرصت برای کشور است؛ اینکه جریانات سیاسی مختلف نسبت به موضوعات مختلف کشور فکر کرده و راهکار ارائه داده باشند، برای حل مسائل کشور مفید است و این راهکارها به کار گرفته می‌شود.

وقتی به سوابق انتخابات‌ها و خروجی‌هایی که پدید آمده نگاه می‌کنیم، شاهد رقابت گروه‌های سیاسی مختلف و روی کار آمدن دولت‌های مختلف هستیم. گروه‌های سیاسی، سلایق، احزاب و جریانات مختلف با انتخاب و اراده‌ی مردم فرصت خدمت پیدا کردند و تشکیل دولت دادند.

اگر اسامی رؤسای جمهور و دولت‌ها را در ذهنمان مرور کنیم؛ یعنی دولت فعلی را با دولت قبل از خودش مقایسه کنیم. دولت قبلی را با دولت قبل‌تر از خودش مقایسه کنیم و همین‌جور عقب برویم، خواهیم دید که سلایق گوناگون با انتخاب مردم دولت را به دست گرفتند. در مجالس شورای اسلامی هم به همین صورت بوده است. گفتمان‌های مختلفی در مجالس حضور داشتند که می‌تواند صحه بر این مطلب باشد که با رأی و اراده مردم، گروه‌های مختلف و رویکردهای گوناگون که گاهی خیلی هم متفاوت از هم بودند انتخاب شدند. ان‌شاءالله در آینده هم به همین صورت خواهد بود.

 * شما در ادبیات خودتان از عبارت احراز صلاحیت استفاده می‌کنید و از تأیید یا رد صلاحیت چیزی نمی‌گویید. تفاوت این دو و نسبت این عبارات با قانون انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

* در انتخابات ریاست جمهوری برخلاف انتخابات مجلس یا انتخابات‌های دیگر با مفهوم رد صلاحیت مواجه نیستیم و با دو مفهوم احراز صلاحیت و عدم احراز صلاحیت مواجه هستیم.

سطح انتخابات ریاست جمهوری و جایگاه ریاست جمهوری، سطح بالایی است. اوصافی که در قانون اساسی ذکر شده نظیر رجل سیاسی، رجل مذهبی، مدیر، مدبّر و سایر اوصاف در حد اداره‌ی کشور مدنظر است. لذا یک کسی ممکن است یک نماینده‌ی مجلس خوبی باشد، یک وزیر خوبی باشد، یک مسئول خوبی باشد و در جایگاه خودش هم دانش تخصصی لازم را داشته و توانمندی اجرایی کافی هم داشته باشد اما همین آدم در یک مصدر دیگر یعنی در یک وزارتخانه دیگر و در یک جایگاه دیگر نتواند آنجا را خوب اداره بکند. آیا این بدان معناست که او مشکلی دارد؟ خیر مشکلی ندارد لذا با رد صلاحیت مواجه نمی‌شود بلکه با عدم احراز صلاحیت مواجه می‌شود. یعنی مدیریت آن شخص مثلاً در این سطحی که بوده خوب بوده اما در حد اداره کشور نیست.

در قانون انتخابات ریاست جمهوری موضوع رد صلاحیت پیش‌بینی نشده است. البته ممکن است در مورد کسی مشکلاتی هم مطرح باشد، اما عموم آن کسانی که احراز صلاحیت نمی‌شوند، کسانی هستند که اعضای شورا آن سطح عالی برای اداره‌ی کشور را در فرد احرازشده نمی‌بینند.

رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام پس از رهبری است. پس آن فرد باید بتواند هیئت وزیران را اداره کند. در بحران‌ها و مسائلی که پیش می‌آید به خوبی تصمیم بگیرد، عاقبت‌اندیشی کند، و امور کشور را به پیش ببرد؛ چنین سطحی مدنظر قانون‌گذار بوده است.

 * درباره اخلاق انتخاباتی، آیا این موضوع صرفاً یک بحث اخلاقی است یا اینکه در فرایند انتخابات هم نقش دارد؟

* در برگزاری فرایند انتخابات هم مجری و هم ناظر شورای نگهبان است. ناظر از ابتدای آغاز فرایند انتخابات که ثبت‌نام است تا روز رأی‌گیری و شمارش آراء و در نهایت در بررسی صحت انتخابات نیز نظارت خواهد کرد. بنابراین شورای نگهبان بر کل فرایند انتخابات نظارت دارد.

در کنار بحث‌های قانونی و حقوقی حوزه‌ی نظارت، رعایت اخلاق انتخاباتی نیز به مردم و کاندیداها کمک خواهد کرد.

نامزدها در یک فضای آرام و منطقی می‌توانند خودشان را معرفی کنند و برنامه‌ای که دارند را به استحضار ملت شریف ایران برسانند تا مردم تصمیم درست بگیرند. اگر فضا به نحوی غبارآلود شود و با تخریب همراه باشد، مردم از شناخت نامزدها باز می‌مانند.

رعایت اخلاق انتخاباتی، فضای امن و آرام ایجاد می‌کند تا هدف تبلیغات یعنی معرفی نامزدها و برنامه‌هایشان محقق شود. بالاخره کشور با مسائل مختلفی مواجه است. برنامه‌های نامزدها باید برنامه‌های عملی برای پیش بردن امور و حل مسائل کشور باشد. در یک فضای منطقی و در یک فضایی که اخلاق بر آن حاکم است، می‌توان حرف‌ها را به گوش مخاطبان و رأی‌دهندگان رساند. ان‌شاءالله اگر همه عزیزان به این موضوع توجه داشته باشند، نتیجه‌اش انتخاب خوب و دقیق مردم خواهد بود.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
حمله توپخانه‌ای ارتش اسرائیل به جنوب سوریه
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
جنایت جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
سنایی‌راد: دشمن در محاسبات خود نقش ویژه رهبری را در نظر نگرفته بود
انهدام باند قاچاق سوخت در شهرستان نور
پرسپولیس از استقلال به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کرد
هشدار شدید روسیه درباره استقرار موشک‌های ژاپنی در نزدیکی تایوان
توافق تازه صنعت کشاورزی ایران و روسیه در مسکو
وزیر دفاع: تهدیدها را رصد می‌کنیم و آماده پاسخگویی هستیم +فیلم
مدارس کدام استان شنبه و یکشنبه غیر حضوری می‌شود؟
الجولانی: بحث نظام فدرالی در سوریه ناشی از جهل سیاسی باعث تضعیف وحدت ملی می‌شود
مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان سه قربانی را در تربت گرفت
شکست تیم ملی هندبال زنان ایران در گام نخست قهرمانی جهان
یونیفل: اسرائیل بیش از 10 هزار بار آتش‌بس لبنان را نقض کرده است
گسترش ویروس آنفولانزا با سرعت بالا
معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری: پزشکیان خود را نماینده همه ملت ایران می‌داند
زمین‌لرزه 3.7 ریشتری حوالی حسینیه خوزستان را لرزاند
لغو مجوز 6 شرکت بزرگ هواپیمایی توسط ونزوئلا
نورنما | نماد قدرت امپراطوری روم
پرونده معوقات سایپا همچنان باز است؛ موج نارضایتی مشتریان سایپا +فیلم
روس‌اتم در حال آماده‌سازی یادداشت تفاهم با ایران درباره نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک است
وزیر جنگ سابق اسرائیل: قانون معافیت سربازی، سیلی بر صورت نظامیان است
افشاگری اکسیوس درباره نشست محرمانه کاخ سفید؛ مذاکرات جدید صلح در اوکراین
سردار رادان: هدف دشمن در جنگ 12روزه ایجاد اغتشاش بود که به آن نرسید
محکومیت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری توسط 4 کشور اروپایی
گزارش تصویری| سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب خطاب به مردم ایران
دستور روبیو برای محدود کردن مهاجرت مسلمانان به آمریکا
‌رهبر معظم انقلاب: در جنگ 12 روزه برنامه‌ریزی 20 ساله دشمن شکست خورد
قائم‌پناه: قیمت بنزین ابتدا از خودروهای دولتی افزایش می‌یابد
الیاس حضرتی درگذشت ناصر مسعودی را تسلیت گفت
چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی در حال گسترش همکاری‌های راهبردی هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: 300 طرح فرهنگی نیمه تمام در کشور وجود دارد
درخشش ایرانی‌ها در جام فجر؛ قهرمانی دو وزنه‌بردار در روز نخست رقابت‌ها
تاکید ایران و ترکیه بر افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور همسایه
عراقچی:ما هیچ‌گاه صحنه دیپلماسی را خالی نکردیم ولی مذاکره قواعد خود را دارد
ابلاغ امیدنامه و اساسنامه فعالیت صندوق‌های ارزی در هفته آینده
گروسی نامزد دبیرکلی سازمان ملل شد
پیروزی قاطع ایران برابر عراق در آغاز انتخابی جام جهانی 2027
نورنما | 7 آذر روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سالروز عملیات مروارید گرامی‌باد
معاون وزیر بهداشت: وضعیت آلودگی هوا دیگر نیاز به اندازه‌گیری و محاسبه ندارد
شمار شهدای جنگ علیه غزه به 69799 نفر رسید
جدیدترین جزئیات از تیراندازی در نزدیکی کاخ سفید
لاریجانی: توسعه برنامه هسته‌ای مسالمت آمیز خود را به صورت جدی ادامه خواهیم داد
ترکیه: پیش از بحث درباره اعزام نیرو، باید آتش‌بس بین روسیه و اوکراین برقرار شود
ناکامی تلخ ستارگان پاس ساری در رویارویی با خیبر خرم‌آباد در لیگ برتر کشتی
ایران از شرکت‌های روس برای مشارکت در هاب غذایی دعوت کرد
معاون رئیس‌جمهور: کنسرسیوم‌های تبلیغاتی گردشگری باید در سطح جهانی شکل بگیرد
نمایندگان اقوام و مذاهب ایران در ژنو: تنوع فرهنگی کشور سرمایه وحدت ملی است
حماس رژیم صهیونیستی را به نقض توافق آتش‌بس متهم کرد
مطابق ماده 10 قانون، ثبت ادعاهای ملکی در سامانه الزامی شد
X
آگهی تبلیغاتی