شناسه خبر : 177799
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 22 خرداد ساعت 15:59
حکم دادگاه کانادا درباره سهل‌انگاری اوکراین در سقوط پرواز 752

«نورنیوز» گزارش می‌دهد؛

حکم دادگاه کانادا درباره سهل‌انگاری اوکراین در سقوط پرواز 752

دیوان عالی ایالت انتاریو در کانادا، خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین را به خاطر «سهل‌انگاری» در اعطای مجوز پرواز به هواپیمای اوکراینی مقصر شناخت و اوکراین را از نظر قانونی مسئول پرداخت غرامت کامل به خانواده‌هایی دانست که بستگان‌شان را 18 دی 1398 (8 ژانویه 2020) در حادثه شلیک به هواپیما در آسمان تهران از دست دادند.

نورنیوز- گروه بین‌الملل: دادگاهی عالی در کانادا بعد از 18 جلسه دادرسی (نوامبر سال ۲۰۲۳ تا ژانویه  (2024 بالاخره حکم خود را صادر کرد و با تأکید بر اینکه «شرکت هوایی اوکراین نتوانست ثابت کند که با سبک و سنگین کردن احتمالات در دادن اجازه به پرواز پی‌اس۷۵۲ در ترک تهران مرتکب کوتاهی نشده است» اعلام کرد شرکت هوایی اوکراین، «مراقبت استاندارد» را بر اساس قوانین هوایی بین‌المللی در دادن اجازه پرواز به آن هواپیما کاملا انجام نداده و بر اساس آخرین اطلاعات موجود، ایمنی را ارزیابی‌ نکرده است. بر اساس حکم دادگاه عالی ایالت انتاریو، مسئولیت قانونی پرداخت کامل غرامت به خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را در سقوط پرواز پی‌اس ۷۵۲ از دست دادند، بر عهده هواپیمایی بین‌المللی اوکراین است.

خانواده‌های شاکی در این شکایت که در دادگاه عالی انتاریو مطرح شد، شرکت هوایی اوکراین را به دلیل دادن اجازه پرواز به اهمال متهم کرده بودند.

به گزارش گلوبال نیوز، «قاضی یاسمین اکبرعلی گفت که دلیل سهل‌انگاری UIA (خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین) این بود که ساعاتی قبل از پرواز 752، ایران برای انتقام از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، یکی از سران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موشک‌های بالستیک را علیه نیروهای آمریکایی در عراق شلیک کرده بود و برای ضدحمله در حالت آماده‌باش قرار داشت. این حکم پس از یک محاکمه 18‌روزه در تورنتو صادر شد.»

این رسانه به نقل از «جو فیورانته» از وکلای پرونده و جزو تیم حقوقی پرونده نوشت: «این یک نتیجه مهم برای موکلین ماست که عزیزان خود را در سقوط پرواز 752 از دست دادند. برای اولین‌بار، خانواده‌ها اکنون پاسخ کاملی به نقش UIA (خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین) در این تراژدی وحشتناک دارند. این حکم به این معناست که UIA نمی‌تواند غرامت قابل پرداخت به خانواده‌ها را به 180000 دلار برای هر مسافر محدود کند واکنون موظف به پرداخت خسارت کامل خواهد بود.»

گلوبال نیوز افزود: « متعاقب صدور حکم، (ن.س) یکی از شاکیان پرونده گفت: «من و خانواده‌ام از حکم دادگاه بسیار خوشحالیم. پس از اینکه تقریباً در تمام مدت محاکمه در دادگاه نشستم، از زحمات و تلاشی که وکلای من از کمپ فیورانته و هاوی ساکس و هنری در دادگاه انجام دادند سپاسگزارم. »

پل میلر دیگر حقوقدان این پرونده هم گفت: «این حکم پیامی قوی به خطوط هوایی بین‌المللی می‌فرستد که باید ایمنی مسافران خود را در اولویت قرار دهند. خطوط هوایی باید اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از عملیات در مناطق درگیری انجام دهند.»

حکم دادگاه کانادا در شرایطی صادر شد که کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد تیر ۱۴۰۲ شکایتی از جمهوری اسلامی ایران را در دیوان دادگستری بین‌المللی به ثبت رساندند و حال رای دادگاه کانادایی، یک برگ تازه به پرونده شکایت علیه کشورمان  اضافه می‌کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی