شناسه خبر : 177079
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 17 خرداد ساعت 10:08
بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز ایرانشهر، مکران، چابهار و کنارک

بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز ایرانشهر، مکران، چابهار و کنارک

خط انتقال گاز ایرانشهر، مکران، چابهار و کنارک از سوی سرپرست ریاست‌جمهوری و با حضور وزیر نفت در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسمی رسید.

نورنیوز- گروه اقتصادی: این پروژه امروز (پنجشنبه، ۱۷ خرداد) با دستور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری به‌صورت ویدیوکنفرانس و با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مسئولان استانی و مدیران ارشد صنعت گاز در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.

اجرای پروژه خط انتقال گاز «ایرانشهر - مکران - چابهار و کنارک» با سرمایه‌گذاری ۴۲۰ میلیون دلار به طول ۲۰۰ کیلومتر ۵۶ اینچ و ۹۰ کیلومتر، ۲۰،۴۲و ۱۶ اینچ پس از موفقیت در گازرسانی به شهرهای زابل و خاش، سومین طرح بزرگ گازی در استان پهناور سیستان و بلوچستان است که با افتتاح آن، قطار توسعه گاز به شهرهای جنوبی این استان و سواحل دریای عمان رسید که می‌تواند سبب اعتلای کیفیت زندگی و ایجاد سهولت در معیشت خانوارها شود و رونق اقتصادی و توسعه گردشگری فراوانی در استان را هم در پی دارد.

 این پروژه راهبردی، افزون بر تأمین انرژی مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و نیروگاهی، فرصت‌های رشد برای تجارت دریایی را مهیا می‌کند تا سنگ بنای توسعه متوازن و پایدار در جنوب شرق ایران محکم بنا نهاده شود همچنین با بهره‌برداری آن برای فعالان اقتصادی، صنعتی و گردشگری انگیزه ایجاد می‌کند تا به‌منظور سرمایه‌گذاری، رهسپار جوان‌ترین استان کشور شوند. نیروگاه‌ چابهار هم که پیش از این از سوخت مایع استفاده می‌کرد، از انرژی پاک بهره‌مند شد و خوراک صنایع مکران نیز از طریق همین پروژه راهبردی تأمین خواهد شد.

این پروژه در قالب چهار  قطعه ۲۵، ۲۰ ،۴۵ و ۲۰۰ کیلومتری و در اقطار ۲۰،۱۶ ،۴۲ و ۵۶ اینچ به همت چهار پیمانکار مختلف به‌صورت هم‌زمان اجرا شد که این اقدام با توجه به گستردگی ابعاد پروژه سبب تسریع در روند کار شد.

پروژه «ایرانشهر - مکران - چابهار و کنارک»، سومین طرح از برنامه بزرگ گازرسانی به جنوب شرقی کشور است که به ثمر نشست؛ پیش از این در همین استان، دو پروژه‌ خط لوله گاز «زاهدان - زابل» و «ایرانشهر - پالیزان - خاش - میرجاوه» به بهره‌برداری رسید و شمال و شرق استان سیستان و بلوچستان را از این نعمت الهی بهره‌مند کرد.


تسنیم
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی