شناسه خبر : 175503
تاریخ انتشار : جمعه 11 خرداد ساعت 16:50
محکومیت ترامپ در پرونده حق‌السکوت به یک پورن‌استار چه تاثیری بر انتخابات آمریکا دارد؟

«پولیتیکو» بررسی کرد

محکومیت ترامپ در پرونده حق‌السکوت به یک پورن‌استار چه تاثیری بر انتخابات آمریکا دارد؟

هیات منصفه دادگاهی در نیویورک روز گذشته دونالد ترامپ را در هر 34 اتهام انتسابی مرتبط با جعل اسناد برای پنهان کردن پرداخت «حق‌السکوت» به یک بازیگر فیلم‌های پورن گناهکار شناخت. «پولیتیکو» در تحلیلی به این سوال پاسخ داد که رای دادگاه روی آرای انتخاباتی ترامپ در مقابل بایدن چه تاثیری خواهد گذاشت؟

نورنیوز-رسانه‌های خارجی؛ یک محکومیت 34 اتهامی برای نابودی کامل یک سیاستمدار معمولی کافی است.  واضح است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا یک سیاستمدار معمولی نیست. او طرفداران وفادار و پارتیزان‌هایی دارد که احتمالا تعدادشان بعد از حکم گناهکاری اخیر بیشتر هم خواهد شد؛ درست همانند آنچه بعد از شورش 6 ژانویه و حمله هوادارانش به کنگره رخ داد. این حقیقت اما نمی‌تواند حقیقت دیگری را پنهان کند؛ اینکه ترامپ نمی‌تواند جو بایدن را صرف با افرادی که فکر می‌کنند احکام قضایی او یک کلاهبرداری با انگیزه سیاسی است، شکست دهد.

 ترامپ طرفداران زیادی دارد که با سخنرانی‌های او به خشم و خروش می‌آیند، اما تعداد این افراد برای اینکه به یک جنبش سیاسی بدل شود، کافی نیست. تنها راه ترامپ برای پیروزی، ائتلافی شامل طیف وسیعی از جمهوری‌خواهان و مستقل‌هاست می‌شود که وضعیت ترامپ را تاسف‌آور می‌دانند. بر این اساس حتی اگر تبعات محکومیت اخیر ترامپ خیلی سریع ظاهر نشود، این هفته بدترین هفته برای ترامپ و بهترین هفته برای جو بایدن بود.

این بدان معنا نیست که حکم منهتن به‌طور ناگهانی میدان رقابت را متحول خواهد کرد؛ کما اینکه هیچ‌کدام از رسوایی‌های قبلی ترامپ نیز به چنین نتیجه‌ای منجر نشد، اما به این معناست که به بسیاری از رای‌دهندگانی که به بایدن علاقه زیادی نداشتند، یادآوری شد چرا ترامپ را دوست ندارند. این پیام می‌تواند در ایالت‌های نوسانی مانند میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین که برای بایدن حیاتی است، تعیین‌کننده باشد.

هم جو بایدن و هم دونالد ترامپ یک جمله طلایی دارند: «مرا با خدای متعال مقایسه نکنید. من را با رقیب و جایگزینم مقایسه کنید!» نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها از هر دو گزینه‌ خود ناراضی هستند. تنها راهی که پیش پای هر دو رقیب وجود دارد، جلب نظر و جذب آرای شهروندانی است که بین این دو نامزد نظر بینابینی دارند.

برخی معتقدند پیام بایدن باید این باشد: «همیشه با ترامپ هرج‌و‌مرج می‌آید؛ هرج‌و‌مرج و اولویت‌دادن به خود. او چگونه می‌تواند بهترین کار را برای کشور انجام دهد و بهترین را برای شما انجام دهد در حالی که تمام چهار سال خود را درگیر مسائل حقوقی و تسویه‌حساب است و برای بیرون‌ماندن از زندان تلاش می‌کند؟»

درست است که ترامپ زمانی که به اخبار، واکنش فرصت‌طلبانه نشان می‌دهد بهتر عمل می‌کند، اما نه زمانی که او و اقدامات خودش موضوع اصلی پوشش خبری مداوم باشد؛ مانند یورش 6 ژانویه.

پرونده جعل اسناد به اندازه شورش 6 ژانویه دراماتیک نیست. حتی شبیه لاف معروف ترامپ نیست که گفته بود می‌تواند به کسی در خیابان شلیک کند.

این اتهامات حتی شبیه اتهامات جنایتکارانه‌ای نیست که ترامپ از سوی دادستان «جک اسمیت» به‌دلیل تلاش برای براندازی انتخابات 2020 با آن مواجه است. اینها بیشتر شبیه اتهاماتی هستند که هیلاری رادهام کلینتون در سال 2016 با آن مواجه بود و ترامپ بی‌وقفه از آنها سوء‌استفاده می‌کرد ؛ یعنی تجارت رسمی با ایمیل شخصی خود. آن جنجال آسیب‌زا بود؛ اما نه به این دلیل که جنایت اصلی بسیار سنگین بود، بلکه به این دلیل که برای بسیاری از مردم تصویر فردی را رسم می‌کرد که فراتر از قوانین عمل می‌کند و محکومیت منهتن، به گفته اعضای هر دو حزب، به بایدن اجازه می‌دهد ترامپ را در وضعیت مشابهی قرار دهد.

امروز در بدنه رای حزب حامی ترامپ دو جمعیت وجود دارد؛ یک طیف جمهوری‌خواهان سنتی با تحصیلات عالی و بسیار آگاه هستند که می‌توان اطمینان داشت که رای خواهند دهند. آنها ترامپ را دوست ندارند، اما آماده رای‌دادن به او هستند؛ زیرا بایدن را خیلی پیر یا دولت او را بیش از حد ضد تجارت می‌دانند. آنها رأی به ترامپ را به عنوان بهترین گزینه در میان گزینه‌های بد توجیه می‌کنند. دیگر رای‌دهندگان اطلاعات کمتری دارند و کمتر قابل اعتماد هستند. آنها معمولاً به اخبار توجه نمی‌کنند، اما یک رویداد بزرگ می‌تواند در آگاهی آنها نفوذ کند.

حرکات کوچک می‌تواند عواقب بزرگی داشته باشد. یک نظرسنجی جدید در ایالت‌های نوسانی نشان داد که بایدن با 49 درصد نسبت به 45 درصد، در میان رای‌دهندگان قابل اعتماد پیشتاز بود، اما در میان رای‌دهندگان غیرقابل پیش‌بینی با 41 درصد نسبت به 51 درصد از ترامپ عقب‌تر بود. عنصر تعیین‌کننده این است که چه جمعیتی درک کند ترامپ اکنون یک جنایتکار محکوم است!


پولتیکو
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی