شناسه خبر : 174829
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 خرداد ساعت 13:59
آیا ناتو روسیه را به «دوئل» دعوت می‌کند؟

«نورنیوز» بررسی می‌کند؛

آیا ناتو روسیه را به «دوئل» دعوت می‌کند؟

«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو که دوره ده‌ساله‌اش رو به اتمام است، از متحدان «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» که به اوکراین تسلیحات نظامی می‌دهند خواست به ممنوعیت استفاده از جنگ‌افزارها برای حمله به روسیه پایان دهند؛ درخواستی که می‌تواند دعوت روسیه به یک دوئل نظامی از سوی ناتو تلقی شود. آیا فروشندگان تسلیحات به اوکراین ریسک تقابل با مسکو را می‌پذیرند؟

نورنیوز- گروه بین‌الملل: اوکراین دور تازه‌ای از تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای متقاعدکردن متحدانش آغاز کرده تا به ارتش کی‌یف اجازه دهد از تسلیحات ناتو برای حمله به خاک روسیه استفاده کنند. «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین  از هفته گذشته به این سو مصاحبه‌های متعددی انجام داده تا حامیانش را مجاب کند دفاع از اوکراین را به خارج از مرزهای این کشور گسترش دهد. او در گفت‌وگو با «نیویورک تایمز» تأکید کرد: «آنچه ما همیشه از رئیس‌جمهور بایدن و رهبران بسیاری از کشورها  خواسته‌ایم این است که از سلاح‌ها برای دفاع استفاده کنیم». زلنسکی همچنین خواستار چراغ سبز برای استفاده از موشک‌های کوتاه‌برد و دوربرد بریتانیایی و فرانسوی برای حمله به اهدافی در خاک روسیه شد.

هم امریکا و هم اروپا تا کنون حداقل در عرصه رسانه‌ای و رسمی از اینکه تسلیحات نظامی‌شان برای حمله به خاک روسیه استفاده شود، امتناع کرده‌اند. مقاومت امریکا در برایر تحویل F16 و خودداری آلمان از تحویل موشک‌های دوبرد تاروس در این چارچوب قابل درک است. 

با این حال سخنان اخیر «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده در کی‌یف و تکرار آن در کنگره به‌عنوان یک چراغ سبز معنا شد؛ چراکه وی از کشورش خواست تا محدودیت‌ها را در ارتباط با نحوه استفاده اوکراین از تسلیحات آمریکایی لغو کند. آن گونه که رسانه‌های امریکایی گزارش داده‎اند، این پیشنهاد در کاخ سفید در حال بررسی است. وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفته که واشنگتن آماده است با کی‌یف درباره امکان استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به اهدافی در عمق خاک روسیه گفت‌وگو کند.

همزمان با این خبر، امریکا از اختصاص ۲۷۵ میلیون دلار تسلیحات و تجهیزات جدید برای اوکراین خبر داد که شامل مهمات توپ‌های هیمارس، گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلیمتری و ۱۰۵ میلیمتری، موشک‌های ضد تانک جاولین و مین‌های ضد زره و همچنین تجهیزات حفاظتی شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای است.

در ادامه همین رویکرد «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر پیشین انگلیس خواستار انتقال تسلیحات به کی‌یف همراه با مجوز حمله به فدراسیون روسیه شد. «دیوید کامرون»، وزیر خارجه انگلیس هم تأکید کرد که اوکراین می‌تواند با تسلیحاتی که انگلیس به آن می‌دهد، به خاک روسیه حمله کند. «گابریلیوس لاندسبرگیس»، وزیر خارجه لیتوانی نیز گفت متحدان غربی باید محدودیت‌ها در زمینه استفاده اوکراین از تسلیحات آنها را بردارند و به کی‌یف اجازه بدهند آزادی بیشتری برای حمله به روسیه داشته باشد. سخنانی که با اظهارات اخیر دبیر کل ناتو تکمیل شد.

همزمان با این تحولات رسانه‌های وابسته به کشورهای عضو ناتو سعی در تقلیل اهمیت این تغییر استراتژی داشته و عنوان کردند این مجوز، توازن قوا در جبهه جنگ را تغییر نمی‌دهد و فقط خطوط تدارکاتی روسیه، ساختارهای فرماندهی و مراکز لجستیکی را مختل می‌کند که آن نیز متعاقبا کارایی عملیات نظامی روسیه در اوکراین را کاهش خواهد داد.

رسانه‌های مستقل اما بر این باورند چنین مجوزی، بدون تردید به گسترش تنش خواهد انجامید. برخی تحلیلگران معتقدند استفاده از تسلیحات غربی برای حمله به خاک روسیه پیامدهای ژئوپلیتیکی قابل‌توجهی خواهد داشت. به باور این طیف، حمله به خاک روسیه می‌تواند پاسخ قوی و احتمالاً غیرقابل پیش‌بینی روسیه را برانگیزد.

با این اوصاف، چنین اجازه‌ای در کنار مزایای نسبی تاکتیکی برای اوکراین در میدان نبرد، خطرات قابل توجهی برای حامیان و متحدان کی‌یف دارد و سوال اینجاست با وجود تمام احتمالات، چرا امریکا و متحدان اروپایی اوکراین امروز حاضر به پذیرش چنین ریسکی هستند؟

ناظران جواب این سوال را در سه نقطه جستجو می‌کنند؛ نخست واقعیت میدان نبرد که حاکی از وضعیت نه چندان مساعد اوکراین است؛ این کشور هم در تأمین مهمات و هم نیروی انسانی دچار مشکل است. اقتصاد آن در حال سقوط است و چشم‌انداز مطلوبی نیز پیش‌روی خود نمی‌بیند. در همین راستا وزارت دادگستری اوکراین اعلام کرده که در پی امضای قانون جدید توسط رئیس‌جمهور این کشور هزاران زندانی برای جبران کمبود نیرو در ارتش به این نهاد نظامی می‌پیوندند. اوکراین همچنین برای تأمین نیروی انسانی، سن سربازی را از 27 به 26 سال کاهش داده است. موضوع دوم، پیشروی‌های اخیر روسیه است؛ نیروهای این کشور هفته گذشته ۲ منطقه دیگر در خارکیف و یک منطقه در زاپوریژیا جنوبی را تحت کنترل خود درآوردند. مولفه سوم نیز احتمال روی کارآمدن دونالد ترامپ است که می‌تواند برای اوکراین به‌معنای پایان حمایت‍های مالی و نظامی ایالات متحده باشد. زلنسکی بر این سه پایه، دنبال متقاعدکردن امریکا و اروپا برای حمله به روسیه است و حال باید منتظر ماند و دید آیا ناتو، به این نتیجه می‌رسد که برای متوقف‌کردن پیشروی‌های مسکو، جبهه تنش را گسترده‌تر کند؟


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی