شناسه خبر : 174723
تاریخ انتشار : شنبه 5 خرداد ساعت 15:45
مرگ سالانه 50 هزار نفر با مصرف دخانیات

مرگ سالانه 50 هزار نفر با مصرف دخانیات

معاون وزیر بهداشت در نشست خبری هفته بدون دخانیات با اشاره به افزایش مالیات بر مصرف دخانیات در کشور به عنوان یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم، گفت: بیش از 50 هزار مرگ به صورت مستقیم ناشی از مصرف دخانیات است.

نورنیوز-گروه اجتماعی: حسین فرشیدی، افزود: گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره عملکرد جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. این شاخصه‌ها با رنگ‌های مختلف معرفی می‌شود و رنگ حوزه دخانیات ایران در سال ۲۰۲۲ قرمز بود، اما در سال ۲۰۲۳ به رنگ نارنجی در آمد.  تغییر رنگ در حوزه دخانیات، با عملکرد دولت مانند افزایش مالیات بر دخانیات حاصل شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن را ارائه کرده و این طرح با هدف کنترل مصرف دخانیات در حال اجرا است.

وی افزود: طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن در ۱۰ استان کشور در حال اجرا است. اگرچه نتایج نهایی این مطالعه مشخص نشده اما نتایج گزارش اولیه خوب است و این قلیان وابستگی ایجاد نمی‌کند. اگر نتایج این مطالعه مثبت قلمداد شود قلیان اکسیژن جایگزین قلیان دخانی می‌شود.

در ادامه، جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات است.

وی افزود: کشور سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان به علت مصرف دخانیات ضرر می‌کند.


باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی