شناسه خبر : 172891
تاریخ انتشار : شنبه 22 اردیبهشت ساعت 12:32
مصر به آمریکا هشدار  داد/کمپ دیوید را لغو می‌کنیم

مصر به آمریکا هشدار داد/کمپ دیوید را لغو می‌کنیم

روزنامه رای الیوم به نقل از رسانه‌های صهیونیستی نوشت: مصر تهدید کرد در صورتی که رژیم اسرائیل عملیات خود را در شهر رفح متوقف نکند و به مذاکرات جدی برنگردد، قرارداد کمپ دیوید را با این رژیم لغو خواهد کرد.

نورنیوز-گروه بین اللمل: روزنامه اسرائیلی معاریو تایید کرد مقامات مصری به ویلیام برنز، مدیر اطلاعات آمریکا اطلاع داده اند که آمریکا باید به اسرائیل فشار جدی وارد کند تا عملیات در شهر رفح را متوقف کند و به مذاکرات جدی بازگردد، در غیر این صورت قاهره برای لغو توافقنامه کمپ دیوید تلاش خواهد کرد.

این روزنامه عبری توضیح داد که لحن رسانه‌های مصری تشدید شده است و این رسانه‌ها لغو توافق کمپ دیوید را با اسرائیل خواستار شده اند.

این مسئله مقامات ارشد اسرائیلی را بر آن داشته تا با همتایان مصری خود تماس بگیرند و از ماهیت، اندازه و دامنه این خواسته‌ها مطلع شوند.

در همین حال، این روزنامه خاطرنشان کرد برای اولین بار از زمان آغاز جنگ غزه، مصر از رانندگان کامیون‌های امدادی درخواست می‌کند که منطقه گذرگاه رفح را از سمت مصر تخلیه کنند و در عین حال به تقویت تدابیر امنیتی در آنجا ادامه می‌دهد که می‌توان آن را به وجود نگرانی‌ها درباره بدتر شدن امنیت در منطقه تفسیر کرد.

مصر چند روز پیش درباره خطرهای عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در شهر رفح در جنوب نوار غزه به عنوان بخشی از تجاوزات اشغالگرانه به نوار غزه هشدار داد.

وزارت امور خارجه مصر هرگونه عملیات نظامی در رفح را اقدامی تشدید کننده تنش توصیف کرد و از اسرائیل خواست تا از تشدید تنش در این زمان حساس در جریان مذاکرات آتش بس خودداری بکند.

جامعه بین الملل همچنان به محکومیت عملیات نظامی رژیم اسرائیل در رفح ادامه می‌دهد. این در حالی است که درباره پیامد‌های خطرناک آن بر بیش از یک میلیون فلسطینی که توسط اشغالگران مجبور به فرار به منطقه جنوب نوار غزه شده اند هشدار‌هایی داده شده است.

گفتنی است پیمان کمپ دیوید پس از دوازده روز مذاکرات مخفی و با میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا در کمپ دیوید که یکی از استراحتگاه‌های مقام ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، نهایی شد و در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۵۷ با حضور جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در کاخ سفید به امضای نهایی رسید. پیمان کمپ دیوید اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح میان مصر و اسرائیل انجامید. انور سادات اولین رئیس وقت یک کشور عربی از طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح با اسرائیل و به رسمیت شناختن این کشور اقدام کرد.

پیمان‌نامهٔ کمپ دیوید ۸ بند داشت:

-نیروهای اسرائیل باید در سه سال پس از بستن پیمان از صحرای سینا عقب نشینند.

-لزوم برقراری روابط دوستانه و روابط کامل دیپلماتیک میان دو طرف

-به رسمیت شناختن تمامیت ارضی اسرائیل

-استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در منطقهٔ مرزی سینا

-جواز گذر کشتی‌های اسرائیل از آبراه سوئز

-شروع مذاکرات دربارهٔ خود مختاری فلسطینیان در نوار غزه و کرانهٔ باختری رود اردن به فاصله یک ماه پس از عقد قرارداد

-انتخابات برای تعیین دولتی خودمختار در نوار غزه و ساحل غربی رود اردن؛ سپس عقب‌نشینی ۵ سالهٔ نظامی و غیرنظامی نیروهای اسراییل

-گروهی برای رسیدگی به همهٔ ادعاهای مالی دو طرف تشکیل شود.

به هرحال طبق این ۸ بند درعمل این منافع به طرفین رسید:

مصر: پس دادن صحرای سینا به مصر

اسرائیل: به رسمیت شناخته شدن کشور اسرائیل و تمامیت ارضی آن، رابطهٔ اقتصادی او با مصر و راه یافتنش به آبراه سوئز

فلسطین: تشکیل دولت خودمختار و عقب‌نشینی اسرائیل

کمپ+دیوید
 


خبرگزاری صدا و سیما
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی