شناسه خبر : 172488
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 18 اردیبهشت ساعت 21:43
تانک‌ها در رفح، مذاکره‌کنندگان در قاهره

«نورنیوز» آخرین تحولات جنگ غزه را بررسی می‌کند

تانک‌ها در رفح، مذاکره‌کنندگان در قاهره

رژیم اسرائیل بمب‌هایش را به سمت رفح و مذاکره‌کنندگانش را به سوی قاهره فرستاد. جنبش حماس موافقت خود را با پیشنهاد آتش‌بس مصر و قطر اعلام کرده و حالا رژیم صهیونیستی باید درباره ادامه جنگ یا پذیرش آتش‌بس تصمیم بگیرد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: دوشنبه‌شب جنبش حماس اعلام کرد که «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس به‌صورت تلفنی به «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر و «عباس کامل»، رئیس اطلاعات عمومی مصر اطلاع داده حماس با پیشنهاد آنها در مورد توافق آتش‌بس در غزه موافقت کرده است.

به گفته «خلیل الحیه»، نایب‌رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، این پیشنهاد که از سوی میانجی‌گران قطری و مصری ارائه شده شامل عقب‌نشینی کامل از نوار غزه، بازگشت آوارگان و مبادله اسرا در ۳ مرحله است. روزنامه «نیویورک تایمز» نیز به نقل از برخی مسئولان بیان کرد که پاسخ حماس به طرح پیشنهادی برای آتش‌بس کاملا جدی است و اکنون این «اسرائیل» است که باید تصمیم بگیرد این توافق را خواهد پذیرفت یا خیر؟

حمله رژیم صهیونیستی به رفح

همزمان با ابتکار عمل حماس که با استقبال جهانی همراه شد، دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کابینه جنگ رژیم اسرائیل به حمله زمینی به رفح رای مثبت داده است، اما «با هدف حداکثر کردن شانس دستیابی به توافق بر سر شرایط قابل قبول برای رژیم اسرائیل، هیأتی عالی‌رتبه را به مصر اعزام خواهد کرد.»

ساعتی بعد از بیانیه دفتر نتانیاهو، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد کنترل کامل گذرگاه رفح را به دست گرفته و در حال انجام عملیات پاکسازی گسترده در منطقه است. «وائل ابوعمر»، مسئول اطلاع‌رسانی گذرگاه رفح نیز خبر داد: «فعالیت گذرگاه رفح بعد از ورود تانک‌های اسرائیلی متوقف شده است.» خبرگزاری فلسطینی وفا از شهادت ۲۰ نفر از جمله زن و کودک در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به رفح خبر داد. همزمان با این تحولات رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند پلیس و تظاهرکنندگان در اراضی اشغالی که خواستار توافق آتش‌بس و آزادی اسرا هستند، درگیر شده‌اند.

نگرانی نهادهای بین‌المللی از قتل‌عام در رفح

ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر اقدام نظامی در رفح برای مقابله با آنچه «تسلط حماس بر این منطقه» نامیده می‌شود، در حالی است که تراکم جمعیتی یک میلیون و 500 هزار فلسطینی در واپسین پناهگاه می‌تواند به یک فاجعه انسانی مبدل شود؛ چنانکه صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در آستانه حمله رژیم اشغالگر به شهر رفح در جنوب نوار غزه درباره وقوع فاجعه جدید و قریب‌الوقوع برای بیش از ۶۰۰ هزار کودک در این شهر هشدار داد.

همچنین دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه ضمن هشدار درباره پیامدهای مخرب حمله به رفح و اخراج آوارگان از این شهر، اقدام رژیم صهیونیستی را به مثابه نسل‌کشی و قتل‌عام بیش از یک میلیون فلسطینی دانست. هم‌زمان با آغاز عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در شهر مرزی رفح، یک مدیر ارشد سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام با صدور بیانیه‌ای درباره تبعات انسانی این حمله هشدار داد و از قدرت‌های جهانی خواست که پیش از وقوع جنایات بیشتر علیه مردم فلسطین اقدام کنند.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد تهاجم رژیم اسرائیل به رفح را «غیرقابل تحمل» توصیف کرد و از رژیم صهیونیستی و حماس خواست تا برای دستیابی به توافق آتش‌بس تلاش کنند.

سازمان ملل نیز امروز اعلام کرد که به دلیل بسته‌شدن گذرگاه رفح، تنها یک روز دیگر امکان استفاده از ذخایر سوخت موجود برای عملیات بشردوستانه در نوار غزه را دارد. از سوی دیگر، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد که رژیم اسرائیل دسترسی نیروهای این سازمان به گذرگاه رفح در نوار غزه را ممنوع کرده است.

واکنش امریکا به حمله صهیونیست‌ها به رفح

یک مقام آمریکایی بامداد سه‌شنبه مدعی شد که به نظر نمی‌رسد تهاجم تازه رژیم صهیونیستی به رفح «یک عملیات نظامی بزرگ» باشد. «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم اعلام کرد که آمریکا از حمله زمینی به رفح بدون درنظر گرفتن غیرنظامیان حمایت نمی‌کند. کاخ سفید نیز اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با نتانیاهو خواستار بازگشایی فوری گذرگاه «کرم شالوم»، دروازه اصلی ورود کامیون‌های حامل کمک‌های بشر دوستانه به غزه شده است. روزنامه «وال‌استریت ژورنال» هم گزارش داده که دولت بایدن فروش هزاران سلاح و مهمات را به رژیم اسرائیل در ماه‌های اخیر به تعویق انداخته است. بر اساس این گزارش، واشنگتن با هدف جلوگیری صهیونیست‌ها از انجام حمله به رفح چنین اقدامی انجام داده است. مجموع رویکردهایی که بیش از آنکه اثر بازدارندگی از حملات داشته باشد، تبلیغاتی و در راستای مهار اعتراض دانشجویان امریکایی است؛ چراکه امریکا همین دو هفته پیش 26 میلیارد دلار کمک نظامی و تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی اختصاص داد

عکس‌العمل میانجی‌ها

کشورهایی همچون مصر و قطر که نقش میانجی برای برقراری آتش‌بس داشته‌‌اند، ضمن استقبال از رویکرد حماس، تحرکات رژیم صهیونیستی را نوعی دهن‌کجی نتانیاهو به تحرکات دیپلماتیک دانست و بر لزوم رویکرد جهانی جهت حمایت از آتش‌بس و مقابله با حمله ارتش صهیونیستی به رفح تاکید کردند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی