شناسه خبر : 172460
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 18 اردیبهشت ساعت 16:06
چراغ‌سبز نخست‌وزیر انگلیس به پلیس برای برخورد با دانشجویان معترض

گزارش‌ها از تداوم اعتراض دانشجویان جهان به رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد؛

چراغ‌سبز نخست‌وزیر انگلیس به پلیس برای برخورد با دانشجویان معترض

شعارهای «ما متوقف نمی‌شویم، ما آرام نمی‌گیریم» از سوی دانشجویان در ایالات متحده آمریکا و کشورهایی مانند فرانسه، کانادا، استرالیا، مکزیک و بریتانیا طنین‌انداز شده است.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: بیش از 2000 نفر از دانشجویانی که در چند هفته گذشته در 100 تجمع و تظاهرات در صحن دانشگاه‌ها به سیاست‌های حمایتی از رژیم صهیونیستی اعتراض داشتند، بازداشت شده‌اند.

انتشار ویدئوها و تصاویری از نیروهای پلیس که در حال  پاکسازی اردوگاه‌ها در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس و دانشگاه کلمبیا بودند، بدون شک جوانان را در کشورهای دیگر جسورتر کرده و جرقه اعتراضات و ناآرامی‌های جهانی را در محوطه‌های دانشگاهی در سراسر جهان زده است.

اگرچه درخواست‌های دانشجویان متفاوت است، اما بسیاری از دانشجویان مطالبات مشابهی را از موسسات و دانشگاه‌های خود دارند و خواستار افشای سبد سرمایه‌گذاری همچنین خروج سرمایه دانشگاه‌ها از شرکت‌هایی هستند که با رژیم صهیونیستی روابط تجاری دارند. برخی از معترضان حتی از کالج‌های‌شان می‌خواهند هر گونه روابط خود را با موسسات دانشگاهی اسرائیل قطع کنند.

مطالبات دانشجویان در استرالیا

صدها نفر در حداقل شش دانشگاه استرالیا از جمله دانشگاه ملبورن و دانشگاه کرتین گرد هم آمده‌اند. در دانشگاه سیدنی، پلیس از ورودی دانشگاه، مراقب و نظاره‌گر معترضان بود. تظاهرکنندگان در دانشگاه کوئینزلند هم از 29 آوریل (10 اردیبهشت) کمپ زده‌اند. دانشجویان می‌خواهند که مرکز تحقیقات و فناوری بوئینگ استرالیا را ببندد و همکاری با شرکت هوافضای آمریکایی نورتروپ گرومن را که طراحی و توسعه برخی از هواپیماهای نظامی در میان سایر شرکت هاست، متوقف کند.

مطالبات دانشجویان در کانادا

در دانشگاه مک گیل در کبک، پس از آن که یک قاضی در مخالفت با درخواست حکمی که معترضان را مجبور به ترک محل در روز چهارشنبه می کرد، تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین پیروز شدند. روز بعد، معترضان طرفدار فلسطین با تظاهرکنندگان طرفدار رژیم اسرائیل روبه‌رو شدند، هرچند پلیس تظاهرات را مسالمت‌آمیز خوانده است. بر اساس گزارش سی‌بی‌سی، حامیان طرفدار فلسطین پس از برپایی اردوگاه خود در 27 آوریل (8اردیبهشت)، منطقه‌ای به وسعت حدود 4000 متر مربع را تصرف کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از این است که اعتراض‌ها به دانشجویان مک‌گیل محدود نمی‌شود و دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه کنکوردیا و دانشگاه مونترال نیز برای شرکت در این تظاهرات آمده‌اند.

معترضان طرفدار فلسطین همچنین اردوگاه‌هایی را در دانشگاه تورنتو برپا کردند و نام حلقه کینگز کالج را به حلقه مردمی فلسطین تغییر دادند. علاوه بر واگذاری سرمایه، دانشجویان از دانشگاه‌های خود می‌خواهند که روابط خود را با مؤسسات آکادمیک اسرائیلی که در سرزمین‌های فلسطین اشغالی فعالیت می‌کنند یا سیاست‌های آپارتاید، اشغال و شهرک‌سازی غیرقانونی در این سرزمین‌ها را حفظ می‌کنند، قطع کند. دانشجویان اعلام کرده‌اند تا زمانی که مطالبات‌شان برآورده نشود، آنجا را ترک نخواهند کرد.  

مطالبات دانشجویان در فرانسه

درگیری مداوم بین دانشجویان، پلیس و مدیران دانشگاه‌ها باعث ایجاد تنش در پاریس در مرکز مشهور ساینس پو شده است. دانشجویان از از دانشگاه خود خواسته‌اند تا روابط خود با دانشگاه‌های رژیم اسرائیل را بررسی کنند. ده‌ها دانشجو روز پنجشنبه تصمیم گرفتند دوباره ساختمان‌های دانشگاه را اشغال کنند که باعث شد دانشکده ساینس پو روز جمعه تعطیل شود. حداقل شش دانشجوی این دانشگاه نیز در اعتصاب غذا شرکت کرده‌اند. اتحادیه دانشجویی در دانشگاه سوربن هم درخواست‌های مشابهی ارائه داده است.  

مطالبات دانشجویان در بریتانیا

تظاهرات به رهبری دانشجویان نیز منچستر، نیوکاسل و سراسر بریتانیا برگزار شده است. بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد که اگرچه تعداد معترضان کمتر از آن چیزی است که در ایالات متحده دیده شده است، اما اعتراض‌ها در حال افزایش است. سخنگوی دفتر ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، به بی‌بی‌سی گفت که اگر تظاهرات مشابه آنچه در ایالات متحده اتفاق افتاد، پلیس از «حمایت کامل» سوناک برای سرنگونی اردوگاه‌ها برخوردار خواهد شد.

مطالبات دانشجویان در مکزیک

حدود 200 نفر در دانشگاه آمریکایی بیروت در اعتراضات مربوط به حمایت از فلسطین تجمع کردند. تظاهرات دیگری در دانشگاه آمریکایی لبنانی که در بیروت و بیبلوس فعال است نیز برگزار شد. در این تجمع شعارهای مرگ بر آمریکا نیز برای مدت کوتاهی شنیده شد.

در دانشگاه ملی مکزیک، بزرگ‌ترین دانشگاه این کشور نیز سازمان‌دهندگان اردوگاه‌هایی را برای پایان‌دادن به «نسل‌کشی امپریالیستی در غزه» برپا کرده‌اند. دانشجویان هم از دانشگاه خود و هم از کشور مکزیک می‌خواهند که تمام روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی پایان دهند. اخیرا کلمبیا، از کشورهای حوزه امریکای لاتین روابط خود را با رژیم صهیونیستی را  قطع کرده است. به گزارش «ال پایس» دانشجویان یهودی و عرب در این اردوگاه حضور دارند و از روز پنجشنبه حداقل 40 چادر برپا شده است.

 


منبع: تایم
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی