شناسه خبر : 171550
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 اردیبهشت ساعت 16:19
این پیکرهای مطهر با صدای بلند حرف می‌زنند!

«نورنیوز» کشف گورهای دسته‌جمعی در خان‌یونس را بررسی می‌کند؛

این پیکرهای مطهر با صدای بلند حرف می‌زنند!

جسدهای بدون سر، جسدهایی که بقایای سرم روی دست‌شان نشان می‌دهد قبل از مرگ دفن شده‌اند، جسدهای که دست‌های‌شان بسته است، جسدهای مثله‌شده، جسدهای کوچک و تجزیه‌شده کودکان و... از گورهای دسته‌جمعی محوطه بیمارستان «ناصر» در خان‌یونس بیرون آورده می‌شود؛ این جسدها، تاریخ جنگ غزه است!

نورنیوز-گروه بین‌الملل: حفره‌هایی وسیع، کم‌عمق و مملوء از پیکر مطهر شهدای مظلوم در سه نقطه از بیمارستان ناصر در «خان‌یونس»، ترسناک‌ترین و مهیب‌ترین روی جنگی است که از هفت ماه پیش، کودکان، زنان، بیماران و تمام قوانین جنگی را در کام خود فرو برده است.  

از خان یونس بعد از یورش ارتش رژیم اسرائیل تنها یک نام به‌جا مانده، اما ویرانه‌‌ روی زمین با آنچه در دل خاک مدفون شده، قابل قیاس نیست. مقامات غزه می‌گویند بعد از عقب‌نشینی ارتش صهیونیستی 392 جسد از سه گور دسته‌جمعی یافته‌اند که در شمال و جنوب سردخانه همچنین شمال ساختمان دیالیز بیمارستان ناصر حفر شده بود. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که از این تعداد تنها ۱۶۵ پیکر از روی لباس یا برخی نشانه‌ها شناسایی شده است و 227 پیکر، نه نامی دارند نه نشانی و نه هیچ کسی که بالای سرشان بگرید.  
«سی‌ان‌ان» در گزارشی تأیید کرده است که بسیاری از پیکرها، متعلق به کودکان است؛ گواهی روشن از «نسل‌کشی». همچنین تن برخی از شهدا لباس جراحی دیده می‌شود و چند پیکرهنوز مچ‌بند بیمارستانی دور دست‌شان است. برخی گزارش‌ها حاکی از این است که به سر مجروحان گلوله شلیک شده است. برخی منابع هم می‌گویند صهیونیست‌ها برای از‌بین‌بردن اسناد جنایت‌شان، پیکرها را در کفن‌های پلاستیکی دفن پیچیده‌اند تا زودتر متلاشی شود.   
کشف این قبرهای دسته‌جمعی، مردم دنیا را تکان داد و قابل پیش‌بینی بود که رژیم اسرائیل مانند گذشته از قبول مسئولیت این جنایت شانه خالی کند. صهیونیست‌ها در مقام دفاع عنوان کرده‌اند این قبرها قبل از یورش آنها به بیمارستان ناصر حفر شده است و آنها فقط برای اینکه ببینند اسرای اسرائیلی جزو دفن‌شدگان هستند یا نه آنجا را نبش قبر کرده و بعد از بررسی، اجساد را دوباره دفن کرده‌اند. ادعایی که از سوی مسئولان غزه همچنین شاهدان عینی رد شده است. شاهدانی که می‌گویند تنها یک گور کوچک در این محوطه بود که مردم غزه قبل از ورود ارتش صهیونیستی به بیمارستان ناصر شماری از کشته‌شدگان را در آن دفن کردند تا ارتش به اجساد بی‌حرمتی نکند و بعد از خروج نظامیان تدفین شوند، اما تعداد جنازه‌ها چندین و چندبرابر بیشتر از زمانی است که ارتش رژیم اسرائیل به آنجا حمله کرد و جای پیکرها نیز تغییر کرده است. 
در همین راستا دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات مستقلی درباره گورهای جمعی شده است؛ به‌ویژه اینکه بر اساس شواهد ممکن است حدود ۲۰ شهید زنده‌به‌گور شده باشند.  
متعاقب این اظهارات، «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که سازمان ملل خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره کشف گورهای دسته‌جمعی در غزه است. او در این راستا خواستار حفظ تمام شواهد پزشکی قانونی برای بررسی شد. 
 «فولکر تورک»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خواستار تحقیقات مستقل، مؤثر و شفاف در مورد این اجساد شد و تأکید کرد «در این تحقیقات باید بازرسان بین‌المللی هم حضور داشته باشند». به گفته وی، «بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی، در جریان جنگ بیمارستان‌ها از حمایت بسیار ویژه برخوردار بوده و کشتار عمدی غیرنظامیان، زندانیان و افراد غیرمتخاصم به منزله ارتکاب جنایت جنگی است».  
بر اساس کنوانسیون 1949 ژنو، که رژیم اسرائیل هم یکی از امضاکنندگان آن است، طرف‌های درگیر باید تمام اقدامات ممکن را برای جلوگیری از «غارت» درگذشتگان در جنگ را انجام دهند. قطع عضو، هتک حرمت و سایر اشکال بی‌احترامی نسبت به مردگان نیز ممنوع است و بر پایه اساسنامه تأسیسی دادگاه کیفری بین‌المللی رم، هتک حرمت یا مثله‌کردن اجساد «جنایت جنگی» محسوب می‌شود. همچنین اگر دفن مجدد یا بازکردن گورهای دسته‌جمعی منجر به هتک حرمت اجساد شود، موضوع در دادگاه بین‌المللی کیفری قابل طرح است. تلاش برای سرپوش‌گذاشتن بر جنایات از طریق گورهای دسته‌جمعی نیز می‌تواند در دادگاه به عنوان مدرک مورد استفاده قرار گیرد.  
نخستین راهکار دفاعی رژیم صهیونیستی در تمام موارد کمابیش مشابه گذشته، تلاش برای فرار از مسئولیت است که بارها و بارها تکرار شده و البته به رسوایی انجامید؛ مانند شلیک به «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار الجزیره. بر این اساس هیچکس انتظار ندارد رژیمی که در روز روشن و مقابل دیدگان یک جهان 40هزار کودک، زن و غیرنظامی بی‌گناه را به شهادت رساند، به اجساد احترام بگذارد یا مسئولیت جنایات جنگی‌اش را بپذیرد. همچنین احتمالا دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای امریکا و اروپا به کمک رژیم اسرائیل برای سرپوش‌نهادن بر این جنایت جنگی خواهند آمد، اما حقیقت، همانجاست؛ در عمق سه‌متری محوطه بیمارستان ناصر در خان‌یونس؛ جایی که اجساد با صدای بلند، تاریخ خونین و دردناک جنگ غزه را روایت می‌کنند. 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی