شناسه خبر : 171376
تاریخ انتشار : شنبه 8 اردیبهشت ساعت 09:22
ریزگرد‌های قم  هوای پایتخت را تهدید می کند

ریزگرد‌های قم هوای پایتخت را تهدید می کند

مدیر کل منابع طبیعی استان قم گفت: گردوغبار و ریزگرد‌ها در سال‌های اخیر برای قم یک معضل شده و اگر این معضل زود برطرف نشود فراتر از استان خواهد رفت و حتی می‌تواند پایتخت را هم در بر بگیرد.

نورنیوز-گروه اجتماعی:محمد شعاعی درباره معضل حل نشده گرد و غبار در استان گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که در سال‌های اخیر با آن درگیر هستیم موضوع گسترش بیابان، فرسایش خاک و گرد و غبار است که زندگی مردم و شهروندان قم را دچار اختلال کرده است.

شعاعی افزود: از نظر آماری بیش از ۸۴ درصد از مدیریت عرصه‌های استان در اختیار منابع طبیعی است که معمولا در ۴ محور حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری تعریف شده و موضوع پدیده گرد و غبار گره خورده به بحث بیابان، که تقریبا حدود ۲۰ درصد یعنی ۲۰۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه ۳۰۰ هزار هکتار از مساحت قم مستعد تولید گردوخاک است، گفت: حدود ۱۰۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی قم عرصه‌هایی هستند که تبدیل به کانون‌های ایجاد گرد و غبار شده است.

وی تصریح کرد: علل مختلفی زمینه‌ساز این امر شده، که یکی از آن بحث‌های طبیعی چون؛ اقلیم، گرم شدن زمین و چیز‌هایی که در طبیعت اتفاق می‌افتد؛ مانند دخالت‌های بشری و ... و همچنین بحث قطع حق آبه‌های زیست محیطی که شاید بیشترین ضربه را وارد کرده، به طور مثال منطقه شرق قم زمانی چراگاه دام‌ها بوده که اکنون تبدیل به بیابان شده است.


تسنیم
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی