×
فرهنگی
شناسه خبر : 171288
تاریخ انتشار : جمعه 1403/02/07 ساعت 09:07
رونق سینمای ملی با تولید آثار مشترک

نورنیوز همزمان با اکران "مست عشق" از ضرورت‌ها و موانع ساخت آثار سینمایی مشترک گزارش می‌دهد

رونق سینمای ملی با تولید آثار مشترک

سینمای ایران با وجود موانع بسیار توانسته نمونه‌‌‌های قابل اعتنایی در تولید آثار مشترک بیافریند اما این تعداد اثر مشترک، تناسبی با توانمندی‌ها و ظرفیتهای سینمای ما ندارد. "مست عشق به عنوان آخرین نمونه از آثار مشترک سینمایی، آزمونی برای تعیین میزان موفقیت این دست آثار، هم از جهت اقتصادی و هم از جهت ارزش‌‌‌های فرهنگی در تقویت پیوندهای ملی و فراملی است.

نورنیوز – گروه فرهنگی: سرانجام بعد از سه سال "مست عشق"، جدیدترین تولید مشترک سینمای ایران و ترکیه راهی به سالن‌‌‌های ایران پیدا کرد و پرده‌‌‌های نقره‌‌ای کشور، پس از دوبار وقفه و تعویق، از چهارشنبه میزبان این فیلم شدند. "مست عشق" از همان آغاز حاشیه‌‌‌های گوناگونی داشت اما این حاشیه‌ها حریف ساخت نشد و پخش آن را نیز تا این لحظه با اخلال جدی مواجه نکرده است. خبرها حکایت از آن دارند که برای تماشای این فیلم، تا کنون نزدیک یک و نیم میلیارد تومان، بلیت فروخته شده است؛‌ خبری شوق انگیز که تا پیش از این فقط برای فیلم‌‌‌های ژانر کمدی اتفاق می‌افتاد. در این استقبال پیشاپیش البته دلایل زیادی دخیل است که پرداختن به آن موکول به اکران فیلم و بررسی محتوایی آن است اما قطعا یکی از دلایل این استقبال، "مشترک بودن" تولید آن است.   

   تولید فیلم و سریال مشترک، امروزه در تمامی کشورهای جهان امری متداول و رایج است. نمونه‌‌‌های درخشانی از تولیدات مشترک سینمایی بین چند کشور می‌توان نام برد که جزو آثار ماندگار سینمایی اند. "لئون"، "ماتریکس" ، و "شکارچی گوزن" فقط سه نمونه قابل اعتنا در این حوزه اند؛ هرچند تعداد تولیدات مشترک سینمایی در جهان بسیار بیشتر از این موارد است. به نظر می‌رسد توافق برای تولیدات مشترک سینمایی، یکی از مهم ترین راه‌‌‌های تبادل و تفاهم فرهنگی است که اشتراکات را دستمایه خلق آثار سینمایی مشترک می‌کنند. اکنون می‌توان فیلم هایی را در جهان نام برد که 5 کشور یا به عبارت درست تر، کمپانی هایی از 5 کشور، مشترکا روی آن سرمایه گذاری کرده اند. فرایند تولید فیلم مشترک، از مرحله سرمایه گذاری شروع می‌شود و تا مراحلی همچون نگارش فیلم نامه، انتخاب و ساخت لوکشین، انتخاب گروه بازیگران، و در انتها کارگردانی و ساخت فیلم ادامه می‌یابد.

در سینمای ایران نیز تولید فیلم مشترک، موضوعی مورد توجه  بوده و نمونه‌‌‌های نسبتا زیادی را می‌توان در این زمینه نام برد.فرش باد، زغال، سلام بمبئی، بوتاکس، کافه ترانزیت، تنها برخی از این تولیدات مشترک اند که با همکاری و مشارکت کمپانی هایی از سایر کشورها تولید شد اند. برخی گفته اند که این دست آثار، به معنای درست و دقیق کلمه، مصداق "تولید مشترک سینمایی" به حساب نمی آیند اما درهرحال، بضاعت سینمای ایران در عرصه تولید مشترک، فعلا همین دست آثارند.

 اساسا ساخت آثار مشترک سینمایی به دو مسئله جدی برمی گردد یکی تجارت و فروش فیلم، و دیگری نوع و موضوع فیلمنامه. یکی از دلایل مهمی که فیلم‌ها به صورت مشترک ساخته می‌شود هزینه بسیار بالای آنهاست که دو یا چند شرکت از دو یا چند کشور هزینه‌‌‌های آن را متقبل می‌شوند. با این کار هم هزینه‌ها تامین شده و هم امکان عرضه و فروش آن از اکران تا پلتفرم‌ها را بیشتر در دست خود دارند. به این ترتیب، سرمایه گذاران در هزینه‌ها و عایدی‌ها سهیم می‌شوند و امکان اکران همزمان در چند کشور فراهم می‌شود.

  چرا در ایران، آثار مشترک سینمایی زیادی تولید نمی شود؟ این پرسش را باید از چند محور بررسی کرد و پاسخ داد. اساسا بضاعت مالی سینمای ایران امکان ساخت چنین آثاری را نمی دهد. مادام که تراز تجاری سینما در ایران، به طور نسبی قابل مقایسه با تراز تجاری سینمای جهان نباشد امکان چندانی برای تولیدات مشترک هم وجود نخواهد داشت. تا وقتی سینمای ما سینمای واقعی در تراز جهانی نباشد کشوری تمایل به سرمایه گذاری مشارکتی نخواهد داشت. طی سال‌‌‌های گذشته برخی از رؤسای سازمان‌‌‌های سینمایی از کشورهای مختلف از ایران دیدن کردند و حتی تفاهم نامه‌‌‌های متعددی هم امضا شد اما هنوز فیلمی در دست تولید مشترک نیست.

از سوی دیگر فیلم‌‌‌های ایران، با ضوابط و قوانین خاصی تولید می‌شوند و کارگردان نمی تواند بدون رعایت آنها فیلمی را تولید کند. چه بسا همین موضوع نیز مانعی برای بی رغبتی فیلمسازان خارجی برای همکاری با ماست.

نکته دیگر اینکه برخی گفته اند سینمای ایران فاقد فیلمسازان کیفی  حرفه‌‌ای است که بتوانند در سطح تولیدات مشترک جهانی فیلم بسازند. اگر هم برخی از سینماگران ایران در عرصه جهان درخشیده اند تعدادشان آنقدر کم بوده که نمی تواند به شکل گیری یک جریان جدی برای تولید آثار مشترک سینمایی بینجامد.  

محدودیت‌‌‌های اخلاقی، شرعی و قانونی که بازیگران ایرانی به خصوص زنان بازیگر در ایفای نقش‌‌‌های سینمایی دارند نیز عاملی در رونق نگرفتن ساخت آثار مشترک سینمایی می‌تواند باشد. البته اهمیت این عامل در حد و اندازه عوامل دیگر نیست.   

اینها فقط بخشی ازدلایل ضعف سینمای ایران در ساخت آثار مشارکتی است. سینمای ما البته با وجود همین موانع توانسته است نمونه‌‌‌های قابل اعتنایی در تولید آثار مشترک بیافریند اما به نظر می‌رسد این تعداد اثر مشترک، مطلقا تناسبی با توانمندی‌ها و ظرفیتهای سینمای ایران ندارد. "مست عشق" به عنوان آخرین نمونه از آثار مشترک سینمایی، آزمونی برای تعیین میزان موفقیت این دست آثار، هم از جهت اقتصادی، هم از جهت معیارهای هنری و زیباشناختی، وهم از جهت ارزش‌‌‌های فرهنگی در تقویت پیوندهای ملی و فراملی است. استقبال پیشاپیش مخاطبان از اکران "مست عشق"، نشان می‌دهد که انتخاب درست سوژه، پیشقدم شدن فیلمسازی که از منطق هنری و فرهنگی سینما آگاه باشد، گروه بازیگران محبوب و حرفه ای، ساخت مطلوب و دراماتیک، برنامه ریزی درست در اکران همزمان، می‌تواند دروازه‌‌‌های تولید آثار سینمایی موفق مشترک را باز کند و از این طریق تحرکی در صنعت و هنر سینمای ملی رقم بزند.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
خداحافظی «عموری» از فوتبال
ویتکاف مدعی پیوستن کشوری دیگر به توافق سازش با اسرائیل شد
مرزبانان پاکستان و افغانستان به روی هم آتش گشودند
تظاهرات بزرگ ضد ترامپ در واشنگتن دی سی
پیروزی والیبال زیر 16 سال دختران آسیا مقابل استرالیا
مسئول لبنانی: حملات دشمن ما را نمی‌ترساند
پزشکیان: افتخار من به نسل جوانی است که آینده را خواهد ساخت
گزارش تصویری | درون گنجینه فرعون مصر
کاهش 10 درصدی پروازهای آمریکا به دلیل تعطیلی دولت
پیروزی تیم ملی والیبال ایران مقابل قطر
تعویض رایگان قطعه معیوب 3 خودرو از سوی ایران خودرو
نجات 8 نفر از جمله یک کودک دو ساله در آتش‌سوزی یک ساختمان اداری
عناوین سلطنتی شاهزاده انگلیسی رسماً لغو شد
خرسندی ترامپ از بازنشستگی پلوسی
رئیس‌جمهور: اختلافات و دعواهای جناحی را کنار بگذاریم
رونالدو: جنون قهرمانی در جام‌جهانی ندارم
نماینده حزب‌الله: رژیم صهیونیستی تعهدی به توقف عملیات‌های خصمانه ندارد
واکنش قالیباف به انتخاب شهردار نیویورک
راه‌های جایگزین برای تردد در روز جمعه در اطراف میدان انقلاب
پول زائرانی که زمینی از عربستان بازگشتند، پس داده شد
ترکیه اس-400 را رها نمی‌کند و بر سر اف-16 چانه می‌زند
وزیر اقتصاد: گمرکات به بخش خصوصی واگذار می شود
جدول لیگ برتر ایران در پایان دیدارهای امروز
موافقت «نیروهای پشتیبانی سریع» با آتش بس در سودان
سینمای ایران در جاده موفقیت اوراسیا
قیمت‌ ارز ترجیحی تغییری نکرده است
گونه جدید کرونا با «گلودرد تیغی» در حال گسترش است+فیلم
حماس: اقدام بن‌گویر در النقب، تجلی آشکار تروریسم سازمان‌یافته است
پزشکیان: تفرقه در امت اسلام، خواست صهیونیسم جهانی است
زهران ممدانی تیم انتقال قدرت کاملاً زنانه خود را معرفی کرد
آبفا: ذخیره سدهای تهران به 5 درصد رسید
نبیه بری: مذاکره مستقیم با اسرائیل در کار نیست
یک پالایشگاه نفت در جنوب غرب روسیه هدف قرار گرفت
حسن یزدانی رسما به استقلال پیوست +فیلم
هند، رئیس‌ دوره‌ای گروه بریکس در سال 2026 می شود
امیدوارم مبادلات بین ایران ‌و پاکستان به 10 میلیارد دلار برسد
آغاز حملات گسترده رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان + فیلم
نامه 51 نماینده مجلس، درباره تبعات حذف نرخ ارز 28500 تومانی
مدودف به ترامپ هشدار داد
عذرخواهی شمسایی پس از توقف مقابل افغانستان: چک خوردیم!
امسال 400 هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور اضافه شد
آغاز ثبت‌نام وام‌های دانشجویی از ابتدای هفته آینده
قدرت و حجم آتش ایران در جنگ 12 روزه قدرت اسلام و امت اسلامی بود
دستور مقتدی صدر برای لغو هرگونه تجمع اعتراضی تا پایان انتخابات
منشور حقوق بشر کوروش، جهانی شد
آزمون وکالت 1404 با رقابت 98 هزار داوطلب برگزار شد
کردستان با پتانسیل‌های فراوان می‌تواند موتور محرکه تحول در کشور باشد
اوسمار: از بازگشت به ایران خوشحالم
تصویر شگفت انگیز از نابرابری هزینه خانوار در ایران
توقیف 2467 خودرو شوتی در طرح ضربتی پلیس
X
آگهی تبلیغاتی