×
فرهنگی
شناسه خبر : 171155
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1403/02/05 ساعت 13:37
ناظر نگران و امیدوار ایران

یادکردی از زنده یاد محمدعلی اسلامی ندوشن در دومین سالگرد درگذشتش

ناظر نگران و امیدوار ایران

استاد محمدعلی اسلامی ندوشن گو اینکه عمر را یکسره نثار عشق‌بازی با فرهنگ ایران و ارادت‌ورزی به انسان ایرانی گذراند اما هیچگاه از نقد خُلقیات ایرانیان در سیاست و فرهنگ و آموزش و زندگی روزمره غافل نماند. خود را یک «ناظر نگران» لقب می‌داد و زبانش در نقد فرهنگ ایران همان‌قدر می‌چرخید که در تمجید و ستایش آن.

نورنیوز - گروه فرهنگی: «پربار زندگی کرده‌ام؛ تاحدی شبیه به آن گیاهِ نوکِ تپه که باد، آن را از کمر درهم شکست ولی شادمان بود که در عوض، هردوسوی تپه را دیده است.» این تمثیل درخشان، سزاوارترین تصویری است که استادِ زنده یاد محمد علی اسلامی نُدوشن (۳ شهریور ۱۳۰۳ – ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) ، از ۹۷ سال زندگیِ لبالب از آفرینشگری‌اش رسم کرده است.  تپه‌ای که این مهرگیاهِ سرسخت روی آن رویید، تقاطعِ چهار اقلیم بود: قدیم و جدید؛ مغرب زمین و مشرق زمین. او  نقطۀ مرکزی این تقاطع را سرزمین ایران می‌دانست، اقیانوس محتومی که انگار تمام رودهای جهانِ فرهنگ را از هرجا که جوشیده باشند، آخرالامر در خود به آرامش می‌رساند. از همین منظر می‌گفت: «ایران، شرق را شرق نگه داشت و غرب را غرب، و خودِ او در این میان نیمه شرقی – نیمه غربی شد و به طور کلی سرنوشتش آن گشت که بار دوگانه‌ای بر دوش داشته باشد.»

اسلامی ندوشن خود را «راه‌نشین چهارمرز» می‌خواند؛ ‌صفتی که هم خود را و هم نسل خود را برازنده آن می‌دانست. می‌گفت: «نسل من،‌ یگانه نسلی بود که هم تجربۀ نشستن بر پشت شتر را داشت و هم شانس سوار شدن بر جمبوجت را. هم با خنیاگران شور و شهناز اخت بود و هم با نوازندگان آثار باخ و بتهوون جفت. هم بیهقی می‌خواند و هم بِرِشت.» از آن نسل رؤیایی و طلایی اکنون افرادی به عدد انگشتان یک دست باقی مانده‌اند. آنچه حلقه‌های این زنجیره‌ی زرین را به هم پیوند می‌داد، دل باختن به تاریخ ایران، پای فشردن بر فرهنگ ایران و عشق ورزیدن و شفقت داشتن به انسانِ ایرانی بود.

اسلامی ندوشن جایی با زبان آغشته به تفاخر گفته است «در ۵۰ سال اخیر، هیچ کس بیشتر از من نام ایران و فرهنگ را بر قلم نیاورده است». ایرانی که او از روزگار کودکی و بی‌نصیبی در بیابان های یزد شناخته بود؛ ایرانی که هیچ‌کس از اهالی روستایش، تصوری از مرزهای فرهنگی و جغرافیایی‌اش نداشتند.

او با نثری نجیب که لبالب از زور الفاظ و نیروی کلمات است، قلمش را نذر ایران کرد و اسبش را در دو میدان هِی کرد . خودش می‌گفت: « قلم خود را در دو خط افقی و عمودی حرکت داده‌ام: افقی یعنی مسائل روز ایران که ما در یکی از حساس‌ترین دوره‌هایش زندگی کرده‌ایم. عمودی یعنی گذشتۀ این کشور که در تاریخ و ادب و فکرش مطرح بوده است.»

روانشاد محمد علی اسلامی ندوشن به اعتبار این تکاپوی بی‌پایان، سرزمین مادری و خانه پدری ایرانیان را دوباره کشف کرد. هرچند، سال‌ها در دانشگاه‌های معتبر درس گفت و دهه‌ها در فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی میهن، جستارنویسی و روزنامه‌نگاری و رسانه‌داری کرد، اما چیزی که هیچگاه از سرش نیفتاد و از دلش نرفت، قلم و گفتار بود. خود در این باره گفته است: «چون کیمیاگری بودم که از حروف، چشمداشتِ جادو دارد. می‌دانستم که کردار، جنبه عملی دارد و سود می‌آورد، ولی من چیزی بیشتر از سود می‌طلبیدم و آن، گشایشِ وجود بود. آن را در قلم و گفتار می‌جستم.»

 قوّت این قلمِ مقتدر و سحرانگیز از کجا بود که نثر او را از نمونه‌های رشک‌برانگیز و قابل تفاخر ایرانیان در گونه «نویسندگی خلاق» و نیز از مصادیق ممتاز و درخشان نثر معاصر فارسی کرد؟

اسلامی ندوشن طرز نگارش خود را به «بارانِ نم‌نم» تشبیه می کند. او پیش سعدی کلاه برمی‌دارد:« سعدی برای من به منزله شیر آغوز بود برای طفل که پایه عضله و استخوان‌بندی او را می‌نهد.»  اکنون نثر بی‌رقیب و زلال اسلامی ندوشن خصوصاً در زندگینامه چهارجلدی خودنوشتش با نام «روزها» مثل مادیانی مغرور در گلّه اسب‌های سربه هوا، مادری و مِهتری می‌کند و در میان‌شان انگشت‌نما است. اما ایران که در چشم اسلامی ندوشن چنین محتشم و حرمت‌دار است آیا همین قطعه خاکی محصوری است که زیر پهنۀ خزر و فرازِ سر فرورفتگی خلیج فارس جای گرفته یا از ایران چیزی دیگر مراد می‌ کرد؟

او زمین و مرز و جغرافیا را البته ناچیز و هیچ نمی‌انگاشت اما از خاک‌پرستی هم دور بود. انگار ماهیتی حریرگون در تعریف ایران سراغ می‌گرفت؛ چیزی که در ظاهر شباهت‌هایی به رمانتیسم قومی و نژادی دارد اما در واقع، نوعی اصیل از ناسیونالیسم فرهنگی است.

 اسلامی ندوشن در توضیح منظورش از ایران می‌نویسد: «ایران گذشته از آب و خاک یک "خزانۀ ماندگار" است و این یادگارها هستند که ما را پایبند می‌کنند. اگر بخواهم در یک کلمه ساده بگویم که منظور از ایران چیست خواهم گفت شهر یادگار و خزانه انس و دلبستگی‌ها.»   

اسلامی ندوشن گو اینکه عمر را یکسره نثار عشق‌بازی با فرهنگ ایران و ارادت‌ورزی به انسان ایرانی کرد و باوری راسخ داشت که ایران از پس هر ویرانی "ققنوس وار از خاکستر خود برخاسته و روزگار آبادش را مکرر کرده است" اما هیچگاه از نقد خُلقیات ایرانیان در سیاست و فرهنگ و آموزش و زندگی روزمره نیزغافل نماند. خود را یک «ناظر نگران» لقب می‌داد که زبانش در نقد فرهنگ ایران همان‌قدر می‌چرخید که در تمجید و ستایش آن. مثل سوزنبانی مسئول،‌ گوشش را روی خط آهن خوابانده بود تا صدای پیشرسِ قطارِ تحولات را بشنود و به ایرانیان نهیب بزند تا زیر سیلِ بنیان برافکنی که جهانِ آشوبناکِ کنونی به راه انداخته، غفلتا مدفون نشوند.

جالب اما این بود که در هیچ‌حالی امید و ارادتش به ایران کاستی نگرفت؛ چنانکه خود گفته است: «من این خوشباوری را داشته‌ام که در هیچ موقعیتی از این کشور امید برنگیرم. یک نیروی مرموز، یک هسته‌ی زایا که نگفتنی است در قعر فرهنگ این سرزمین و مردم آن می بینم که دلم را قرص نگاه می‌دارد.»  

محمد علی اسلامی ندوشن جایی در یک تحلیل درخشان از معنای سعادتمندی، خوشبختی را «هنر ترک و طلب» دانسته بود. هنری که بر آدمی معلوم می‌کند چه باید بخواهد و چه نخواهد. او خود به نظر می‌رسد از این هنر بهره‌ای بی‌زوال داشت و می‌دانست چه را طلب کند و چه را ترک نماید.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
قول 5 ساله پاکستان برای حذف همه موانع تجاری با ایران
عراقچی: جایزه صلح نوبل را به حامی جنایات رژیم صهیونیستی دادند
رئیس جمهور عراق خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات پارلمانی شد
15 کشته و زخمی در جریان تعقیب و گریز پلیس آمریکا
گزارشگر سازمان ملل: اگر می توانستم  طلسم کنم جلوی جنایات اسرائیل را می گرفتم
مدارس برخی شهرستان‌های خوزستان فردا یکشنبه غیرحضوری شد
جلسه سران قوا برگزار شد
واکنش پرسپولیس به رأی اصلاحی کمیته استیناف؛ ابطال کنید
کشف جسد یک افسر اسرائیلی در جنوب غزه
فهرست تیم ملی اعلام شد
وزارت دادگستری آمریکا همچنان به دنبال تحقیقات درباره پرونده ترامپ-روسیه
رسانه‌های عراقی از خشک شدن دریاچه حمرین در استان دیاله عراق خبر دادند
نخست وزیر مجارستان جو بایدن را مسئول آغاز جنگ اوکراین دانست
تامین 3 میلیارد دلار برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولید
وزیر جنگ آمریکا: وضعیت کنونی جهان مانند آغاز جنگ جهانی دوم است
ائتلاف احزاب لبنانی: دولت، مداخله وقیحانه سفارت آمریکا را محکوم کند
تیم ملی والیبال ایران مقابل ترکیه پیروز شد
نفوذ دوباره رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه
فوجیان، غول دریایی چین وارد میدان شد+فیلم
لاوروف: دستور پوتین درباره آزمایش‌های هسته‌ای در حال انجام است
پزشکیان به گلستان سفر می‌کند
گروسی: سایت‌های فردو، نطنز و اصفهان برای بازرسان ما غیرقابل دسترسی هستند
خبر بد در اردوی پرسپولیس
جدول لیگ برتر پس از اتمام بازی تراکتور و خیبر در هفته دهم
ارتش آمریکا یک میلیون پهپاد می‌خرد
وضعیت اسفناک فلسطینیان در زندان زیرزمینی اسرائیل
خیبر (2)- تراکتور (1) | شاگردان رحمتی رویای صدرنشینی را از تبریزی ها گرفتند+ خلاصه بازی
خارج‌ کردن توده 10 کیلویی از شکم یک بیمار
مصر خواستار انتقال به مرحله دوم توافق غزه و اجرای آتش‌بس در سودان شد
تاج: آمریکا به افسر امنیتی ایران ویزا نمی‌دهد؛ ولی تمام افراد باید حاضر باشند
نورنما | اسرار‌آمیز‌ترین افعی جهان
آبفا: سرانه مصرف آب در شمال تهران،860 لیتر برای هر نفر است!
بزرگترین کشف ماریجوانا سال جاری توسط پلیس ری
دمای 7 استان به صفر می‌رسد
قالیباف: هدف ما افزایش مبادلات ایران و پاکستان از 3 به 10 میلیارد دلار است
وزیر ارشاد: قصد مچ‌گیری از مدیران را نداریم
بیانیه وزارت کشور یمن در خصوص کشف یک شبکه جاسوسی+ فیلم
کشف شی تاریخی عصر آهن در اسلامشهر
رهگیری و انهدام 8 پهپاد اوکراینی از سوی روسیه
زمین‌گیر شدن بوئینگ‌های ام‌دی 2 شرکت معروف آمریکایی
دنیامالی: پاداش قهرمانان بازنگری می‌شود
کاخ سفید: بی‌بی‌سی ماشین تبلیغاتی است!
غزه تحویل گرفتن 15 پیکر شهید از رژیم صهیونیستی را تأیید کرد
کاهش 50 درصدی سقط جنین در کشور
امشب هر دو مسیر تونل رسالت مسدود است
پیروزی و صعود فوتسال ایران مقابل تاجیکستان + گل ها
محکومیت شرکت «بادران گستران» به دو سال ممنوعیت از فعالیت در حوزه رمزارز
آغاز تولید فصل سوم «کارآگاه علوی» با حضور وحید رهبانی
افزایش فشار ترامپ بر مخالفان سیاسی
دوگانگی غرب؛ از تطهیر جولانی تا تحریم غزه
X
آگهی تبلیغاتی