×
فرهنگی
شناسه خبر : 170745
تاریخ انتشار : شنبه 1403/02/01 ساعت 09:26
سعدی، یک ایرانی تمام عیار

نورنیوز همزمان با اول اردیبهشت، از ضرورت آشتی با شاعر عشق و اخلاق می گوید؛

سعدی، یک ایرانی تمام عیار

هنر سعدی، سخن گفتن همزمان با مردم و حاکمان بود؛ سخنی که لبالب از مواعظ حکیمانه است. مردم زمانه را به اخلاق عرفی و ملموس دعوت می کرد و از آنها "رعایت و مدارا و ملاحظه" می طلبید؛ و حاکمان را به آداب آسانگیری با خلق، و مراعات حال بندگان و آبادکردن دنیای آنان فرامی خواند و "مردم داری صادقانه" را راز رضایت خدا و خلق می شمرد.

نورنیوز - گروه فرهنگی: مناسب تر از اول اردیبهشت نمی شد روزی را برگزید تا بهانه ای باشد برای بزرگداشت سعدی، شاعر طراوت های بی پایان زندگی. از میان های تمام ماه های سال، این اردیبهشت است که ایران را سرشار از عطر علف و نشاط گیاه و سبزینگی امید و رویش می سازد. سعدی، اردیبهشت و شادابی بی پایانش را به فرهنگ و ادبیات می کشاند و از مشتی حروف و واژه ی سرد و خنثی، حماسه ای از شوق زندگی شکوفا و انسانی فراهم می آورد. مهر سعدی به اردیبهشت شاداب تا آنجاست که دوکتاب ماندگار خود را "بوستان" و "گلستان" نام گذاری می کند تا دلالتی باشند بر عهد این سخنگوی وجدان ایرانی با زندگی سبز و سلیم. به این اعتبار، بهترین روز برای پاسداشت نام سعدی، اولین روز از ماه مینوی اردیبهشت است.

سعدی، آموزگار فنون عشق ورزی در زمانه ی دشواری هاست. از 4 شاعر قله نشین ایران (فردوسی، مولانا، سعدی، و حافظ) 3 تن با روزگار محنت بار مغول معاصر بودند. مولانا در مقابل و در مقابله با هجوم مغولان، به مهاجرتی دوسویه همت کرد: مهاجرتی آفاقی و جغرافیایی از بلخ بلوازده تا قونیه ی آرام؛ و مهاجرتی باطنی و انفسی از خلق به سوی حق. حافظ، راه رندی را پیش گرفت و بیرون از زمین و آسمان، مسیر سومی پیدا کرد تا سختی های زندگی را با زیرکی های حافظانه آسان کند. اما این سعدی بود که عشق را به جنگ تلخ ها و تباهی ها برد و فنون آسان عشق ورزی را به مردم معمولی آموخت تا در گردباد گرانبار شدائد و مصائب، تاب آور و توانمند باشند. سعدی، لذت زندگی عاشقانه را به انسان های اسیر در چنگال تقدیر، چشاند. او شاعر حکیمی بود که در قالب شعر، برای عشق، نظام نامه اخلاقی نوشت و زندگی در سایه عشق و اخلاق را مفهوم پردازی کرد.

هنر سعدی، سخن گفتن همزمان با مردم و حاکمان بود؛ سخنی که لبالب از مواعظ حکیمانه است. مردم زمانه را به اخلاق عرفی و ملموس دعوت می کرد و از آنها "رعایت و مدارا و ملاحظه" می طلبید؛ و حاکمان را به آداب آسانگیری با خلق، و مراعات حال بندگان و آبادکردن دنیای آنان فرامی خواند و "مردم داری صادقانه" را راز رضایت خدا و خلق می شمرد. این شاعر حکیم، در وعظ پادشاهان آنقدر بر مراعات مردم تأکید داشت که بقا و محبوبیت حاکم را مطلقا در گرو رضایتمندی رعیت می دانست. در فرهنگی که برای تبیین رابطه حاکم و مردم، استعاره ای غیر از "شبان و رمه" نداشت، سعدی به موازات، استعاره ی "بیخ و درخت" را ساخت و ترویج کرد. این استعاره، شأن مردم در مقابل حاکم را شأن ریشه برای درخت می داند و همان گونه که بنا و بقای درخت به ریشه است، بنا و بقای حکومت نیز به مردم است:

رعیت چو بیخ اند و سلطان درخت

درخت ای پسر باشد از بیخ، سخت

مکن تا توانی دل خلق، ریش

وگر می کُنی، می کَنی بیخ خویش

آغاز "گلستان" با "در سیرت پادشاهان" است و آغاز "بوستان" با " در عدل و تدبیر و رای". سعدی از واقعیت انکارناپذیر قدرت در رسیدن به زندگی خوب کاملا آگاه است و به این اعتبار، در منظومه حکمی خود، افزون بر سخن گفتن با مردم کوچه و خیابان، همواره – و نه یکبار - با اصحاب قدرت و نشستگان بر سریر سلطنت به زبان وعظ و اندرز سخن می گوید. لقب سعدی، "مصلح الدین" است و او به عنوان فرزانه ای فرهنگ مدار، در اصلاح ملک و ملت می کوشد. فضیلت او در این است که زبان سخن گفتن با قدرت را می شناسد و از این سخن گفتن دست نمی شوید. این چیزی است که برای هر اصلاح گر صادق و مشفقی ضرورت دارد. سعدی، از یکسو عافیت طلب ناامیدی نبود که نهاد قدرت را تماما کنار بگذارد و یکسره بر مردم متمرکز شود؛ و از سوی دیگر، شوریده ای انقلابی هم نبود که دعوت به طغیان علیه پادشاهان کند. راه او، سخن گفتن مکرر با قدرت و اندرز دادن دائمی به سلطان و پند نوشتن مستمر برای شاهان بود. سنت روشنففکری و تحول خواهی و توسعه گرایی ایران می تواند در مسیر کنشگری خود از روی این درسنامه ی جامع، بارها و بارها مشق کند و درس بیاموزد.

سعدی علاوه بر تمام آموزش هایی که می تواند برای انسان امروز ایرانی داشته باشد، پاسبان زبان فارسی، به عنوان رکن هویت ملی هم هست. هرچند زنده ماندن زبان فارسی در معرکه ی قدرت نمایی زبان تازی، مرهون مرارت های هوشمندانه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی بود اما این سعدی است که تراز زیباشناختی زبان فارسی را تعیین کرد. فردوسی، اصل زبان را پاس داشت و زنده کرد؛ اما سعدی این زبان نجات یافته از تهدید نابودی را به رتبه ای از جمال و فصاحت و شیرینی رساند که ماندگاری اش را تضمین کرد. اکنون این زبان فاخر و فخیم، البته در معرض دست درازی تکنولوژی های نوین ارتباطی است. آداب گویش و نگارش در فضای مجازی و شبکه های نوظهور اجتماعی، روزبه روز بیگانه تر از زبان اصیل و استوار به جامانده از سعدی می شود. هرچند زبان، پدیده ای پویا و پرتحرک است و در بستر اجتماعی، خود را تصحیح و متناسب می کند اما تمام این پویایی ها باید حول یک محور معیار رقم بخورد. آن محور معیار، زبان فارسی رسا و گیرای سعدی است. به مجرد اینکه زبان، لطمه بیند خسارتی به هویت ملی وارد خواهد شد.

بنا به این ملاحظات، باید سعدی را بار دیگر وارد زندگی مردم کرد. آشتی دوباره با سعدی، هم زندگی در سایه عشق و اخلاق را به مردم می آموزد؛ هم شیرینی و رسایی زبان فارسی را در کام ایرانیان، خصوصا نسل های نو می چکاند و می چشاند؛ هم هویت ملی و تاریخی ایرانی را که محل ملاقات ایرانیت و اسلامیت است تقویت می کند؛ هم به روشنفکران ما آداب سخن گفتن با نهاد قدرت را می آموزاند. سعدی به تعبیر استاد زنده یاد محمدعلی اسلامی ندوشن، یک ایرانی تمام عیار است.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
پوتین هفته آینده به هند می‌رود
ارتش لبنان ادعای صهیونیست‌ها علیه حزب‌الله را رد کرد
پزشکیان: از حمایت رهبری انقلاب سپاسگزارم/مسیر پیشرفت را با همراهی مردم دنبال می‌کنیم
بیانیه چین درباره آزمایش تسلیحات هسته‌ای
مقامات کُرد عراق از آمریکا درخواست دریافت سامانه پدافند هوایی کردند
امضای یادداشت تفاهم میان ایران و مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ
ترامپ: مهاجرت از کشورهای جهان سوم متوقف می شود
هشدار روزنامه الریاض نسبت به استراتژی خصمانه تل‌آویو در لبنان
هشدار نارنجی هوا در تهران ادامه دارد؛ آلودگی تا اواسط هفته پیش‌بینی می‌شود
69 کشته و 59 مفقود در حادثه سیلاب‌ سوماترای اندونزی
زاخارووا: هدف اتحادیه اروپا ایجاد اختلال در رویکردهای سیاسی و دیپلماتیک نوظهور است
طلای جهانی در مسیر ثبت افزایش هفتگی سه درصدی؛ خوش‌بینی به کاهش نرخ بهره
گروه مرگ ایران در جام جهانی 2026 تغییر کرد + چهار حریف تازه برای ایران
تحویل پیام‌های وزیر خارجه ایران به وزیران خارجه نیجر و مالی
رفیع‌زاده: هیچ نیروی دو شغله‌ای در دولت وجود ندارد
معماری قدرت آمریکا؛ بازخوانی نقشه کمک‌ها
بزرگترین دعوای فوتبال؛ 17 اخراجی در یک بازی + فیلم
مدارس کدام استان شنبه و یکشنبه غیر حضوری می‌شود؟
شمس آذر_ پرسپولیس ؛ اوسمار به دنبال پیروزی پیش از دربی
درگیری مرگبار در روستای ارومیه؛ 3 نفر کشته شدند
وقوع زمین لرزه 3.8 ریشتری در پل سفید+ جزئیات
رئیس جمهور پیشین پرو به یازده سال زندان محکوم شد
منصوریان از هدایت تیم ملی ووشو بانوان کناره‌گیری کرد
محور چالوس امروز یکطرفه می‌شود / محدودیت‌های ترافیکی شمال کشور
سیل و رانش زمین در سریلانکا جان 40 نفر را گرفت
آخرین وضعیت اجرای برنامه شیر مدارس در سایه افزیش قیمت لبنیات
دیپلمات روس: ناتو و اروپا برای جنگ بزرگ با روسیه آماده‌اند
تهران آلوده‌ترین شهر جهان؛ نمی‌توانیم نفس بکشیم
وفاداری به هنر ملی، درخشش در هنر جهانی
آمریکا آماده حمله زمینی به ونزوئلا
ایران جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کرد
سه زلزله پیاپی در بهاباد یزد
آمریکا گرین‌کارت مهاجران 19 کشور را بازبینی می‌‌کند + اسامی کشورها
هشدار صریح رهبر علویان سوریه به دولت موقت
شمار قربانیان آتش‌سوزی هنگ کنگ به 94 نفر رسید
مرگ" سارا بکستروم" یکی از زخمی های حادثه تیراندازی در کاخ سفید
درخشش سینمای ایران در مسکو؛ جایزه ویژه اوراسیا به مجید مجیدی رسید
برنامه مسابقات ورزشی امروز 7 آذر 1404+ جدول پخش
جدول فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون |جمعه 7 آذر
وضعیت آب و هوا امروز جمعه7 آذر + وضعیت استان ها
نقش هورمون‌ها در شدت آنفولانزا؛ استروژن سپر دفاعی زنان در برابر سرماخوردگی
هشدار روان‌پزشکان؛ چت‌بات‌ها جای درمانگران واقعی را نمی‌گیرند
جهش علمی در ذخیره‌سازی اعضا؛ امیدی برای کاهش صف‌های طولانی پیوند عضو
نوراینفو| 11 راهکاری که قدرت نه گفتن را در شما تقویت می‌کند
تولید 7 هزار تن محصولات گلخانه‌ای؛ جهش کشاورزی نوین در ارومیه
ثبت رسمی سندرم استفراغ ناشی از ماری‌جوانا در فهرست بیماری‌ سازمان جهانی بهداشت
فرصت‌های فراموش‌شده حکمرانی آب؛ راه نجات کلان‌شهرها از بحران آب
حمله توپخانه‌ای ارتش اسرائیل به جنوب سوریه
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
جنایت جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
X
آگهی تبلیغاتی