شناسه خبر : 170402
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 فروردین ساعت 16:26
نرخ ویزیت پزشکان 35 درصد افزایش یافت

نور نیوز ازجزئیات افزایش تعرفه پزشکان گزارش می دهد؛

نرخ ویزیت پزشکان 35 درصد افزایش یافت

با اعلام افزایش 35 درصدی تعرفه پزشکان در سال 1403،‌ تعرفه ویزیت پزشکان عمومی 126 هزار تومان، پزشک متخصص 189 هزار تومان، پزشکان فوق تخصص و فلوشیپ 241 هزار تومان، متخصص روانپزشکی 251 هزار تومان و فوق تخصص روانپزشکی 286 هزار تومان اعلام شده است.

نورنیوز – گروه اجتماعی: جزئیات افزایش تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۳ سرانجام اعلام و ابلاغ شد.   درحالی که شورای عالی بیمه،‌از مدت ها پیش،‌ افزایش 46 درصدی را مصوب کرده بود اما در جلسه هیات دولت افزایش 35 درصدی تصویب شد. امروز نیز معاون درمان وزارت بهداشت،‌ از تصویب و ابلاغ نرخ جدید تعرفه پزشکان خبر داد. دکتر سعید کریمی گفت: «ویزیت در بخش‌های دولتی، خصوصی، عمومی غیردولتی و خیریه متفاوت است. اما در بخش خصوصی که مراجعه مردم بیشتر است تعرفه ویزیت پزشکان عمومی ۱۲۶ هزار تومان، پزشک متخصص ۱۸۹ هزار تومان، پزشکان فوق تخصص و فلوشیپ ۲۴۱ هزار تومان، متخصص روانپزشکی ۲۵۱ هزار تومان و فوق تخصص روانپزشکی ۲۸۶ هزار تومان اعلام شده است.»

کریمی با اعلام افزایش متوسط ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ افزود: «مساعدت دولت برای این میزان رشد جای تشکر دارد؛ چراکه پیش از این و در گذشته افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌ها سابقه نداشته است. این میزان رشد در تعرفه‌های پزشکی امسال به جهت حمایت از ماندگاری نخبگان انجام شد؛ هرچند که بحث تورم نیز مطرح است؛ اما نسبت به نرخ تورم، عقب ماندگی تاریخی در تعرفه‌های پزشکی داریم.»

 اصلاح نرخ تعرفه های پزشکی،‌ ضرورت  مهمی در اجرای خواسته های ۳۶۰ هزار نفر نیروی حوزه سلامت است. با توجه به اهمیت حفظ انگیزه و تامین معیشت نیروهای کادر بهداشت و درمان، جلوگیری از مهاجرت نخبگان و ممانعت از مهاجرت های شغلی و تداوم خدمات پزشکی لازم است عقب ماندگی های تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی که طی دو دهه گذشته ایجاد شده است به تدریج جبران شود.

نارضایتی از تعرفه ها

هرچند تصور عمومی مردم این است که پزشکان از درآمدی بسیار بالا برخوردارند و نیازی به افزایش تعرفه خدمات پزشکی نیست، طی سالهای گذشته خبرهای متعددی از نارضایتی جامعه پزشکی و فعالان حوزه سلامت از پایین بودن این تعرفه ها و همچنین مهاجرت پزشکان و متخصصان به خارج از کشور به دلیل پایین بودن دستمزد در رسانه ها منتشر شده است. مهاجرت پزشکان و کادر درمان صدمات جبران ناپذیری است که به حوزه سلامت کشور وارد می شود و بررسی ها نشان می دهد دلیل بسیاری از آنها  پایین بودن تعرفه های پزشکی و دستمزدها است. همچنین در سال‌های اخیر، تمایل به ادامه تحصیل در مراحل دستیاری تخصصی و فوق‌تخصصی در رشته‌های مختلف پزشکی با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. این کاهش تمایل پزشکان عمومی برای ورود به دوره‌های تخصصی و فوق‌تخصصی به شدت تأثیر منفی‌ بر کمیت، کیفیت، سرعت و دقت خدمات بهداشتی- درمانی، و هم‌چنین بر تداوم و توسعه آن داشته و خواهد داشت.

از سال ۱۳۹۶، خطر کمبود نیروهای متخصص در برخی رشته‌های پزشکی مانند بیهوشی، طب اورژانس، جراحی عمومی، پزشکی داخلی، اطفال، بیماری‌های عفونی، جراحی قلب و جراحی قلب اطفال به شدت افزایش یافته است. در این راستا، تبعات کاهش تعداد جراحان قلب اطفال باعث نگرانی بسیاری شده است.   در حال حاضر کشور با کمبود شدید جراح قلب اطفال مواجه است و شاهد آن لیست انتظار طولانی و بلند بالای بیماران حتی تا ۲ الی ۳ سال آینده است. دکتر مهدوی رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی با اشاره به مدت زمان طولانی عمل‌های جراحی قلب اطفال و نیز دستمزد ناچیز جراحان قلب اطفال گفت:«زمان جراحی قلب نوزادان و کودکان چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت است، اما میزان پرداختی در بخش دولتی ۵ میلیون تومان است، اما همین عمل در بخش خصوصی ۱۵۰ میلیون تومان است و بنابراین پرداختی‌ها هیچ همخوانی ندارند. برای همین عمل در کشور‌های اطراف حداقل ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار باید پرداخت کنید، اما در کشور خودمان در بخش دولتی معادل ۱۰۰ دلار پرداخت می‌کنند.»

دکتر محمد رئیس زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی هم در همایش ملی روز پزشک به پایین بودن تعرفه های پزشکی اشاره کرد و گفت: «تخصص جراحی قلب در سال جاری ۱۸ نفر ظرفیت داشته، اما هیچ کس متقاضی نشده و در کل کشور فقط ۲ فارغ‌التحصیل جراحی اطفال داریم.»

   تحقق کف خواسته ها

ضرورت افزایش تعرفه تعرفه های پزشکی بارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت و همچنین سازمان نظام پزشکی اعلام شد و آنها با اشاره به اینکه میزان افزایش تعرفه های پزشکی حتی به اندازه افزایش حقوق کارگران هم نیست خواستار افزایش تعرفه ها و خدمات پزشکی شدند. سرانجام دی ماه سال گذشته جلسه شورای عالی بیمه تشکیل و افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی به عنوان حداقل میزان مورد نظر جامعه پزشکی به تصویب رسید. با توجه به تورم، اعضای شورای عالی بیمه بر این باور بودند که افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی، کمترین کاری است که می‌توان انجام داد. این مصوبه مهم بعد از تصویب به هیات دولت فرستاده شد تا قبل از پایان سال به تصویب و برای اجرا ابلاغ شود اما این امر صورت نگرفت و در اولین جلسه هیات دولت در سالجاری این مصوبه  با کاهش 11 درصدی مواجه شد و هیات دولت افزایش 35 درصدی تعرفه های پزشکی را تصویب کرد.»

رئیس‌زاده  به میزان رشد دستمزد جامعه پزشکی طی سال‌های گذشته هم اشاره کرد و گفت: «در حالی که میانگین رشد دستمزد کارگران طی سال‌های اخیر ۲۴ درصد است؛ حقوق جامعه پزشکان حدود ۹.۵ درصد طی ۱۲ سال گذشته افزایش یافته است. بررسی میانگین افزایش حقوق پزشکان و کارگران بیانگر این است که حقوق پزشکان در مقایسه با حقوق کارگران حدود یک‌سوم است. شرایط حقوق پزشکان برای جوانان جامعه پزشکی غیرقابل قبول است و با حقوقی که دریافت می‌کنند توانایی اداره زندگی خود را ندارند.   

 افزایشی برای جبران گذشته

به اعتقاد برخی از کارشناسان حوزه سلامت افزایش 35 درصدی تعرفه، کمترین جبران برای گذشته است. گذشته ای که تعرفه های پزشکی همخوانی با تورم نداشت و به نوعی از کمترین افزایش برخوردار بود. این را حتی مسئولان دولتی هم اذعان دارند. معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است افزایش تعرفه‌های پزشکی در واقع جبران گذشته است. وی سال گذشته گفت: «کسانی که نگاه مغرضانه دارند باید بدانند که پایین بودن تعرفه‌های پزشکی به معنای دست بردن در جیب مردم است.  طی سال‌های گذشته، تعرفه‌های پزشکی پایین بوده این درحالیست که مسائلی مانند هتلینگ، قیمت غذا، ملزومات و تجهیزات پزشکی با افزایش نرخ تورم، افزایش می‌یابد. »

دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران هم به همخوان نبودن درآمد پزشکان با اجاره مطب ها و درمانگاه ها اشاره کرده و گفته بود : «پایین بودن تعرفه‌های پزشکی موجب شده تا برخی از همکاران به مشاغلی مانند ساخت و ساز، سکه فروشی، دلار فروشی، مسافرکشی و ... روی آورده یا مهاجرت کنند.» وی مدعی شده که ۵۰ درصد جامعه پزشکی درآمد زیر خط فقر دارند و ۳۰ الی ۴۰ درصد همکاران از درآمد معمولی برخوردار بوده و شاید ۱۰ درصد پزشکانی که دانش بالایی داشته و خدمات جراحی به بیماران ارائه می دهند و کارشان استرس بالایی دارد از درآمد مطلوبی برخوردار باشند که همین عده اندک معیار تعیین تعرفه برای کل جامعه پزشکی قرار می‌گیرند.

البته مشاهدات میدانی نشان می دهد که اکثریت مراجعان به مراکز درمانی و پزشکی از عدم تناسب خدمات طبی با تعرفه های جاری،‌گلایه دارند. این گلایه ها البته در مراکز دولتی شدیدتر است. اکنون مردم منتظرند ببینند که آیا با افزایش 35 درصدی تعرفه های خدمات درمانی و تشخیصی، ‌و نیز بالا رفتن نرخ ویزیت پزشکان،‌ آیا به همین میزان بهبود شرایط و خدمات را نیز شاهد خواهند بود یا نه.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی