×
اجتماعی
شناسه خبر : 169418
تاریخ انتشار :

نورنیوز توسعه بازی در آموزش و فرهنگ سازی را بررسی می کند؛

بازی دیگر سرگرمی نیست!

در چند دهه گذشته تعداد بزرگسالانی که وارد دنیای بازی شده­ اند، هر روز بیشتر شده و امروز نه تنها گیمرهای حرفه­‌ای، بچه نیستند، بلکه کشورها و سازمان‌­های متعددی به دنبال این هستند به‌­جای روش‌­های کلاسیک و سنتی آموزشی، کارکنانشان را با «بازی‌­های جدی» درگیر کنند.

نورنیوز -گروه اجتماعی: آمارها نشان می‌دهد حدود ۳۴ میلیون ایرانی بازیکن بازی‌های آنلاین و موبایلی هستند. میانگین سنی گیمرها ۲۳ سال است و حدود ۴ میلیون بازیکن حرفه‌ای در کشور وجود دارد که هفته‌ای بیش از ۲۱ ساعت بازی می‌کنند.

سوال اینجاست که بازی چگونه از دنیای کودکان وارد دنیای بزرگسالان شد و کشورهای پیشرفته چگونه از بازی در راستای اهداف خود استفاده کردند؟  دنیای بازی‌­ها هیچ­گاه پایانی نداشته و ندارد، اما تا چندی قبل بازی ،عمدتاً به کودکان اختصاص داشته است.

در چند دهه گذشته اما تعداد بزرگسالانی که وارد این دنیا شده­ اند، هر روز بیشتر می­شود. امروز نه تنها گیمرهای حرفه­‌ای، بچه نیستند، بلکه کشورها و سازمان‌­های متعددی به دنبال این هستند به‌­جای روش‌­های کلاسیک و سنتی آموزشی، کارکنانشان را با «بازی‌­های جدی» درگیر کنند.«بازی‌های جدی» مانند اسباب‌بازی‌های آموزشی، پیوند آشکار و آگاهانه تفریح و تعلیم است که ۲ دهه پیش با نمونه موفق آمریکایی‌اش وارد جهان سرگرمی و یادگیری شد.

سال ۲۰۰۲ بود که ارتش آمریکا از سفارش ۸ میلیون دلاری‌اش رونمایی کرد که یک بازی جنگی با هدف آموزش سربازان آمریکایی بود.

با اینکه این شبیه‌سازی، اولین استفاده گسترده از فناوری بازی برای هدفی چون استخدام نیرو برای یک نهاد نظامی بود و کارکرد مشخصی داشت، اما خیلی زود شهروندان عادی را نیز به خود جذب کرد و میلیون‌ها نفر از طریق اینترنت با آن آشنا شده و این بازی را دانلود کردند و با آن سرگرم شدند.

استقبال مردمِ معمولی از بازی‌های سفارشی ارتش امریکا به حدی بود که این نهاد تصمیم گرفت با کنسول‌های مدرنی چون پلی‌استیشن و PS4 (پی‌. اس‌.فور)، زمینه دستیابی بازیکنان بیشتری را به این فضاهای ساختگی هموار کند.

ارتش آمریکا تا سال ۲۰۱۲ رقمی بالغ بر ۳۰ میلیون دلار خرج ارتقاء و به‌روز‌رسانی بازی‌هایی کرد که می‌خواست از داوطلبان و گیرمرها یک «سرباز آمریکایی» بسازد. به همین دلیل در این بازی از تجهیزات و تسلیحات واقعی ارتش آمریکا استفاده شد؛ از تفنگ‌ها و تپانچه‌ گرفته تا نارنجک‌های جدید و مدرن. بازیکنان در این فضاهای آزمایشی، هم با نقشه‌های کلاسیک و جدید عملیات‌های نظامی آشنا می‌شدند و هم به‌عنوان عضوی از یک تیم، مهارت کارِ گروهی را می‌آموختند.

در جنگ‌های فرضی، سربازان،پشت خطوط دشمن در پی این بودند که تجهیزات نیروی مقابل را نابود کنند، قلمروشان را گسترش داده و هم‌تیمی‌های سرنگون‌شده‌شان را نجات دهند. با این حال هدف نیروی نظامی ایالات متحده این نبود که نیروهای بالقوه‌اش فقط کار با جنگ‌افزارهای جدید را یادبگیرند ؛ بلکه هر داوطلب در این زمین علاوه بر مهارت جنگی و دفاعی، ارزش‌های یک «سرباز آمریکایی» را می‌شناخت.

بر این اساس در یک بازی ۱۰ میلیون دلاری که از سوی وزارت دفاع ایالات متحده درباره جنگ با عراق به دانشگاهی در کالیفرنیا سفارش داده شده بود، علاوه بر تجهیزات نظامی عراق، بازیکنان با آداب اجتماعی و عادات فرهنگی این کشور نیز آشنا می‌شدند. 

بازی‌های جدی در پزشکی، سیاست و دادگاه‌ها رویکرد ارتش آمریکا یعنی استفاده از فناوریِ بازی برای آموزش، سبب شد نخستین نسل از بازی‌های جدی، نظامی باشند. پزشکی دومین حرفه‌ای بود که بازی را از پوسته سرگرمی‌اش خارج کرد و از آن به‌عنوان یک بازوی مهارت‌آموز بهره برد و به این ترتیب کم‌کم دایره نهادهای سفارش‌دهنده یا اسپانسر بازیها گسترش یافت؛ از جمله «FoodForce» که با موضوع گرسنگی در جهان به سفارش سازمان ملل و با هدف تغییرات اجتماعی ساخته شد. «سیاست و قدرت» نمونه موفق دیگری بود که قصد داشت علمِ سیاست را به دانش‌آموزان یاد دهد. این بازی بر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری تمرکز داشت و بازیکنان را تشویق می‌کرد به موضوعات و استراتژی‌هایی بپردازند که احتمال پیروزی در انتخابات را بیشتر می‌کرد.

«شاهد حرفه‌ای»، نام بازی دیگری بود که برای وکلا ساخته شده بود و به کارآموزانِ حقوق فرصت می‌داد مهارت و توانایی خود را در یک دادگاه مجازی نمایش دهند. سود هنگفت بازی‌های جدی  اپیدمی بازی‌های جدی برای نهادها و حرفه‌های مختلف سبب شد کمپانی‌های زیادی با هدف بازی‌سازی طراحی یا به‌روز شوند؛ بویژه که طراحی بازی‌های آموزشی نسبت به بازی‌های تفریحی، به زمان و سرمایه‌گذاری کمتری نیاز داشت و به دلیل سفارشی‌بودن ،ریسک کمتری هم داشت؛ لذا صنعت پرسودی به شمار می‌‌آمد.

برای نمونه کمپانی IBM سالانه بیش از ۵۰ بیلیون دلار از بازی‌های آموزشی درآمد کسب کرد که اگرچه رقم بسیار بزرگی است، اما دربرابر هزینه‌ای که آموزش‌های کلاسیک به نهادها تحمیل می‌کرد، قابل توجه نبود. چنانچه فقط یک بازی که قصد داشت نیروهای پشتیبانی آمریکا را برای مقابله با وقایع مشابه ۱۱ سپتامبر یا طوفان کاترینا آماده کند، توانست با این فناوری به ۲ میلیون آتش‌نشان، ۳ میلیون پرستار، ۶۲۰هزار افسر پلیس، ۲۰۰هزار تکنسین و ۳۲ هزار پزشک اورژانس به‌صورت موثر آموزش بدهد.
 


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
ترامپ: ایران حق غنی‌سازی اورانیوم ندارد
وزیر نفت: امکان قاطی شدن آب و بنزین در جایگاه‌ها وجود ندارد
سخنگوی دولت: تعطیلی یک‌هفته‌ای تابستانه در دست بررسی است
پیاتزا 25 والیبالیست را به اردوی تیم ملی دعوت کرد
انتقاد بازیگر «بازی تاج‌وتخت» از سکوت هالیوود در برابر کشتار در غزه
167 کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله معامله شد
استاندار تهران: تعویض کاهنده‌ها با هزینه بسیار محدود در اختیار شهروندان قرار می گیرد
کمک‌های هوایی به غزه یا مهندسی گرسنگی؟
آلودگی در مرز قرمز؛ هوای تهران برای همه ناسالم شد
بقایی حمله رژیم صهیونیستی به کشتی «حنظله» را محکوم کرد
پزشکیان:اگر مسئولی اشتباهی کرد کمک کنیم آن را رفع کند و پرونده‌سازی نکنیم
وزیر جهاد کشاورزی: قیمت برنج داخلی به‌زودی متعادل می‌شود
رئیس سازمان اطلاعات سپاه: امنیت کشور در شرایط خوبی قرار دارد
فاجعه در بزرگراه پاکستان؛ واژگونی مرگبار اتوبوس در پنجاب
فداکاری در دل شب؛ ناجی‌ای که برای نجات 6 نفر جان باخت
کمبود نیروی کار ماهر؛ مهم‌ترین چالش صنعت کشور از نگاه کارفرمایان
نتانیاهو: اجازه ورود کامل کمک به غزه را نمی‌دهیم
انتقال پایتخت به سواحل جنوبی مخاطرات امنیتی ندارد
خروج ایران از NPT در واکنش به فعال‌سازی مکانیسم ماشه
برنامه کامل هفته‌های اول تا پانزدهم نیم‌فصل اول اعلام شد
خلافِ واقع!
استقلال و پرسپولیس مهرماه به ورزشگاه آزادی بازمی‌گردند
جهش فناوری در ایران؛ ساخت بازوی رباتیک فایبرکربنی برای صنعت خودرو
سودجویان در کمین‌اند؛ ارز و سیم‌کارت را فقط از مراکز مجاز تهیه کنید
رسانه ژاپنی: «زاهدی» کلید تقویت خط حمله «توکیو وردی» است
بارسلونا با پیروزی 3-1 گام نخست خود را محکم برداشت
ثبت احوال بدون مراجعه حضوری گواهی انحصار وراثت صادر می‌کند
راه اندازی مسیر دریایی خرمشهر-بصره برای زائران اربعین
دیلی تلگراف خبر داد: آتش‌بس در غزه تعارض آشکار دیدار ترامپ و استارمر
4 دلار میزان تخفیف نفتی ایران به چین
قانون‌گذاری برای سکوت یا مقابله با اخبار جعلی؟
نورویدئو | چهل روز گذشت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ارتباطات پایدار از ایران تا کربلا تامین می‌شود
حمله نظامیان صهیونیست به کشتی حنظله/حنظله چیست؟/جهاد اسلامی اقدام اسرائیل را محکوم کرد
محور هراز سه شب متوالی بسته می‌شود
قیمت خودرو امروز یکشنبه 5 مرداد 1404 +جدول
از وعده پایان جنگ ها تا بمب‌های رادارگریز؛ تناقض بزرگ سیاست ترامپ
قیمت دلار و سایر ارزها امروز یکشنبه 5 مرداد 1404
ناگفته‌های جنگ 12 روزه از زبان وزیر امور خارجه ایران
قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه 5 مرداد 1404 +جدول
از عفو نظام تا بازگشت به ترور؛ بهروز احسانی اسلاملو که امروز اعدام شد کیست؟
آخرین وضعیت پرونده قتل الهه حسین‌نژاد؛ بررسی اتهامات و مراحل قانونی
خشونت در فروشگاه آمریکایی؛ 11 نفر قربانی چاقوکشی شدند
«ابرقویی‌نژاد» پرسپولیسی شد
بورسا در محاصره آتش
نورنما | الگوگیری دختر کوچولو از خانم سحر امامی
تاخیر در اعزام، به مرگ کودک عقرب گزیده منجر شد
ارتش: در خط مقدم دفاع از ملت ایستاده‌ایم
قول رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان درباره قطع دست گروهک جیش‌الظلم از منطقه +عکس و فیلم
ابهام استراتژیک در دیپلماسی هسته‌‌‌ای ایران
X
آگهی تبلیغاتی