شناسه خبر : 169252
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 فروردین ساعت 17:56
25هزارتُن بمب برای شهادت 33هزار تَن

«نورنیوز» تحقیقات گزارشگر سازمان ملل درباره «نسل‌کشی» در غزه را بررسی می‌کند

25هزارتُن بمب برای شهادت 33هزار تَن

تل‌آویو بعد از آغاز جنگ اخیر غزه، از سوی آفریقای جنوبی به «نسل‌کشی» متهم و متعاقب آن به دادگاه لاهه نیز کشانده شد. اگرچه رژیم صهیونیستی این اتهامات را نپذیرفت، اما هفته نخست فروردین‌ماه امسال گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی هنگام ارائه تحقیقات شش‌ماهه خود بر «نسل‌کشی» مردم غزه از سوی رژیم اسرائیل صحه گذاشت.

نورنیوز- گروه بین‌الملل؛ روزی که کار «فرانچسکا آلبانیز»، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین آغاز شد، می‌دانست مأموریت سهل‌وساده‌ای نخواهد داشت، اما هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد شاهد و ناظر یکی از مخوف‌ترین نبردهای هفت دهه گذشته در غزه و اراضی اشغالی باشد. نخستین پیام‌های تهدیدآمیز را اندکی بعد از شروع کارش در سال 2022 دریافت کرد. پیام‌هایی هشداردهنده تا او را از بررسی موارد نقض حقوق‌بشر در بزرگ‌ترین زندان روباز جهان منصرف کند.

فردای عملیات «طوفان‌الاقصی» و آغاز عملیات گسترده نظامی رژیم صهیونیستی در غزه، به‌منزله روز قیامتی بود که تمام آنچه تل‌آویو بر آن پرده می‌افکند، برملا شد. هر آنچه «فرانچسکا آلبانیز» در کتاب‌های تاریخ و اسناد باقی‌مانده از جنایات جنگی خوانده بود، روی سن غزه در حال نمایش بود؛ قتل‌عام، ویرانی و قطحی.

پیام‌های تهدیدآمیز بیشتر و خشونت‌بارتر شد، اما او توانست بررسی‌های پنج‌ماهه‌اش را به سرانجام برساند که یک نتیجه روشن داشت؛ اینکه رژیم صهیونیستی به سه اقدام از پنج اقدام برشمرده در کنوانسیون «نسل‌کشی» سازمان ملل دست زده است. اما سه اقدامی که نسل‌کشی تل‌آویو به آن مستند است، چیست؟

تعاریف و مصادیق پنجگانه نسل‌کشی

«نسل‌کشی» یا «ژنوساید» جرمی قدیمی است که از سال 1948 مفهوم تازه‌ای یافت و به عنوان یک جرم وارد فرهنگ حقوقی سازمان ملل شد. مبدع این اصطلاح، حقوقدانی لهستانی به‌نام «رافائل لمکین» بود که در تعریف کشتار جمعی نوشت: «نابودی یک ملت یا یک قوم؛ البته منظور از کشتار جمعی نابودی فوری یک ملت نیست؛ بلکه طرحی مشتمل بر اعمال متفاوت است که حیات یک گروه را تهدید می‌کند و تا زمانی ادامه می‌یابد که به نابودی آنها منجر شود».

 سازمان ملل منظور ذیل تعریف نسل‌کشی 5 گروه اقدام برشمرده که به قصد نابودکردن یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی واقع شود.

قتل اعضای یک گروه، ایراد صدمه شدید نسبت به سلامت جسمی یا روحی اعضای یک گروه، قراردادن عمدی یک گروه در معرض شرایط زندگی نامناسب که به زوال قوای جسمی تمام یا بخشی از آن گروه منتهی شود، تحمیل اقدام‌هایی به منظور جلوگیری از تولد در گروه و انتقال اجباری کودکان از گروهی به گروه دیگر که هویت مادی و معنوی آنها را قربانی کند، جزو مواردی است که احراز آنها سازمان ملل را به این نتیجه می‌رساند که نسل‌کشی اتفاق افتاده است. مواردی که در شش ماه جنگ غزه، چنان پرتکرار و آشکار بود که آفریقای جنوبی را بر آن داشت تا به استناد جنایات تل‌آویو علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه طرح دعوی کند.

اگرچه این دادگاه بین‌المللی بعد از استماع گزارش‌ها از رژیم اسرائیل خواست تدابیر لازم به منظور جلوگیری از اقدماتی مبنی بر «نسل‌کشی» در غزه را اتخاذ کند، اما سه ماه پس از این دادگاه شرایط مردم غزه به‌مراتب بدتر شده است.

بر اساس آمار در شش ماه گذشته دست‌کم 33هزار فلسطینی به شهادت رسیدند و حدود 60 هزار نفر نیز مجروح شدند. این آمار، منهای قربانیانی است که در زیر آوار مانده‌اند و هنوز جزو گمشدگان هستند. قسمت تلخ آمار این است که بخش عمده قربانیان و مجروحان کودک و زن هستند که بر اساس توضیحات گزارشگر سازمان ملل متعاقب ریختن 25هزار تن مواد منفجره معادل دو بمب هسته‌ای به شهادت رسیدند.

امروز، یک‌سوم غزه به‌صورت کامل ویران شده، مساجد، بیمارستان‌ها، کلیساها و مراکز وابسته به سازمان ملل هدف حمله قرار گرفته، یک‌چهارم مردم غزه به دلیل محاصره و قحطی در آستانه مرگ هستند و رژیم صهیونیستی اعلام کرده قصد دارد به رفح، جنوبی‌ترین نقطه غزه که پناهگاه بیش از یک میلیون و 200هزار آواره است، حمله کند. تصویر واضح و دردناکی که نشان می‌دهد آنچه در غزه در جریان است مصداق تام و تمام نسل‌کشی است.

 

 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی