×
اقتصادی
شناسه خبر : 168712
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1403/01/09 ساعت 12:03
مزایا و معایب توزیع رابین‌هودی بنزین

«نورنیوز» ایده «اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی» را بررسی می‌کند؛

مزایا و معایب توزیع رابین‌هودی بنزین

مصرف بنزین در آخرین روز از سال 1402 و در آستانه سفرهای نوروزی با 152 میلیون لیتر رکورد زد و ️با اوج گیری دوباره مصرف سوخت در کشور، روز سه‌شنبه، هفتم فروردین‌ مصرف بنزین به 125 میلیون و 400 هزار لیتر بنزین در کشور رسید که در مقایسه با پارسال با 122 میلیون و 100 هزار لیتر، 2.7 درصد افزایش یافت. «اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی» به‌عنوان راه علاج تغییر شرایط کنونی، علاوه بر تمام چالش‌هایی که بر سر اجرایی‌شدنش وجود دارد، باید به این سوال پاسخ دهد که تا چه میزان می‌تواند به مدیریت مصرف سوخت بیانجامد و در تله‌ای نیفتد که راه‌حل‌های قبلی را بی‌اثر کرد؟

 نورنیوز-گروه اقتصاد: از یکم تا هفتم فروردین‌ماه امسال، به‌طور میانگین ۱۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور مصرف شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال با ۱۱۶ میلیون لیتر، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر افزایش یافته است. این شرایط نمایشی از شکست تمام سیاست‌های مدیریت مصرف سوخت خودرو ازجمله سهمیه‌بندی، افزایش پلکانی قیمت بنزین و ... به حساب می آید.

نیم‌قرن از تلاش‌های مستمر و دلسوزانه متولیان امور کشور برای حل‌وفصل مسائل و مشکلات در زمینه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی می‌گذرد، اما برخی از مسائل به‌مراتب از گذشته بغرنج‌تر به نظر می‌رسد؛ از جمله مدیریت مصرف بنزین.

مروری بر کارنامه دولت‌های مختلف نشان می‌دهد شکست سیاست‌ها و انفعال حکمرانی به‌ویژه در عرصه اقتصادی، کمتر محصول کم‌کاری یا اهمال مسئولان است و عمدتاً ریشه آن را باید در کم‌توجهی به برخی واقعیات یا غفلت از مفروضاتی جست‌وجو کرد که بیش از سیاست‌های اعمالی و اجرایی، قدرت و اثرگذاری داشته است.

نادیده‌گرفتن قدرت بازیگران غیررسمی، تعدد ذی‌نفعان و کشمکش میان کنشگران برای انتفاع حداکثری سبب شده سیاست‌گذاری‌ها در طول زمان به ظهور نتایج ناخواسته‌ای چون خلق مشکل در جای دیگر بیانجامد یا گره‌ها را کورتر کند که ماحصل آن چیزی جز ناکامی سیاستی، عدم دستیابی به اهداف، هزینه‌های نامتعارف و تبعات مخرب نیست که هم با نیت‌های سیاست‌گذار کیلومترها فاصله دارد و هم منابع ناپایدار را تهدید می‌کند.

واقعیت این است تمام موقعیت‌ها و منابعی که ذی‌نفعان متعددی دارد، مستعد کشمکش بر سر کسب منفعت بیشتر است و مسائل مرتبط با حوزه سوخت و انرژی یکی از چالش‌های مشترک در تمام حاکمیت‌هاست.

رجوع به تجربه‌های موفق و ناموفق کشورهای مختلف نشان می‌دهد مداخلات قیمتی دولت و گران‌کردن نرخ بنزین یکی از راه‌هایی است که دولت‌ها با توسل به آن شهروندان را به سوی جانشینان بنزین مانند استفاده از وسایل نقلیه عمومی، کاهش تردد غیر ضروری و استفاده از وسایل نقلیه کم‌مصرف یا خودروهای برقی سوق داده‌اند. اجرای معکوس این سیاست در کشور ما یعنی «تثبیت قیمت بنزین» در سال‌های اخیر نیز نتایج روشنی داشته است؛ عقب‌افتادگی حمل‌ونقل عمومی، ترافیک فلج‌کننده، رشد انفجاری تاکسی‌های اینترنتی، استمرار تولید خودروهای پرمصرف، افزایش تصاعدی فاصله منزل تا محل کار و تردد روزانه از حومه‌‌ها تا کلان‌شهرها با خودروی شخصی.  حال سوال اینجاست طرح «اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی»، با چالش ذاتی «ناپایداری منابع سوخت»، تبعات دامنه‌دار و دامنگیر سیاست‌های ناکارآمد گذشته، انتظارات پیش‌فرض و واقیعت‌های موجود چه نسبتی دارد و کدام حوزه چالش را نشانه گرفته است؟

رمزگشایی از ایده «اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی» نشان می‌دهد این طرح بر یک پایه استوار است؛ ایجاد برابری میان برندگان و بازندگان سنتی مصرف بنزین.

مدافعان این طرح معتقدند قیمت‌گذاری و اختصاص یارانه به بنزین از سوی دولت در سنوات گذشته سبب شده جامعه ایرانی به دو دسته «برندگان حق‌به‌جانب» و «بازندگان سرخورده» تقسیم شوند. برندگان حق‌به‌جانب خانواده‌هایی هستند که خودرو شخصی داشتند و بازندگان ناامید نیز میلیون‌ها ایرانی بدون خودرو هستند و بر این پایه اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی به جای هر خودرو، همانند ظاهرِ «رابین‌هودی»‌اش می‌تواند یارانه و سهمیه‌ای که تا کنون به جیب ثروتمندان دارای خوردو رفته است را به سوی بی‌نصیبان از بنزین و یارانه‌اش هدایت کند.

به اعتقاد شماری از تحلیلگران، مهلک‌ترین بخش این طرح مفروضاتی چون «تثبیت قیمت‌» و «حق دسترسی به بنزین ارزان و فراوان» است که تبعات منفی و زیان‌بار آن امروز به‌عینه در خیابان‌های پایتخت و سایر کلانشهرها قابل مشاهده است. منطق رابین‌هودی این طرح چنان است که حتی پیش از بررسی و تصویب، قابلیت شوراندن نیمی از جامعه یعنی افراد فاقد خودرو را علیه نیم دیگر دارد.

بدون تردید، تداوم وضع موجود و بهره‌مندی غیرعادلانه بخشی از جامعه که از تمکن مالی بالاتری برخوردار هستند از کمک یارانه‌ای به بنزین، مورد تأیید و قابل دفاع نیست، اما راه علاج واقعی، جز از تعریف دقیق محل نزاع ذی‌نفعان بالقوه و بالفعل در حال و آینده در کنار مراقبت از منابع ناپایدار ممکن نیست و تنها از رهگذر فهم مشترک میان ارکان حاکمیتی و تمام بازیگران است که می‌توان از پیامدهای مخرب و وجوه ناخواسته سیاست‌گذاری‌ها کاست.

واقعیت این است که کشمکش پرهزینه دولت و شهروندان در مساله بنزین سبب شده «تثبیت قیمت»‌ و «فراوانی بنزین» و تلقی این دو به عنوان یک حق مسلم و مشروع شهروندان،تعادل معیوب مصرف سوخت در کشور را به قیمت سوءمصرف، ازدیاد مصرف، هدررفت سوخت، ترافیک، مشکلات محیط زیستی و ده‌ها مشکل دیگر حفظ کند و به نظر می‌رسد مادام که «مدیریت مصرف سوخت»، به فهم مشترک میان دولت و شهروندان بدل نشود، هر راهکاری قابلیت پنهان‌شدن پشت سپر انسانی را دارد.در چنین فضایی، ایده اختصاص بنزین به هر شهروند، جز در چارچوب سرایت خودخواسته یک معضل ارزیابی نمی‌شود؛ به‌ویژه که تجربه زیسته نشان می‌دهد دستیابی شهروندان به منابع مشاع به‌سادگی قابل برگشت و اصلاح نخواهد بود و برای خود مشروعیت می‌سازد؛ و این مشروعیت‌سازی تا بدانجا پیش می‌رود که ناخواسته‌بودن وجه تجربه سیاستی فراموش می‌شود.

واقعیت این است که هم در مساله بنزین و هم سایر مشکلات، راه‌حلی که توام با عقلانیت و معطوف به کلیت، ناظر بر پایداری اجتماع، مراقبت از منابع راهبردی و حل‌وفصل تعارض‌ها نباشد، دیر یا زود به شکست می‌انجامد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
رفع هرگونه محدودیت‌ و موانع اقتصادی بین ایران و پاکستان
برگزاری مراسم روز بسیج در حسینیه امام خمینی(ره)
«قتل وکیل» در مقابل دادگستری شهریار تکذیب شد
اوکراین تا پایان سال جاری 5 میلیارد دلار کمک مالی دریافت می‌کند
ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی ایران از مرز سه هزار مگاوات گذشت
وقوع انفجاری مهیب در ادلب سوریه
انتظار از علم ، استمداد از دانشگاه
نتانیاهو شایسته نخست‌وزیری نیست
وزیر اقتصاد: کسری بودجه را امسال کاهش می‌دهیم
قیمت طلا و سکه چهار شنبه 5 آذر ماه + جدول
تداوم آلودگی هوای پایتخت؛ 25 ایستگاه در وضعیت «قرمز»
آزمایش‌ تسلیحات هسته‌ای را از سر نگیرید
سفر وزیر امور خارجه به پاریس
انهدام دو کارگاه گسترده جعل گذرنامه و بازداشت 10 کلاهبردار
نیروی دریایی ارتش دریا را از صحنه تهدید به میدان اقتدار بدل ساخته است
هشدار کمبود دارو و شیرخشک در ماه های آینده
قتل هولناک یک وکیل مقابل دادگستری شهریار
تهران آلوده‌ترین شهر جهان شد
افت شاخص‌های بورس | کاهش 21 هزار واحدی شاخص کل تهران
غزه شاهد خلق بزرگترین فاجعه بشری
قیمت دلار و سایر ارزها امروز چهار شنبه5 آذر 1404
تکذیب یک صفحه جعلی در اینستاگرام به نام «علی لاریجانی»
وزیر نفت مخالف مصوبه جدید بنزینی دولت است
زلنسکی: اوکراین هنوز به حمایت دفاعی برای مقاومت نیاز دارد
لاریجانی: مذاکرات واقعی را می‌پذیریم!
سیلِ پهپادهای چین، آمریکا را غافلگیر کرد
توضیح نهاجا درباره عبور جنگنده از آسمان تهران
زمان وجزییات اجرای طرح کالابرگ برای سه دهک اول اعلام شد
سبزیجاتی که سلامت مغز شما را تضمین می‌کنند
پکن: اجازه احیای نظامی‌گری ژاپن را نخواهیم داد
دیوان عالی برزیل 27 سال زندان برای بولسونارو را تأیید کرد
صندوق ملی هوش مصنوعی تأسیس می‌شود
انتقاد اژه‌ای از رواج واژگان «تندرو» و «کندرو» در ادبیات سیاسی
توقیف ساعتی 40 هزار دستگاه خودرو متخلف
لاریجانی : توطئه آمریکایی-صهیونیستی پشت جنگ اخیر بود
بسته شدن 3 پنجره نقل‌وانتقالاتی مس رفسنجان با اعلام رسمی فیفا
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آستانه برکناری
رقابت 14 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر
بازتاب عملکرد درخشان کشتی ایران در سایت اتحادیه جهانی
مجلس با یک فوریت لایحه «جنایات بین‌المللی» موافقت کرد
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز 5 آذر 1404+ جدول
هوای تهران همچنان در وضعیت قرمز
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (133) « تاکستان»
ترامپ: طرح صلح اوکراین به 22 بند کاهش یافت
پاکستان ادعای افغانستان مبنی بر حمله به این کشور را رد کرد
ترامپ: چین با تسریع خرید کالاهای آمریکایی موافقت کرد
سقف تازه بلیت هواپیما 6.9 میلیون
حماس: ساکنان غزه بر اثر بارش باران در چادرها گرفتار شده‌اند
ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به محورهای شمالی کشور
ویتکاف در مسیر دیدار با پوتین؛ جزئیات تازه از طرح صلح 28 ماده‌ای
X
آگهی تبلیغاتی